Intel Capital lägger 300 miljoner dollar på Ultrabook

Permalänk
Melding Plague

Intel Capital lägger 300 miljoner dollar på Ultrabook

Investmentbolaget Intel Capital öppnar plånboken och startar en fond med 300 miljoner dollar i potten som ska användas för att ta fram teknik för framtidens bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött att det går åt rätt håll!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Underbart!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Fan vad härligt att Apple får lite utmaning på den fronten nu.

Permalänk
Medlem

sedär ja

Permalänk

Så vore fint om man fick lite info på UX31:an nu. Ser fram emot datorer som inte är plastiga leksaker. Återigen kanske man förköper sig på ny teknik som betatestare men det här verkar vara något att ha!

Permalänk
Inaktiv

Intel gör detta bra för att vara med och dela på kakan. Win-win för intel. De säljer fler cpus och chipsets samtidigt som de övriga tillverkarna kan sälja fler laptops. Inte bra för Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Nessur:

Fan vad härligt att Apple får lite utmaning på den fronten nu.

Som det är sagt innan, är två helt olika system... Ser det inte som en "utmanare"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Som det är sagt innan, är två helt olika system... Ser det inte som en "utmanare"

Jag är medveten om att det är helt olika system som är olika bra på olika saker, men vad jag har förstått så är det nästan bara Apple som har erbjudit supertunna laptops innan, därav tror jag att detta kan vara en "utmanare". Min åsikt enbart, försöker inte starta ett krig här.

Permalänk
Medlem

bara så ni vet så kommer Apple också få köpa dessa cpuer:p

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

bara så ni vet så kommer Apple också få köpa dessa cpuer:p

Nej då, apple får bara köpa CPU:er i vitt guld med rundade kanter, finns även en enda knapp man kan styra all överklockning med på den

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Nessur:

Jag är medveten om att det är helt olika system som är olika bra på olika saker, men vad jag har förstått så är det nästan bara Apple som har erbjudit supertunna laptops innan, därav tror jag att detta kan vara en "utmanare". Min åsikt enbart, försöker inte starta ett krig här.

Jovisst så kan man se det med, fast det är fel

Hehe nä skojar bara

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

bara så ni vet så kommer Apple också få köpa dessa cpuer:p

Som det är nu har Apple nästan alltid tillgång till nya generationer av processorer från Intel innan alla andra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hoppas att Intel kan få fram en vettig integrerad grafikkrets också, så att man faktiskt kan använda dessa Ultrabooks dessutom

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

En ultrabook med fullhdupplösning skulle jag vara intresserad av. Mindre upplösningar inte så mycket då det begränsar produktiviteten rejält. Är datorn en arbetsplats så behövs arbetsyta.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

En ultrabook med fullhdupplösning skulle jag vara intresserad av. Mindre upplösningar inte så mycket då det begränsar produktiviteten rejält. Är datorn en arbetsplats så behövs arbetsyta.
/s

Inte så kul att läsa sweclockers då om skärmen ska vara 13". Allt blir mycket mindre Alltså krävs också ny programvara som gör om px till em (om man tänker text)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ

Hoppas det kommer mycket positivt ur detta.
Frågan är vad det innebär för AMD?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av shaglord:

En ultrabook med fullhdupplösning skulle jag vara intresserad av. Mindre upplösningar inte så mycket då det begränsar produktiviteten rejält. Är datorn en arbetsplats så behövs arbetsyta.

/s

Full HD på 13 tummare? skojar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kislotnij:

Full HD på 13 tummare? skojar du?

Tänk efter innan du svarar nästa gång är mitt tips. Vissa har faktist okejj syn och man behöver inte ha liten text bara för att man har hög upplösning.

Jag vill inte uttrycka mig elakt men det är sådana okunniga människor och kommentarer som håller tillbaka utvecklingen att ge oss mera detaljer på datorskärmarna. Utan rik detaljåtergivning så har inte operativsystemen något drivkraft att skapa smidiga funktioner för att förstora och förminska gränssnittet efter behov och vi sitter då kvar i sandlådan likt en ond cirkel.

14" FullHD är inga problem. Vi har redan sett en förminskning av pixeldensiteten från att gå 15,4" 1920x1200 till 15,6" 1920x1080. Många vill inte göra det hoppet då det går i fel riktning. Skrivbordet förminskas och samtidigt produktiviteten.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Tänk efter innan du svarar nästa gång är mitt tips. Vissa har faktist okejj syn och man behöver inte ha liten text bara för att man har hög upplösning.

Jag vill inte uttrycka mig elakt men det är sådana okunniga människor och kommentarer som håller tillbaka utvecklingen att ge oss mera detaljer på datorskärmarna. Utan rik detaljåtergivning så har inte operativsystemen något drivkraft att skapa smidiga funktioner för att förstora och förminska gränssnittet efter behov och vi sitter då kvar i sandlådan likt en ond cirkel.

14" FullHD är inga problem. Vi har redan sett en förminskning av pixeldensiteten från att gå 15,4" 1920x1200 till 15,6" 1920x1080. Många vill inte göra det hoppet då det går i fel riktning. Skrivbordet förminskas och samtidigt produktiviteten.

/s

Vem bryr sig om produktiviteten? Jag som datanörd bryr mig bara om att det ska vara skönt att titta på under 12h+/dag framför datorn.
Vill du ha produktivitet får du köpa en thinkpad lr nåt
Dessutom går det inte att förstora gränssnittet i windows utan bara ikonerna. När man kommer kunna ställa in så att det ser ut som 1366x768 på alla sett på en full HD 15 tums skärm så kommer jag inte bry mig.

/k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kislotnij:

Vem bryr sig om produktiviteten? Jag som datanörd bryr mig bara om att det ska vara skönt att titta på under 12h+/dag framför datorn.
Vill du ha produktivitet får du köpa en thinkpad lr nåt
Dessutom går det inte att förstora gränssnittet i windows utan bara ikonerna. När man kommer kunna ställa in så att det ser ut som 1366x768 på alla sett på en full HD 15 tums skärm så kommer jag inte bry mig.

/k

Nästan alla datorer är så som du beskriver i dag. Hade du varit intresserad av lite innovation och utveckling så hade du välkomnat några specialmodeller och nya idéer istället för att slå ner förslag på utstickare och återgå till det gamla vanliga. Det är en sorglig inställning måste jag säga.

Dessutom, om du ser att jag talar om produktivitet, varför kommer du då med gamerkommentarer? Det går faktist att utveckla mer än EN ENSTAKA ultrabook och tro det eller ej, men dessa är faktist inte gjorda för gamers i första hand.

Det fanns en tid då vi satt alla och körde doom i 320x240 eller quake i 640x480. Det är tur att inte sådana som du bestämde på den tiden hur dagens burkar skulle se ut. Då hade vi varit kvar i dem upplösningarna.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Nästan alla datorer är så som du beskriver i dag. Hade du varit intresserad av lite innovation och utveckling så hade du välkomnat några specialmodeller och nya idéer istället för att slå ner förslag på utstickare och återgå till det gamla vanliga. Det är en sorglig inställning måste jag säga.

Dessutom, om du ser att jag talar om produktivitet, varför kommer du då med gamerkommentarer? Det går faktist att utveckla mer än EN ENSTAKA ultrabook och tro det eller ej, men dessa är faktist inte gjorda för gamers i första hand.

Det fanns en tid då vi satt alla och körde doom i 320x240 eller quake i 640x480. Det är tur att inte sådana som du bestämde på den tiden hur dagens burkar skulle se ut. Då hade vi varit kvar i dem upplösningarna.

/s

Tänk på om någon som du skulle få för sig att sätta 1920x1200 på en 14 tums skärm då? Tror inte dom flesta skulle bli glada. Det är precis samma sak som du försöker göra nu. quote: "14" FullHD är inga problem."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kislotnij:

Vem bryr sig om produktiviteten? Jag som datanörd bryr mig bara om att det ska vara skönt att titta på under 12h+/dag framför datorn.
Vill du ha produktivitet får du köpa en thinkpad lr nåt
Dessutom går det inte att förstora gränssnittet i windows utan bara ikonerna. När man kommer kunna ställa in så att det ser ut som 1366x768 på alla sett på en full HD 15 tums skärm så kommer jag inte bry mig.

/k

Öka storleken på texten i Windows? Går utmärkt att göra om man vill köra med högre upplösning men samtidigt behålla en viss läsbarhet på text.
Jag skulle mer än gärna se netbooks/ultrabooks med full HD också, högre upplösningar överlag är bara trevligt. Kolla bara på Iphone 4, hög DPI och upplösning men inte fan är den svårare att använda en Iphone 3Gs.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kislotnij:

Tänk på om någon som du skulle få för sig att sätta 1920x1200 på en 14 tums skärm då? Tror inte dom flesta skulle bli glada. Det är precis samma sak som du försöker göra nu. quote: "14" FullHD är inga problem."

Bara för att det är svårt att läsa normalstor text på 13" FullHD så betyder det inte att vi har nått gränsen för detaljerna som ögat kan uppfatta. Människan kan uppfatta bra mycket mera detaljer än FullHD i 14". Jag talar om allt grafiskt som man kan återge. Ditt öga kan då alltså dra nytta av den extra detaljrikedomen i allt annat än text på en högupplöst skärm.

En FullHD-TV 46" på 3 meters håll är för ögat en mycket högre pixeldensitet än en datorskärm på 13" i 1366x768 och ändå så hör du inte människor klaga sig hesa där. Man förundras över hur verklighetstrogna återgivningarna är och hur mycket bättre dem är jämfört med de lågupplösta. Sedan att man inte kan se varje enstaka pixel struntar man i.

Strävar vi för högre upplösning så strävar vi för mera valfrihet för var och ens egen smak (vissa sitter närmare skärmen och kan dra nytta av upplösningen, vissa längre ifrån) och mer verklighetstrogen återgivning. Skulle något vara svåruppfattat så kan man korrigera det i efterhand men du kan INTE korrigera för fattig detaljrikedom på en lågupplöst skärm. Där sitter du fast.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Tyvärr grabbar men det kommer inte ut några ultrabooks på marknaden, apple kommer stämma dem för de är tunna.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om Apple stämde dom -.-' Dom Har ju stämt Samsung för allt möjligt man kan tänka sig...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Varför?
En bärbar dator som bara är 3 cm tunnare än andra vanliga laptops vilket ger mig bara 3 cm mer utrymme i rummet.
Vad ska jag göra med det? Ha mer plats för en penna?

Vad är anledningen till att man köper Tunna produkter?
Jag tycker att det är helt idiotiskt ifall man ska sträva efter detta och att man vill att alla sina produkter ska vara så tunna som möjligt.
När man väl ska köpa en laptop så kan man lika väl köpa en Mac.
Enligt mig så tycker jag att detta är en väldigt dum investering av Intel, det är vad min åsikt står för.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Varför?
En bärbar dator som bara är 3 cm tunnare än andra vanliga laptops vilket ger mig bara 3 cm mer utrymme i rummet.
Vad ska jag göra med det? Ha mer plats för en penna?

Vad är anledningen till att man köper Tunna produkter?
Jag tycker att det är helt idiotiskt ifall man ska sträva efter detta och att man vill att alla sina produkter ska vara så tunna som möjligt.
När man väl ska köpa en laptop så kan man lika väl köpa en Mac.
Enligt mig så tycker jag att detta är en väldigt dum investering av Intel, det är vad min åsikt står för.

Anledning till tunna bärbara datorer? Samma anledning till varför mobiltelefoner inte längre ser ut som tegelstenar. Fast du kanske tycker det är onödigt också och lunkar runt med en gammal NMT-telefon från tidigt 90-tal på 5 kilo. Jag menar, vem fan behöver det extra utrymmet?

Ren kärlek?

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kislotnij:

Vem bryr sig om produktiviteten? Jag som datanörd bryr mig bara om att det ska vara skönt att titta på under 12h+/dag framför datorn.
Vill du ha produktivitet får du köpa en thinkpad lr nåt
Dessutom går det inte att förstora gränssnittet i windows utan bara ikonerna. När man kommer kunna ställa in så att det ser ut som 1366x768 på alla sett på en full HD 15 tums skärm så kommer jag inte bry mig.

/k

Från och med Vista kan man det. Men det är klart, det flesta företag kör fortfarande WinXP och där går det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Anledning till tunna bärbara datorer? Samma anledning till varför mobiltelefoner inte längre ser ut som tegelstenar. Fast du kanske tycker det är onödigt också och lunkar runt med en gammal NMT-telefon från tidigt 90-tal på 5 kilo. Jag menar, vem fan behöver det extra utrymmet?

Ren kärlek?
http://www.kurthanson.com/images/photos/0805/huge_cellphone.j...

Vet inte om jag ska ta detta som ett skämt men anledningen till att man gjorde det mindre var för att Mobiltelefonen skulle vara bättre bärbar och få plats i fick. En mycket smart och bra lösning att göra de både mindre i längden och bredden.
Men vad bidrar det till att göra Laptops alllt tunnare? Den kommer iaf inte få plats i fickan...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]