Permalänk
Medlem

5770 jävligt varmt

Nu är det så att jag har ett XFX Radeon HD5770 XXX 1GB och störde mig på att fläkten började gå igång jävligt hårt så jag tankade CPUID och den säger att kortet är uppe i ~99C när jag kör nära inpå vilket tyngre spel som helst.
Idle påstår den att kortet är 67C.

Är kanske 20-25C i mitt rum, låter det som kortet är defekt? Gör mer ljud än min dammsugare när det blir varmt... Mitt chassi borde vara någorlunda luftigt (Cooler Master Dominator 690).

Borde kanske tillägga att kortet ligger på 50% fläkt i idle, 400MHz GPU clock och 1300MHz Memory clock.

Permalänk
Medlem

Tagit bort damm från grafikkortets kylfläns?

Permalänk
Avstängd

Brinner väll snart hahaah

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Rensa på damm och kolla temperaturerna i fler program för att vara säker, återkom efter.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kuro1n:

Nu är det så att jag har ett XFX Radeon HD5770 XXX 1GB och störde mig på att fläkten började gå igång jävligt hårt så jag tankade CPUID och den säger att kortet är uppe i ~99C när jag kör nära inpå vilket tyngre spel som helst.
Idle påstår den att kortet är 67C.

Är kanske 20-25C i mitt rum, låter det som kortet är defekt? Gör mer ljud än min dammsugare när det blir varmt... Mitt chassi borde vara någorlunda luftigt (Cooler Master Dominator 690).

Borde kanske tillägga att kortet ligger på 50% fläkt i idle, 400MHz GPU clock och 1300MHz Memory clock.

Dåligt ventilerat chassi? Kör själv med 5770, dock i crossfire, och dom ligger i ca 40grader idle och de når nästan 100 resp 105 grader i krävande spel. Kan tillägga att mitt chassi är väldigt dåligt ventilerat. Fast ditt verkar lite väl varmt för ett singel kort

Permalänk
Medlem

mitt powercolor hd 5770 var knäpptyst, det är nog defekt, garanti kvar? kan tillägga att båda min XFX grafikkort jag har haft under min livstid har lagt av på mindre än 1 vecka efter jag fått hem det ( 9800gtx+ och 6950 2gb) dom vet helt enkelt inte hur man tillverkar kvalité och tänker mer på hur man gör snygga förpackningar och kort som ser "snygga" ut..

Permalänk
Medlem

Gjorde rent för ungefär 2 månader sedan men det var en jävla massa damm redan, verkar inte stiga lika högt som tidigare efter rengöring men kommer upp till 87-88C ändå, tycker fortfarande den är jävligt varm, idle är 58-60C.

Kollat i både CCC och CPUID.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kuro1n:

Gjorde rent för ungefär 2 månader sedan men det var en jävla massa damm redan, verkar inte stiga lika högt som tidigare efter rengöring men kommer upp till 87-88C ändå, tycker fortfarande den är jävligt varm, idle är 58-60C.

Kollat i både CCC och CPUID.

Berätta gärna om du har klockat och lite eller för mycket ?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

@DeathAdder89, fabriksOC är det är inte så insatt i klockning själv.

@llrobbanll Borde vara någorlunda luftigt och med många fläktar etc. Vet inte om det gör någon skillnad men kör 2x skärmar i 1080p.

@Uvania Ja jag har ett par månader garanti kvar och detta var mitt första XFX kort.

Permalänk
Medlem

kolla upp garantin.. inget grafikkort ska gå så varmt med en fungerande fläkt på + standard clocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

kolla upp garantin.. inget grafikkort ska gå så varmt med en fungerande fläkt på + standard clocks

Ok. Will do.
Tack för all hjälp.

Permalänk
Skrivet av Kuro1n:

Ok. Will do.
Tack för all hjälp.

Och gällande dammet så kan jag tipsa om att du kan fästa dammfilter vid inluftsöppningarna, om du inte redan har det. Det behöver inte vara något fancy, en gammal nylonstrumpa fungerar tillfredsställande.