Permalänk

Bakrundsbelysning i skiftande färger

Byggde en bakgrundsbelysning av åtta parallellkopplade rgbdioder som drivs av tre transistorer (en för varje färg). De styrs i sin tur med PWM av en Arduino Uno med en hemmagjord "shield". Ljusstyrkan för varje enskild färg ökas och minskas kontinuerligt för att få långsamt skiftande färger. Behagligt för ögonen, men inte för mycket ljus så att hela byns myggbestånd flyttar in.

Kod och schema kan läggas upp vid begäran.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=FVTStH5-CQE

Bakrundsbelysning i skiftande färger

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Avstängd

Du skulle kunna köpa en 22" widescreen skärm med typ 1080p. Antagligen lika långt ifrån ditt huvud då den borde va ungefär lika hög om inte "kortare"

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du och vad använde du mer än dioderna?
Skulle gärna vilja bygga en sån själv

Permalänk
Medlem

Najs, blingigt och flashigt på samma gång.
Hur knepigt är det att ändra tex hastigheten på övergångarna? Ny kod som laddas ned till Arduinon?

Permalänk
Medlem

Börjar tänka på LaserDoom/LaserTag eller vad det heter när jag kollar på din video

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av cider123:

Du skulle kunna köpa en 22" widescreen skärm med typ 1080p. Antagligen lika långt ifrån ditt huvud då den borde va ungefär lika hög om inte "kortare"

Det har du nog rätt i, men då är det det där med pengarna, ska de läggas på en skärm eller delar till datorn?

Skrivet av alelale:

Hur gjorde du och vad använde du mer än dioderna?
Skulle gärna vilja bygga en sån själv

Jag tog en Arduino och kopplade lite motstånd och transistorer till den. Sen skrev jag ett program som gjorde att Adruinon styrde strömstyrkan genom transistorerna med PWM. Varje transistor går sedan till lysdioderna som är parallellkopplade. En transistor för röd, en för grön och en för blå, så att de kan styras individuellt.

Skrivet av Roboten:

Najs, blingigt och flashigt på samma gång.
Hur knepigt är det att ändra tex hastigheten på övergångarna? Ny kod som laddas ned till Arduinon?

Arduinon loopar ett program om och om igen. Om man vill ändra hastigheten får man ändra några variabler i koden och sedan ladda upp till Arduinon. Just nu går den gröna och blåa tex dubblet så snabbt som den röda.

Skrivet av CSSgamer:

Börjar tänka på LaserDoom/LaserTag eller vad det heter när jag kollar på din video

Jag vet inte hur Laserdome ser ut i Göteborg, men det här är inte likt Laserdome i Malmö överhuvudtaget.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Det har du nog rätt i, men då är det det där med pengarna, ska de läggas på en skärm eller delar till datorn?

Om jag skulle varit i dina skor skulle pengarna gå till en ny skärm.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070