Värdering av 2-3 år gammalt system

Permalänk

Värdering av 2-3 år gammalt system

Hej,

Ska sälja mitt datorsystem nu i veckan och behöver lite hjälp med att sätta ett rimligt pris.
Byggde ursprungsdatorn för tre år sen, på sommaren 2008.

Nu består PCn av följande komponenter:

ABIT IX38-Quad GT
Intel Core 2 Duo E8400
2x2GB DDR2 Corsair XMS2 Dominator (1066 MHz ( PC2-8500 ))
Samsung SpinPoint F1 750GB
Samsung SpinPoint F3 1000GB
PowerColor Radeon HD 5850 1GB
Corsair TX650W
CPU-kylning: Cooler Master Hyper 212
4 120mm Nexus Real Silent Chassifläktar (en sitter på cpu-kylaren)
2 120mm Fractal Design fläktar
1 140mm Fractal Design Fläkt
Fractal Design Define R2 (Titanium)
DVD spelare/brännare.

CPUn, minnena, moderkortet, 750GB-disken, cpu-kylaren och två av fläktarna sitter kvar från när jag byggde systemet, men resten har tillkommit senare. Chassit är cirka 1½ år gammalt. PSUn är två år gammal, fick den utbytt på garantin för att den dog efter att jag måste råkat kortsluta den förra av misstag. 1TB-disken är lika gammal som chassit och Grafikkortet är inköpt i februari-mars nångång. Övriga fläktar är inköpta i samband med chassit.

CPUn har varit lite lätt överklockad en kortare period på nån månad, typ 400MHz. 2 års garanti kvar på PSUn. Dvs att det är ett uppgraderingsvänligt system.

För övrigt har jag haft en OCZ Vertex 30GB som suttit i datorn i två år men slutade fungera för en månad sen (hittas inte av moderkortet) och jag har inte orkat ta tag i att fixa den.

Är 4-4500kr ett rimligt pris för hela kalaset? Jag ska flytta utomlands, annars hade jag tänkt använda datorn 1-2 år till.

/Philip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorkelfarsan:

Hej,

Ska sälja mitt datorsystem nu i veckan och behöver lite hjälp med att sätta ett rimligt pris.
Byggde ursprungsdatorn för tre år sen, på sommaren 2008.

Nu består PCn av följande komponenter:

ABIT IX38-Quad GT
Intel Core 2 Duo E8400
2x2GB DDR2 Corsair XMS2 Dominator (1066 MHz ( PC2-8500 ))
Samsung SpinPoint F1 750GB
Samsung SpinPoint F3 1000GB
PowerColor Radeon HD 5850 1GB
Corsair TX650W
CPU-kylning: Cooler Master Hyper 212
4 120mm Nexus Real Silent Chassifläktar (en sitter på cpu-kylaren)
2 120mm Fractal Design fläktar
1 140mm Fractal Design Fläkt
Fractal Design Define R2 (Titanium)
DVD spelare/brännare.

CPUn, minnena, moderkortet, 750GB-disken, cpu-kylaren och två av fläktarna sitter kvar från när jag byggde systemet, men resten har tillkommit senare. Chassit är cirka 1½ år gammalt. PSUn är två år gammal, fick den utbytt på garantin för att den dog efter att jag måste råkat kortsluta den förra av misstag. 1TB-disken är lika gammal som chassit och Grafikkortet är inköpt i februari-mars nångång. Övriga fläktar är inköpta i samband med chassit.

CPUn har varit lite lätt överklockad en kortare period på nån månad, typ 400MHz. 2 års garanti kvar på PSUn. Dvs att det är ett uppgraderingsvänligt system.

För övrigt har jag haft en OCZ Vertex 30GB som suttit i datorn i två år men slutade fungera för en månad sen (hittas inte av moderkortet) och jag har inte orkat ta tag i att fixa den.

Är 4-4500kr ett rimligt pris för hela kalaset? Jag ska flytta utomlands, annars hade jag tänkt använda datorn 1-2 år till.

/Philip

----------------
skulle nog säga att ett pris på 3000-4000 är max för ett sånthär system och om du säljer på blocket kanske
Här på swec marknad för antagligen betydligt lägre priser.

Betydligt bättre system har sålts för mindre pengar, i5:or från förra generationen med saker som dessa med nåt år eller två på nacken går på mindre priser än detta ibland, och de ritar cirklar runt ditt system prestandamässigt
Dessutom är abit dött som tillverkare och förknippat med en tillverkare med mycket kvalitetsproblem dessvärre:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Det var väl ungefär det jag misstänkte. Abit är dött och CPUn har några år på nacken, men å andra sidan är det ju bra komponenter i övrigt, dvs man har saker att bygga vidare på. 3,5k känns inte helt orimligt. Kan ju slänga med mus&tangenbord etc.

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorkelfarsan:

Det var väl ungefär det jag misstänkte. Abit är dött och CPUn har några år på nacken, men å andra sidan är det ju bra komponenter i övrigt, dvs man har saker att bygga vidare på. 3,5k känns inte helt orimligt. Kan ju slänga med mus&tangenbord etc.

tack

---------
Allt hänger som sagt på hur pass bra folk är upplysta om komponenterna, sen även om det är "bra" komponenter så har det gått flera generationer däremellan och det vet oftast folk och många vet hur man använder google i dagsläget så de hittar snart infon de söker.
Saker är ingenting värt idag i datorvärlden som begagnat tyvärr, om man inte hittar på nån lättlurad sate^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har några frågor till dig, för jag tänkte också sälja. Vart säljer du? Alla mina delar är byggda, rensar du bara datorn innan du säljer den, eller har du bara delar liggandes?

Permalänk
Skrivet av zAjtarN:

Har några frågor till dig, för jag tänkte också sälja. Vart säljer du? Alla mina delar är byggda, rensar du bara datorn innan du säljer den, eller har du bara delar liggandes?

Tja,

Jag säljer allt som ett system, orkar inte sälja komponenter för sig. Antingen blir det blocket ( för att jag behöver sälja inom en vecka) eller så blir det en vän till mig som ska köpa. Eventuellt kan det också funka att sälja på tradera, men det skulle ta för lång tid i mitt fall.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

---------
Allt hänger som sagt på hur pass bra folk är upplysta om komponenterna, sen även om det är "bra" komponenter så har det gått flera generationer däremellan och det vet oftast folk och många vet hur man använder google i dagsläget så de hittar snart infon de söker.
Saker är ingenting värt idag i datorvärlden som begagnat tyvärr, om man inte hittar på nån lättlurad sate^^

Jo, jag vet. Lite mycket önsketänkande från min sida. Man kanske borde vara glad om man kan sälja hela systemet öht!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorkelfarsan:

Jo, jag vet. Lite mycket önsketänkande från min sida. Man kanske borde vara glad om man kan sälja hela systemet öht!

-----------
Jo, jag har haft strul o sälja ett amd system x2 2.9ghz,4gb ddr2, med 4890 o s v på blocket till ett struntpris, 2 tusen begärde jag för det o då hade det mestadels nästan nya saker i sig...ren förlustaffär, gav den till sist till min systerson me fullständig 100 procent förlust, hellre än att nästan ge bort det till en främling:p

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Håll tummarna för mig