Blu-ray dator med Sandy bridge för 8-9000. Hur är dessa? Andra tips?

Permalänk

Blu-ray dator med Sandy bridge för 8-9000. Hur är dessa? Andra tips?

Jag är på gång att köpa en ny laptop. Jag har vissa grejer jag vill ha, men i övrigt är jag grön när det gäller hårdvara.

Det som jag vill ha är:
Blu-ray spelare, USB 3.0 och Sandy bridge processor.

Den kommer väl mest användas till vanligt surfande (lite facebook, internetbank mm) och till filmtittande och hanterande. Budgeten hade jag tänkt 8-9 papp

Jag har kollat på två datorer:
ASUS N53SN-SX193V/

Toshiba Qosmio F750-10V/

Asusen är jag tveksam till skärmen på. Jag kollade in några Asus på Expert här om dagen och det kändes som att skärmen blödde rätt kraftigt och färgerna var onaturliga. Sen var betraktningsvinkeln inte på topp. Därför tror jag Asus inte är något för mig. Skärmen är för viktig del helt enkelt.

Toshiban vet jag inte mycket om skärmen, men inbillar mig att den är bättre. Den har sämre processor, men har å andra sidan en hybrid hårddisk. Och så inbilliar jag mig att Toshiba håller högre kvalité än Asus, men vet inte om jag har rätt i mitt antagande. Men tyvärr har jag inte sett den. Skönt vore ju också om den fanns i annan färg än knallröd. Tester verkar svårt på just denna - jag vet inte om den är helt ny eller varför. Det finns en 3D variant som alla testare verkar kasta sig över, men denna verkar inte vara lika intressant i testkretsar tyvärr. Men kanske har någon annan dator samma skärm som jag kan läsa ett test om?

Så - om jag nu vill ha en bra dator med den prestandan ovan - var hittar jag en sån för 8-9000 med bra skärm?
Är det någon som har erfarenhet eller tankar om Toshiban?

Alla tankar och råd är naturligtvis av stort värde och tas tacksamt emot!

Permalänk

Bumpar och kapar denna tråd då det gäller samma burk.

Föräldrarnas burk har dött så de ska få min Sony Vaio med 15.5" Intel I3, Mobility Radeon HD 5650, 4096md RAM så jag är på jakt efter ny.
Blivit sugen på ASUS N53SN-SX193V som netonnet.se säljer.
Det man läser på detta forum så verkar det vara en prisvärd dator med bra spec. Har jag fattat det rätt?
Vet att vissa tycker man ska köpa med 1920*1080 men är rädd att texten blir för liten och tycker det fungerar bra den dator jag har nu.
Har några frågor som jag skulle uppskatta om någon orkar svar på innan jag lägger min beställning.

- Asus hållbarhet och kvalite? + Support?
- Framtids säker, Kommer den att fungera bra om tex i 5 år. Både prestanda och kommer den forfarande vara hel?
- Ljud nivån, Är den tyst?
- Skärmen, Är den ok eller kass?

Hur mycket tystare blir den om man tex installerar SSD?
Är det då enkelt att tex installera mer RAM och en SSD om man vill uppdatera sig om några år. Jag uppfattar det som att det är hårddisken och ram som ev kan vara det som begränsar. Men att processorn kommer att duga i flera år. Rätt/Fel?

Spelar inte spel. Använder datorn till surf och lite torrent, Packar upp RAR och konverterar en del filmer.
Kommer Asusen upplevas betydligt snabbare vid dessa moment än vad min Vaio är?

Det som är viktigast är att den är TYST. Den som jag har nu lever om rätt mycket. Högt fläkt ljud som går upp och ner, även ett högt pipande som kommer då och då. Hade först tänkt köpa en till sony men efter att läst så verkar även de dyrare lida av högt ljud och Asusen är billigare med bättre spec på papperet.

Kommer jag bli nöjd med Asusen? Känns som man inte kan få bättre dator för pengarna.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en ASUS G53SW-SZ136V??
EDIT: Såg dun budget nu. Då funkar inte det här om du inte kan höja den.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Lägger till en fråga.

Har inte Asus Å.Ä.Ö på denna dator? Ser inte dessa tangenter på bilderna som finns?

Permalänk
Skrivet av Eronki:

Vad sägs om en ASUS G53SW-SZ136V??
EDIT: Såg dun budget nu. Då funkar inte det här om du inte kan höja den.

Ah, bättre skärm och snabbare 7200 hårddisk. Men tyvärr ingen blu-ray spelare. För min del så finns ju N53orna med högre upplösning också - dock spicker budgeten ändå där, men det är det kanske värt. Eller tror du mer på denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kröger:

Lägger till en fråga.

Har inte Asus Å.Ä.Ö på denna dator? Ser inte dessa tangenter på bilderna som finns?

Klart dom har ÅÄÖ, bara det att bilden är på en dator från ett annat land

Dom svenska har även fullstor enter istället för halv som på bilden

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Hur många N53 or finns det egentligen? Verkar ju finnas och komma(?) hur många varianter som helst och det blir ju ett virvar att hitta alla och jämföra alla.

Jag kollade precis på en länk, som någon här på forumet gav till Siba. Jag vet inte om Sibas modell är helt ny, men den verkar intressantast för mig just nu. Nackdelen är ju hårddisken, som bara är på 5400 varv. Men om några år kanske det har kommit fler och billigare Hybrid-diskar och kanske kan vara läge att byta då. Jag kanske kan spara en tusing från Kompletts variant med 7200 varvs hårddisk och lägga den på framtiden istället...

Permalänk

Det kommer släppas en ny version av n53an i augusti med bättre grafikkort bl.a. Den heter N55sf.

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk

Trevligt!

Men kommer N53an och N55an att gå parallellt eller hur är det tänkt? För det är väl ingen ersättare redan, för N53an är väl inte så gammal i gemet? Vore i och för sig trevligt, så kanske många rear ut N53an...

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

Det kommer släppas en ny version av n53an i augusti med bättre grafikkort bl.a. Den heter N55sf.

Då kanske det är värt att ta det lugnt ett tag och vänta in N55 och se vilken spec och pris den får. Och kanske får se längre priser på N53.

2 usb3 portar och matt skärm kanske är något som kan va bra att ha.
http://www.gadgetfolder.com/asus-n55sf-entertainment-laptop-with-sonicmaster-technology.html

Och fattar jag denna tjej rätt så har den en USB med mer power så du ska kunna ladda din Tele/Tablet. Om det är rätt så är det riktigt bra funktion då
de nyare mobilerna/Tablet kräver mer ström än vad en "gammal" USB kan ge.

http://www.youtube.com/watch?v=01UnT2PP67g

Permalänk

Är det matt skärm?
Det vore ju super - jag är lite orolig för just den biten. På vissa bilder ser skärmen riktigt matt och bra ut och på andra så verkar den blänka, så det är lite svårt att se på bilderna.

Permalänk

Är det någon som sitter på närmare info när N55SF släpps i sverige? Är väl nästan en standard att det alltid blir förseningar vid release av nya produkter. Och som jag fattar det så visades den i mitten av Juni för första gången. Ska de hinna få ut den på marknaden i Aug?

Tycker den var snyggare än N53SN, men spec är rätt lika. Och den lär väl knappast kosta lika mycket som N53SN gör nu?

Kommer man ångra sig om man köper en med 1366x768 upplösning istället för den med 1920*1080?
Är rädd att allt blir för litet med 1920 då man surfar och ska läsa. Men är kalas då man ska se film eller spela.

Kan man köra en skärm med 1920 i lägre upplösning vid vanligt användande för att sedan höja upplösningen då man ska se film?
Eller hamnar ikoner och layouten fel om man kör med lägre upplösning ?

Känns drykt om man behöver sitta och zooma för att läsa text samtidigt som man är prylskadad och vill ha schyssta grejer och bra spec på papperet.

Permalänk

Om jag har fattat det rätt, så kan du ändra storlek på vad som visas i Windows7. Ändrar du bara skärmupplösning, så blir ju bilden suddig eftersom varje pixel liksom inte passar. Men jag TROR att du även kan zooma och ändå ha kvar samma skärmupplösning i Windows7

Permalänk

Ok. Tack.
Man ändrar DPI har jag fått fram att man kan göra för att få det att visas större utan att ändra upplösningen. De flesta verkar tycka att det fungerar bra.

Hittade denna sida där man kan se skillnaden mellan olika upplösningar och skärmar.
http://members.ping.de/~sven/dpi.html

Asus15.6"
1920*1080 141.21 PPI
1366*768 100.45 PPI
Surfplatta 10.1"
1280*800 149.45 PPI

Så har jag fått det rätt så kan jag utgå från att det som visas på Asus 15.6" och 1920*1080 kommer ha nästan samma storlek som det jag nu ser på min Galaxy 10.1 med 1280*800.
Surfplattan vill man inte ha för långt ifrån sig då man läser och man zoomar gärna in texten.

Fan det ska finnas så många alt att välja på.
Spelar inte spel och ser inte direkt nå mycket video ( kanske ändras om man får 1080p?) Så en skärm med 1366*768 känns som det bättre valet, dock så känns det gammalt och tråkigt att inte byta upp sig då man liks ska köpa en ny dator.

Enklare att tex ändra DPI eller sänka upplösningen på en 1920*1080 skärm än att öka upplösningen på en 1366*768 skärm där man reda ligger på max, och har inte så mycket annat att välja på.

Aja mycket svammel nu.

Står mellan dessa 2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=896210,880545

Frågan är om 1500:- är värt för den högra upplösningen och lite ram. Annars är det samma burk. Båda har hårdisk på 7200rpm.
Och såg att ett 4gb ram minne är billigt så det kan man köpa till senare.

Vad säger experterna. Har inte planer på att byta dator de kommande åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfeus1976:

Ah, bättre skärm och snabbare 7200 hårddisk. Men tyvärr ingen blu-ray spelare. För min del så finns ju N53orna med högre upplösning också - dock spicker budgeten ändå där, men det är det kanske värt. Eller tror du mer på denna?

Enligt bilden har den en Blu-Ray-spelare. Fler bilder -> 2:a bilden.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

har för mig ASUS.David sa att dom ska börja komma in nya Nserien i augusti, enligt planerna iaf. man kan tänka mig slutet, början av september

Permalänk
Skrivet av kröger:

Står mellan dessa 2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=896210,880545

Frågan är om 1500:- är värt för den högra upplösningen och lite ram. Annars är det samma burk. Båda har hårdisk på 7200rpm.
Och såg att ett 4gb ram minne är billigt så det kan man köpa till senare.

Sen har ju den dyrare ingen blu-ray heller

Skrivet av Monarchy:

har för mig ASUS.David sa att dom ska börja komma in nya Nserien i augusti, enligt planerna iaf. man kan tänka mig slutet, början av september

Jo, det är kanske värt att vänta. Men kan vi vänta oss samma priser i den serien som vi har nu i N53-serien? Och lika många olika modeller?

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite då jag är ute efter liknanade. Nån av dessa eller liknande (andra märken borde väl finnas som alt?) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=880545,937556

Permalänk

Nu har jag beställt en N53a från Siba. Hoppas den kommer imorgon! Jag fick dessutom en surfplatta på köpet. Säkert nåt skit dom vill bli av med, men ändå.

Nackdelen med att köpa från dem är väl 5400 hårddisken. Fast å andra sidan tjänar jag ju 1000kr (och en surfplatta) på att köpa den från Siba och inte från komplett med en 7200 hårddisk. Hade ju känts roligare, fast helst skulle jag ju vilka ha en Hybrid, fast dom är ju många tusingar upp. I varje fall med den utrustning som jag vill ha. Dessutom är en lös hybrid betydligt billigare än mellanskillnaden mellan Sibas och den. Så jag spar en tusing där och lägger den på ett hårddiskbyte till en hybriddisk om några år. Kanske finns det lite fler att välja på då och kanske har priserna sjunkit också.

Men det känns riktigt bra att ha kommit till skott och köpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilse_i:

lånar tråden lite då jag är ute efter liknanade. Nån av dessa eller liknande (andra märken borde väl finnas som alt?) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=880545,937556

Nån som vet hur tysta dessa är? Tänkte ha den vid TV:n ibland som surf/filmdator med TVn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfeus1976:

Ah, bättre skärm och snabbare 7200 hårddisk. Men tyvärr ingen blu-ray spelare. För min del så finns ju N53orna med högre upplösning också - dock spicker budgeten ändå där, men det är det kanske värt. Eller tror du mer på denna?

Bluray kan du köpa löst från tex komplett för under 900:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=606012

Sitter i regel fast skruvad med en skruv sen är det bara att dra ut dvdn o stoppa in blurayen, är vanlig sata kontakt, mycket enkelt..

Permalänk
Medlem

Bluray kan du köpa löst från tex komplett för under 900:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=606012

Sitter i regel fast skruvad med en skruv sen är det bara att dra ut dvdn o stoppa in blurayen, är vanlig sata kontakt, mycket enkelt..

Laptops kostar i regel 2000:- mer för o få en bluray

Skrivet av Orfeus1976:

Nu har jag beställt en N53a från Siba. Hoppas den kommer imorgon! Jag fick dessutom en surfplatta på köpet. Säkert nåt skit dom vill bli av med, men ändå.

Nackdelen med att köpa från dem är väl 5400 hårddisken. Fast å andra sidan tjänar jag ju 1000kr (och en surfplatta) på att köpa den från Siba och inte från komplett med en 7200 hårddisk. Hade ju känts roligare, fast helst skulle jag ju vilka ha en Hybrid, fast dom är ju många tusingar upp. I varje fall med den utrustning som jag vill ha. Dessutom är en lös hybrid betydligt billigare än mellanskillnaden mellan Sibas och den. Så jag spar en tusing där och lägger den på ett hårddiskbyte till en hybriddisk om några år. Kanske finns det lite fler att välja på då och kanske har priserna sjunkit också.

Men det känns riktigt bra att ha kommit till skott och köpt!

Du kommer märka att det sitter en slöare hårddisk i, jag orka själv inte med min Western digital Scorpio med 5400rpm, utan köpte en Seagate Momentus 500GB 7200rpm hdd o min Acer laptop känns mycket rappare. då program,sidor,spel,windows o känslan överlag dras ner..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=442282

O köpa en Hybrid hårddisk är helt onödigt, jag har en sådan Dom heter Också Seagate Momentus men med XT på slutet.

Det har en vanlig 320/500/750GB hårddisk samt en extra liten 4GB ssd inbyggd, o det den gör är att dom programen du använder allra mest cachas i SSDn så dom startar lite snabbare, men det tar tid innan den har lärt sig det, min är använd i över 3månader o jag märker ingen skillnad mellan Hybriden o den vanliga Momentus hddn, så köp en Vanlig hårddisk eller en SSD, hybrid är o slänga pengarna i sjön då skillnaden är så extremt liten...

Permalänk

Så nu har jag fått datorn!

Riktigt fin! Ett litet minus är att skärmen är rätt känslig för att vinklas, så om man vinklar den lite uppåt (vilket jag normalt gör) så krävs inte mycket för att det ska bli blekt.

Hur som helst - ljudet låter sprucket! Jag vet inte om det är fel på den eller hur det ligger till.
Är det någon mer som har en N53a och kan uttala sig om ljudet. Det är ju rent och bra på ett sätt, men det krävs väldigt lite innan det spricker. Jag vet inte om någon högtalare är trasig eller så... Vore ju jäkligt surt!