Köpa ESD Armband för montering i butik i Gävle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Om du sätter ditt ESD armband i chassit och sedan plockar upp ditt moderkort från bordet, hur hjälper det dig då om du sitter fast i chassit när inte moderkortet har kontakt med det ännu?

Bara undrar?

För att du vill jämna ut potentialskillnaden mellan dig och kretskortet. Om moderkortet kommer uppladdat runt 10-20kV statiskt och du laddar ur dig via ett element så kan det fortfarande finnas en potentialskillnad mellan elementet och moderkortet. Det är denna skillnaden som orsakar skada och som man ibland kan se (som en liten ljusbåge) när man får "stötar".

Det som man vill åstadkomma är en långsam, icke farlig, utjämning av potentialskillnanden mellan de två objekten. Detta görs via ESD-armband, bänkmatta osv som har en resistor seriekopplad på ca 1Mohm. Så när du sätter armbandet på din handled och krokodilklämman i chassit kommer du få en långsam, icke skadlig, urladdning i chassit.

Att vira ståltråd eller najtråd utan en resistor i serie hjälper föga.

Tillägg nr.1: Ang. hudfett på komponenter i form av IC-kretsar så har inte jag upplevt eller sett någon fara (förutom att texten kan bli nästintill oläslig) efter mönsterkortet gått genom ytmonteringsmaskin. Däremot innan komponenterna monterats på mönsterkortet så kan fett och andra orenligheter orsaka dåliga lödningar och det har jag sett ett par gånger men inte ofta.

Tillägg nr.2: Lite läsning om ESD http://www.remedpar.com/PDF/understanding_esd.pdf

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

at Risgryn: Hur kan man tycka att ESD-armbanden är överskattade? Har man inte kläder avsedda för ändåmålet så är ESD-armband ett utmärkt alternativ, så länge man har det på sig. Helst bör man även komplettera med en bänkmatta avsedd för elektronikmontering.

Det var inte jag som tyckte att esd-band var överskattade så jag kan inte svara på det. När jag bygger på min egen dator så använder jag mig av esd-band, mest bara för att vara säker. Just esd-band är inte dyra, så det skadar inte att köpa ett i samband med komponenter för mer än 5000kr.

Permalänk
Medlem

Jag ska snart bygga en dator och kommer givetvis använda esd armband men jag undrar om det inte skulle funka lika bra med ett par gummistädhandskar (de där gula), då blir det väl ingen urladdning :S

Permalänk
Medlem

måste bara fråga.
var sätter ni här på swec era esd armband nu när nästan alla chassin är målade inuti?
färg leder väll inte så man ju inte sätta det i chassit längre eller?

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Svarade i ungefär så här i en snarlik tråd som denna.

Skruva i en skruv i något av chassits alla skruvhål och fäst krokodilklämman på den.
Alternativt skruva i en distans för moderkort och skruva sedan i en lång skruv i den och fäst krokodilklämman.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701