Permalänk
Medlem

Flaskhals?

Hej!

Ni säger ofta att processorn eller grafikkortet flaskar och jag fattar att någon av delarna håller tillbaka den andre, men hur kan jag räkna på vilken som flaskar?

Jag har för närvarande detta:
Phenom2 x4 3Ghz uppskrämd till 3.4
Hd4870x2
Corsair TX650w
Gigabyte GA-MA770-UD3

Jag skulle vilja byta grafikkort nu för det jag har låter som ett flygplan ungefär.
Hur stor prestandavinst är det mot ett 560Ti tex. Och klarar mitt system detta?

Permalänk
Medlem

e du säker på att det e graffet som låter... har du cpukylningen som följde med cpun så låter den mer(stör mer) än grafikkortets fläkt.. sen hade jag gått på minst ett gtx 570 från ditt x2 kort.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange08:

Hej!

Ni säger ofta att processorn eller grafikkortet flaskar och jag fattar att någon av delarna håller tillbaka den andre, men hur kan jag räkna på vilken som flaskar?

Jag har för närvarande detta:
Phenom2 x4 3Ghz uppskrämd till 3.4
Hd4870x2
Corsair TX650w
Gigabyte GA-MA770-UD3

Jag skulle vilja byta grafikkort nu för det jag har låter som ett flygplan ungefär.
Hur stor prestandavinst är det mot ett 560Ti tex. Och klarar mitt system detta?

Flaskning är väl ett rätt luddigt begrepp egentligen och används på flera sätt här på forumet. Du har inget att vara orolig för med din CPU den klarar av att hantera de senaste grafikkorten utan att att dra ner prestandan.
Ibland ser man exempel på någon som har en äldre cpu och där prestandan på grafikkortet ökar om de klockar upp CPU, då har CPU´n flaskat grafikkortet. Vad många ofta missar är att vissa spel är mer beroende av CPU än GPU, tvärtom kan gälla för andra spel därav att innebörden kan kännas lite luddig i utrycket "flaska". Ytterliggare en sak som kan påverka är ju mängden ramminne där det faktiskt nämnts ibland i en del trådar att prestandan i vissa spel ökar när man kommer över 4Gb (här beror det ju även på vad som i övrigt äter minne). Det finns alltså fler faktorer som kan påverka så kallad flaskning.

Vad gäller prestandavinst mellan 4870 x2 och ett 560Ti så kan jag inte svara med säkerhet, men jag tror inte du får någon stor prestandavinst om du inte fläskar på med lite större kort än 560 som "DST" nämner ovan.