Permalänk

gaming rigg 15-16 k

Hej !

jag har tänkt köpa ny gaming dator.

Detta är vad ja vill att den ska ha :

Processor : i5 2500 k

Moderkort : vet ej , kom med förslag

Minnen : vill ha 12 - 16 gb men vet ej vilka, kom med förslag

Grafikkort : Kom med förslag

Chassi : Nzext Phenom chassi

hårddisk : minst 1 tb / ssd : vet ej kom med förslag

nätaggregat : Gold 750 eller 850 w, vet ej vilket märke

Processorkylare : Kom med förlag

Ja ni förstår ja vet lite om vad jag vill ha , men ändå så är de mkt ja inte vet vad som är bra eller dåligt osv osv..

Vill att folk ska komma med alla möjliga tips / ideer / tankar osv osv ..

Ju mer som lägger sig i ju bättre

Så snälla hjälp mig att bygga ihop min gaming dator !

Datorn ska inet.se sätta ihop och win 7 64 bit ska ingå

Mvh

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

Har du den budgeten tycker jag Asus Gtx 580 Direct CU2 är ett solklart val på grafikfronten, tyst som attan och blixtsnabbt.
Dock tycker jag du överdriver när du vill ha 16gb minne, varför? 8 gb räcker gott och väl.
Moderkort är bara att ta ett som är lagom lixom, får gärna stödja SLI/Crossfire.
Nätagget tycker jag Corsairs modulära varianter är bäst.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Har du den budgeten tycker jag Asus Gtx 580 Direct CU2 är ett solklart val på grafikfronten, tyst som attan och blixtsnabbt.
Dock tycker jag du överdriver när du vill ha 16gb minne, varför? 8 gb räcker gott och väl.
Moderkort är bara att ta ett som är lagom lixom, får gärna stödja SLI/Crossfire.
Nätagget tycker jag Corsairs modulära varianter är bäst.

Ja okej , och visst 16 är väl lite att ta i , men iaf 12 gb tycker ja är rätt lagom, slipper man köpa nytt på flera år vilket är bra !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Ja okej , och visst 16 är väl lite att ta i , men iaf 12 gb tycker ja är rätt lagom, slipper man köpa nytt på flera år vilket är bra !

Med 1155-socket så är det dualchannel vilket betyder att du endast kan köra med 1, 2 eller 4 RAMstickor vilket gör att 12Gb inte är möjligt. Dock så räcker 4Gb till det mesta idag så 8Gb är väldigt framtidssäkert.

Har plockat ihop följande på inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/651549/2011-07-23
Vet inte om du behöver CD-läsare men det går in i budgeten också.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

Ja okej , och visst 16 är väl lite att ta i , men iaf 12 gb tycker ja är rätt lagom, slipper man köpa nytt på flera år vilket är bra !

Men nytt? va menar du med nytt? Du lägger ju bara till i framtiden när de kommer behövas, vilket de aldrig kommer för en vanlig användare men iaf. Du köper två stickor på 4gb var nu, så kan du lägga till lika mycket sen.

EDIT: Varför inte testa på att bygga själv föresten? Vad är du "rädd" för?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Med 1155-socket så är det dualchannel vilket betyder att du endast kan köra med 1, 2 eller 4 RAMstickor vilket gör att 12Gb inte är möjligt. Dock så räcker 4Gb till det mesta idag så 8Gb är väldigt framtidssäkert.

Har plockat ihop följande på inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/651549/2011-07-23
Vet inte om du behöver CD-läsare men det går in i budgeten också.

jaha okej ja får väl hålla mig till 8gb då

Tack så mkt

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Men nytt? va menar du med nytt? Du lägger ju bara till i framtiden när de kommer behövas, vilket de aldrig kommer för en vanlig användare men iaf. Du köper två stickor på 4gb var nu, så kan du lägga till lika mycket sen.

EDIT: Varför inte testa på att bygga själv föresten? Vad är du "rädd" för?

hehe rädd o rädd, jo för ja har aldrig pillat i en dator liksom.. och går nått fel så vetifan .. 15- 16 k känns lite onödigt att riskera bara

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

hehe rädd o rädd, jo för ja har aldrig pillat i en dator liksom.. och går nått fel så vetifan .. 15- 16 k känns lite onödigt att riskera bara

Äsch, vågar man inget har man inget att vinna. Finns massa bra guider på youtube samt på nordichardware. Sen är de omöjligt för hela din rigg att helt plötsligt explodera och ALLT går sönder, de händer bara inte. Allt har kommit så långt idag så ser man bara till att ha gott om tid så kommer allt gå kalas, svårt att ha roligare än att bygga datorn!

Kolla igenom denna guide och överväg igen: http://www.youtube.com/watch?v=uUY0tP5jYIo
De är 700+kr du kan spara och lägga på typ en bra mus eller tangentbord!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Äsch, vågar man inget har man inget att vinna. Finns massa bra guider på youtube samt på nordichardware. Sen är de omöjligt för hela din rigg att helt plötsligt explodera och ALLT går sönder, de händer bara inte. Allt har kommit så långt idag så ser man bara till att ha gott om tid så kommer allt gå kalas, svårt att ha roligare än att bygga datorn!

Kolla igenom denna guide och överväg igen: http://www.youtube.com/watch?v=uUY0tP5jYIo
De är 700+kr du kan spara och lägga på typ en bra mus eller tangentbord!

ja jag vet det är ju 700 kr +++ och dom pengarna kan jag ju spara eller spendera

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

ja jag vet det är ju 700 kr +++ och dom pengarna kan jag ju spara eller spendera

Är de inte roligare att spendera dem på något som du kan ha kul för istället?
90% av alla på Sweclockers bygger sina egna datorer, så jag tror nog att du klarar de också!
Jag hade heller ingen aning hur man gjorde, men beställde hem, testade, och allt gick som en dans! Allt man behöver veta finns på nätet som sagt!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Är de inte roligare att spendera dem på något som du kan ha kul för istället?
90% av alla på Sweclockers bygger sina egna datorer, så jag tror nog att du klarar de också!
Jag hade heller ingen aning hur man gjorde, men beställde hem, testade, och allt gick som en dans! Allt man behöver veta finns på nätet som sagt!

ja okej;) ska testa fan ! som du sa ; testar man inte / vågar man inte chansa så vinner man aldrig
ska kolla på ditt youtube klipp , hehe fan 2 timmar långt;) men ja har ju hela natten på mig hehe

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

ja okej;) ska testa fan ! som du sa ; testar man inte / vågar man inte chansa så vinner man aldrig
ska kolla på ditt youtube klipp , hehe fan 2 timmar långt;) men ja har ju hela natten på mig hehe

Ja lite långt att se i streck kanske, men jag tror de är en bra början!
Sen kan du ju ha på klippet på en laptop när du bygger din egen dator, och göra exakt de stegen som han gör.
Denna guide använde jag när jag byggde min första: http://www.nordichardware.se/testlabb/26-guides/22131-datorby...
Kanske inte jätte up to date, men de står iaf på svenska så är lätt att förstå!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Ja lite långt att se i streck kanske, men jag tror de är en bra början!
Sen kan du ju ha på klippet på en laptop när du bygger din egen dator, och göra exakt de stegen som han gör.
Denna guide använde jag när jag byggde min första: http://www.nordichardware.se/testlabb/26-guides/22131-datorby...
Kanske inte jätte up to date, men de står iaf på svenska så är lätt att förstå!

okej fett schysst av dig mannen !;)
uppskattas som fan!

Du sparade precis 700++ kr åt mig

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

okej fett schysst av dig mannen !;)
uppskattas som fan!

Du sparade precis 700++ kr åt mig

Inga problem, brukar alltid uppmuntra folk att ta steget och bygga dator själv, de blir lite som ett beroende sen, man köper delar bara för att få bygga. Folk beskriver de som "lego för vuxna"

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Inga problem, brukar alltid uppmuntra folk att ta steget och bygga dator själv, de blir lite som ett beroende sen, man köper delar bara för att få bygga. Folk beskriver de som "lego för vuxna"

hehe ja de kan jag tänka mig,när man väl kommer in i hur de funkar och verkligen vågar liksom så är de nog förbannat beroeendeframkallande Hehe

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Hedersmedlem

Nu skall man i första hand vara hjälpsam så inga dumheter som tokiga kundvagnar tack!

proffsulf får en veckas vila att tänka över sitt handlande...

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

hehe ja de kan jag tänka mig,när man väl kommer in i hur de funkar och verkligen vågar liksom så är de nog förbannat beroeendeframkallande Hehe

gör det Jag fegade på mitt första bygge (står med katastrof datorn fortfarande). De var en dator datorbutik hade tipsat om. Aldrig där igen. Så bygg själv. Enda jag har gjort är bytt chassi och lekt med kabeldragning och det är både kul och mindre kul (att dra kablar snyggt är ett helvete).

Kolla min bygglogg:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Nu skall man i första hand vara hjälpsam så inga dumheter som tokiga kundvagnar tack!

proffsulf får en veckas vila att tänka över sitt handlande...

*Tråd rensad*

Den kundvagnen var ju bäst hahahahaha. en USB tomte och en skrivare till en gaming rig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

gör det Jag fegade på mitt första bygge (står med katastrof datorn fortfarande). De var en dator datorbutik hade tipsat om. Aldrig där igen. Så bygg själv. Enda jag har gjort är bytt chassi och lekt med kabeldragning och det är både kul och mindre kul (att dra kablar snyggt är ett helvete).

Kolla min bygglogg:)

hehe okej ja jag ska kolla där

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Den kundvagnen var ju bäst hahahahaha. en USB tomte och en skrivare till en gaming rig

hahaha ja eller hur , här vill man ha hjälp på rikgit o han kommer med usb tomte hehe jävla skojjare hehe

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

hahaha ja eller hur , här vill man ha hjälp på rikgit o han kommer med usb tomte hehe jävla skojjare hehe

Guiden på youtube är grym, lång men grym. Enda jobbiga är att han nämner hur man ska hålla sakerna miljoner gånger under bygget. Visst, detta är viktigt, men han behöver kanske inte säga de hundratals gånger. Jag rekommenderar att du köper till ett sånt här: http://www.inet.se/artikel/8501008/esd-handledsband de är en billig försäkring för att slippa statisk elektricitet, vilket är de som kan ställa till de för dig i ditt bygge. Du behöver inte ha den, men de är så pass billigt att jag tycker de är dumt att köra utan. Fäst denna i chassit du bygger i för att "jämna" ut spänningen mellan de olika komponenterna! Har du fler frågor om bygget är de bara att skriva ett PM till mig så ska jag hjälpa dig!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Guiden på youtube är grym, lång men grym. Enda jobbiga är att han nämner hur man ska hålla sakerna miljoner gånger under bygget. Visst, detta är viktigt, men han behöver kanske inte säga de hundratals gånger. Jag rekommenderar att du köper till ett sånt här: http://www.inet.se/artikel/8501008/esd-handledsband de är en billig försäkring för att slippa statisk elektricitet, vilket är de som kan ställa till de för dig i ditt bygge. Du behöver inte ha den, men de är så pass billigt att jag tycker de är dumt att köra utan. Fäst denna i chassit du bygger i för att "jämna" ut spänningen mellan de olika komponenterna! Har du fler frågor om bygget är de bara att skriva ett PM till mig så ska jag hjälpa dig!

ja okej taack för hjälpen ! shcyysst som fan av dig;)

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Permalänk
Medlem

orka bygga själv. det är lätt värt 800 spänn att slippa alla problem (om nån komponent är trasig tex) och få ytterligare garanti!

Permalänk

Du gör självklart som du vill, men själv skulle jag aldrig låta inet bygga datorn åt mig, och sen ta betalt också! Det är det som är halva nöjet med att köpa dator ju Bara du aldrig tar i med våld och använder ESD-armband om du känner dig osäker (själv brukar jag bara ta i ett eluttag eller ett element och det funkar fint) så går inget sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

hehe okej ja jag ska kolla där

Inte mycket att se men alltid något (länken står i sign, om du har svårt att hitta)

Skrivet av shqiptari:

hahaha ja eller hur , här vill man ha hjälp på rikgit o han kommer med usb tomte hehe jävla skojjare hehe

jupp:) Men var riktigt klockrent (inget man brukar köpa till datorn);)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Du gör självklart som du vill, men själv skulle jag aldrig låta inet bygga datorn åt mig, och sen ta betalt också! Det är det som är halva nöjet med att köpa dator ju Bara du aldrig tar i med våld och använder ESD-armband om du känner dig osäker (själv brukar jag bara ta i ett eluttag eller ett element och det funkar fint) så går inget sönder

ja okej, som sagt ja funderar på att bygga ihop den själv. men vadå gör inte.se nått fel eller vf liksom " ja skulle aldrig låta dom bygga ihop datorn" .
egen erfarenhet av inet.se ? .. jag vet inte ja har inte ens handlat därifrån nångång liksom.. vill veta

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

finns det några guider som visar ur man byter ut visar komponenter tex ett grafikkort. Alltså har redan en dator men kommer
att byta ut visa delar snart

Permalänk
Skrivet av Turbodjur:

finns det några guider som visar ur man byter ut visar komponenter tex ett grafikkort. Alltså har redan en dator men kommer
att byta ut visa delar snart

ja men är de inte samma sak då? .. du tar ut din gammla komponent och in med en ny, .. samma sätt som när du satte ihop din dator ? eller du kanske inte satte ihop den själv ?
kollar på denna guiden iaf fett bra..men lång
http://www.youtube.com/watch?v=uUY0tP5jYIo

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/652019/15-16k i det här paketet så får du: ett bra moderkort med nya kretsen från asus, 1tb av en av de snabbaste mekaniska diskarna som finns, en bra och snabb ssd med 120gb, 8gb ram med låg voltage som är anpassat till sandybridge, en riktigt bra processorkylare med två fläktar från scythe som du kan byta ut corsair fläktarna med (scythe fläktarna pushar mer luft och är tystare), du får också ett guldcert. nätagg från corsair som är tyst och bra (jag la in ett gtx 580 i paktet men tack vare 850w nätagget så kommer du kunna slänga in ett till gtx580 när du känner att du vill ha mer prestanda) och slutligen så finns chassit du ville ha i paketet. Hoppas att mitt paket har hjälpt dig och jag hoppas att du väljer att bygga datorn själv. Större nöjen får man leta efter :D:D

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX