Har för mycket bandbredd över, utnyttja?

Permalänk
Medlem

Har för mycket bandbredd över, utnyttja?

Hejsan!

Nu är det så att jag sitter på en 100/100 lina från Telia som jag inte använder och dessutom en hel del datorkraft som bara står och idlar.
Finns det något sätt där man kan utnyttja det och dessutom tjäna en slant på det?

Har försökt sökt runt lite på Google men inte hittat något vidare, så tänkte om någon här vet något?

Alla tips och förslag är välkomna!

Mvh Johan!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Webbhotell, spelservrar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Svenska seedbox är något som är väldigt eftertraktat. Där kan du nog tjäna en bra slant.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

FTP-server är något du själv kan använda för att komma åt dina filer (dokument etc) när du inte är hemma, och om du nu vill använda lite beräkningskraft kan du alltid börja folda! (Bitcoin-mining är för övrigt en dålig idé då bubblan kommer spricka snart, och bitcoins blir mindre och mindre värda allteftersom)

Permalänk
Hedersmedlem

spel server?

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju en hel drös med möjligheter, kollade lite på det där med bitmining men det krävs bara mer och mer kraft för att "gräva" fram coins, så det är uteslutet. Och som sirnicke skrev, dom blir bara mindre värda eftersom fler folk använder sig av det och bubblan kommer spricka.

Folding, självklart är det för att bra syfte men nu är jag ute efter en liten extra slant iallafall som täcker elkostnaderna av en dator som står på 24/7

Seedbox är nog inte heller så intresseant för då kan ju kunderna seeda vad som helst från min lina och det vill jag inte ta konsekvenser för om det skulle vara illegalt innehåll. Går ju kanske ha något slags avtal med kunden att denne tar allt ansvar och bara lånar en bit av min lina? Det kan man spinna vidare lite på.

FTP server har jag själv ingen nytta av och drar dessutom inte in några pengar.

Hosta en hemsida åt t.ex. ett företag skulle ju gå, men vilket företag gör det när det finns webbhotell för 9 kr /månaden? Och då blir det bara en kostnad för mig om jag ska lägga mig lägre i pris:P

Spelserver är väl det enda som låter som en bra laglig idé där man dessutom kan tjäna en slant. Skulle väl vara cs 1.6 för där har jag lite kunskap från tidigare att konfigurera servrar.

Men finns det någon här som har kolla på vad som krävs för att för att få licens för att hosta en ventrilo server legalt? Där jag har också en hel del kunskap bakom mig och linan skulle räcka ganska långt.

// Johan

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Är det en företagslina där du får sälja vidare bandbredden? Om inte så får du nog tänka om.

Permalänk

gör en deal med några grannar att dela på en lina istället för att alla ska ha varsinn.

ställ en lite strömsnål pc som router och dela ifrån och begränsa hastigheten till 100 / antal användare eller nått och sen dela på avgiften

är ni 3 som delar så får ni ju typ 30mb var att leva på och ni ger endast 167:- eller nått var

både snabbare och billigare än vilket ADSL som helst inte äns halva priset mot vad Telia ADSL kostar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Men byt till ett billigare abonnemang, problem solved.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Är inte en företagslina så får nog lägga ner dom idéerna om att sälja vidare något.

Dela med grannarna är ju ett alternativ men blir svårt för behöver köra det trådlöst då och dom flesta har redan, dessutom ett bundet.

Får hela paketet med tv, telefon och bredband av min hyresvärd gratis så tänker inte byta ner mig

Får väl helt enkelt vara nöjd med det jag har och klura vidare, tack för alla svar

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Skulle alla använda sina linor fullt ut skulle priset sett helt annorlunda ut.

Intressant dock, få något gratis, för att sedan sälja det. Kommer kanske bli rik ngn dag

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |