Finns det fredliga spel?

Permalänk
Medlem

Jag ser att ni räknar upp en massa spel där våldet ändå finns. Det kan vara lite, men dock så är det där. (minecraft osv.)
Jag gjorde den här tråden för att jag var nyfiken på om det går att hitta något spel där det inte förekommer våld överhuvudtaget.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Skrivet av Hamzta:

Är ju våldsamt? Sparka folk, tackla dom och allt möjligt!!

Du kan ju inte säga att Fifa är våldsamt?

Golf, racing, tennis. Finns ju massor av sportspel som inte är våldsamma.

Permalänk
Medlem

Byggare bob
skateboed spel (om inte ramla räknas som våld?)
Baskett spel

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Hur kan ni glömma gamla klassiker som mulle meck spelen. Bästa spelen sedan tidens begynelse och dessutom helt våldsfritt.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk

3:e, 4:e och 5:e klass spelen... där man lärde sig räkna osv. bästa var när man skulle sleva upp mat i matsalen

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Minecraft innehåller ju "våld".

Tycker det har konstaterats tillräckligt många gånger i tråden nu att Minecraft kan spelas på peaceful. Men slår ett till slag för detta. Mitt i en 'fredfull' tråd, se nu vad du ställde till med.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Är ju våldsamt? Sparka folk, tackla dom och allt möjligt!!

Ärligt talat, nästan alla sportspel är i sin natur inte våldsamma eftersom du blir bestraffad för att gripa till våld.

Permalänk
Medlem

Det finns hundratals pusselspel utan våld.
Peggle, bejeweled, audiosurf, Cogs och liknande.

Om du ska ha spel med människor i det så blir det lite svårare. Sportspel och management/simulator spel är nog ditt bäst val där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Lula... om spelet finns fortfarande?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Är ju våldsamt? Sparka folk, tackla dom och allt möjligt!!

nu kan du inte sparka nån i fifa eller fm och tacklibgarna e ju jätte våldsamt då man åker ut för rött kort efter dom...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte234:

nu kan du inte sparka nån i fifa eller fm och tacklibgarna e ju jätte våldsamt då man åker ut för rött kort efter dom...

Så ett rött kort innebär att det inte är våldsamt? Så ifall jag slår någon på käften så är jag inte våldsam ifall jag får ett rött kort? -.-

Skrivet av Ixos:

Ärligt talat, nästan alla sportspel är i sin natur inte våldsamma eftersom du blir bestraffad för att gripa till våld.

Man blir bestraffad för att begå brott/våld i GTA IV också.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

På Bigfishgames.com finns massor av äventyrsspel utan våld och de har massor med olika spel som du kan köpa och ladda hem. Iwin.com är också en som har spel som är bra.

Permalänk

Harpan!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Landwirtschafts Simulator 2011 (aka Farm Simulator 2011)
Trainz railroad simulator
18 Wheels Of Steel serien
Doom
Pet Pals: Animal Doctor

osv... finns oändligt med fredliga simulatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Så ett rött kort innebär att det inte är våldsamt? Så ifall jag slår någon på käften så är jag inte våldsam ifall jag får ett rött kort? -.-

Man blir bestraffad för att begå brott/våld i GTA IV också.

nuu e de ganska stor skillnad att glid tackla någon och att sänka någon.

Permalänk
Medlem

Myst
Myst Riven
Myst III: Exile
Myst IV: Revelation
Myst V: End of ages

och om du fortfarande inte har fått nog:
Uru: Ages beyond Myst

Tror inte att det förekommer våld på något ställe i spelen. Dessutom är speltiden enorm, så du behöver inte köpa några andra spel på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Kan inte Black & White 2 köras fredligt?
Settlers spelen?
Anno spelen?
Civ4/5?
Europa Universalis?
The Sims serien? XD
SimCity 4?
RollerCoaster Tycoon 1/2/3?
m.fl.

Det dryga svaret:
1. Jo, men det innehåller våld ändå.
2. Man bygger arméer.
3. Klicka
4. Se punkt 2.
5. Se punkt 2.
6. Simsar dör titt som tätt.
7. UFO och andra attacker.
8. Besökare dör titt som tätt.

Det andra svaret:
Jag anser trots listan ovan att man kan kalla 6, 7 och 8 fredliga spel.

Edit: Orka att jag bumpade en gammal tråd. Blev länkad tråden.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Landwirtschafts Simulator 2011 (aka Farm Simulator 2011)
Trainz railroad simulator
18 Wheels Of Steel serien
Doom
Pet Pals: Animal Doctor

osv... finns oändligt med fredliga simulatorer.

DOOM? där skjuter man monster, knappast fredligt.

monopol, fia med knuff, poker och dylika brädspel/kortspel.

till PC/konsol finns massor av simulatorer som redan nämnts samt simpla barn spel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Hur kan ni glömma gamla klassiker som mulle meck spelen. Bästa spelen sedan tidens begynelse och dessutom helt våldsfritt.

De måste ändå vara bland de fredligaste spelen som finns, om inte det fredligaste.

Skrivet av Blissing:

Det dryga svaret:
1. Jo, men det innehåller våld ändå.
2. Man bygger arméer.
3. Klicka
4. Se punkt 2.
5. Se punkt 2.
6. Simsar dör titt som tätt.
7. UFO och andra attacker.
8. Besökare dör titt som tätt.

Det andra svaret:
Jag anser trots listan ovan att man kan kalla 6, 7 och 8 fredliga spel.

Edit: Orka att jag bumpade en gammal tråd. Blev länkad tråden.

Håller med dej. Dock går ju sims att göra våldsamt men det beror ju helt på hur man spelar ^^

Sen när ni nämner Rollercoaster Tycoon kommer jag att tänka på Monopoly Tycoon = ett virtuellt monopol fast mycket roligare.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

Schysst tråd. Gillar att den blev bumpad. Som någon sade så är ju Mulle Meck-spelen högst fredliga, fast man tutar väl på en get ibland, och skrattar åt en glömsk präst samt undersöker något om en försvunnen/död dykare. Vrakviken kanske inte är helt fredlig, eller dödskalleön för den delen.

The Sims vill jag påstå är ett fredligt spel, liksom Roller Coaster Tycoon, m.fl. Visst kan du döda folk/folk kan dö men det är ofta undantag, eller sällan förekommande saker i spelen.

I Black & White (har bara spelat första+expansion) är visserligen (nödvändigtvis) inte våld en stor del av spelet, men visst förekommer det som den enda utvägen.

Portal (har bara spelat första), innehåller väl inte våld, mer än att det är ganska brutalt i sin miljö.

Däremot som någon sa, så är väl Myst-spelen hyfsat fredliga, liksom Landwirtschaft Simulator som någon annan sa.

Sim City tycker jag också är hyfsat fredligt, kriminalitet förekommer, men det går ut på att invånarna ska må så bra som möjligt.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Farm(ing) Simulator - man ska skörda sitt fält osv, mata kossor.

Trackmania Nation - gratis bilspel (riktigt kull om jag får säga det).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

att ingen skrivit postal 2
otroligt våldsamt och sjukt spel, men man behöver nog inte använda våld i det.

Ett kortare spel med ideer och tankar på våldsfria spel, jag är en sån som gärna vill se fler våldsfria spel:
http://www.newgrounds.com/portal/view/538247

Betapet är våldsfritt också och multiplayer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navi97:

Hej!

Satt och funderade på att i princip varenda spel som finns ute har någon form av krig eller våld i sig. Krigsspel i sig har jag inget emot men jag tycker att det börjar bli lite tjatigt med samma gamla shooters osv.
Blev lite nyfiken på om det överhuvud taget existerar spel som inte innehåller våld eller krig överhuvudtaget. Är det någon av er som vet något?

Thanks everybody!
//Navi

Detta kanske skulle passa dig?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=106370

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Jag tänker mest på alla "transport tycoon" liknande spel som jag haft mycket roligt med.

Finns ju hundratals olika management spel där du skall bygga upp imperium inom allt från flygplatser, nöjesparker och ofta Industri, Tåg, Lastbilsfrakt osv.

Sedan har vi ju MS Flight sim och Ship simulator som tydligen är rätt fredliga + ungefär varenda seriöst racing spel som någonsin gjorts (Nej carmageddon är inte seriöst ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floot:

Det dryga svaret: 2. Man bygger arméer.

Nu vet jag inte hur det ligger till i Settlers V, men både Settlers III och IV kan för det första spelas utan mottspelare, dvs. ensam, och kan för det andra spelas fridfullt genom att bara ändra spelläge. Du kan till och med avstå från att jaga djur och annat för mat och istället fokusera på vete och annat grönt. Visst, om du kör med en motståndare så kommer de nog inte att följa samma principer, men så är det...

Canabalt, kanske, beroende på om man klassar att ramla utanför spelytan eller kuta in i en väg/missil räknas som våld eller inte...

Osmos och flOw innehåller våld, på så sätt att man äter upp/absorberar runda objekt, så det kanske kan ses som ett gränsfall.

Kommer inte ihåg om det var något våld i Aquaria eller inte, men det kan ju vara värt att kolla på.

Troligen också From Dust. Så länge du inte häller lava över folk eller bränner ned skogen intill dem så bör du kunna hålla dig ifrån allt våld, så länge du inte vill se våld mot naturen och dess lagar heller.

Sedan har vi Tropico, som jag tycker mig vilja minnas inte innehöll något våld, men det kan jag inte lova.

Det är de som jag kan tänkta mig så här på rak arm...