Behöver hjälp angående min nuvaranda **** laptop

Permalänk

Behöver hjälp angående min nuvaranda **** laptop

Tjo har haft problem ett tag och har bestämt mig för att söka lite hjälp (Datorn kom nyss tillbaks from en reparation, nu är garantin och annat helt slut) angånde min Pavillion Dv6:a. Efter att den hade kommit tillbaka efter en reparation satte jag mig exalterat framför datorn och började med att ladda ner Norton,Steam och några Source spel.
När jag spelar source spelen så fryser datorn mellan 4-10 minuter efter att de har startats, och måste stängas av. När jag försöker starta den igen så händer detta i en halvtimme till innan jag får igång den igen.

Har frågat folk på Garry's Mod's forum men de har inte haft något svar. Jag har spenderat 300 kr på reparationen och ytterligare 400kr på en kylplatta för att den inte skulle frysa efter en diagnos från en person som är bra på datorer. Tydligen så funkade det inte och den håller fortfarande på och går mig på nerverna. Har knappt råd med en ny dator och det är tvivelaktigt om jag kan sälja denna.

Så här ser temperaturen ut medans man spelar

Så här ser temperaturen ut medands man gör annat t.ex surfar, det crashar inte alls då

Just det, fick ett tips om att installera Ubuntu vilket jag gjorde, det såg riktigt bra ut. Problemet var att det slutade med att datorn också crashade, då jag inte ens använde det.

Datorn är en HP Pavillion Dv6 1128eo och all hjälp BEHÖVS
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 7/2/2011, 10:54:29
Machine name: ÄGAREN-DATOR
Operating System: Windows Vista™ Home Premium (6.0, Build 6002) Service Pack 2 (6002.vistasp2_gdr.101014-0432)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: Hewlett-Packard
System Model: HP Pavilion dv6 Notebook PC
BIOS: Default System BIOS
Processor: AMD Turion(tm) X2 Dual-Core Mobile RM-74 (2 CPUs), ~2.2GHz
Memory: 3068MB RAM
Page File: 1497MB used, 4861MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 10
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 6.00.6001.18000 32bit Unicode

Visa signatur

Ceterum censeo Xbox360iem esse delendam-Cato (Fan of Ps3)
Notebook: HP Pavilion Dv6 1128eo Stekt
Playstation 3: Sony Entertainment Playstation 3™ Slim, 160GB
Platstation 2: Krossat
Mobil: Sony Ericsson Xperia™ X10 mini, 500MB med Halebop

Permalänk
Medlem

hur är tempen på grafikkortet?
kan kollas med msi afterburner.

Processorn är rätt så varm, 62c vid surfning är lite högt,fast ingen fara med 71c vid spel. är pastan utbytt?
låter som att något överhettas.
har du testat o klockaner för o se om problemet försvinner?

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

hur är tempen på grafikkortet?
kan kollas med msi afterburner.

Processorn är rätt så varm, 62c vid surfning är lite högt,fast ingen fara med 71c vid spel. är pastan utbytt?
låter som att något överhettas.
har du testat o klockaner för o se om problemet försvinner?

Faktiskt inte, ska testa det nu.

EDIT: ...Hur gör man?

Visa signatur

Ceterum censeo Xbox360iem esse delendam-Cato (Fan of Ps3)
Notebook: HP Pavilion Dv6 1128eo Stekt
Playstation 3: Sony Entertainment Playstation 3™ Slim, 160GB
Platstation 2: Krossat
Mobil: Sony Ericsson Xperia™ X10 mini, 500MB med Halebop

Permalänk

finns alltid 2 sätt jag gör om min laptop börjar strejka

¤ köra diagnostik test.....se om man får en "fel-kod" som man sedan tar kontakt supporten med. (diag testet finns på HPs hemsida)

¤ och såklart en clean installation av Windows

ps. (frysningar brukar oftast va att CPUn throttlar eller att GPUn har något mindre fel (oftast p.g.a. värme höjningar)
.....t ex att gubben (eller gumman ) som reparera din laptop inte applicerade värme-pastan ordentligt...o.s.v......finns en mängd olika anledningar varför en laptop får frysningar under hård 3D-jobb.

hade själv små frysningar på min laptop...........flashade om BIOS och "VIPS" så försvann problemet, (som sagt, finns olika anledningar till detta problem)

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk

[QUOTE=wow vilken dag;11145546]finns alltid 2 sätt jag gör om min laptop börjar strejka

¤ köra diagnostik test.....se om man får en "fel-kod" som man sedan tar kontakt supporten med. (diag testet finns på HPs hemsida)

¤ och såklart en clean installation av Windows

ps. (frysningar brukar oftast va att CPUn throttlar eller att GPUn har något mindre fel (oftast p.g.a. värme höjningar)
.....t ex att gubben (eller gumman ) som reparera din laptop inte applicerade värme-pastan ordentligt...o.s.v......finns en mängd olika anledningar varför en laptop får frysningar under hård 3D-jobb.

hade själv små frysningar på min laptop...........flashade om BIOS[/quote]

  • Asså jag har försökt att kontakta deras support förr men det e typ jättesvårt att komma fram till någon man faktist kan prata med.

  • Kör på Ubuntu, har jag tur så funkar det här och så slipper jag se tillbaka på Vista. För tillfället har ingenting crashat eller någon (Förra gången jag trodde att det crashade hade datorn bara låst sig :3)

Visa signatur

Ceterum censeo Xbox360iem esse delendam-Cato (Fan of Ps3)
Notebook: HP Pavilion Dv6 1128eo Stekt
Playstation 3: Sony Entertainment Playstation 3™ Slim, 160GB
Platstation 2: Krossat
Mobil: Sony Ericsson Xperia™ X10 mini, 500MB med Halebop

Permalänk

vista ????? var i he##te vista......

kör XP eller win7 (om du vill ha lite extra rök-puffar i spel)............annars skulle jag dunkat in XP.

(anledningen är 3GB Ram..........hade du kört med >4GB Ram hade jag kört med windows 7 64-bit....men nu finns det absolut ingen anledningen till det........XP är bäst för din Spec)

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk

Vad kostar xp då.? Iaf så måste man ju.fixa så att den.startar.Tar längre tid.varje gång
EDIT: Nu startar den knappt :S och gör ett svishande ljud (Skrivet från en annan datorn :/)

Håller på att bli galen på den eftersom man inte kan köpa en ny detta året ._.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ceterum censeo Xbox360iem esse delendam-Cato (Fan of Ps3)
Notebook: HP Pavilion Dv6 1128eo Stekt
Playstation 3: Sony Entertainment Playstation 3™ Slim, 160GB
Platstation 2: Krossat
Mobil: Sony Ericsson Xperia™ X10 mini, 500MB med Halebop

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att du har en DVD-skiva som har hakat upp sig, men det har du antagligen kollat?

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Skrivet av Citruz:

Låter nästan som att du har en DVD-skiva som har hakat upp sig, men det har du antagligen kollat?

Yep
EDIT: Någon sa att man skulle flytta runt på några memory sticks... vet någon hur man gör det?

Visa signatur

Ceterum censeo Xbox360iem esse delendam-Cato (Fan of Ps3)
Notebook: HP Pavilion Dv6 1128eo Stekt
Playstation 3: Sony Entertainment Playstation 3™ Slim, 160GB
Platstation 2: Krossat
Mobil: Sony Ericsson Xperia™ X10 mini, 500MB med Halebop

Permalänk

om du inte har rört minnena nånngång, behöver du inte röra dom. (då sitter dom rätt serrö)

det låter väldigt skumt. (precis som Dart Vader sitter och håsar i bakgrunden)

har du ingen garanti kvar ?????

glöm ej att först har du 1år vanlig garanti.....men (som en del inte vet) har du även 2år reklamationsrätt efter din 1åriga garanti gått ut............jag skulle skicka in den på service.

reklamationsrätten är lite luddig ibland för en del företag.

t ex elgiganten är bra på det. inget tjavs, dom bara fixar det (ring och fråga där du köpte den)

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Avstängd

Det låter verkligen som ett värmeproblem. Att byta kylpastan på både CPU och grafik kan hjälpa men det är inte helt enkelt. Dessutom tappar du all form av garanti eller reklamationsrätt när du öppnar datorn så mycket. Om du säger att felet finns kvar trots garantireparation och att det uppstod innan garantin gick ut så tror jag att de reparerar den på garantin ändå.

Permalänk

värme problem ?????? (nu efter hört det visslande & knakande ljudet skulle jag aldrig se det som värme problem)

det är något mekanisk eller något annat (icke mjukvara-aktigt) fel (man hör ju det mekaniska ljudet i bakgrunden).

själv skulle jag öppna upp den och felsöka problemet (om man inte gjort något sådant förut är det en god ide att skicka iväg på den service)

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Skrivet av wow vilken dag:

värme problem ?????? (nu efter hört det visslande & knakande ljudet skulle jag aldrig se det som värme problem)

det är något mekanisk eller något annat (icke mjukvara-aktigt) fel (man hör ju det mekaniska ljudet i bakgrunden).

själv skulle jag öppna upp den och felsöka problemet (om man inte gjort något sådant förut är det en god ide att skicka iväg på den service)

Köpte det begagnat av en kille som köpte det på OnOff.. Och det är ganska segt att gå igenom den långa proceduren för att få den fixad.

Skrivet av snajk:

Det låter verkligen som ett värmeproblem. Att byta kylpastan på både CPU och grafik kan hjälpa men det är inte helt enkelt. Dessutom tappar du all form av garanti eller reklamationsrätt när du öppnar datorn så mycket. Om du säger att felet finns kvar trots garantireparation och att det uppstod innan garantin gick ut så tror jag att de reparerar den på garantin ändå.

Garantin gick it ungefär tre dagar innan datorn skickades in. Sedan dröjde det 3 veckor innan den kom tillbaka. När den kom tillbaka funkade den-som sagt- inte alls.
Jag har för mig att hans pappa köpte den på företaget=1 års garanti=2års reklamationsrätt
Med andra ord är den antagligen ett lost cause ifall man är snål eller pank

Visa signatur

Ceterum censeo Xbox360iem esse delendam-Cato (Fan of Ps3)
Notebook: HP Pavilion Dv6 1128eo Stekt
Playstation 3: Sony Entertainment Playstation 3™ Slim, 160GB
Platstation 2: Krossat
Mobil: Sony Ericsson Xperia™ X10 mini, 500MB med Halebop

Permalänk

skickade du den på service och fick tillbaka en dator som funka sämre en innan ???
vilket jäkla ställe var det ?????? (säg inte det är Anovo)

skulle ringa till ARN "Allmänna reklamationsnämndens" direkt och anmäla dom, om nu inte denna skit-verkstad fixar problemet omgående.......du har helt enkelt blivit blåst

ARN:
http://www.arn.se/4/Kontakta-oss/

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att någon komponent tar för mycket ström precis när du startar datorn via "Power"-knappen. Exempelvis kan det vara en fläkt som är dammig, en dammig fläkt tar mer ström i början för att den ska nå upp i sin normala varv. Denna "extra" ström kan göra så att nätaggregatet i datorn stänges av för att skydda moderkortet mot extra ström.

Kolla som sagt så att din fläkt inte är dammig.

Prova även att koppla loss din DVD-läsare och starta utan den.

Jag tror inte att det är ett värmeproblem iaf!

/Expander

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottodebest:

Köpte det begagnat av en kille som köpte det på OnOff.. Och det är ganska segt att gå igenom den långa proceduren för att få den fixad.

Garantin gick it ungefär tre dagar innan datorn skickades in. Sedan dröjde det 3 veckor innan den kom tillbaka. När den kom tillbaka funkade den-som sagt- inte alls.
Jag har för mig att hans pappa köpte den på företaget=1 års garanti=2års reklamationsrätt
Med andra ord är den antagligen ett lost cause ifall man är snål eller pank

Fast du måste ju ha någon form av garanti på reparationen också eller? Det har hänt mig flera gånger att saker gått sönder nära slutet på garantin och jag fått tillbaka den trasig igen. Bara att skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som hårddisken gått sönder. Testa köra ett test på disken. Har du tur så är det "bara" det och rätt billigt och enkelt att byta.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

Efter att ha kollat på laddaren angående en batteri-nöd av laddare grej så visade det sig att laddaren laddade 19-20Volt, och maxkapaciteten på batteriet är runt 10.
Jag ska testa hur det är utan batteri med laddare i..
Vad tror ni? :3

Visa signatur

Ceterum censeo Xbox360iem esse delendam-Cato (Fan of Ps3)
Notebook: HP Pavilion Dv6 1128eo Stekt
Playstation 3: Sony Entertainment Playstation 3™ Slim, 160GB
Platstation 2: Krossat
Mobil: Sony Ericsson Xperia™ X10 mini, 500MB med Halebop