Permalänk

Problem med on demand boxen.

Kanske inte passar in just här, men det är ju en comhem tråd.

Har ett problem med min on demand box. Skaffade denna box nyss och har kopplat in allt som det ska. Dock så står det INGEN ÅTKOMST på de kanaler som jag abonnerar på. Svt 1 svt,2, tv4, tv6 fungerar utan problem men dom övriga kanalerna som jag har fungerar inte. Kopplade in min gamla box och då fungerade kanalerna.

Har stått på en och samma kanal i 60 min som det rekommenderas. Startat om boxen. Gjort en fabrik nollställning. Inget har fungerat.

Vad ska jag göra?

Visa signatur

Aren't there any normal people left on Earth, or is everybody just back from hell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Blade:

Kanske inte passar in just här, men det är ju en comhem tråd.

Har ett problem med min on demand box. Skaffade denna box nyss och har kopplat in allt som det ska. Dock så står det INGEN ÅTKOMST på de kanaler som jag abonnerar på. Svt 1 svt,2, tv4, tv6 fungerar utan problem men dom övriga kanalerna som jag har fungerar inte. Kopplade in min gamla box och då fungerade kanalerna.

Har stått på en och samma kanal i 60 min som det rekommenderas. Startat om boxen. Gjort en fabrik nollställning. Inget har fungerat.

Vad ska jag göra?

Ring till comhem så parar dom boxen med kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekscha:

Ja, jag fick också ut högre än utlovat - 112/12 på en 100/10-uppkoppling är ju mer än godkänt. Och det rent personliga bemötandet i Comhems kundtjänst blev faktiskt mycket bättre med tiden, så hade de bara kunnat lösa de tekniska problemen hade jag gärna stannat.

Sen är det är ju inte bara hastighet som är viktigt utan stabilitet, speciellt om man spelar. Det är ändå bra att byta operatör när man är missnöjd. Man ska inte hålla på och dalta. Tråkigt bara att du inte fick uppsägningstiden hävd med tanke på de tekniska problemen.

Jag är väldigt nöjd med Comhem, men det beror förstås på att det aldrig varit något problem hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw_V:

Cirka 80kB/s. Har 100/10-tjänsten.
Detta medan Bredbandskollen ger mig:

http://thumbnails53.imagebam.com/14234/b65027142335373.jpg

Bor du i serverstationen elller? Får mitt 100/10 imorgon efter år av ADSL och får jag sånna hastigheter så vet jag inte vad jag tar mig till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Bor du i serverstationen elller? Får mitt 100/10 imorgon efter år av ADSL och får jag sånna hastigheter så vet jag inte vad jag tar mig till...

Hehe nej. Verkar vara många åtminstone i stockholmsområdet som får ut mer än utlovat.
Det är helt ok hastigheter så länge det fungerar, men de två senaste veckorna har det gått upp och ner en del.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 3900X | MB: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | RAM: Corsair 32GB 3200MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Får ju ut bra mycket ur linan överallt förutom med torrents .
Maxar som högst vissa dagar 200kB/s och då är det väl seedat.

Permalänk

Vad är det för modem som fungerar till comhems on demand tjänst? Har försökt hitta på deras hemsida vad dom använder för modem tillsammans med on demand boxen fast utan framgång.

Visa signatur

Aren't there any normal people left on Earth, or is everybody just back from hell?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NGage:

http://img696.imageshack.us/img696/6976/bredbandskollen.jpg

Får ju ut bra mycket ur linan överallt förutom med torrents .
Maxar som högst vissa dagar 200kB/s och då är det väl seedat.

Låter trist! Det är inte fel inställningar ( tex global begränsning? )

Permalänk
Medlem

Har ett CG3100 med 100/10 från Comhem, trådat fungerar ok, men min Iphone tappar ständigt kontakten med Wifi-nätet!

Kör bredbandskollen-appen i telefonen och den ger alltid olika fel när den ska testa wifin;
"Hittade ingen server med det angivna värdnamnet"
"Begäran uppnådde en maxtidsgräns"

är två exempel, finns det några inställningar i modemet eller telefonen jag kan testa? Kör med NAT på...
Får ofta även att min telefon kan skicka filer med 8.0 Mb/s, men ta emot (när det funkar alls) så ligger den bara på 0.2Mb/s, över Wifi, 3G fungerar bra

Permalänk
Tele2

Hej,

De modem som fungerar tillsammans med vår On Demand-tjänst är både Cisco EPC2425 samt Netgear CG3100.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

De modem som fungerar tillsammans med vår On Demand-tjänst är både Cisco EPC2425 samt Netgear CG3100.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Hej! Stämmer det att ni begränsar hastigheten på torrenttrafik under vissa tider på dygnet?

Permalänk
Tele2
Skrivet av sirnicke:

Hej! Stämmer det att ni begränsar hastigheten på torrenttrafik under vissa tider på dygnet?

Hej,

Nej det stämmer inte alls. Com Hem begränsar inte hastigheten på torrenttrafik under vissa tider på dygnet.

Testa hastigheten på bredbandskollen. Får man bra hastighet där ska det fungera.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av scu7h:

Har ett CG3100 med 100/10 från Comhem, trådat fungerar ok, men min Iphone tappar ständigt kontakten med Wifi-nätet!

Kör bredbandskollen-appen i telefonen och den ger alltid olika fel när den ska testa wifin;
"Hittade ingen server med det angivna värdnamnet"
"Begäran uppnådde en maxtidsgräns"

är två exempel, finns det några inställningar i modemet eller telefonen jag kan testa? Kör med NAT på...
Får ofta även att min telefon kan skicka filer med 8.0 Mb/s, men ta emot (när det funkar alls) så ligger den bara på 0.2Mb/s, över Wifi, 3G fungerar bra

Stäng av det trådlösa, sätt en annan router, så fick jag göra.
Har aldrig fått det trådlösa att fungera, med/utan NAT, olika kanaler med mera.
Allt med kabel går via CG3100, trådlöst via en annan router.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Nej det stämmer inte alls. Com Hem begränsar inte hastigheten på torrenttrafik under vissa tider på dygnet.

Testa hastigheten på bredbandskollen. Får man bra hastighet där ska det fungera.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Om du läser inläggen här så är det rätt uppenbart att ni faktiskt gör det.

Ibland får jag urusel fart i just torrents, testar olika datorer med olika os och klienter där alla är direktanslutna till modemet och samma dåliga fart oavsett vilken torrent jag testar, kör jag http, ftp eller tptest får jag max fart och om jag ber nån jag känner på en annan isp testa samma torrents får dom maxfart.

Nån dag senare kan jag ha max fart på torrents igen på alla datorer jag har.

Visst hade det bara varit jag som haft problemet hade jag kunna tro att felet va här men när man ser flera i tråden ha exakt samma problem är det rätt uppenbart att comhem gör nåt med p2p trafik.

Permalänk
Medlem

Till försvar för Comhem jag har aldrig haft problem med torrenter sedan jag skaffade dem runt 2006.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kollat på en del lägenheter i Skövde, de har comhems 200/10 uppkoppling, hur väl fungerar denna? Vår rötna Telia uppkoppling ger nu 15/0.8 av 24/1 är det samma grejer här "upp till" eller är det bra grejer med några procent + eller -? Är det något modem/router combo ni har rekommendera med liten loss i hastighet? Det ska nog köras en del switchar och annat då jag ska studera nätverksteknik och systemadministration därav är även uppkoppling viktig.

Har ni några planer att trycka upp hastigheten uppströms något? (Tänkte kanske smälla upp någon lättare server.)

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Sitter med Netgear CG3100 och mitt internet dör titt som tätt under dagarna. Drar jag ur kabeln ur modemet i ~20 sekunder och sätter i kabeln igen så hoppar internet igång, men åker ner igen efter några fåtal timmar. Modemet tog jag från morsan, då hon inte längre har comhem. Modemet var likadant hos henne, om jag inte missminner mig. Vad kan det vara för fel?

I loggen för modemet kan man också läsa en massa "Illegal TCP header" var och varannan dag. Vad betyder dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesten:

Om du läser inläggen här så är det rätt uppenbart att ni faktiskt gör det.

Ibland får jag urusel fart i just torrents, testar olika datorer med olika os och klienter där alla är direktanslutna till modemet och samma dåliga fart oavsett vilken torrent jag testar, kör jag http, ftp eller tptest får jag max fart och om jag ber nån jag känner på en annan isp testa samma torrents får dom maxfart.

Nån dag senare kan jag ha max fart på torrents igen på alla datorer jag har.

Visst hade det bara varit jag som haft problemet hade jag kunna tro att felet va här men när man ser flera i tråden ha exakt samma problem är det rätt uppenbart att comhem gör nåt med p2p trafik.

Låter mer som att folk har kassa inställningar i routern så att den blir crippled av för många anslutningar som nekas. Har aldrig haft problem med att få ut mitt max.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Låter mer som att folk har kassa inställningar i routern så att den blir crippled av för många anslutningar som nekas. Har aldrig haft problem med att få ut mitt max.

Vilken router ?

Modemet kör i bryggat läge och samtidigt som torrents kryper fram kan jag få full fart i allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesten:

Vilken router ?

Modemet kör i bryggat läge och samtidigt som torrents kryper fram kan jag få full fart i allt annat.

Kör du modemet direkt till datorn sen?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Kör du modemet direkt till datorn sen?

Ja, flera portar i modemet och man kan få flera ip nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Kollat på en del lägenheter i Skövde, de har comhems 200/10 uppkoppling, hur väl fungerar denna? Vår rötna Telia uppkoppling ger nu 15/0.8 av 24/1 är det samma grejer här "upp till" eller är det bra grejer med några procent + eller -? Är det något modem/router combo ni har rekommendera med liten loss i hastighet? Det ska nog köras en del switchar och annat då jag ska studera nätverksteknik och systemadministration därav är även uppkoppling viktig.

Har ni några planer att trycka upp hastigheten uppströms något? (Tänkte kanske smälla upp någon lättare server.)

Man brukar kunna få ut max av comhem's lina men det finns ju inga garantier. comhem kör också med "upp till". Tar man tex 200mbit är det 100-200mbit som är godkännt spann enligt comhem om jag inte missminner mig. Upphastigheten brukar det väldigt sällan vara problem med.

Modemet för allt över 25mbit hos comhem numera är deras netgear 3100, finns inget annat modem att välja. Sedan antar jag att comhem kommer få ut en ny mjukvara till detta modem efter sommaruppehållet som ev gör att det är stabilare men adaptrarna har ju haft endel problem. Med nuvarande mjukvara skulle jag inaktivera NAT på modemet och köra valfri gigabitrouter bakom. Vilken router som passar dig är svårt att säga.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesten:

Ja, flera portar i modemet och man kan få flera ip nummer.

Okej, vad för brandvägg kör du i datorn? Låter som klassiska problem med brandväggar/inställningar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Sitter med Netgear CG3100 och mitt internet dör titt som tätt under dagarna. Drar jag ur kabeln ur modemet i ~20 sekunder och sätter i kabeln igen så hoppar internet igång, men åker ner igen efter några fåtal timmar. Modemet tog jag från morsan, då hon inte längre har comhem. Modemet var likadant hos henne, om jag inte missminner mig. Vad kan det vara för fel?

I loggen för modemet kan man också läsa en massa "Illegal TCP header" var och varannan dag. Vad betyder dessa?

Byt ac/dc adaptern vanligt fel på alla modem/routrar när trafiken blir konstig och man får dra ur kabeln för att ska funka igen så är det adaptern som håller på att dö/ orka ge ut den ström som router/modemet behöver.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Beställde ComHem 100/10 igår till lägenheten dit jag ska flytta, med modemet CG3100 från netgear (dvs. det tillhörande). Har dock hört väldigt mycket dåligt om modemet - speciellt om dess trådlösa funktion - men har lyckats sluta mig till att man bör kunna få detta att fungera bra om man kopplar bort "router-funktionen" / NAT eller vad ni kallar det, och ansluter en renodlad router bakom netgear-modemet. Någon som vill förklara snabbt hur jag går tillväga för att utföra detta? Och behöver jag någon speciell router eller någon modell med någon speciell funktionalitet för att få detta att fungera så som jag beskriver? Väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Beställde ComHem 100/10 igår till lägenheten dit jag ska flytta, med modemet CG3100 från netgear (dvs. det tillhörande). Har dock hört väldigt mycket dåligt om modemet - speciellt om dess trådlösa funktion - men har lyckats sluta mig till att man bör kunna få detta att fungera bra om man kopplar bort "router-funktionen" / NAT eller vad ni kallar det, och ansluter en renodlad router bakom netgear-modemet. Någon som vill förklara snabbt hur jag går tillväga för att utföra detta? Och behöver jag någon speciell router eller någon modell med någon speciell funktionalitet för att få detta att fungera så som jag beskriver? Väldigt tacksam för svar!

Jag kan säga att jag har inga problem med något av det. Routern är väldigt stabil och jag får ut 50-75 MBit via det trådlösa beroende på var i lägenheten jag är. Får ut 113/12 via tråden när jag betalar för 100/10.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckte att ComHems kundtjänst varit Sveriges sämsta och det är jag inte ensam om heller, men man verkar ha tagit åt sig kritiken för senaste gångerna jag har varit i kontakt med dom har det varit en klar förbättring, hoppas det fortsätter så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Man brukar kunna få ut max av comhem's lina men det finns ju inga garantier. comhem kör också med "upp till". Tar man tex 200mbit är det 100-200mbit som är godkännt spann enligt comhem om jag inte missminner mig. Upphastigheten brukar det väldigt sällan vara problem med.

Modemet för allt över 25mbit hos comhem numera är deras netgear 3100, finns inget annat modem att välja. Sedan antar jag att comhem kommer få ut en ny mjukvara till detta modem efter sommaruppehållet som ev gör att det är stabilare men adaptrarna har ju haft endel problem. Med nuvarande mjukvara skulle jag inaktivera NAT på modemet och köra valfri gigabitrouter bakom. Vilken router som passar dig är svårt att säga.

Tackar tackar, router ska nog inte vara några problem att pilla ut, är netgear 3100 något att ha? eller är det bara att kasta skiten och köpa något vettigt? Pallar absolut inte med något ostabilt skräp.

100-200 låter lite vajsing, det är ju inget litet jävla spann.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tackar tackar, router ska nog inte vara några problem att pilla ut, är netgear 3100 något att ha? eller är det bara att kasta skiten och köpa något vettigt? Pallar absolut inte med något ostabilt skräp.

100-200 låter lite vajsing, det är ju inget litet jävla spann.

Ja alltså för att använda comhem och ha en tjänst över 25mbit MÅSTE du ha Netgear3100, finns inget alternativ. Lägre än 25mbit får man ett cisco epc2425. Eftersom det är vi cable behöver du ett "cablemodem" och det enda som klarar över 25mbit för tillfället är just det netgearmodemet. Sedan har den en inbyggd router som kan vara lite si och så men som sagt ska det nog komma nån uppdatering som löser endel strul "efter sommaren". Man kan dock slå av NAT väldigt enkelt och köra vilken router man vill efter men "modemet" slipper man aldrig.

Ang "godkänt spannet". Eftersom man delar på en gemensam kapacitet för området åt båda hållen kan cable-ISPer aldrig lova en viss hastighet konstant till en specifik kund. Oavsett arkitektur lovas det sällan om man inte har en företagstjänst för 10ggr priset förövrigt. Har man otur får man ofta ner mot 100mbit på sin 200 beroende på hur mycket grannar tankar och bor man i ett område där få har comhem ligger man och peakar dygnet runt. Man kan ju såklart få lägre än "godkänt spannet" också men då får man felanmäla till comhem som får fundera på en utbyggnad av nätet men det brukar ta sin tid.

Ang högre upload så vet jag sedan tidigare att det kollas på men om det blir 20, 30, 40... 100mbit vet man aldrig. När det kommer beror helt på hur tester och utbyggnad går, omöjligt att säga. Kan komma i höst men kan också ta flera år...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,
Nej det stämmer inte alls. Com Hem begränsar inte hastigheten på torrenttrafik under vissa tider på dygnet.
Testa hastigheten på bredbandskollen. Får man bra hastighet där ska det fungera.

Detta kan man ju läsa på två sätt. Antingen att CH inte trafikshapar torrenttrafik ALLS eller att dom gör det hela tiden