Permalänk
Medlem
Skrivet av atari_soldier:

nu har skiten inte funkat på 2-3 dar. och med skiten menar jag torrent-trafiken. aldrig sett maken till uselt bredband!
har precis samma fel som många andra verkar ha, dvs trafiken flyter på perfekt ena dagen för att inte funka alls nästa.
bor på hisingen, göteborg.

ringt kundtjänst flera gånger men dom kan såklart inte göra nånting. porten är öppen, resetat modemet, kört med nat, utan nat o.s.v...datorn är köpt i juni.

FÖRKLARA ER COMHEM!!!!!!

Nej man får dessvärre ingen hjälp. Jag har haft en brevväxling med deras kundtjänst angående mina pingresultat. Jag kan inte spela något fps-spel överhuvudtaget, jag mshoppar allt från 10-50ms och de anser de är fullt normalt

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av spuzz:

Nej man får dessvärre ingen hjälp. Jag har haft en brevväxling med deras kundtjänst angående mina pingresultat. Jag kan inte spela något fps-spel överhuvudtaget, jag mshoppar allt från 10-50ms och de anser de är fullt normalt

Nu var det säkert 5-6 år sedan jag lirade CS senast och då var det en fantastiskt bra lina att pinga 50-60 Vet inte om det är så stor skillnad i dagsläget, vilket jag inte tycker det bör vara. Handlar det om placebo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Nu var det säkert 5-6 år sedan jag lirade CS senast och då var det en fantastiskt bra lina att pinga 50-60 Vet inte om det är så stor skillnad i dagsläget, vilket jag inte tycker det bör vara. Handlar det om placebo?

Nej det handlar inte om placebo dessvärre.. Så länge man har en konstant ping ingame så spelar det ingen större roll. Ligger jag på 30-35ms t.ex. och den håller sig mellan 30-35 så är det lugnt, däremot så fort den pendlar mellan 10-50ms så upplevs spelandet som hoppigt..

Bifogar en youtube länk på min net_graph så kan du ta en titt på hur den beter sig mot csdm1.brutalcs.nu

http://www.youtube.com/watch?v=kwthRVRPExg

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av atari_soldier:

och nu började torrenttrafiken funka som den skall...kan det hänga ihop? har iofs inte startat om modemet än!

Tveksamt eftersom inte alla har haft problem med torrents med netgear och tidigare mjukvara (v23). Vet massvis med folk det fungerar/fungerat för oavsett firmware. Inget är ju dock omöjligt. Då är bara frågan vilken setting i din torrentklient och ditt modem som inte matchade merparten av oss andra. Du kan i gränssnittet på modemet se vilken mjukvara du har. Naturligtvis kan du ha fått v26 utan att du själv startat om modemet. Kopplades modemet ner kort under dagen eller om comhem scriptat att ett antal modem ska starta om per dag får du den utan egen inverkan...

Edit: testa bocka i encryption enabled i era torrentklienter om felet återkommer för er med torrentproblem...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atari_soldier:

nu har skiten inte funkat på 2-3 dar. och med skiten menar jag torrent-trafiken. aldrig sett maken till uselt bredband!
har precis samma fel som många andra verkar ha, dvs trafiken flyter på perfekt ena dagen för att inte funka alls nästa.
bor på hisingen, göteborg.

ringt kundtjänst flera gånger men dom kan såklart inte göra nånting. porten är öppen, resetat modemet, kört med nat, utan nat o.s.v...datorn är köpt i juni.

FÖRKLARA ER COMHEM!!!!!!

Bor också på hisingen och min torrenttrafik blev extremt slö i lördags och under tisdagen nångång blev farten normal igen.

Permalänk
Skrivet av hesten:

Bor också på hisingen och min torrenttrafik blev extremt slö i lördags och under tisdagen nångång blev farten normal igen.

ja jag undrar om det verkligen inte är comhem som gör något? verkar lurigt detta...kan ingen från comhem se nåt samband?

Permalänk
Medlem

Bor också på hisingen och kan säga att min torrenttrafik varit usel under helgen fram till idag.

Visa signatur

”How fast light ever travels - Darkness is already there waiting for it” - Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Va fan har hänt med Comhem nu.. har 100/10 och betalar fan 400:- och då ska väl skiten funka också...
Sen i söndas har torrenttrafiken varit seg som attan, är det någon annan som haft samma problem i stockholmsonrådet?
Förut kom man upp i 12.5 MB/s nu kommer man knappt upp till 1 MB/s, ingen fel på installningar va jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vibes:

Va fan har hänt med Comhem nu.. har 100/10 och betalar fan 400:- och då ska väl skiten funka också...
Sen i söndas har torrenttrafiken varit seg som attan, är det någon annan som haft samma problem i stockholmsonrådet?
Förut kom man upp i 12.5 MB/s nu kommer man knappt upp till 1 MB/s, ingen fel på installningar va jag vet.

Kanske hjälper om du säger vart i Stockholm du bor? Bor du i en f.d. upc-fastighet? Deras nät i Stockholm är ju massivt och är det något verkligt fel är det nog fel för de under den huvudcentral du ansluter till med ca 5-10.000 andra. Vad jag kan förstå verkar ju endel på Hisingen i Göteborg haft problem och det avgränsar ju "felområdet" åtminstonde om comhem ska kolla. De säger ju själv att de inte spärrar torrentrafik så det kan ju vara ett väldigt skumt fel någonstans men som alltid är det VÄLDIGT svårt att skylla torrentproblem på leverantören. Det finns MASSOR med orsaker till dålig speed i torrents utanför leverantörens kontroll. Fick sällan några 10MB/s med min tidigare 100mbit-lan leverantör på torrents och det beskyllde jag verkligen inte dem för... publika trackers brukar dra till sig folk med bedrövlig och trottlad upload tex.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

De säger ju själv att de inte spärrar torrentrafik så det kan ju vara ett väldigt skumt fel någonstans men som alltid är det VÄLDIGT svårt att skylla torrentproblem på leverantören.

Bara för att dom gör det på vissa ställen eller i vissa fall betyder inte att kundtjänst är informerade om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesten:

Bara för att dom gör det på vissa ställen eller i vissa fall betyder inte att kundtjänst är informerade om det.

Varför skulle dom göra det på vissa ställen? För att jävlas med någon? Har du foliehatt på dig när du sover också? Avlyssnad via eluttagen? Lite väl konspiratorisk nu tycker jag. Och som sagt, testa enabla Protocol encrytion under Options->Preferences->Bittorent om/när felet återkommer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Encryption spelar ingen roll. Anledning till att göra det skulle ju kunna vara kapacitetsproblem i vissa områden och så här får man ju ner trafiken rätt kraftigt, och att gå ut med det offentligt är ju rätt dålig reklam.

Jag testade allt som skulle kunna påverka i ett tidigare inlägg just för att utesluta saker som kan påverka men du kan ju fundera på det här bara felet uppstår exakt samtidigt på flera datorer med olika os och klienter som är direktanslutna till modemet sen kommer farten tillbaka exakt samtidigt på alla.
Omstart eller reset av modemet spelar ingen roll och nat är avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesten:

Encryption spelar ingen roll. Anledning till att göra det skulle ju kunna vara kapacitetsproblem i vissa områden och så här får man ju ner trafiken rätt kraftigt, och att gå ut med det offentligt är ju rätt dålig reklam.

Jag testade allt som skulle kunna påverka i ett tidigare inlägg just för att utesluta saker som kan påverka men du kan ju fundera på det här bara felet uppstår exakt samtidigt på flera datorer med olika os och klienter som är direktanslutna till modemet sen kommer farten tillbaka exakt samtidigt på alla.
Omstart eller reset av modemet spelar ingen roll och nat är avstängt.

Men hur skulle comhem kunna spärra enbart torrent-trafik om den är krypterad? Portarna väljs ju random i klienten dessutom. Makes no sense... Då skulle dom alltså trottla i princip alla portar utom http och FTP? Ja anledningen du nämner är en möjlighet men då skulle du nog ganska så ofta se problem i bredbandskollen oxo. Jag vet att comhem har kapacitetsproblem på sina håll och där märks det då lika tydligt på bredbandskollen som i torrents. Jag tror inte man skulle trottla i förebyggande syfte.

Föreslår att du testar vidare nu när du lär fått v26 på ditt modem. Kanske nån bugg eller setting du råkat trigga till/från? Vad jag sett är det ju bara folk med detta modem som nämnt problem och de nivåer ni uppmäter vid fel skulle märkas för de med de äldre modemen oxo.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Men hur skulle comhem kunna spärra enbart torrent-trafik om den är krypterad? Portarna väljs ju random i klienten dessutom. Makes no sense... Då skulle dom alltså trottla i princip alla portar utom http och FTP?

Du throttlar inte specifika portar utan protokoll och vilken port du kör det på är ointressant, alla lösningar för att göra sånt här kan inte känna av att krypterade varianten av torrent men finns lösningar som gör det också. Finns gott om operatörer runtomkring i världen som begränsar p2p trafik där torrent ingår.

Skrivet av Phunky:

Ja anledningen du nämner är en möjlighet men då skulle du nog ganska så ofta se problem i bredbandskollen oxo. Jag vet att comhem har kapacitetsproblem på sina håll och där märks det då lika tydligt på bredbandskollen som i torrents. Jag tror inte man skulle trottla i förebyggande syfte.

Har haft kapacitetsproblem här tidigare fast inte ens i närheten av så slött som torrents går ibland, har dock försvunnit på senare tid men det här problemet är nytt hurvida det är slump eller inte kan jag inte svara på.

Skrivet av Phunky:

Föreslår att du testar vidare nu när du lär fått v26 på ditt modem. Kanske nån bugg eller setting du råkat trigga till/från? Vad jag sett är det ju bara folk med detta modem som nämnt problem och de nivåer ni uppmäter vid fel skulle märkas för de med de äldre modemen oxo.

Ja just nu fungerar det så får se om det händer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vibes:

Va fan har hänt med Comhem nu.. har 100/10 och betalar fan 400:- och då ska väl skiten funka också...
Sen i söndas har torrenttrafiken varit seg som attan, är det någon annan som haft samma problem i stockholmsonrådet?
Förut kom man upp i 12.5 MB/s nu kommer man knappt upp till 1 MB/s, ingen fel på installningar va jag vet.

Har också haft otroligt seg torrenttrafik under dem senaste veckorna. Kommer bara upp i 1MB/s max känns det som. (i stockholmsområdet)
Och kör man bredbandskollen så är det perfekta siffror ca 110/11

Permalänk
Medlem

Innan uppdateringen så var det massiva problem med kapaciteten i nätet, troligtvis för att alla noder höll på att ladda ner den nya firmwaren.
Detta ger mig ett mycket dåligt intryck av Comhems kapacitet för last balansering eftersom jag nu inte kunnat använda mitt bredband på två-tre dagar. (detta är i Helsingborg)

Efter uppdateringen igår så kunde inte modemet koppla sig alls till nätet och i morse var det likadant, men eftersom jag måste gå till jobbet som övriga människor så får jag ta detta med supporten när jag kommer hem. Loggarna i modemet hävdar att jag får T3 timeouts och även DHCP timeouts vilket indikerar helt klart att något inte är fel med själva modemet, utan klustret den ska få IP av.

Fixar inte ComHem detta under veckan som går så tänker jag säga upp abbonemanget och därefter fixa nytt abbonemang från en annan ISP som vet hur man lastbalanserar inför en global update.

Permalänk
Medlem

De senaste dagarna har gått riktigt dåligt, blir dissconnectad lite då och då.

Efter uppdateringen kommer jag inte åt modemet, har inte testat att resetat det orkar inte just nu. NAT är avstängt.

Testat på 192.168.100.1 , 192.168.1.100 , osv

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönster:

Innan uppdateringen så var det massiva problem med kapaciteten i nätet, troligtvis för att alla noder höll på att ladda ner den nya firmwaren.
Detta ger mig ett mycket dåligt intryck av Comhems kapacitet för last balansering eftersom jag nu inte kunnat använda mitt bredband på två-tre dagar. (detta är i Helsingborg)

Efter uppdateringen igår så kunde inte modemet koppla sig alls till nätet och i morse var det likadant, men eftersom jag måste gå till jobbet som övriga människor så får jag ta detta med supporten när jag kommer hem. Loggarna i modemet hävdar att jag får T3 timeouts och även DHCP timeouts vilket indikerar helt klart att något inte är fel med själva modemet, utan klustret den ska få IP av.

Fixar inte ComHem detta under veckan som går så tänker jag säga upp abbonemanget och därefter fixa nytt abbonemang från en annan ISP som vet hur man lastbalanserar inför en global update.

Jag tror väl snarare att det kan ha med http://hd.se/helsingborg/2011/08/22/com-hem-kunder-utan-inter... att göra. Filen modemen hämtar är inte gigantisk precis och hämtas ju bara av modem som går offline till online. Det är så lite trafik det handlar om så även om alla i hela sverige startade om modemen samtidigt skulle snarare servern där mjukvaran hämtas eller deras dhcp-server få problem långt före den lokala kapaciteten. Tror inte alla i ett givet område startar om sina modem exakt samtidigt heller...

T3-timeout indikerar problem med returen dvs sändningen från ditt modem ut mot deras huvudcentral. Fråga comhem's support om modemet har låg signal och hur det ser ut för grannar. DHCPmeddelandet kan man få även om det tillsynes fungerar och det är inte konstigt att man får det många ggr om man får T3 timeout. T3 timeout = returproblem. T4 timeout = framvägsproblem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

För mig har det varit grymt seg upload det senaste året typ (kanske efter jag bytte till 100/10).... När ska comhem uppgradera uploaden? Hellre 100/100 än 200/10!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Jag tror väl snarare att det kan ha med http://hd.se/helsingborg/2011/08/22/com-hem-kunder-utan-inter... att göra. Filen modemen hämtar är inte gigantisk precis och hämtas ju bara av modem som går offline till online. Det är så lite trafik det handlar om så även om alla i hela sverige startade om modemen samtidigt skulle snarare servern där mjukvaran hämtas eller deras dhcp-server få problem långt före den lokala kapaciteten. Tror inte alla i ett givet område startar om sina modem exakt samtidigt heller...

T3-timeout indikerar problem med returen dvs sändningen från ditt modem ut mot deras huvudcentral. Fråga comhem's support om modemet har låg signal och hur det ser ut för grannar. DHCPmeddelandet kan man få även om det tillsynes fungerar och det är inte konstigt att man får det många ggr om man får T3 timeout. T3 timeout = returproblem. T4 timeout = framvägsproblem.

Eftersom jag inte hade problem när dom på jönköpingsgatan hade en outage så var det inte länkat. Dock har jag nu helt normalt nät igen, och signalstyrkan verkar ju vara helt OK när man tittar på talen under connection. Dock känner jag igen problemet med DHCP lease som avvisas, men i detta fallet såg man inte hela offer/recv proceduren, vilket gjorde mig misstänksam.

Vi får helt enkelt se senare ikväll om det är capacitetsproblem eftersom det lär vara då alla surfar här ju

Permalänk
Tele2
Skrivet av xpanterx:

För mig har det varit grymt seg upload det senaste året typ (kanske efter jag bytte till 100/10).... När ska comhem uppgradera uploaden? Hellre 100/100 än 200/10!

Hej,

Som vi tidigare skrivit här på forumet är det främst högre nedströmshastighet som efterfrågats av våra kunder, varför vi lanserat 200 Mbit/s. Vi är medvetna om att det också finns kunder som efterfrågar högre uppströmshastighet (det är bra att komma ihåg att vi som hänger på Sweclockers inte är helt representativa för alla våra kunder, här på forumet finns det en mycket större efterfrågan på högre uppströmshastighet än hos våra kunder generellt) och detta är något vi givetvis vill kunna erbjuda våra kunder i framtiden. Vi tittar på tekniska lösningar för högre uppströmshastigheter och vi utför tester. Någon färdig tidsplan för högre uppströmshatighet kan vi dock ännu inte kommunicera.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Permalänk
Citat:

hej comhem, väntar fortfarande på svar på förra posten, uppskattar verkligen om vad exakt gäller vid uppgradering, om man har bindningstid kvar.
http://www.sweclockers.com/forum/14-...l#post11294281

När jag uppgraderade från 24/10 till 100/10 när tjänsten var ny så hade jag fortfarande 7 månaders bindningstid kvar. Comhem plussade helt enkelt på 12 månaders bindningstid på mina befintliga 7 månader. Då fick jag modem och hela köret för 1:-

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem

någon som hört något mer om uppköpet av CD=canal digital??

sitter här med CD å vill skaffa digitaltv via kabel men vill ju inte köpa en ca-modul för att sen byta ut den mot CH modul som att slänga pengarna i sjön..men vill ändå inte vänta, en sådan affär kan ju ta år att gå i lås eller?? jag menar tar de ett bra tag så kan de ju vara värt ändå å skaffa sig redan nu

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Tele2
Skrivet av anon160366:

hej comhem,

väntar fortfarande på svar på förra posten, uppskattar verkligen om vad exakt gäller vid uppgradering, om man har bindningstid kvar.
#11294281

Hej,

Vad som gäller vid uppgraderingar och nedgraderingar rent generellt framgår här: http://www.comhem.se/comhem/kundservice/artiklar/byte-och-and...

Du som kund får endast ta del av ny utrustning rabatterat i de fall där tjänsten kräver det, till exempel om du uppgraderar till 100 Mbit och idag inte har Netgear-modemet.

Om det ser ut som att den du pratat med gjort fel då du läser ovan beskrivning så får vi be dig att kontakt Kundservice igen för då blev det något missförstånd förra gången.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

Finns det något känt problem med att CG3100 tappar kontakten med internet om man laddar ner något i för hög hastighet? Mitt CG3100 lägger av titt som tätt, om jag använder för mycket bandbred och det är lagom irriterande. Den här "IP Flood detection" är inte enabled. Tips och trix på hur man kan ordna detta?

Permalänk
Skrivet av puttek:

Finns det något känt problem med att CG3100 tappar kontakten med internet om man laddar ner något i för hög hastighet? Mitt CG3100 lägger av titt som tätt, om jag använder för mycket bandbred och det är lagom irriterande. Den här "IP Flood detection" är inte enabled. Tips och trix på hur man kan ordna detta?

Jag har en annan router kopplad till Netgearen som då endast används som modem (NAT avstängt). Med den konfigurationen har jag inte haft några problem alls. Gör jag rätt som gissar att du har NAT på? Tror att det är allmänt känt här i forumet att Netgearen blir mer instabil då.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Nu när telejacks-leverantörerna har gått om och förbi, och börjat erbjuda sina kunder högre upload än vad Comhem gör i sitt nät så tycker Jag personligen att saker och ting bör snabbas på en aning. 10Mbit uppströms är i klenaste laget, även för de personer som inte sysslar med illegal fildelning till vardags.

Chop-Chop, lansera nu en tidig julklapp åt oss uppströms-tokiga nördar

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem

Har 100/10 och mitt Netgear CG3100-modem uppdaterades häromdagen till den senaste mjukvaran (V0026).

Har haft problem sen dess med en del korrupta nerladdningar om jag kopplar upp till modemet via ethernet. Märkligt nog funkar allt finfint när jag är uppkopplad via wifi. Har provat fabriksåterställning av modemet, startat om det ett flertal gånger, bytt ethernetkabeln (dubbelkollade att kablarna var CAT6), kopplat upp till en annan dator via LAN, bytt LAN-port på både modem och dator men får samma resultat oavsett vad jag gör. Någon annan som har liknande problem med den senaste mjukvaran?

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vad som gäller vid uppgraderingar och nedgraderingar rent generellt framgår här: http://www.comhem.se/comhem/kundservice/artiklar/byte-och-and...

Du som kund får endast ta del av ny utrustning rabatterat i de fall där tjänsten kräver det, till exempel om du uppgraderar till 100 Mbit och idag inte har Netgear-modemet.

Om det ser ut som att den du pratat med gjort fel då du läser ovan beskrivning så får vi be dig att kontakt Kundservice igen för då blev det något missförstånd förra gången.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Har ni skickat ut uppdateringar förr oss i rönninge?

Skitmodemet startar om sig 5-6 gånger om dan, för ca vecka sen fungerade det hur jävla bra somhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har ni skickat ut uppdateringar förr oss i rönninge?

Skitmodemet startar om sig 5-6 gånger om dan, för ca vecka sen fungerade det hur jävla bra somhelst.

Nej den ligger inte ute i stockholmsåmrådet, bara syd till sydvästra sverige som jag förstått. Om det fungerat tidigare är det tveksamt att det är nått med modemet även om det inte är en omöjlighet. Felanmäl till comhem. Som comhem skriver så får man mjukvaran vid omstart av modemet och du kan se om du fått den i modemets gränssnitt. Står det v23 10min efter omstart så ligger den inte ute där du bor...

Visa signatur

Dooh!