Permalänk
Medlem

Väljer mellan tre tv-apparater

Jag ska köpa ny tv och håller på och väljer mellan dessa tre, vilken skulle ni välja och varför?

SHARP 40" LED-TV LC40LE810E

Sony 40" LCD-TV KDL-40EX500

Samsung 40" LED-TV UE40D5005

Eller har ni förslag på någon annan tv i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

sharpen av dom 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

sharpen av dom 3

Varför? Är den så bra som det låter som när man läser om den?

Permalänk
Medlem

av vad ja sett av den, tror de va den iaf på elgiganten så såg den rätt bra ut men de är mest för ja hatar allt som har me samsung o tv o göra då dom är överskattade o varenda en har clouding, sony har jag aldrig testat så tänker inte utala mig där. de bästa du kan göra är att åka o kolla på tv apparater i affär, ger dig iaf en uppskattning. kolla igenom dom i din prisklass och sen kollar runt på reviews!

att köpa tv är som o köpa en datorskärm. de är värt o betala dom där extra kronorna för o få en lite större nån finnes mer lr mindre ;P oftast är de bättre paneler i dom dyrare men de är väl ganska självklart

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=610223 du kan ju alltid kolla om du kan få tag på en sån ;P vet inte vart man kan köpa dom längre dock

Permalänk

samsungen lätt
har en liknade modell och den slår lätt det andra tv-apparaterna jag har sett

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

samsungen lätt
har en liknade modell och den slår lätt det andra tv-apparaterna jag har sett

Fast då är frågan. Vart har du sett tv-apparater? Har dessa varit korrekt inställda? Vad har du för erfarenhet av tv-apparater? Är du en i mängden okunniga som går i affären och inte har en aning om vad en bra bild faktiskt är så är ju ditt uttalande inte värt just något.

Permalänk
Medlem

Skulle nog valt Sonyn, de brukar göra bra Tv-apparater.

Sharpen vill jag uttala mig om då jag aldrig sett eller hört om den, men den är kantbelyst LED vilket kan medföra problem såsom Clouding. Dock inte säkert att denna modellen har sådana problem.

Samsung... Kassa apparater med massa clouding. Om man säger att de ser bra ut har man bara sett de stående i en ljust upplyst butik. Väl hemma i vardagsrummet kan den inte mäta sig med en bra LCD och är mil efter en riktig plasma.8

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Skulle nog valt Sonyn, de brukar göra bra Tv-apparater.

Sharpen vill jag uttala mig om då jag aldrig sett eller hört om den, men den är kantbelyst LED vilket kan medföra problem såsom Clouding. Dock inte säkert att denna modellen har sådana problem.

Samsung... Kassa apparater med massa clouding. Om man säger att de ser bra ut har man bara sett de stående i en ljust upplyst butik. Väl hemma i vardagsrummet kan den inte mäta sig med en bra LCD och är mil efter en riktig plasma.8

Tänk att jag hade gjort precis tvärt om.

Sony hade gått fetbort då jag anser att de gör väldigt dåliga TV-apparater.

Sharp hade kunnat vara ett alternativ om den inte vore så fruktansvärt ful, verkar bra annars.

Samsung hade blivit mitt val i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony 37" hemma. Vad jag har upptäckt så säger alla polare som är hemma hos mig att dom aldrig har sett bättre bild när datorn är kopplad till TVn. Samsung känns så instabila då vissa är väldigt bra medans andra är skit. Jag skulle satsat på Sonyn. Kan verkligen inte uttala mig om Sharp, men jag skulle aldrig köpa en Sharp-TV.

Sony är ju inget skitmärke direkt!

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Fast då är frågan. Vart har du sett tv-apparater? Har dessa varit korrekt inställda? Vad har du för erfarenhet av tv-apparater? Är du en i mängden okunniga som går i affären och inte har en aning om vad en bra bild faktiskt är så är ju ditt uttalande inte värt just något.

som jag sa har jag en tidigare modell av samsungen hemma och min farsan har en liknade sonyn och det är en jävla skillnad på dom + om du vill verkligen se skillnaden på tv-apparaterna gå kolla på dom så ser du vilken som har bäst bild

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

Tack för alla åsikter. Det är ju inte lätt att välja.
Nu blir det antagaligen inte Sharpen i alla fall, eftersom den endast verkar finnas hos onoff och det gick ju åt helvete med dom.
Samsungen är det flera butiker som säljer ut till lågt pris, så det känns väl som det är någon budget-modell.

Hittade en annan Sony idag som verkar vettig. Sony är ju som en annan skrev inget skitmärke, men jag vet inte.
http://www.dustinhome.se/pd_5010462740.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoot:

Tack för alla åsikter. Det är ju inte lätt att välja.
Nu blir det antagaligen inte Sharpen i alla fall, eftersom den endast verkar finnas hos onoff och det gick ju åt helvete med dom.
Samsungen är det flera butiker som säljer ut till lågt pris, så det känns väl som det är någon budget-modell.

Hittade en annan Sony idag som verkar vettig. Sony är ju som en annan skrev inget skitmärke, men jag vet inte.
http://www.dustinhome.se/pd_5010462740.aspx

Helt rätt, Sony gör bra grejer.

Den tvn verkar vara mycket bra, annars kan jag rekommendera LG som också gör riktigt bra TV-apparater. Denna kanske?
http://www.dustinhome.se/pd_5010596587.aspx

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna? Är det skräp eller?
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...
Egentligen behöver jag inte 3D men får man det på köpet så får man väl leva med det.

Permalänk
Medlem

Bör man inte ha DVB-T2 inbyggt när man köper tv idag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xoot:

Vad tror ni om denna? Är det skräp eller?
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...
Egentligen behöver jag inte 3D men får man det på köpet så får man väl leva med det.

Riktigt bra tv. Även exempelvis c65x och c67x är grymma som man borde kunna hitta för bra pris nu när de är utgående.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xoot:

Tack för alla åsikter. Det är ju inte lätt att välja.
Nu blir det antagaligen inte Sharpen i alla fall, eftersom den endast verkar finnas hos onoff och det gick ju åt helvete med dom.
Samsungen är det flera butiker som säljer ut till lågt pris, så det känns väl som det är någon budget-modell.

Hittade en annan Sony idag som verkar vettig. Sony är ju som en annan skrev inget skitmärke, men jag vet inte.
http://www.dustinhome.se/pd_5010462740.aspx

Nej, köp inte ex710! Stora problem med 'led-barnsjukdomar'.

Permalänk

Jag hade valt Sonyn, har blivit väldigt glatt överraskade av deras tv nu sista tiden. Har själv föregångaren, och när jag köpte den så så läste jag en massa reviews och den var alltid bland de bättre. Nu kan jag iten jämföra dessa 3 tv, och kan ju inte lova att efterföljaren är lika bra, men av vad jag läst så ska den vara bättre.

Samsung tycker jag är överlag sega i menyer mm, något sonyn inte är. Bilden är riktigt bra, både för BR och dator.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

som jag sa har jag en tidigare modell av samsungen hemma och min farsan har en liknade sonyn och det är en jävla skillnad på dom + om du vill verkligen se skillnaden på tv-apparaterna gå kolla på dom så ser du vilken som har bäst bild

Har ni ställt in båda tv-apparaterna till att presentera bästa möjliga bild? Har ni på båda slagit av allt överflödigt?

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Har ni ställt in båda tv-apparaterna till att presentera bästa möjliga bild? Har ni på båda slagit av allt överflödigt?

båda stod på dynamiskt läget som är det bästa för tv anpassar sig till bilden den visar och det var helt klart att samsungen var bäst

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

båda stod på dynamiskt läget som är det bästa för tv anpassar sig till bilden den visar och det var helt klart att samsungen var bäst

Hahahahahahahahahahaha! Du har inte någon aning om vad du dillar om lilla du.

Dynamiskt läge innebär att den dynamiska kontrasten är påslagen med största sannolikhet, den och allt annat skräp som påstås förbättra bilden. Sån skit ska av! Läs på lite om tv-apparater och hur de fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

av vad ja sett av den, tror de va den iaf på elgiganten så såg den rätt bra ut men de är mest för ja hatar allt som har me samsung o tv o göra då dom är överskattade o varenda en har clouding

Nej.
Samsung är störst men har också många tv-apparater som är bland de bästa i sin prisklass.

Skrivet av Dreas89:

Hahahahahahahahahahaha! Du har inte någon aning om vad du dillar om lilla du.

Dynamiskt läge innebär att den dynamiska kontrasten är påslagen med största sannolikhet, den och allt annat skräp som påstås förbättra bilden. Sån skit ska av! Läs på lite om tv-apparater och hur de fungerar.

Eller så tittar man på bilden och väljer den man själv tycker ser bäst ut.
Man behöver inte läsa och förstå massa saker för att veta vilken bild man uppskattar mest.

Skrivet av Dreas89:

Har ni ställt in båda tv-apparaterna till att presentera bästa möjliga bild? Har ni på båda slagit av allt överflödigt?

När jag köpte min TV för ett drygt år sedan så kollade jag på 46-47" apparater i prisklassen strax under 7000 kronor.
När jag tittade runt i butiker och provade med att stänga av olika bildförbättringar och stänga av butikslägen och annat så var det Samsung jag tyckte hade bäst bild. (46B535 eller nått)
Jämfört med Panasonic Plasmor, dyrare Samsung apparater och lite andra tv-apparater jag sett så känns den som ett skitbra köp.
Visst är inte bilden lika skarp och djup i svärtan som dom kan vara men det är ändå en väldigt behaglig och naturlig bild som jag uppskattar mycket till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoot:

Jag ska köpa ny tv och håller på och väljer mellan dessa tre, vilken skulle ni välja och varför?

SHARP 40" LED-TV LC40LE810E

Sony 40" LCD-TV KDL-40EX500

Samsung 40" LED-TV UE40D5005

Eller har ni förslag på någon annan tv i samma prisklass?

Jag tycker personligen att det är alldeles för snålt att satsa på 40".
Men det är ju mycket individuellt och spelar stor roll beroende på vad man har för rum att ställa den i.

Jag hade antagligen köpt denna om jag köpt TV idag:
http://www.dustinhome.se/samsung-le-46c530-46-lcd-full-hd/pro...
46" för 5000 spänn!
Det är 2010-varianten av den TVn jag har, som är 2009, och jag är jättenöjd.

EDIT: Tillägg, jag har också en något äldre 32" Philips som kostade typ 8000-9000 eller nått. Den har skarpare bild än min Samsung men har inte lika naturlig bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eller så tittar man på bilden och väljer den man själv tycker ser bäst ut.
Man behöver inte läsa och förstå massa saker för att veta vilken bild man uppskattar mest.

Ser bäst ut var? I en butik utan några som helst liknelser med en hemmamiljö, high five på logiskt feltänk.

Skrivet av Kilroy:

När jag köpte min TV för ett drygt år sedan så kollade jag på 46-47" apparater i prisklassen strax under 7000 kronor.
När jag tittade runt i butiker och provade med att stänga av olika bildförbättringar och stänga av butikslägen och annat så var det Samsung jag tyckte hade bäst bild. (46B535 eller nått)
Jämfört med Panasonic Plasmor, dyrare Samsung apparater och lite andra tv-apparater jag sett så känns den som ett skitbra köp.
Visst är inte bilden lika skarp och djup i svärtan som dom kan vara men det är ändå en väldigt behaglig och naturlig bild som jag uppskattar mycket till det priset.

Hade du tagit hem tv-apparaterna och testat dom ordentligt kunde din åsikt kanske spelat någon roll. Att en billigare Samsung skulle stå sig mot Panasonics plasmor är ju bullshit, vilket gör att din trovärdighet är ganska nära noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ser bäst ut var? I en butik utan några som helst liknelser med en hemmamiljö, high five på logiskt feltänk.

Hade du tagit hem tv-apparaterna och testat dom ordentligt kunde din åsikt kanske spelat någon roll. Att en billigare Samsung skulle stå sig mot Panasonics plasmor är ju bullshit, vilket gör att din trovärdighet är ganska nära noll.

Du bör jobba en hel del på din attityd om du inte vill framstå som ett första klassens troll.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ser bäst ut var? I en butik utan några som helst liknelser med en hemmamiljö, high five på logiskt feltänk.

Han sade att hans farsa hade en, jag antar att dom inte körde TVn till butiken för att kolla.
Sen är du onödigt otrevlig, jag vet inte vad du får ut av att vara det men jag tror det är bäst för dig i längden om du slutar vara det.
Framförallt när du inte ens vet vad du själv säger, logiskt feltänk för att man jämför vilken bild man tycker är bäst?
Att butiker är en väldigt dålig miljö att jämföra bild i är jag väldigt medveten om, även om jag inte var det så hade den okunskapen inte haft någonting med logiskt feltänk att göra utan varit just brist på kunskap, inte logisk tankeförmåga.

Skrivet av Dreas89:

Hade du tagit hem tv-apparaterna och testat dom ordentligt kunde din åsikt kanske spelat någon roll. Att en billigare Samsung skulle stå sig mot Panasonics plasmor är ju bullshit, vilket gör att din trovärdighet är ganska nära noll.

Även om butikerna som sagt är en väldigt dålig miljö att jämföra bildkvalitet i så är det inte helt irrelevant om man vet vad man ska titta efter och har fjärrkontrollerna tillgängliga så att man kan prova olika inställningar själv och se hur det påverkar bilden.
Det är ett relativt test som säger långt ifrån allt men som ändå säger en hel del.

Att en TV står sig väl är väldigt långt ifrån att säga att den är lika bra.
Jag kan säga att jag tycker min budget-samsung har bättre bild än äldre budget-plasmor från Panasonic och att bilden inte känns dålig i jämförelse med t.ex. G20.
När jag jämförde en äldre budget-LG mot en bra TV så upplevde jag verkligen att LGn hade dålig bild.
Det upplever jag inte med min Samsung.
Det är som att jämföra Blu-ray, DVD och VHS.
I jämförelse med DVD och Blu-ray tycker jag VHS har dålig bild.
I jämförelse med DVD så tycker jag att Blu-ray har klart bättre bild men att DVD fortfarande är bra.
Typ.

Och det är vad jag tycker och upplever, om du tror att jag hittar på så får du tro det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du bör jobba en hel del på din attityd om du inte vill framstå som ett första klassens troll.

Första klassens troll? Du kan ta några varv här inne i skärmdelen och sen återkomma med att jag skulle vara ett troll.

Vem bryr sig om någon är "dryg" sålänge korrekta saker skrivs? Tydligen vissa, av någon anledning, lättstötta?

Skrivet av Kilroy:

Han sade att hans farsa hade en, jag antar att dom inte körde TVn till butiken för att kolla.
Sen är du onödigt otrevlig, jag vet inte vad du får ut av att vara det men jag tror det är bäst för dig i längden om du slutar vara det.
Framförallt när du inte ens vet vad du själv säger, logiskt feltänk för att man jämför vilken bild man tycker är bäst?
Att butiker är en väldigt dålig miljö att jämföra bild i är jag väldigt medveten om, även om jag inte var det så hade den okunskapen inte haft någonting med logiskt feltänk att göra utan varit just brist på kunskap, inte logisk tankeförmåga.

Jag pratade med dig och om du gjorde det. Han gjorde en värdelös jämförelse hemma, vilket beror på hans okunnighet.

Du uppfattar det så, det har visat sig funka ganska bra och de som behöver få saker inbankade har förstått det de behöver.

Logiskt feltänk för att du är i en miljö som aldrig kan jämföras med den du har hemma. Hela jämförelsen säger extremt lite, och väl hemma kan du få dig en riktig ögonöppnare, speciellt efter att ha kalibrerat tv-apparaten hemma.

Så sant så

Skrivet av Kilroy:

Även om butikerna som sagt är en väldigt dålig miljö att jämföra bildkvalitet i så är det inte helt irrelevant om man vet vad man ska titta efter och har fjärrkontrollerna tillgängliga så att man kan prova olika inställningar själv och se hur det påverkar bilden.
Det är ett relativt test som säger långt ifrån allt men som ändå säger en hel del.

Att en TV står sig väl är väldigt långt ifrån att säga att den är lika bra.
Jag kan säga att jag tycker min budget-samsung har bättre bild än äldre budget-plasmor från Panasonic och att bilden inte känns dålig i jämförelse med t.ex. G20.
När jag jämförde en äldre budget-LG mot en bra TV så upplevde jag verkligen att LGn hade dålig bild.
Det upplever jag inte med min Samsung.
Det är som att jämföra Blu-ray, DVD och VHS.
I jämförelse med DVD och Blu-ray tycker jag VHS har dålig bild.
I jämförelse med DVD så tycker jag att Blu-ray har klart bättre bild men att DVD fortfarande är bra.
Typ.

Och det är vad jag tycker och upplever, om du tror att jag hittar på så får du tro det.

Fast olika inställningar är inte intressant, allt som heter bildförbättring ska av, färgerna kalibreras sen, enkelt. Du råkar inte ha en sisådär 100 ljusrör hemma ifrån 4-5 meters höjd samt 300 kvadratmeter yta utan väggar?

Nej, jag tror säkert du tycker så. Frågan är vilket värde det har för oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vem bryr sig om någon är "dryg" sålänge korrekta saker skrivs? Tydligen vissa, av någon anledning, lättstötta?

Men du skriver inte korrekta saker, du skriver väldigt begränsade saker.
Och du är väldigt otrevlig.

Skrivet av Dreas89:

Jag pratade med dig och om du gjorde det. Han gjorde en värdelös jämförelse hemma, vilket beror på hans okunnighet.

Att helt enkelt välja den bild man tycker ser bäst ut har ingenting med okunnighet att göra utan handlar om tycke och smak.
Det spelar ingen roll hur kunnig eller okunnig man är, den bilden man tycker är bäst är den bilden man kommer få ut mest av.

Skrivet av Dreas89:

Du uppfattar det så, det har visat sig funka ganska bra och de som behöver få saker inbankade har förstått det de behöver.

Det här stycket förstår jag inte.

Skrivet av Dreas89:

Logiskt feltänk för att du är i en miljö som aldrig kan jämföras med den du har hemma. Hela jämförelsen säger extremt lite, och väl hemma kan du få dig en riktig ögonöppnare, speciellt efter att ha kalibrerat tv-apparaten hemma.

Nej, inte logiskt feltänk.
Och ja, bilden kan ge en helt annan upplevelse hemma än i butiken.
Men om man tittar efter specifika detaljer så är det lätt att se dom även i en sån miljö.

Skrivet av Dreas89:

Fast olika inställningar är inte intressant, allt som heter bildförbättring ska av, färgerna kalibreras sen, enkelt. Du råkar inte ha en sisådär 100 ljusrör hemma ifrån 4-5 meters höjd samt 300 kvadratmeter yta utan väggar?

Vem säger att dom ska av? Det som ger bäst bild är det som ger bäst bild.
Och det finns mycket andra saker att pilla med som kontrast och ljusstyrka osv och se hur det påverkar bilden.
Framförallt har jag märkt på flera olika Philips-apparater att bilden ser helt förjävlig ut med för hög kontrast och så är det även med den jag har.
Men den jag har får mycket bättre bild när jag sänker den.
Det fick inte den Philipsen som jag tittade på i affären. Där hade bilden samma dåliga egenskaper även om jag sätta ner kontrasten till 0.

Och när det kommer till budget-apparater så tycker inte jag bildbedömning handlar så mycket om färgkalibrering och finlir, det är mycket tydligare brister i bilden som man kan se mycket enklare.

När det kommer till att jämföra dyrare modeller så kan jag hålla med om att jämförelsen i butik är helt meningslös. Såvida man inte ser uppenbara brister i någon modell där för då kan man stryka den direkt.

Men nu handlade det om budgetapparater där skillnaden är mycket större.

Skrivet av Dreas89:

Nej, jag tror säkert du tycker så. Frågan är vilket värde det har för oss?

Just för dig hoppas jag att du kan bli lite ödmjukare och trevligare, men det tvivlar jag på. Du verkar välja att reagera tvärtom istället.

För många andra, som TS, så tror jag att mina åsikter, synpunkter och perspektiv fungerar som en väldigt bra motvikt till ditt trångsynta och trista beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men du skriver inte korrekta saker, du skriver väldigt begränsade saker.
Och du är väldigt otrevlig.

Att helt enkelt välja den bild man tycker ser bäst ut har ingenting med okunnighet att göra utan handlar om tycke och smak.
Det spelar ingen roll hur kunnig eller okunnig man är, den bilden man tycker är bäst är den bilden man kommer få ut mest av.

Vad är inte korrekt?

Tycke och smak? Vad för erfarenhet ska man grunda det på tycker du? Hög dynamisk kontrast med överdrivna färger tilltalar människan, gör det att bilden är bra? Okunniga tomtar blir nöjda med de flesta tv-apparaterna, det gör dom inte bra.

Skrivet av Kilroy:

Nej, inte logiskt feltänk.
Och ja, bilden kan ge en helt annan upplevelse hemma än i butiken.
Men om man tittar efter specifika detaljer så är det lätt att se dom även i en sån miljö.

Hur många personer vet vad de ska kolla på efter i en butik? Hur många lyckas kalibrera en skärm bra i en affär som sedan kan visa hur olika tv-apparater ser ut hemma?

Skrivet av Kilroy:

Vem säger att dom ska av? Det som ger bäst bild är det som ger bäst bild.
Och det finns mycket andra saker att pilla med som kontrast och ljusstyrka osv och se hur det påverkar bilden.

Den som har en hjärna säger det. Ja, det som ger bäst bild ger bäst bild, synd att större delen av befolkningen inte har en jävla aning om vad bra eller bäst bild är. Det man strävar efter är naturtrogna och verkliga färger, allt annat är idiotiskt.

Skrivet av Kilroy:

Framförallt har jag märkt på flera olika Philips-apparater att bilden ser helt förjävlig ut med för hög kontrast och så är det även med den jag har.
Men den jag har får mycket bättre bild när jag sänker den.
Det fick inte den Philipsen som jag tittade på i affären. Där hade bilden samma dåliga egenskaper även om jag sätta ner kontrasten till 0.

I butik såklart...

Skrivet av Kilroy:

Och när det kommer till budget-apparater så tycker inte jag bildbedömning handlar så mycket om färgkalibrering och finlir, det är mycket tydligare brister i bilden som man kan se mycket enklare.

Japp.

Skrivet av Kilroy:

När det kommer till att jämföra dyrare modeller så kan jag hålla med om att jämförelsen i butik är helt meningslös. Såvida man inte ser uppenbara brister i någon modell där för då kan man stryka den direkt.

Är det nu vi kramas för att vi är överens?

Men nu handlade det om budgetapparater där skillnaden är mycket större.

Skrivet av Kilroy:

Just för dig hoppas jag att du kan bli lite ödmjukare och trevligare, men det tvivlar jag på. Du verkar välja att reagera tvärtom istället.

Ödmjuk och trevlig som få, bara inte här.

Skrivet av Kilroy:

För många andra, som TS, så tror jag att mina åsikter, synpunkter och perspektiv fungerar som en väldigt bra motvikt till ditt trångsynta och trista beteende.

Du bidrar till att folk fortsatt är idioter när det kommer till tv-apparater. Kritiskt tänkande är något som saknas när det kommer till tv-apparater. Marknadsföring ftw...

Permalänk
Medlem

Samsungen kan lida av clouding... många av deras led modeller som gör det. Dock gillar jag inbyggda mediaspelaren i alla samsung modeller. Brett filstöd osv. Tror dock sonyn slår den bildmässigt med viss marginal. Skulle gissa att den har lägre input lag. Själv skulle jag låta priset avgöra

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nej.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Samsungen kan lida av clouding... många av deras led modeller som gör det.

Bland 40 tum och mindre är cloudingproblemen inget större problem hos Samsung, det är, och var, framförallt större apparater som har problem med det.