Nikon systemkamera med video-funktion (har redan D60)

Permalänk

Nikon systemkamera med video-funktion (har redan D60)

Hej.

Just nu besitter jag en Nikon D60 med originalobjektiv och ett 55-200mm teleobjektiv. Jag tycker att kvalitén på bilderna är dugliga då detta bara är en hobby. Jag har dock fått lite vittring på Canon's 600D som har en video-funktion som är att dö för. Bilden är sjukt bra! Jag har dock ingen lust att börja om på ett nytt märke. Jag gillar nikon...
Min fråga är om det finns någon Nikon med snarlik kvalité på videon som 600D samt (!) som jag kan återanvända mina objektiv till? Jag använder ständigt mitt teleobjektiv och skulle inte vilja behöva köpa ett nytt sådant till ett nytt hus.
Så; bra bild och kompatibilitet med gamla objektiv.

Tack på förhand!

PS: Vad är max-fpsen på en systemkamera? Är det 60?

Permalänk
Medlem

nikons D5100 lär väl vara nått för dig? den har vinklingsbar skärm desutom, dock enligt mitt tycke lite liten, men du har ju en d60 så det ska nog inte vara några problem, den är ju inte för dyr heller då om du bara köper huset tex. bara o läsa på lite om den.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

nikons D5100 lär väl vara nått för dig? den har vinklingsbar skärm desutom, dock enligt mitt tycke lite liten, men du har ju en d60 så det ska nog inte vara några problem, den är ju inte för dyr heller då om du bara köper huset tex. bara o läsa på lite om den.

Jag kollade lite snabbt och de första nackdelarna jag ser är att den ej har manuella-inställningar på videon, kanske något sämre bild och att den är liten jämfört med 600D.
Dock kanske den duger åt mig.

Men mina gamla objektiv ska fungera bra? Jag kommer inte tappa någon kvalité av att inte filma med D5100's original objektiv? Och det fungerar att filma med mitt teleobjektiv?

Lite tråkigt att det bara är 29fps på 1080, så kommer nog få köra 720p istället för de där'a 59fps. Är det någon annan Nikon som kanske är lite bättre än D5100 och mer i 600D-klassen? D7000 tex?

EDIT
Tydligen så har nikon bara 30fps på 720p. Funkar ej för mig. Måste ha 60! Kanske bara är Canon som gäller då.

Permalänk

Har du övervägt en kamera för enbart film? Tex. Panasonic HDC-SD90

Permalänk
Skrivet av Tornado2251:

Har du övervägt en kamera för enbart film? Tex. Panasonic HDC-SD90

Jag har en Sanyo i 1080p som jag inte är ett dugg nöjd med. GIllar kvaliten med 600D. Får kanske kolla in den du länkade då.

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet med alla dslr kameror som filmar är att fokusen fungerar mycket dåligt, detta oavsett canon/nikon, båda är lika usla på det, bild/filmkvaliten blir jättebra, men handhavandet är uselt, det är dessutom i stort sett omöjligt att kontrollera var fokus hamnar och skärpedjupet är ofta kort, och med högre f tal på objektiven för att få skärpedjup så jobbar fokusen ännu sämre, det gör att det funkar ok om man inte rör sig, men panoreringar o dyl kan bli lite hur som helst, en videokamera är betydligt mer hanterbar, dslr erna är inte riktigt mogna ännu, men det är en rolig funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet med alla dslr kameror som filmar är att fokusen fungerar mycket dåligt, detta oavsett canon/nikon, båda är lika usla på det, bild/filmkvaliten blir jättebra, men handhavandet är uselt, det är dessutom i stort sett omöjligt att kontrollera var fokus hamnar och skärpedjupet är ofta kort, och med högre f tal på objektiven för att få skärpedjup så jobbar fokusen ännu sämre, det gör att det funkar ok om man inte rör sig, men panoreringar o dyl kan bli lite hur som helst, en videokamera är betydligt mer hanterbar, dslr erna är inte riktigt mogna ännu, men det är en rolig funktion.

Nu håller jag inte riktigt med.. Tror du att "proffsfilmare" använder sig av autofokus? Fokuseringen är ju lite svår att vänja sig vid och man måste planera filmandet mer men det gör det ju bara roligare!

Se denna: http://www.youtube.com/watch?v=UNKtFkX29IE

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Proffsfilmare använder andra objektiv, de enkla kitoptikerna är inge bra, men visst går det att filma, kamerahusen är ok, optikerna brister, men en ais optik eller nått sånt funkar bra, men det som skickas med kameran i paket är ingen höjdare att manövrera manuellt. det är svårt att hålla i delarna och fokusera/zooma, och en del enkel optik ändrar ju även bländare när man zoomar, en del kanske inte bryr sig om det, och en del ändrar även fokus lite, men som sagt med rätt optik och planering funkar det, men för snabb o spontanfilmning (utan att rigga) är det rätt bökigt.
Jag har en kompis som använder filmfunktionen för att göra intervjuer, det går jättebra med kameran på stativ och relativt lite förändringar i fokus och kontrollerat ljus, videosnuttarna blir riktigt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag ska använda den till att filma natur med relativt stilla kamera och jag kommer nog köra med manuell fokus. Dock är bildkvaliten från 600D och 60 fps väldigt viktigt. Men det finns ingen nikon med det va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I dagsläget finns det mig veterligen ingen nikonkamera men möjlighet att spela in 50/60p. Kan mycket väl vara påväg dock.
Ska du ha en dslr med videofunktion är canon tyvärr det enda alternativt idag om du vill ha någorlunda kontroll över slutresultatet. Sedan finns det faktiskt adaptrar för att använda dina nikongluggar på en canonkamera (http://www.youtube.com/watch?v=DCyvwBwPNHc).

Lista över kameror med 60p (canon 550 är inte med på listan men klarar 50p)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=101#rparams=l=s73066461

Permalänk
Skrivet av kärnfri:

I dagsläget finns det mig veterligen ingen nikonkamera men möjlighet att spela in 50/60p. Kan mycket väl vara påväg dock.
Ska du ha en dslr med videofunktion är canon tyvärr det enda alternativt idag om du vill ha någorlunda kontroll över slutresultatet. Sedan finns det faktiskt adaptrar för att använda dina nikongluggar på en canonkamera (http://www.youtube.com/watch?v=DCyvwBwPNHc).

Lista över kameror med 60p (canon 550 är inte med på listan men klarar 50p)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=101#rparams=l=s73066461

Okej, men jag förlorar ingen kvalite genom adapter och att köra med andra ovjektiv? Tex den djupa dof (depth of field) man får med 600D kanske bara går med objektivet som följer med? Men kanske sälja D60 med originalobjektivet (behålla nikon tele) och köpa 600D med hus och objektiv. Man vet ju aldrig hur lång tid det kan ta för nikon att släppa en 50/60fps-kamera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Skärpedjupet är en funktion av kombinationen av bländare och brännvidd, vill du ha max skärpedjup bör du läsa på om "hyperfokalavstånd" och hur du nyttjar det på bästa sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för objektiv du har? Antar att det bara är konsumentglasen och vore jag i ditt läge med så lite glas så skulle jag sälja av hela nikon-kitet och köpa canon.

Jag har mer grejer än dig men funderar ändå på att byta till canon. Lite pga. canon kan det där med film(vilket nikon klart och tydligt visat att dom inte kan) men också för ett bättre spektrum av objektiv(inte kvalitétsmässigt då utan snarare brännvidder).

Permalänk
Rekordmedlem

Nikon o canon har båda ett heltäckande program av optik avseende brännvidder, det är annat som skiljer dem åt men inte är det brist på brännvidder, båda systemen är i princip heltäckande från 10-1200mm, det finns ju en del specialare som finns i ett fåtal ex som tex canons 5600mm och nikons 1200-1700 och 8mm men det är ju inga optiker man direkt har nån jätteanvändning av, då är ju tex canons 35-350 eller nikons 200-400 betydligt mer intressanta, men hursomhelst så har de ju ändå en optik hos den andra som överlappar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja den stora skillnaden är väl att nästan alla objektiv till canon har inbyggd fokusmotor vilket ungefär hälften av nikons objektiv har. Således funkar inte AF på alla nikonhus med alla objektiv. Vill man ha tillgång till hela nikons objektivprogram måste man införskaffa sig ett lite dyrare hus med AF motor.

Detta gäller ju såklart vid tagning av stillbilder då, som tidigare nämnt, AF är mer eller mindre värdelöst vid filmning.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo autofokusen är usel hos båda kamerorna vid filmning, men där har nikon en fördel, eftersom de gamla optikena funkar manuellt på nya hus, och man kör ofta manuellt vid "seriös" filmning, canons autofokusoptiker är inte roliga att manövrera manuellt, de har dålig känsla, och de gamla funkar inte utan adaptrar eller ombyggnad, att köra med autoexponering, vitbalans o autofokus ger inte förutsägbara resultat, så jag tycker de är lite "svårjobbade" båda 2, ingen av dem är riktigt framme vid videokamera handhavandet, men det beror ju på vad man ska filma, vid riggade scener går det bra, men många vill ju bara slänga upp kameran o växla till videoläget, o där är inte så lätt ännu om man har höga krav. speciellt inte med de optiker de flesta använder. Nästa generation av kameror kanske har löst det, att hd filma med dslr är ju fortfarande nytt, så 2a generationens kameror borde ha löst en hel del av problemen som finns idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar. Mycket att ta in. Jag lutar nog åt att sälja mitt nikon-kitt och kolla in 600D. Jag kommer nog ändå filma med manuella inställningar. Jag kommer inte "partyfilma" utan mera stilla på stativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

D7000 ?

Visa signatur

MB: AsRock extreme 4 Z77 Processor: Intel i5 3570k Minne: 8gb Corsair Vengeance 1600mhz Grafik: Gigabyte HD6850 1gb PSU: FD integra 650w 80+ HDD: 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agg1:

Han vill ju ha en kamera som klarar att filma i 60fps och då är D7000 heller inget val.

Visa signatur

Stuff and things!