Fredagspanelen 17: SSD-enheter, Asrock HTPC, Windows 8, Onoff i konkurs

Permalänk
Medlem

Ha en jävligt trevlig semester grabbar!

Permalänk
Medlem

Jo det är rätt så mycket mygg här i norrland så ha kul hehe. Behöver bara fara typ en mil utanför Umeå så är det svärmar som atackerar en.

Och jo som andra nämde, kvaliten på videon var mycket sämmre än vanligt, fast för en gångs skull var ljudet synkat genom hela. Synkningen kan bero flash 11 dock, den kan vara bättre.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MolenXs:

"confirmat"? Blir lite väl mycket svengelska ibland. I vissa fall är det kanske befogat då det inte finns någon bra direktöversättning men i som i detta fall funkar "bekräftat" alldeles utmärkt.

Och det spelar så stor roll då majoriteten av SweC's medlemmar är över 16 och gått ut grundskolan. Ser det som ganska svårt att hänga upp sig på talfel när semestern är på gång och Jonas kommer i ledigheten för att förgylla 45 minuter av våran fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Första gången jag kollar igenom en hel film och nu ångrar jag att jag inte gjort det tidigare.

Just Torrents är väl ett dåligt exempel på tillfälle då man behöver hög läs och skrivhastighet då internetuppkopplingen sätter gränsen långt innan disken gör det.

Man kommer att behöva >1 Gbit internet för att behöva använda SSD's till det imo

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ett kanonprogram som vanligt, tummen upp grabbar!

Permalänk

Riktigt trevlig fredagsstämning! Gillade speciellt OnOff-kommentarerna, kände igen mig ganska mycket. Ogillar verkligen okunniga säljare som lurar på folk en massa skit...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

När kommer musmattorna då?! Do need!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

HTPC

Jag förstår inte att ni envisas med att snacka om Asrock och Zotac när det redan finns en snygg, billig, liten, knäpptyst och tillräckligt snabb mini-HTPC... EEEBOX (med Ion).
Jag kör denna med XBMC och är sjukt nöjd, 1080p rullar på utan det minsta hack, tom. med separata undertexter flyter allt perfekt. Jag tycker EEEBOX helt klart är värd att ta upp som jämförelse om ämnet dyker upp i framtiden igen.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Avstängd

Snygga skjortor boyz

Bra fredagspanel. Helgsnack om något är inte fel som någon tidigare nämnde :D!

Permalänk
Medlem

Tack för att ni klämde in en fredagspanel!
Stormönstrat funkar bättre i sändning, bra där!

Jag önskar mig panelen i 1080p, om ni har den extra tiden det tar att fixa. Brukar avnjuta i helskärm och även i 720p räcker inte skärpan till.

Gillar det spontana snacket och skulle inte vilja ha en korrekt uppläsning ur ett manus med perfekt svensk gramatik. Språkpoliserna tillhör för hoppningsvis en minoritet. (Yes, that was intended, I hope your eyes hurt now, lol)

Angående SSD, så tänker jag bränna ut min så fort jag kan, så jag får en anledning att uppgradera efter erat fina test. Tipset att inte ha viktiga saker där är nog nyttigt. Själv kör jag den som en systemdisk, vilket är den disk som ska gå sönder, så diskarna(plural) med viktiga data får gå lite svalare.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

@skriv inte onödug data till din ssd När du sedan tankat klart din torrent flyttas filen till lagringsdisken och trim får jobba så det kan ju blu någon cykel som kastas bort. Likaså flaskar lagringsdisken i filöverföringen om du inte har raid. Lite som att köpa en bil som man inte servar, byter olja och tvättar.

@fredagspanelen Sweclockers varker ijnte varar några experter på att filma. Dålig bildkvalité och fortfarande tycker jag inte ljuset/färgerna är rätt.

@helgsnack Om ni vill ha helgsnack så skicka in förslag! Har förstått att det är där problemet ligger

Permalänk
Hjälpsam

Dax för semester här med

@Emil
Stor eloge till dig och hur du har växt i rollen som testare och panel-snackare. De första panelerna och recensionerna du gjorde fick man lite känslan av praktikant, men i dag tog du för dig med självsäkerhet Men låt gärna bli att peta i näsan under inspelning ^^

Hare gott grabbar och njut av kall öl, myggor och pina colada! I know I will.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Go Emil - lite fult att konsumera "veckans pryl" innan sändning kan jag tycka. Fast, så här sista dagen innan semester kanske det är okej.

God underhållning som vanligt, uppskattat.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

hahahah "nu ska vi inte snacka skit om onoff"

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Relik 📜

Kul att många som vanligt uppskattar panelen!

Angående kvaliteten är det som jag skrev på förra sidan, vår kamera verkar ha fått för sig att fokuspunkten ska vara en meter framför oss eller så vilket gör att allt ser suddigare ut även i källmaterialet (alla inställningar är annars identiska med förra panelen). Det lär antagligen lösa sig själv till nästa video, om inte annat får vi finjustera manuellt då. Gällandes ljudet så ÄR det syncat i alla videos, vissa verkar dock ha problem med fördröjning när man kollar genom inbäddade spelaren på SweC.

När det gäller "svengelska" och ord vissa inte tycker passar är det tyvär inte så mycket att göra åt, hehe. Vi kör utan manus och då blir det lätt att ord slinker igenom, knappast något vi gör omtagning för. Hoppas och tror ni överlever!

Nu går jag på semester och minskar drastiskt aktiviteten i forumet.. Trevlig sommar!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cricone:

Poängen var att skrivningen (eller rättare sagt rensningen av block) på SSDn "nöter" den och minskar livslängden. Inte att det skulle gå fort. Sparar du en fil från webben så "nöter" du nästan lika mycket på SSDn som via torrent, den lilla skinaden är inte ens värd att ta upp tycker jag. Hur eller hur så är det skapligt meningslöst att köra SSD om man är rädd att använda den.

Då kanske jag hörde fel då för de snackade ju om det i samband med behovet av hög överföringshastighet.

Skrivet av Orici:

Man kommer att behöva >1 Gbit internet för att behöva använda SSD's till det imo

Frågan om det någonsin är vettigt att köra SSD för den typen av användning eftersom en RAID kan ge samma hastigheter med en bra controller fast med väldigt mycket mer utrymme. Om man nu råkar sitta på en 10 Gbit lina då för upp till 1 Gbit är det ingen större vits då det enkelt löses med en enkel HDD eller möjligtvis en RAID0 för en bråkdel av priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kul att många som vanligt uppskattar panelen!

Angående kvaliteten är det som jag skrev på förra sidan, vår kamera verkar ha fått för sig att fokuspunkten ska vara en meter framför oss eller så vilket gör att allt ser suddigare ut även i källmaterialet (alla inställningar är annars identiska med förra panelen). Det lär antagligen lösa sig själv till nästa video, om inte annat får vi finjustera manuellt då. Gällandes ljudet så ÄR det syncat i alla videos, vissa verkar dock ha problem med fördröjning när man kollar genom inbäddade spelaren på SweC.

När det gäller "svengelska" och ord vissa inte tycker passar är det tyvär inte så mycket att göra åt, hehe. Vi kör utan manus och då blir det lätt att ord slinker igenom, knappast något vi gör omtagning för. Hoppas och tror ni överlever!

Nu går jag på semester och minskar drastiskt aktiviteten i forumet.. Trevlig sommar!

Mycket trevlig fredagspanel, trevlig sommar!

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jo, vi noterade det också.
Kollade källmaterialet, och redan där är det suddigare än vanligt. Det verkar som om autofokusen på kameran kan vara lite off och ligga någon meter fel, får kolla det efter semestern.

Nä, det var nog bara regnet.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Att spotify har gått med vinst är en myt. Det svenska dotterbolaget gick med lite vinst 2009. Dock gick det brittiska bolaget back med 150mkr samma år. Den här USA-lanseringen är kritisk för tjänsten överlevnad.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Precis vad man behöver på den dag av bakfylla

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som tyckte att Jonas såg väldgit "borta" ut (mer borta än vanligt) haha, i alla fall dom första minuterna. Kanske legat i kungsparken och ölat Annars va det en kul snutt att förgylla lördagsfrukosten till

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Trevlig semester på er Jonas och Emil

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Tack för en bra Fredagspanel!! Och för att ni fixade så att min 1tim bussresa kändes som en kvart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att ni faktiskt inte tog fram veckans grevé-ost. Hade varit lite spontant och kul.

Många som värkar bunkra upp med öl framför datorn till fredagspanelen... Själv tar man och placerar en kopp och en kaffetermos på datorbordet.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag vill ha captions på Jonas och Emil vid 32:11 och 40:26. Klockrena!

Permalänk

Får tacka för ett kul avsnitt som vanligt! Angående svengelska så har iaf inte jag något emot det. Tycker snarare att det låter fånigt att översätta vissa uttryck till svenska, tex. tillgänglighetsattack i stället för DoS-attack.

Gillade alkohol-anspelningarna Ha en trevlig semester!

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Skrivet av 02dino:

Haha! Snyggt att se Emils glada ansikte på startsidan och onoff i konkurs, passar så bra ihop

this! ;D

Permalänk
Inaktiv

Trevlig fredagspanel som vanligt!

Permalänk

Längtar redan till nästa fredagspanel
Ha det gött på semestern!

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk

Det stör mig att när Emil pratar om webläsare, jag citerar 13:47 "det behövs rejäl konkurrens på den markanden" men i samma andetag så säger han att IE (som har ca 21% av antalet besökare) gärna kan försvinna.. Hmmm..hur tänker Emil då med tanke på ovanstående kommentar? Så dumt!