Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Silverstone Nightjar ST50NF – fläktlöst nätaggregat på 500 W

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Nightjar ST50NF – fläktlöst nätaggregat på 500 W

Silverstone släpper ett nytt nätaggregat utan rörliga delar med hög verkningsgrad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HTPC:D

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Gäller bara att de är bra ventilation i chassit då.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Gäller bara att de är bra ventilation i chassit då.

Det är alltid att föredra, men trivs inte passiva komponenter med undertryck? Dvs en fläkt som blåser ut den varma luften (om jag minns rätt )

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det är alltid att föredra, men trivs inte passiva komponenter med undertryck? Dvs en fläkt som blåser ut den varma luften (om jag minns rätt )

passiva vill ha så mycket genomströmning av luft som möjligt. tror pnp blir bäst.

Eller med undertryck i chassit får du ju lite inströmmning genom den och det lär den ju gilla.

vore bra med ett test så mana avet hur bra den funkar

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

vore bra med ett test så mana avet hur bra den funkar

Problemet är väl tyvärr hur man ska göra det testet beror ju helt på omgivningen (chassi mm) hur den presterar. Och vad ska man jämföra med?

Edit: kom på att jag nog tänkte fel. Man kan ju testa effekt mm..

OT: Hoppas på fler och fler fläktlösa nätagg.

Permalänk

Automagisk avstängning om agget blir för varmt kanske?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Hoppas den här nya versionen är bättre eller billigare än gamla nightjar. Annars känns det som om Seasonics fläktlösa X-serie är bättre på i princip allt, till ungefär samma pris.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Avstängd

En dator med passivt kylt grafikkort, nätagg, fläktlös kylare och kanske 2-3 noctua fläktar i är lite lockande, nästan helt ljudlös.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man använder den till en HTPC så behöver man inte oroa sig för värmen direkt, även om det är helt fläktlöst i chassit. Då en HTPC använder sig av energisnåla processorer och grafikkretsar, och verkningsgraden för nätaggregatet är så hög, så kommer den inte avge mer värme än max ett par hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Hade ett antec phantom tror jag det hette fläktlöst! det blev varmt som ett stekhett element kunde värma upp hela rummet med det

Tror nog att man ska ha nån fläkt blåsandes i chassit för att hålla det nere i värme.

Permalänk
Medlem

Kul med lite nya fläktlösa varianter men känns inte som denna har mycket att säga till om mot Seasonics X-400/460FL? Är väl bara hoppas det drar ner priset överlag iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

En dator med passivt kylt grafikkort, nätagg, fläktlös kylare och kanske 2-3 noctua fläktar i är lite lockande, nästan helt ljudlös.

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm inte ssdn

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Silverstone passivt på 300W tror jag för ett par år sedan i servern. Min vän hade samma i en HTPC - men båda hade extremt kort livslängd.

Kan det vara så att de komponenterna tar mer stryk?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoXeR123:

Glöm inte ssdn

Ja, och kanske en extern hdd, min låter ingenting. Laice rikki lr ngt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag hade ett Silverstone passivt på 300W tror jag för ett par år sedan i servern. Min vän hade samma i en HTPC - men båda hade extremt kort livslängd.

Kan det vara så att de komponenterna tar mer stryk?

Klart de tar stryk. Det är samma sak med t.ex processorer. De går sönder snabbare om det körs i 50c än om de körs i 30c. Däremot så har dagens nätagg alla förutsättningar med deras höga effektivitet. Titta bara på Corsair´s AX-serie(650-850w). Trots att de kan leverera upp till 850w så går fläkten inte igång förrän vid 25-50% belastning. Detta på grund av att certifieringen 80+ Gold och de fina komponenterna inte utvecklar mycket värme alls, och därför kan de köras helt passiva utan att ta så mycket stryk att de går sönder.

Jag gissar att det agget din kompis hade inte kom med 5 års garanti ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom inte satsade på högre verkningsgrad, Seasonics X-400/460 verkar mer intressanta tycker jag.

Skrivet av FredrikMH:

Jag hade ett Silverstone passivt på 300W tror jag för ett par år sedan i servern. Min vän hade samma i en HTPC - men båda hade extremt kort livslängd.

Kan det vara så att de komponenterna tar mer stryk?

Om dom blir varma så håller dom kortare generellt, men vet inte hur kvaliteten på komponenterna i dom var.

Skrivet av bicepscurl:

Hade ett antec phantom tror jag det hette fläktlöst! det blev varmt som ett stekhett element kunde värma upp hela rummet med det

Tror nog att man ska ha nån fläkt blåsandes i chassit för att hålla det nere i värme.

Har iof inget att göra med att det är passivt eller aktivt kylt, utan hur många Watt som försvinner i AC-DC-omvandlingen, alltså verkningsgraden.

Du kan ha ett 500W-agg som kyls av 250 cfm Delta-fläktar där ingen komponent är varmare än 30 grader men där verkningsgraden gör att spillvärme blir 250W, kör du samma agg utan fläktkylning där alla komponenter ligger över 90* blir värmetillskottet till övriga rummet fortfarande 250W och värmeökning i rummet blir samma för båda kyllösningarna. Påhittade siffror och inte exakt så med verkningsgrad då den brukar vara bättre då komponenterna håller lägre temperatur.

Läser det ganska ofta här på Swec, och annars också, att bara för att sak är varmare så tillförs mer värme till omgivande rum, ibland stämmer detta visserligen men långt ifrån alltid då det står i relation till hur mycket energi apparaten använder. Inte bara riktat till dig bicepscurl utan flera andra också, och vet inte riktigt hur jag skall tolka din smiley i slutet så om jag är ute och cyklar och du redan känner till detta behöver du inte ta åt dig.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Problemet är väl tyvärr hur man ska göra det testet beror ju helt på omgivningen (chassi mm) hur den presterar. Och vad ska man jämföra med?

Edit: kom på att jag nog tänkte fel. Man kan ju testa effekt mm..

OT: Hoppas på fler och fler fläktlösa nätagg.

jo men jag tänkte på om det ligger på en sådär 80C i ett öppet rum@20C så är det ingen bra idé att ha ett sådant agg

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazutoyo:

Om man använder den till en HTPC så behöver man inte oroa sig för värmen direkt, även om det är helt fläktlöst i chassit. Då en HTPC använder sig av energisnåla processorer och grafikkretsar, och verkningsgraden för nätaggregatet är så hög, så kommer den inte avge mer värme än max ett par hårddiskar.

Om man nu kör på en strömsnål plattform så som atom/e350 så borde man instället köpa ett pico-psu som har runt 90% verkningsgrad och som även är fläktlöst och tar liten plats i jämförelse med ett atx-agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Om man nu kör på en strömsnål plattform så som atom/e350 så borde man instället köpa ett pico-psu som har runt 90% verkningsgrad och som även är fläktlöst och tar liten plats i jämförelse med ett atx-agg.

Tänkte inte riktigt så strömsnålt, utan typ en TDP 45W CPU och ett mellanklassgrafikkort som Radeon 6570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Om man nu kör på en strömsnål plattform så som atom/e350 så borde man instället köpa ett pico-psu som har runt 90% verkningsgrad och som även är fläktlöst och tar liten plats i jämförelse med ett atx-agg.

Kombinerat med AC-DC-konverter ligger väl totala verkningsgraden på drygt 80%, men ändå. Vet inte om det ingår när man köper Picon men den har mycket att göra med hur resultatet blir.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

tänk er detta med några passiva radiatorer en ssd och ett egen byggt chassi som är utan fläktar, ända som skulle låta är ju pumpen.det skulle varit fett

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Avstängd

En fläkt på 500-600 rpm är knappt hörbar och är att föredra. Kyler inte bara agget extra utan tar även ut varm luft ur chassit, även om det är lite.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

En fläkt på 500-600 rpm är knappt hörbar och är att föredra. Kyler inte bara agget extra utan tar även ut varm luft ur chassit, även om det är lite.

aa ett nätagg är ju inte störande alla fläktar i mitt system överröstar mitt corsair tx 650 så jag ser det inte som ett problem.

ända gången jag skulle tänka mig att behöva ett fläktlöst nätagg är om man ska köra passiv vattenkylning och inte en ända fläkt/hdd och att man sätter pumpen/pumparna utanför huset/rummet och massa sånt

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Hoppas den här nya versionen är bättre eller billigare än gamla nightjar. Annars känns det som om Seasonics fläktlösa X-serie är bättre på i princip allt, till ungefär samma pris.

Silverstones gamla passiva var väl det som blev så fruktansvärt varmt? Tror det blir en tuff kamp att slå Seasonics passiva nätagg, bara om man tittar till effektiviteten. Nästan 10% mer värmeutveckling i Silverstones nätagg.

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukt bra att det kommer sånna produkter. Drömmen är ju att ha en helt fläktlös dator med SSD = Inga ljud!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem

Inga problem att köra med passiv kylning idag, man kan tom köra "no moving parts" och med en fläktkontroll kan man gå över till tyst kylning vid spelande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inga problem att köra med passiv kylning idag, man kan tom köra "no moving parts" och med en fläktkontroll kan man gå över till tyst kylning vid spelande.

Jo, det går, men det blir nog svårt att bygga ett högpresterande system, speciellt om man ska ha ett starkt grafikkort. Men en vanlig medie/surf-dator som även duger för lättare spel borde gå att fixa ihop Finns ju passivt kylda HD6850 och GTX450 e väl så bra man kan få om man ska köra passivt utan att själv byta kylare på grafikkortet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Ja, och kanske en extern hdd, min låter ingenting. Laice rikki lr ngt.

kanske Rikki Lake?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tycker det är sjukt bra att det kommer sånna produkter. Drömmen är ju att ha en helt fläktlös dator med SSD = Inga ljud!

Kondensatorerna eller vafan det är brukar ha ett vinande ljud, så 100% ljudlös är väldigt svårt och få!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.