Nya Apple Cinema Display kan seriekopplas med Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Nya Apple Cinema Display kan seriekopplas med Thunderbolt

I slutet av förra veckan uppdaterades Apple Store med en ny version av skärmen Cinema Display med höghastighetsgränssnittet Thunderbolt. Lika snabbt igen försvann skärmen från butiken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag hoppas att den har stöd för vanlig displayport också eller åtminstone att det kommer en adapter, annars skulle det vara rätt tråkigt om nästan alla Macs skulle vara oanvändbara med den nya. Skulle hellre se DP1.2 så kan man använda den daisychainad med vanliga hd6-serie grafikkort även på pc.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

precis vad vi behöver fler standarder , nu verkar ju thunderbolt dock vara en rätt flexibel, men ändå

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Äntligen.
Snart en snabbare Mac mini (förhoppningsvis med Blu-Ray) till folket.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Jobs + Blu-ray = lär inte hända, bara att inse ;).

Skrivet av JonnyRocker:

Äntligen.
Snart en snabbare Mac mini (förhoppningsvis med Blu-Ray) till folket.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag hoppas att den har stöd för vanlig displayport också eller åtminstone att det kommer en adapter, annars skulle det vara rätt tråkigt om nästan alla Macs skulle vara oanvändbara med den nya. Skulle hellre se DP1.2 så kan man använda den daisychainad med vanliga hd6-serie grafikkort även på pc.

Thunderbolt är inbakat i en mini DP, så tror inte det är några problem

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Gillar iden med att seriekoppla skärmarna etc. blir klart mycket mindre kablar där bak så att säga.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Jobs + Blu-ray = lär inte hända, bara att inse ;).

Men ååh man kan väl få önska, men å andra sidan så sa dom samma sak om HDMI, och vi såg ju hur det gick

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Thunderbolt är inbakat i en mini DP, så tror inte det är några problem

Hehe, det är väl tvärtom Displayport är "inbakat" i Thunderbolt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hehe, det är väl tvärtom Displayport är "inbakat" i Thunderbolt.

Nix. Om jag fattat rätt så använder man DisplayPort + PCI-E som media för Thunderbolt, som från början var avsett att använda fiber som media. Jämför TCP/IP som körs över Ethernet, men bara av praktiska skäl. TCP/IP kan användas över nästan vilket media som helst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miagoy:

TCP/IP kan användas över nästan vilket media som helst.

Hehehe, det finns en standard för IP via brevduva, och den har till och med använts i verkligheten också.

Permalänk
Medlem

Säkert att det är Thunderbolt som används och inte displayport? DP ska väl också kunna daisychaina ihop skärmar?

Permalänk
Medlem

de som har MAC, får de "lion" när det kommer ut? eller är det som windows?
Man vet ju aldrig med apple.. Kanske dum fråga men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

de som har MAC, får de "lion" när det kommer ut? eller är det som windows?
Man vet ju aldrig med apple.. Kanske dum fråga men men

Var till en Apple-butik i Fredags, och pratade med säljaren att när Lion släpps, så de datorer som skeppas ut samma dag som Lion släpps, så kommer det vara förinstallerad.

Han sa att annars så får man en länk via mailet. Om man får betala för det frågade jag inte.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noobenu:

de som har MAC, får de "lion" när det kommer ut? eller är det som windows?
Man vet ju aldrig med apple.. Kanske dum fråga men men

Klart du inte får ett nytt operativsystem gratis.
Dock kostar det runt 300 spänn har jag för mig, så det är rätt billigt.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Var till en Apple-butik i Fredags, och pratade med säljaren att när Lion släpps, så de datorer som skeppas ut samma dag som Lion släpps, så kommer det vara förinstallerad.

Han sa att annars så får man en länk via mailet. Om man får betala för det frågade jag inte.

Har för mig att apple sagt att de datorer som är sålda efter typ 1 juni i år får det gratis.
För övriga så kommer det kosta typ 300kr.

Permalänk
Medlem

För att klara upp lite bland alla spekulationer.
1. Det är inte säkert att TB kommer att funka med en MDP-kontakt eftersom iMac med thunderbolt redan idag bara kan användas som extern skärm om källan har TB. MDP funkar alltså inte som källa till den, vilket minskar chansen att MDP kommer funka med nya ACD.
2. Lion kommer kosta 229:-
3. Om man köpt en Mac efter den 6/6 (fr.o.m.) får man uppgradera till Lion gratis.

Alla fakta jag räknat upp står på apples hemsida, så jag förstår inte varför alla dessa spekulationer förekommer. Det är inte så jobbigt att gå in där och läsa.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Säkert att det är Thunderbolt som används och inte displayport? DP ska väl också kunna daisychaina ihop skärmar?

Ja och det är med sannolikhet dess implementation som de faktiskt använder. Dock brist på skärmar som haft 2st DP portar än så länge; så det är fortfarande något av en 'debut' sak i konsument marknaden.

Permalänk
Inaktiv

Detta är faktiskt en bra standard till skillnad från skräpet som HDMI och displayport. Vad fan är meningen att skapa standard som från dag ett är redan gammal och kan inte leverera det som folk faktiskt behöver av den. HDMI speciellt är packe skit vilket är i för sig inte så konstigt när man tänker på vem det är som har utvecklat den.

Hoppas bara att apple och intel satsar på det hela så de av oss som har råda att betala några kronor extra för bra saker i stället för HDMI/USB kan ha det. Finns inget värre än standard som är så billig att den är rent skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miagoy:

Nix. Om jag fattat rätt så använder man DisplayPort + PCI-E som media för Thunderbolt, som från början var avsett att använda fiber som media. Jämför TCP/IP som körs över Ethernet, men bara av praktiska skäl. TCP/IP kan användas över nästan vilket media som helst.

Ptja det beror väl på hur man ser på det. Thunderbolt är ett seriellt interface som tar både PCI-Express-data och Displayport-data och "bakar" tillsammans dem för att kunna föra över på en enkel Thunderbolt-länk. Så rent tekniskt borde det vara Thunderbolt som är mediat för Displayport och PCI-Express, om så än bara en del av sträckan.

Som sagt, känns som det beror på hur man ser på det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Detta är faktiskt en bra standard till skillnad från skräpet som HDMI och displayport. Vad fan är meningen att skapa standard som från dag ett är redan gammal och kan inte leverera det som folk faktiskt behöver av den. HDMI speciellt är packe skit vilket är i för sig inte så konstigt när man tänker på vem det är som har utvecklat den.

Hoppas bara att apple och intel satsar på det hela så de av oss som har råda att betala några kronor extra för bra saker i stället för HDMI/USB kan ha det. Finns inget värre än standard som är så billig att den är rent skräp.

HDMI håller jag med om är skräp men varför display port?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Nej?
4K känns lite utdaterat... Nu är det 8K som gäller

OnT nice med mer Thunderbolt, inget mer USB, DP, HDMI eller annat trams nu utan jag vill bara ha en(1) typ av port på min dator i framtiden! Känns så 90 tal med 10000 tals (nej men ni förstår) av olika varianter av seriell, parallell, USB, Firewire portar på datorerna.

Hoppas att alla andra standarder går och dör! Vill man mot förmodan använda gamla saker i sin dator (och vem fan vill det egentligen?? ) så får man köpa ett kontrollerkort eller adapter

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem

Thunderbolt är på tok för komplicerad och dyr att implementera för att det någonsin ska ersätta USB eller ens Firewire. Om jag tar en vanlig extern disk som exempel så kostar dom idag runt 500kr med USB-anslutning. Ska man ersätta USB-anslutningen med Thunderbolt måste man ha en betydligt dyrare PCI-e kontroller för hårddisken istället för en billig USB-slavenhet, sen måste man ha en Thunderbolt-kontroller i diskänden och sist men inte minst måste man ha en svindyr aktiv TB-kabel. Tror inte många tycker det är värt det att fyrdubbla (gissar jag) priset på en disk för att få en knappt märkbar prestandaökning. För att inte tala om hur en TB-mus skulle se ut med den grova kabeln...
För extrena RAID-system, dockningsstationer och liknande där priset redan är högt så en tusenlapp till inte spelar någon roll och prestandan är mycket viktig är TB skitbra men den kommer aldrig att ersätta USB på de enklare tillbehören.

DP kommer den inte att ersätta heller för den har inga fördelar alls på den fronten och DP är mycket billigare och enklare att implementera. I den nuvarande implementationen ingår ju DP i TB så de försöker inte ens ersätta den.

Sen är det oklart vem som har patent på vad. Som det ser ut nu verkar det som om Apple har patent på själva implementationen så alla TB-enheter kommer bara att fungera med deras produkter och om någon annan ska använda TB (om den ens får heta det) måste de licensera lösningen från Apple för dyra pengar (om de ens får göra det) eller hitta på en egen lösning men vara inkompatibel med alla befintliga enheter som laptopen Sony kommer att släppa med en Light Peak-dockningsstation.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

de som har MAC, får de "lion" när det kommer ut? eller är det som windows?
Man vet ju aldrig med apple.. Kanske dum fråga men men

Om du har köpt en dator av Apple efter 6:de Juni så får du uppdateringen gratis.
Annars kostar det typ 200kr att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Om du har köpt en dator av Apple efter 6:de Juni så får du uppdateringen gratis.
Annars kostar det typ 200kr att uppdatera.

Se mitt inlägg ovan...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Thunderbolt är på tok för komplicerad och dyr att implementera för att det någonsin ska ersätta USB eller ens Firewire. Om jag tar en vanlig extern disk som exempel så kostar dom idag runt 500kr med USB-anslutning....

Och glöm inte att själva Thunderboltkabeln kostar ca 500kr.

Permalänk

Thunderbolt hade varit bra mycket najsare om det hade implementerat DP 1.2 där du kan köra 20Gbit/s över DP och Daisychaina DP 1.2 skärmar utan thundetboltkontroller. Just nu känns det lite som att thunderbolt ligger i samma läge som ADC låg, skärmmässigt tvivlar jag på att många skärmar utom Apples officiella kommer använda thunderbolt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

...skärmmässigt tvivlar jag på att många skärmar utom Apples officiella kommer använda thunderbolt.

Du är medveten om att Thunderbolt inte är en "Apple-grej" utan att Intel är de som ligger bakom Thunderbolt/Lightpeak va? Jag måste fråga eftersom det varenda gång Thunderbolt nämns alltid kommer fram kommentarer som antyder att Apple är de enda som ligger bakom Thunderbolt och att det är en "stängd" "apple-teknik" som kommer att misslyckas på marknaden...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Mupp:

HDMI håller jag med om är skräp men varför display port?

Medan dysplay port är bra mycket bättre än HDMI är den redan för slö för stora skärmar. Vad är meningen med att byta ut DVI med ny standard om skillnaden är minimal. Kunde lika gärna bara skapat en mini DVI kontakt. Det är det jag gillar med thunderbolt. Snabb som fan (synd att optiska versionen inte är ute). Standard kablar och man kan öka bandbredden så mycket att den kan ersätta alla andra kablar i en dator (förutom nätverk skulle jag gissa). Visst optik är dyrt så förmodligen blir tangentbord och liknande kvar på USB med polling istället för itnerrupter men resten kan flyta till bra standard.