Datortillverkare satsar på Intel Ultrabook till julhandeln

Permalänk
Melding Plague

Datortillverkare satsar på Intel Ultrabook till julhandeln

Tunna men förhållandevis kraftfulla bärbara datorer är datortillverkarnas recept för framgång, men det är först till julhandeln de nya modellerna gör entré på allvar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bra priser istället imo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns totalt onödigt, fett obekväma att ha i knät och som ovan, skit i det och satsa på att sänka priserna istället!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Klaga inte på priset, målgruppen är knappast fattiglappar.

Permalänk
Medlem

Tror att det kommer vara billigare tillverkning med ultrakompakta laptops i framtiden nu när gpuerna intergreras i cpuerna. Dock är ju intels combo-varianter rätt ointressanta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

börjar bli trött på allt mobiltrams
handla inte den här sidan om hårdvara?

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Inaktiv

Verkar nice! En sådan med Ivy Bridge skulle nog vara något..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

börjar bli trött på allt mobiltrams
handla inte den här sidan om hårdvara?

huh?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NinTrance:

börjar bli trött på allt mobiltrams
handla inte den här sidan om hårdvara?

Så en Intel Ultrabook är inte hårdvara?

Du menar kanske om sidan inte handlar om datorkomponenter?
Jo dels det, men även allt annat som har med hårdvara och göra. Inkl nya bärbara modeller, ny teknik som rör komponenter samt överklockning.

Permalänk
Medlem

Det här konceptet kommer få ett gigantiskt lyft iom. Ivy Bridge och introduktionen av "3D"-transistorer. Dvs. om strömförbrukningen kommer sänkas så markant som angivits på förhand.

Skulle absolut inte köpa någon bärbar dator med 32nm Sandybridge så nära lanseringen av en, förmodligen, avsevärt mera energieffektiv arkitektur.

Permalänk

Jag välkomnar med öppna armar. Jag skulle vilja se en uppdaterad Thinkpad som efterträder X300, typ 12 tums skärm. 1200x800 ips, en lågvolts cpu men inte ultalågvolt, och sen riktigt bra byggd, typ flera mm tjockt kolfiber, den ska kännas som solid som en tegelsten, och inte vara tjock som en x220. Bra batteri minst 20 timmar suft trådlöst, max 1,2 kg med halva den batteritiden och kanske 1,5kg med 20 timmars.

Sån där lövtunn aluminium är inte bra, det håller inte, kollade någon Toshiba eller Fujitsu eller vad det nu var i en affär, jäääättetunn aluminum och hela daton var böjbar som en rutten banan, vore ju kul om man faktiskt kunda använda sakerna.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det här konceptet kommer få ett gigantiskt lyft iom. Ivy Bridge och introduktionen av "3D"-transistorer. Dvs. om strömförbrukningen kommer sänkas så markant som angivits på förhand.

Skulle absolut inte köpa någon bärbar dator med 32nm Sandybridge så nära lanseringen av en, förmodligen, avsevärt mera energieffektiv arkitektur.

Ivy bridge var ju förmodligen försenat och skulle inte presenteras förens vid början av 2012 vilket borde medföra att bärbara har den processorn vid mars någon gång tidigast vilket inte är så nära.

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amuthir:

Ivy bridge var ju förmodligen försenat och skulle inte presenteras förens vid början av 2012 vilket borde medföra att bärbara har den processorn vid mars någon gång tidigast vilket inte är så nära.

Mina laptops brukar klara sig i en 3-4 år åtminstone, så då räknar jag 3-4 månader som en ganska kort tidsperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Enligt mej har inte Apple ensamrätt på smala och vita datorer.

Precis som Alienware har rätt till världens fulaste datorer.

Permalänk
Medlem

Härnäst blir det väl Libresse invisible-book..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det här konceptet kommer få ett gigantiskt lyft iom. Ivy Bridge och introduktionen av "3D"-transistorer. Dvs. om strömförbrukningen kommer sänkas så markant som angivits på förhand.

Skulle absolut inte köpa någon bärbar dator med 32nm Sandybridge så nära lanseringen av en, förmodligen, avsevärt mera energieffektiv arkitektur.

Jag kommer antagligen att köpa Ivy Bridge eller AMD om denna har lägre strömförbrukning/prestanda ( vilket jag inte tror)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Ett annat krav för en ultrabook är att den ska kosta under 1000 dollar för er som klagar på pris.

Permalänk

Jag inväntar Windows 8, sen blir det nyköp av laptop :).

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna köpa en bara för att ha den som prydnad. Fan vad läcker den är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amuthir:

Ivy bridge var ju förmodligen försenat och skulle inte presenteras förens vid början av 2012 vilket borde medföra att bärbara har den processorn vid mars någon gång tidigast vilket inte är så nära.

Du förväxlar nog Ivy Bridge med Sandy Bridge-E är jag rädd.
Ivy Bridge har varit menad att släppas 2012 hela tiden, medan det är Sandy Bridge-E (LGA2011) som försenas över årsskiftet.

Ivy Bridge är dieshrink av Sandy Bridge, på LGA1155.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Du förväxlar nog Ivy Bridge med Sandy Bridge-E är jag rädd.
Ivy Bridge har varit menad att släppas 2012 hela tiden, medan det är Sandy Bridge-E (LGA2011) som försenas över årsskiftet.

Ivy Bridge är dieshrink av Sandy Bridge, på LGA1155.

Ja okej det var sant, då är det ännu längre tid tills ivy bridge kommer, förmodligen ett år eller mer men vänta kan man alltid göra

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amuthir:

Ja okej det var sant, då är det ännu längre tid tills ivy bridge kommer, förmodligen ett år eller mer men vänta kan man alltid göra

Allting är väl relativt ang. hur länge man kan vänta

Permalänk

Blergh... jag kommer ju behöva kompakt datormaskin nu till hösten. Får änna hoppas på Asus UX och att den kommer ut i handeln till vettigt pris innan jul...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag skulle kunna köpa en bara för att ha den som prydnad. Fan vad läcker den är!

vill man ha en dator som prydnad är det väl bara att springa och köpa en macbook air redan nu.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den va jävligt grym faktiskt. Nice för de som gillar konceptet extremt bärbara men inte vill ha en kass atomprolle och gärna lite större skärm. Hoppas den håller lite kvalité bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser snygg ut

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

När det kommer sånna här bärbara som klarar av att hantera tyngre spel och 3D applikationer, då ska jag ta och damma av min plånbok

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ett flameinlägg plus efterföljande svar raderade. En användare avstängd.

Permalänk
Medlem

Alla verkar vilja ha precis allt precis nu. I dagsläget går det inte att få in tillräckligt med prestanda i under det TDP-värde som begränsas av chassits tunna konstruktion. Det kommer dröja innan vi ser tunna och lätta bärbara datorer som klarar av att spelas på. Men några iterationer Moores lag så är vi där.

Å andra sidan är det inte konstigt att övriga tillverkare hänger på Apple och börjar komma ut med ordentliga konkurrenter. För det råder väl ingen tvivel om att det var Apple som kom med den första någorlunda vettiga bärbara i den här formfaktorn? Rätta mig gärna om jag har fel. Sen har MacBook Air snabbt blivit Apples mest sålda dator, den lilla 11" är sanslöst populär tydligen. Konsumenter vill ha den här typen av datorer, det är inget snack om saken.

Tänk nu också på att en genomsnittlig Apple-konsument förmodligen har tjockare plånbok än vad du har. Det medför att deras MBA inte är deras enda maskin. De har förmodligen en 27" iMac hemma som de använder när de behöver göra något som kräver prestanda. Det kan såklart också spela in i hur bra den säljer. Men dessa datorer riktar ju till folk som har pengar och vill ha en lätt dator.

Fast sen vet jag inte om jag tycker att 1000 USD för en "hel dator" som är sådär lätt är mycket pengar. Jag sätter högt värde på den kraftigt sänkta vikten. Även om vi är på Sweclockers nu så är prestanda inte alltid allt. Jag tycker att prestanda hör hemma hos stationära datorer och att bärbara datorer ska vara just bärbara.

Det är fler än jag som resonerar som jag, se bara på hur många som köpte netbooks i tron om att det skulle vara en användbar dator. Folk vill ha lätta datorer som klarar av samma saker som tunga datorer. Så att driva utvecklingen mot lättare istället för billigare är rätt tycker jag.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Avvaktar till någon tillverkare släpper en rustik modell i gjut-järn så jag kan bli unik och verkligen imponera på min omgivning...

Skämt åsido, trots att jag inte är nån apple-fan så måste man ändå berömma dom för att (åter igen) så tidigt uppfattat människors önskemål (att MacBook Air startat denna trend är ju självklart)... Elegans, design och användarvänlighet säljer, bra att Apple finns om inte annat för att sätta press på 'PC-sidan'...