Western Digital släpper nya Velociraptor i 150 och 300 GB

Permalänk
Medlem

mekaniska diskar håller längre i längden än en SSD... har kvar mina WDC Raptors 36gb i raid 0 i min filserver och dom är rätt så gamla och tuffar på bra ännu... inköpta 2003

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Sant sant på accesstiden där, men då kan man ställa sig frågan, märker man någon skillnad om man öppnar 1 program på en SSD än en utav dessa nya, eller t.o.m gammla raptordiskarna, även vanliga HDD's. Och så är det nog endå så att de flesta användare öppnar 1 program åt gången och inte alltför snabbt efter varandra. Fast är man en flitig användare och håller på mkt med olika program så är det klart värt att äga en SSD

Tycker mest att folk är för negativa vad gäller denna disk, egentligen så hade nog de flesta som skrev negativa kommentarer klarat sig bra på en sådan disk+ fått mer utrymme, men eftersom att de har en SSD så är de för bra för en vanlig HDD, lite apple attityd där tbh

Dem som vad vet vad raptordisk innebär, är oftast också insatta i ssd världen. 150gb för 1000kr, skulle inte ens ge 100kr i dags läget. SSD drar mindre ström, utvecklar mindre värme, tar mindre plats, har snabbare acces tid, är antagligen stötsäkrare och ger inga vibrationer dvs tyst, vad mer kan begära

Visa signatur

- GTX 680 CUII TOP -SA950@120hz
- i7 2600K@3,8Ghz -Corsair H60
- Sabertooth P67 -16GB Dominator Platinum
- Corsair GT120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Om du tjänar 20 sekunder om dagen på att ha en dator som bootar snabbare så sparar du ca 7 dagar på 80 år! Tänk sen varje gång den snabbar upp uppstarten av webbläsaren och andra program. Blir många små laddningar som till sist kommer göra så att du sparar in rätt mycket tid per år

Den dagen 3TB SSD blir lika billiga som 3TB HDD vore ju fint.
Hur mycke tid går åt att deleta spel för att lägga in nya?
Rensa bort onödigt för att spara utrymme (om ens hitta det onödiga)?
Vart finns platsen när man behöver den?

Kom inte & säg att man ska köra SSD som systemdisk endast, inte en chans att os + program får plats på en disk,
Sedan vill man väll att spelen ska ladda fort?
Det ska gå lika fort att flytta mellan alla diskar (öppna bilder med photoshop, liknande med klipp/filmer)

Snabba må dom vara, men passar bäst i surfplattor/laptops där storleken ofta är mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanko:

Dem som vad vet vad raptordisk innebär, är oftast också insatta i ssd världen. 150gb för 1000kr, skulle inte ens ge 100kr i dags läget. SSD drar mindre ström, utvecklar mindre värme, tar mindre plats, har snabbare acces tid, är antagligen stötsäkrare och ger inga vibrationer dvs tyst, vad mer kan begära

Kanske lite fler gb och lite mindre pris? Anledningen till att jag inte har ssd är för att det inte känns värt att lägga 1500kr på att ha 120gb snabbt minne och sen behöva prioritera vad jag ska ha där.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Många fel beror ju på temp och slitage på dom mekaniska diskarna. Iaf på dom diskar jag bytt som gått sönder.
Ang. Intels fel på deras SSD diskar rör sig ju bara om en serie än så länge samt ett väldigt litet antal diskar så vitt jag vet.
Vad jag kan läsa i artikelns kommentarer om 8 MB-buggen så har det inte rört nån swec än så det rör sig mest troligen om en väldigt liten skara som påverkats.

Temperaturfel är ju dock användarens fel inte tillverkaren stort sätt alla gånger, slitage är ju en del som är mkt sämre i en HDD än SSD. Och ja jag försöker inte utpeka specifika problem heller utan syftar mer på "barnsjukdommar" eftersom SSD är relativt nytt så kommer det att bli mer fel i de, kanske inte i teorin, men däremot i teorin. Sen så att INTEL är bäst på SSD är ju ingen nyhet, kanske inte snabbast men jag har fått uppfattning om att de är mest pålitliga på marknaden. Sitter ju på en stadig själv

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

De låter i princip ingenting. Behöver man snabba och "billiga" lagrinsdiskar så är dessa perfekta i raid0.

Måste hålla med om det där! Kör 4st 150gb Velociraptors i raid0 som "temporär"-lagring. Snabbt och fint! Självklart har man SSD som systemdisk

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade föregående modellen av V.Raptor 150Gb förut och de är absolut inget att hänga i granen. Min nuvarande Seagate Momentus XT 7200.1 500GB är både snabbare ( Körde reboot test med programmet BootTimer och snittar på 21 sec ), Tar Mindre plats, Kallare, Tystare, Mer utrymme och Framförallt tystare ( Hör den inte trots att den ligger klämd mellan kablar och sidoplåten bakom moderkortet. )

Så för min del så är både SSD och Raptor diskar inte värt pengarna då de kostar BETYDLIGT mycke mer får att lika mycke utrymme ( 500GB ).

Så Segate Momentus XT 7200.1 500GB är ett VÄLDIGT prisvärt köp ( Rekommenderas inte bara av mig utan även av Sweclockers redaktionen ).
https://www.inet.se/artikel/4303867/500gb-seagate-momentus-xt...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Tror dessa kommer sälja bättre än vad man tror. Skulle själv kunna tänka mig att ha dessa i en studioburk. Perfekt med en snabbare disk för arbetsmaterial.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Det är ju ett sätt att se det på...
Jag ser det som 300GB för 1400:- och att man kan få en 120GB SSD för 1500:-. Dessa verkar ha lägre accesstid mot föregående versioner som hade 7,5ms?

Det finns tre tidsbegrepp. Åtkomsttid, söktid och latens.
Söktid, tiden det tar för huvudet att positioneras rätt.
Latens, genomsnittliga tiden för skivorna att snurra i läge så att läs-/skriv-operationer kan utföras. Konstant 3 ms för 10k rpm disk, 4,17 ms för 7200 rpm disk och 5,56 ms för 5400 rpm disk.
Åtkomsttid, Latens + söktid

WD anger
"Seek Times
Read Seek Time 3.6 ms (average)
Write Seek Time 4.2 ms (average)
Track-To-Track Seek Time 0.4 ms (average)"

Åtkomsttiden vid läsning är således 6,6 ms (3+3,3) respektive 7,2 ms vid skrivning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven till den här lanseringen, hade den varit billigare hade det varit mycket bättre, som några sa så får man en 120gb ssd för lite mer än vad 150gb skulle kosta. Min bror äger en velociraptor 150gb som han har sina spel på och han tycker det funkar jättebra, får väldigt korta laddtider, han har även en SSD för endast os och småprogram och en raid setup för lagring. Så visst kan jag se ett användningsområde för en raptor, typ som speldisk.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Ingen rättvis jämförelse, men:

2 St 300 GB Velociraptor i raid 0 = Runt 210-260
i läs och kostar drygt 3000

1 Intel 320 600 GB = Runt 260 i läs och och kostar drygt 8000

En annan kul grej är att när jag testade min systemdisk hade jag 30 i läs

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag är lite kluven till den här lanseringen, hade den varit billigare hade det varit mycket bättre, som några sa så får man en 120gb ssd för lite mer än vad 150gb skulle kosta. Min bror äger en velociraptor 150gb som han har sina spel på och han tycker det funkar jättebra, får väldigt korta laddtider, han har även en SSD för endast os och småprogram och en raid setup för lagring. Så visst kan jag se ett användningsområde för en raptor, typ som speldisk.

Skrivet av Ant3:

Jag hade föregående modellen av V.Raptor 150Gb med SataII förut och de är absolut inget att hänga i granen. Min nuvarande Seagate Momentus XT 7200.1 500GB är både snabbare ( Körde reboot test med programmet BootTimer och snittar på 21 sec ), Tar Mindre plats, Kallare, Tystare, Mer utrymme och Framförallt tystare ( Hör den inte trots att den ligger klämd mellan kablar och sidoplåten bakom moderkortet. )

Så för min del så är både SSD och Raptor diskar inte värt pengarna då de kostar BETYDLIGT mycke mer får att lika mycke utrymme ( 500GB ).

Så Segate Momentus XT 7200.1 500GB är ett VÄLDIGT prisvärt köp ( Rekommenderas inte bara av mig utan även av Sweclockers redaktionen ).
https://www.inet.se/artikel/4303867/500gb-seagate-momentus-xt...

Där har du ett BILLIGARE och BÄTTRE alternativ än Velicoraptorn.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Tyckte informationen om WDxx00HLHX var lite inkonsekvent, men det beror på att detta är 150 resp 300GB varianter av samma modell som för över ett år sedan lanserades som 450 resp 600GB.

Anandtech review

Citat:

The problem is once you take into account solid state storage. The new VelociRaptor boasts a 4KB random write speed of 1.9MB/s. Intel's X25-M G2 is amost 20x faster. The new VelociRaptor averages 178 IOPS in our typical Bench workload, Intel's X25-M can push nearly 800 IOPS in the same test.

Storagereview
Pros
Fastest SATA interface hard disk drive
Less power consumption than 3.5” 7,200RPM hard drives
Low heat output

Cons
Still much slower than the majority of SSDs

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Kanske lite fler gb och lite mindre pris? Anledningen till att jag inte har ssd är för att det inte känns värt att lägga 1500kr på att ha 120gb snabbt minne och sen behöva prioritera vad jag ska ha där.

sant, har en 120, jag har några spel, left for dead, wow, sanctum, installerade o win7 och lite annat, man klarar sig med 120 men kan bli lite tight ibland, kommer nog köpa ny när man får 256 eller större för ett bra pris och då ska den vara värst av alla. typ gt corsair elr nåt. Inte att förglöma är att man kan ha mekaniska hårddiskar på sidan av så klart.

Visa signatur

- GTX 680 CUII TOP -SA950@120hz
- i7 2600K@3,8Ghz -Corsair H60
- Sabertooth P67 -16GB Dominator Platinum
- Corsair GT120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kom inte & säg att man ska köra SSD som systemdisk endast, inte en chans att os + program får plats på en disk,
Sedan vill man väll att spelen ska ladda fort?
Det ska gå lika fort att flytta mellan alla diskar (öppna bilder med photoshop, liknande med klipp/filmer)

Snabba må dom vara, men passar bäst i surfplattor/laptops där storleken ofta är mindre.

säg inte det har rätt mycket program och spel installerade men ligger runt 90GB på C disken så skulle klara mig med en 120-160GB ssd disk
och skulle ju faktiskt kunna rensa lite på program och sånt man aldrig använder

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Pålitliga.

Håller med om det övriga du sa, men nån måtta får det faktiskt va
Kör själv SSD mest för att den är ljudlös men även för att den är snabbare än mekanisk disk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

slängde ut min 150gb raptor pga att den låter för mycket...om dom blir tysta är dom ett bra val

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag är lite kluven till den här lanseringen, hade den varit billigare hade det varit mycket bättre, som några sa så får man en 120gb ssd för lite mer än vad 150gb skulle kosta. Min bror äger en velociraptor 150gb som han har sina spel på och han tycker det funkar jättebra, får väldigt korta laddtider, han har även en SSD för endast os och småprogram och en raid setup för lagring. Så visst kan jag se ett användningsområde för en raptor, typ som speldisk.

Du får 300GB för lite mindre än 120GB! En 120GB SSD kostar inte "lite mer" än 150GB Raptor. Den kostar 50(!)% mer! Men det finns många andra variabler som de allra flesta tittar på utöver pris och kapacitet speciellt när man kollar på diskar som dessa som gör att SSD:n kan vara bättre för en, och Raptorn för en annan.

Permalänk

Lol felstavningen "velocraptor" Hade en 150gb velociraptor i min gamla dator men den dog efter ca 1,5 - 2 år

Permalänk
Medlem

2006 ringde just. Och ville ha sina diskar tillbaka.

Skämt å sido så kan man ju fråga sig; vem är dum nog att köpa en VelociRaptor idag?

Permalänk
Medlem

Aldrig mer Raptor diskar! Har haft 3 st tidigare, alla har gått sönder, och dom LÅTER som fan!

SSD är framtiden, helt klart!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se hur Seagate Momentus XT 7200.1 500GB står sig i förhållande till denna samt SSD när de handlar om hur mycke prestanda samt mängd minne per krona.

Jag är ganska säker på att Seagate Momentus XT 7200.1 500GB vinner där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kom inte & säg att man ska köra SSD som systemdisk endast, inte en chans att os + program får plats på en disk,
Sedan vill man väll att spelen ska ladda fort?
Det ska gå lika fort att flytta mellan alla diskar (öppna bilder med photoshop, liknande med klipp/filmer)

Snabba må dom vara, men passar bäst i surfplattor/laptops där storleken ofta är mindre.

Jag har en 160GB SSD och jag har massa program och spel installerade. Några Total war spel, några battlefield spel, lol, Ruse, batman arkham asylum och många mer. Jag har fortfarande inte fått platsbrist på min SSD.
Alla mina filmer och bilder ligger på en Spinpoint F3.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur mycke tid går åt att deleta spel för att lägga in nya?
Rensa bort onödigt för att spara utrymme (om ens hitta det onödiga)?
Vart finns platsen när man behöver den?

Inte mycket tid alls, jag har inte behöv avinstallera ett endaste program. Jag har avinstallerat ett spel på min SSD, jag avinstallerade Black Ops eftersom det spelet var så himla dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Hur mycket låter dessa jämfört med gamla 64GB modellerna som fanns förr? Ägde en sådan och minns att klickandet va smått irriterande ibland.

Kan inte uttala mig om nya Raptorn! Men hade en Raptor X 150GB och bara ljudet av den fick mig att känna ångest! Den lätt jättemycket, och ljudet fick mig att känna en känsla att den var långsammare än den är!

Skrivet av xyllian:

*suck* Dags att ge upp raptor snart WD?

Exakt vad jag tänkte!!

Skrivet av altair4:

Årets mest oprisvärda släpp hittils.

Helt klart! Tycker synd om dom som köper den, när dom kunde valt valfri SSD och få bli mer än nöjda!!

Skrivet av Lillem4n:

Har svårt att tänka mig att någon som är lite insatt köper denna. Blir svårsåld.

Ingen datorentusiast kommer att köpa den, så ja! den blir väldigt svårsåld till oss

Skrivet av OlleTheGreat:

Nu får de väl ändå ge sig...

Exakt min tanke!!

Skrivet av biorrith:

Visst man kan få en SSD för "bara" 500kr mer. Och wow, då får man 120gb, vilket funkar för OS och ett par spel.
För 500kr mindre får man en disk som är tillräckligt snabb (och inte alls är högljudd) med över dubbla kapaciteten.
Jag har haft min 300gb i 2 års tid och har ännu inte platsbrist trots ett 15tal spel.

Jag har Intels X-25 80GB och 5 spel, många prog, och 21,2GB ledigt med Win 7!! När jag spelar ett spel som jag tycker är roligt så spelar jag det nonstop (och då menar jag inte online) till sista banan! Och det tar mig 1vecka - 3veckor. Jag sitter inte o fiser på en massa spel, och spelar "då o då" jag spelar klart dom! Och 4 - 7 spel funkar jättebra då!! Sen så finns det alltid online spel som man inte kan vara utan, helt klart! men för min del så handlar det om 3st. Så varför jag ska 15 spel installerade, finns där ingen mening med!!

Och som du skriver " tillräckligt snabb"......... Det är skillnad på 4,7 i accestid mot 0,1 som SSD har!!

Jag köpte min Raptor X 150GB som hade, för den tidens väldigt snabb accestid för 2500kr och jag kommer ihåg glädjen att äntligen få "saken" som alla pratade om på Swec!! Och det var WooooW!! Sen när SSD tåget kom, hoppade jag på när 2000kr taket kom till X-25 80GB! Allting handlar om ett intresse, om man är fanatiker på lagring med snabb accestid eller inte! Spelar det inte någon roll "skitsamma" men för oss som accestiden spelar roll! Ja det var värt att betala så dyra pengar för så lite GB SSD!! !! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag skulle vilja se hur Seagate Momentus XT 7200.1 500GB står sig i förhållande till denna samt SSD när de handlar om hur mycke prestanda samt mängd minne per krona.

Jag är ganska säker på att Seagate Momentus XT 7200.1 500GB vinner där.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du är inne på den linjen, kan du lika bra ställa in dig på ett Z68 moderkort!!
Exakt samma sak fast smartare!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Hur mycket låter dessa jämfört med gamla 64GB modellerna som fanns förr? Ägde en sådan och minns att klickandet va smått irriterande ibland.

Nya velociraptor är bland de absolut tystaste mekaniska som finns, medan 3,5 tums raptors var jobbiga. Synd då att det finns så många andra anledningar till att inte köpa

Permalänk
Entusiast

Om de bara vore lite dyrare än en 7200 rpm hade det varit intressant men nu känns det inte så värt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Sant sant på accesstiden där, men då kan man ställa sig frågan, märker man någon skillnad om man öppnar 1 program på en SSD än en utav dessa nya, eller t.o.m gammla raptordiskarna, även vanliga HDD's. Och så är det nog endå så att de flesta användare öppnar 1 program åt gången och inte alltför snabbt efter varandra. Fast är man en flitig användare och håller på mkt med olika program så är det klart värt att äga en SSD

Tycker mest att folk är för negativa vad gäller denna disk, egentligen så hade nog de flesta som skrev negativa kommentarer klarat sig bra på en sådan disk+ fått mer utrymme, men eftersom att de har en SSD så är de för bra för en vanlig HDD, lite apple attityd där tbh

Fast bara för att man öppnar ett program innebär inte det att det bara är en fil- som läses. Det är oftast en herrans massa filer som skall läsas in och om sökarmen behöver ställas om förvarje ny liten fil så kommer det ta tid. Och där skiner SSD verkligen med sin låga åtkomsttid.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Se det såhär istället.

För 2800kr får du en raid på 600gb som levererar teoretiska ~250 mb/s. Det kan absolut fortfarande konkurrera.

Hade jag haft en stationär hade systemdisken bestått av en SSD, lagringsdisken för spel, program och dylikt hade hamnat på raptorerna, och resten går från dlna NAS servern.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Medvetet typo?

Citat:

...Senast ut är Velocraptor...

Jag tyckte det var lustigt med tanke på majoritetens inställning till releasen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.