Spel med skönast atmosfär och story?

Permalänk
Medlem

Stalker helt klart. Skön atmosfär, bra story, kanske inte det bästa shooter spelet men otroligt kul att gå runt och utforska, hitta bättre vapen, sälja dom. Nu var det väldigt länge sen jag spelade SOC, har ganska nyligen spelat clear sky och call of prypiat och båda var fantastiskam dock är COP favoriten.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Mass effect 1/2, ocarina of time...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Inget spel kommer någonsin kunna ge mig den otroliga kännsla jag fick när jag började spela Ultima Online. Ett helt fantastiskt spel måsta jag säga.

Permalänk
Medlem

Valkyria Chronicles och Persona 4 om man ska nämna några nyare.

Permalänk
Medlem

Uncharted 2 Vinner så lätt asså.

Permalänk

MGS-spelen vinner lätt om man orkar med mängden story (tror MGS4 har 8+ timmar cutscenes).
Annars finns GTA-spelen, de har också en ganska djupgående story, som ofta går igenom flera spel, och i GTA IV, The ballad of Gay Tony och The Lost and Damned så är ju allting väldigt komplicerat.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade du lagt till spelbarhet i rubriken så hade du i princip frågat efter våra favoritspel. Mina svar skulle nog förbli detsamma ändå.

Ej i någon speciell ordning:

Zelda: Ocarina of Time
Halo: Combat Evolved
Portal 2

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Mafia 2 helt klart. Ett av de finaste och mest karaktäristiska spel enligt mitt tycke.
Speciellt om man är intresserad av 50-tals atmosfären

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mer spel som skapar en viss skön känsla. Anledningen till att jag valde Farenheit som nummer ett, är på något sätt karaktärernas scennärvaro och atmosfären i början: snöar, vaknar upp på en toalett på ett café... känslan av vinter och att man faktiskt är där, trovärdig dialog mellan karaktärer. Har spelat flertalet av de spel som listas här men det känns som många av dom saknar just det. Exempelvis Bioshock... I början av spelet får man en viss känsla av surrealism att kliva ur ett plan och hamna i en undervattensstad. Men fienderna förstör atmosfären och hela spelet känns överdrivet. Någon nämnde Final Fantasy VII som är mitt absoluta favoritspel alla kategorier, men trots att man är helt fast i handlingen och musiken är bättre än allt annat man hört så får man ju medge att man inte jobbat tillräckligt med kamerorna för att ge samma filmiska känsla och atmosfär som i Farenheit, även om spelet väcker känslor. För övrigt brukar första personspel i min värld inte lyckas på många punkter. Fallout 3 ger ju en skön känsla av en skön blandning av glatt 50 tal och undergång, dock står spelet och faller med dialogerna och kameravinklarna. I dialoger med andra karaktärer ser man dom rakt i ansiktet precis som i oblivion och de ser antingen skräckslagna ut när man börjar prata med dom eller så blir man själv skräckslagen när någon karaktär börjar prata och kameravinkeln hastigt centreras rakt i ansiktet.
Nu kanske jag hårddrar mina analyser lite, men saknar generellt sett känslan av närvaro i spelen... kanske börjar bli för gammal för spel? Silent Hill 2 lyckas bygga upp en skön stämning i min värld iaf.
Mafia II spelar jag just nu... spelet ser sjukt bra ut men kände mer atmosfär av 1an. Tror det kan bero på att jag gillar 20-tal bättre än 40-50 tal, eller att man blandat för mycket i 2an. Shadowrun till snes är ett spel med sjukt skön "cyberpunk" atmosfär också. Fallout 2 likaså, men det har jag inte spelat igenom då jag tyckte det var sjukt svårt att göra saker i rätt ordning utan att fuska.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Precis som många andra redan har nämnt är S.T.A.L.K.E.R.-serien bland det bästa när det kommer till just atmosfär. I synnerhet när man installerar "S.T.A.L.K.E.R.-complete"-moddarna som förbättrar just den aspekten av spelen ytterligare.

Planescape: Torment, vilket är mitt personliga favoritspel, är också ett utmärkt spel i det avseendet.

Arcanum: of Steamworks and Magick Obscura är även det ett bra exempel på spel som tjänar mycket på sin atmosfär. En riktigt lyckad "Steampunk"-värld som är en fröjd att utforska. Soundtracket är bland det bästa jag har hört.

Måste även nämna TES III - Morrowind som nyligen har fått en ordentlig visuell uppdatering. Vida överlägset efterföljaren TES IV - Oblivion och dess "klon" Fallout 3 när det kommer till det allra mesta.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Det är förvisso inget PC-spel, men Shadow of the Colossus får anses vara ett absolut måste. Starkare känsla av att vara helt ensam (nåväl, nästan iaf) i ett kargt och ödelagt landskap får man leta länge efter.

Äger du en Playstation 2 eller en bakåtkompatibel trea är det bara att leta fram ett ex, även om spelet i fråga och Ico, den minst lika hyllade föregångaren, släpps ånyo på Playstation 3 i höst. Och det kan kanske vara värt att vänta, då PS2-versionen - tillika ett av de snyggaste spelen till konsolen - dessvärre lider av stundtals horribel framerate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mycel:

Det är förvisso inget PC-spel, men Shadow of the Colossus får anses vara ett absolut måste. Starkare känsla av att vara helt ensam (nåväl, nästan iaf) i ett kargt och ödelagt landskap får man leta länge efter.

Äger du en Playstation 2 eller en bakåtkompatibel trea är det bara att leta fram ett ex, även om spelet i fråga och Ico, den minst lika hyllade föregångaren, släpps ånyo på Playstation 3 i höst. Och det kan kanske vara värt att vänta, då PS2-versionen - tillika ett av de snyggaste spelen till konsolen - dessvärre lider av stundtals horribel framerate.

Håller med. Shadow of Colossus ger en riktigt unik känsla som inte går att jämföra med någonting annat, om inte just Ico då, men föredrar ändå Shadow of Colossus. Men för att ett spel verkligen ska gå hem hos mig krävs andra karaktärer och djupare story.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bland det första jag kom att tänka på var Portal 2 och dess föregångare, även om det i de spelen handlar mer om stäming än atmosfär i min mening. Storyn är inte omfattande men ändå ack så älskvärd. Håller också med om att Bioshock och Chrono Trigger har svårförglömlig story, och slutstriden i Ocarina of Time är kanske det mest atmosfäriska jag upplevt i ett spel. Har inte spelat Heavy Rain, STALKER och många andra spel som nämns här.

Värt att nämna är också Magicka som är bland det roligaste jag spelat, inte minst för att den engelska undertexten ackompanjeras av ett humbug-språk tydligt baserat på svenska! ^^

Permalänk

broken sword

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

S.T.A.L.K.E.R. helt klart skönast, alla kategorier...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klassikern American McGee's Alice och det nya Alice: Madness Returns är riktigt sköna!

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

The Witcher 2
Drago Age: Origins
Fallout 1 / 2 / 3 / New Vegas
Diablo 1 / 2
Baldurs Gate 2 Shadows of Amn

Dessa jag kom på lite snabbt så

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Ett över tio år gammalt spel men som då det begav sig hade både skön atmosfär och story är "Gabriel Knight 3"...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Gabriel Knight: Sins of the Fathers

Instämmer! Den limiterade grafiken lyfts upp en hel del av musiken samt röstskådespelarna. Storyn är ju dessutom nästan omöjlig att klå! Kommer ihåg att jag fastnade i spelet flera dygn i rad bara för att klå den där jäkla gravstenskoden.

Skrivet av mp5sd:

Ett över tio år gammalt spel men som då det begav sig hade både skön atmosfär och story är "Gabriel Knight 3"...

Inte det sämsta spelet i världen åtminstone. Jag sätter det på samma plats som The Best Within, dvs bra story men halvsoppig spelkänsla.

Permalänk
Medlem

Säger Mass Effect (speciellt tvåan) som så många andra.

Sjukt mysigt att bara glida runt i skeppet och leta mineraler på olika planeter, musiken på stjärnkartan är skitskön ^^

Permalänk
Medlem

beneath a steel sky
sam and max hit the road
the dig
monkey island 1/2/3
indiana jones and the last crusade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

beneath a steel sky
sam and max hit the road
the dig
monkey island 1/2/3
indiana jones and the last crusade

bra spel men Jag tycker fortfarande att the longest journey har bäst känsla av äventyrsspel.

Permalänk

Magicka, sådan komisk story fick mig att skratta konstant.
Samma med Portal 1 och 2, inte en sekund tråkig.

Permalänk
Medlem

Witcher 2 och mass effect

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tänkte mer spel som skapar en viss skön känsla. Anledningen till att jag valde Farenheit som nummer ett, är på något sätt karaktärernas scennärvaro och atmosfären i början: snöar, vaknar upp på en toalett på ett café... känslan av vinter och att man faktiskt är där, trovärdig dialog mellan karaktärer. Har spelat flertalet av de spel som listas här men det känns som många av dom saknar just det. Exempelvis Bioshock... I början av spelet får man en viss känsla av surrealism att kliva ur ett plan och hamna i en undervattensstad. Men fienderna förstör atmosfären och hela spelet känns överdrivet. Någon nämnde Final Fantasy VII som är mitt absoluta favoritspel alla kategorier, men trots att man är helt fast i handlingen och musiken är bättre än allt annat man hört så får man ju medge att man inte jobbat tillräckligt med kamerorna för att ge samma filmiska känsla och atmosfär som i Farenheit, även om spelet väcker känslor. För övrigt brukar första personspel i min värld inte lyckas på många punkter. Fallout 3 ger ju en skön känsla av en skön blandning av glatt 50 tal och undergång, dock står spelet och faller med dialogerna och kameravinklarna. I dialoger med andra karaktärer ser man dom rakt i ansiktet precis som i oblivion och de ser antingen skräckslagna ut när man börjar prata med dom eller så blir man själv skräckslagen när någon karaktär börjar prata och kameravinkeln hastigt centreras rakt i ansiktet.
Nu kanske jag hårddrar mina analyser lite, men saknar generellt sett känslan av närvaro i spelen... kanske börjar bli för gammal för spel? Silent Hill 2 lyckas bygga upp en skön stämning i min värld iaf.
Mafia II spelar jag just nu... spelet ser sjukt bra ut men kände mer atmosfär av 1an. Tror det kan bero på att jag gillar 20-tal bättre än 40-50 tal, eller att man blandat för mycket i 2an. Shadowrun till snes är ett spel med sjukt skön "cyberpunk" atmosfär också. Fallout 2 likaså, men det har jag inte spelat igenom då jag tyckte det var sjukt svårt att göra saker i rätt ordning utan att fuska.

Mass Effect har helt sjukt bra dialoger, och precis som du skrev i början vill man inte sluta spela för man vill veta vad som händer härnäst hela tiden

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Metro 2033 helt otrolig atmostfär, liknar inte nått annat spel.

sjukt härligt spel!

Visa signatur

Nej.

Permalänk
Medlem

Dreamfall: The Longest Journey har flera likheter med Fahrenheit. Dessutom branchens kanske bästa Voice Acting.

Permalänk

Halo: Combat Evolved! nuff said. Annars är Fallout 3 ett jäkla bra spel

Permalänk
Medlem

Jag är förälskad i mafia 2 atmosfären. Bioshock är riktigt bra också! Även resident evil 4.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fallout 2!

Även om jag kanske inte gillar det riktigt lika mycket nu som när det var nytt, så har det satt djupa spår.

Sannare ord har aldrig sagts. Både Fallout 1 och 2 satte sig i hjärnstommen och stannade där.
Det får mig att tänka på Wasteland, som var Interplays första post-apokalyptiska RPG. Det var också jääääkligt bra.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |