Google köper Motorola Mobility – får kapacitet att tillverka mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Tror jag instämmer med denna bloggare

http://esr.ibiblio.org/?p=3597

Det här låter som en tänkbar plan...

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Såhär står det

"Med uppköpet av Motorola Mobility öppnas nya möjligheter att ta egenutvecklade produkter till marknaden"

Varför kan dom inte göra samma sak utan att köpa Motorola ?

Återigen, det handlar högst sannolikt inte i första hand om att kunna utveckla egna mobila produkter. Det är patenten som Google vill åt, för att ha till motangrepp på stämningar...och motorola innehar många patent.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Tror att utan motorolas patenter så skulle dom hamna långt efter i utvecklingen, nu när Googles köper upp Motorola så slipper dom lägga energi på att hitta på egna lösningar, allt finns redan färdigt med Motorolas patent. 17000 patent är ändå 17000 patent (och några tusen till på väntelistan)

Tycker det är ett väldigt smart drag av Google!! !!

Bra förklarat, nu vet jag hur dom tänkt

81 miljarder är inte små pengar, för dom pengarna skulle jag tro att man skulle fått ett betydligt bättre/populära märke

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ha olika åsikter om Googles position som kanske den största maktfaktorn vad gäller informationsflödet på nätet, men när det kommer till teknisk utveckling tror jag ändå att det här är positivt. Hur positivt är det egentligen när Apple och Microsoft går ihop om att stämma andra tillverkare av mobila enheter? Det om något skulle kunna få saker att utvecklas trögt som frusen sirap.

Tyvärr tror jag att i det nuvarande stämningstokiga landskapet finns få andra alternativ för att skapa lugn och förutsättningar för utveckling. Det jag lite undrar är om det här skulle kunna ändra maktbalansen som "tvingat" vissa av aktörerna att betala "beskyddspengar" ifall de använder Android? Eftersom Googles stora tillgång knappast blir tillverkning, kommer Motorola att hålla en snäll "kompisrelation" till andra tillverkare som vill använda Android, eller hur kommer det här att spelas ut?

Edit: såg först nu länken ovan till http://esr.ibiblio.org/?p=3597 som väl egentligen är inne på samma frågor.

Permalänk
Medlem

Nu sa dom på Ekonominyheterna att Nokias aktier stiger med 9% (kanske var 6% kan ha fel) p g a Google - Motorola affären!

Och så här skriver HTC

Den taiwanesiska smart phone-tillverkaren HTC ser
positivt på Googles bud på Motorola Mobility och menar att
affären är positiv för ekosystemet Android. HTC ger sitt stöd åt
affären som väntas bidra positivt till HTC:s försäljning av
Android-mobiler. HTC:s partnerskap med Google kommer inte att
påverkas.
Det rapporterar Dow Jones Newswires.

Källa

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Så att Google kan göra sina egna telefoner ?

Det var inte seriöst. Det var därför jag gjorde en sån här efter ";)"

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Google brukar ju säga att de vill att så många som möjligt ska använda Internet mer specifikt deras tjänster eftersom deras modell är att tjäna pengar på reklamen. Undra om de har tänkt att använda motorola till att göra billig Android mobiler till och med sälja mobilerna med förlust för att tjäna mer på reklam.

Kanske blir nåt bra för oss konsumenter, iaf för oss som redan sålt vår själ till google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Håller med Elgot här. Tror inte att det är "öppet" har någon som helst betydelse i det stora hela. "Vanligt folk" bryr sig inte, de vill ha en bra upplevelse det är det viktiga.

Varför blev då Firefox populärt?
edit: Det är naturligtvis fler faktorer som har bidragit, men Firefox har marknadsförts som ett öppet, fritt alternativ till IE.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Varför blev då Firefox populärt?
edit: Det är naturligtvis fler faktorer som har bidragit, men Firefox har marknadsförts som ett öppet, fritt alternativ till IE.

Som du själv säger, det beror på fler faktorer. Kan bara tala för mig själv och jag gick definitivt inte över till Firefox för att det var ett "öppet, fritt alternativ" utan för att jag tyckte det var en bättre webbläsare helt enkelt...Tror jag var långt ifrån ensam om att tycka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

17000 patent... Hur fan kan man samla på sig så mycket? Tycker bara 1000låter mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl bara RAMBUS som kan bräcka det. Skulle inte förvåna mig om dem så tog patent på ordet RAM.

Jag har aldrig riktigt gillat Motorolas modeller utan istället hållt mig till Ericsson, Nokia och Siemens. Med undantag för en mobil från Bosch och en från Samsung.
http://i53.tinypic.com/69mhkn.jpg

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Varför blev då Firefox populärt?
edit: Det är naturligtvis fler faktorer som har bidragit, men Firefox har marknadsförts som ett öppet, fritt alternativ till IE.

Ett plus till FF mot IE 8 är att FF inte fryser i 5 sek för att ens få fram Googles sökningen. Vare länk man trycker på igenom google sökningen får man vänta i fem sek (alltså i win xp). Gick alltså inte göra nått i fem sek (hela Windows låste sig).

I IE8 beta 1 var den snabb (och var ett bra alternativ till FF). Men hände något vid beta 2 och slutversionen (att ens starta igång IE innebar frysning av hela operativet i 5 sek alltså).

Sen dess rekommenderar jag inte IE (provat det någon mer gång, men samma sak vid varje försök).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Härligt att google fick sig en drös nya och bra patent. Frågan är vad dom gör med resten av motorola? Styckar och säljer av eller låter det vara business as usual för dom? Känns inte som det är i deras intresse att äga ett hårdvaruföretag iaf i långa loppet.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ett plus till FF mot IE 8 är att FF inte fryser i 5 sek för att ens få fram Googles sökningen. Vare länk man trycker på igenom google sökningen får man vänta i fem sek (alltså i win xp). Gick alltså inte göra nått i fem sek (hela Windows låste sig).

I IE8 beta 1 var den snabb (och var ett bra alternativ till FF). Men hände något vid beta 2 och slutversionen (att ens starta igång IE innebar frysning av hela operativet i 5 sek alltså).

Sen dess rekommenderar jag inte IE (provat det någon mer gång, men samma sak vid varje försök).

har använt IE mycket och lite till ...känner inte igen dina problem alls

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag hellre sett att Microsoft köpt upp Motorola Mobility. Windows Phone 7 ser riktigt bra ut och personligen är jag tämligen tveksamt inställd till Android, även om jag verkligen gillar principen och upplägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Antingen Apple eller Google kommer bli framtidens Umbrella Corporation.

"At the beginning of the 21st century, the Umbrella Corporation had become the largest commercial entity in the United States. Nine out of every ten homes contain its products. Its political and financial influence is felt everywhere. In public, it is the world's leading supplier of computer technology, medical products, and healthcare. Unknown, even to its own employees, its massive profits are generated by military technology, genetic experimentation and viral weaponry."

du har tittat för mycket på film

Skrivet av bengt-re:

Är nu de andra kloka så ger de sig ut efter MeeGo istället - Android är livsfarligt att fortstätta på som oberoende utvecklare. Kul! Ser fram emot Sony Eriksson med MeeGo istället i framtiden - hejdå Android, minns detta för första dagen för slutet för Android.

Glöm att de andra HW-leverantörerna kommer att få samma möjligheter som Google/Motorola. Öppet jo - det är det nog, men räkna med att allt nog kommer att fungera lite bättre på en googlofon.

som det gör idag ...precis ... = ingen skillnad

Skrivet av Hundkex:

Nu skulle Google plocka upp Nokia också, så är det ju lock, stock and barrel för Android vs. Apple.

Nokia har sagt att ...vi kommer aldrig att göra en android telefon.

när finnar bestämmer sig för nåt så gäller det

Skrivet av El_Svanto:

Håller med. Åh vad snygg min Microtac var. Eller inte.

hade du tjocka batteriet? 1500mah höll ett dygn om man hade tur ...den tunna höll 6 timmar på en bra dag (utan samtal)

jag hade en pioneer telefon "rebrandad" (tillverkar stereo apparater) baserad på microtac 8200 den lite tunnare modellen

Skrivet av Zyriak:

Trist för oss som konsumenter.

Googles PR maskin rullar vidare, dock måste man ge dom credit för hur grymt bra man har lyckats med sin strategi.

Låt folk ta del av tjänster gratis, typ sökmotor, karttjänster, mejl m.m för att skapa en positiv bild kring företaget, nu har man 100 miljoner användare som gillar ens företag (siffran är bara ett exempel). Nu kan man pumpa in reklam samt sälja extratjänster och i viss mån konvertera gratistjänster till betallösningar.

Facit? Extremt stor kontroll inte bara på internet utan även deras användare, Google + är ju ett tydligt exempel på detta.

Att sedan folk ovetande hyllar "öppna" Android visar ännu en gång på hur effektiv Googles plan har varit.

nice try...

försök igen

5st inlägg som postats på raken har slagits ihop.
Permalänk

"Motorolas mobildivision har anställt flera personer från Apple och Adobe och anledningen uppges vara att tillverkaren är i färd med att ta fram ett eget operativsystem."

"Anledningen till Motorolas arbete med ett eget system vid sidan av sin framgångsrika Android-satsning ska helt enkelt vara att man inte vill bli för beroende av Google. Information Weeks källa beskriver det som att man anser att "Google skjutit sig i foten" genom bristande support till sina samarbetspartners och att man inte lyckats motverka fragmentiseringen av Android."

Källa

Stackare, nu har de inget val. Världen gick miste om ännu ett mobiloperativ. Google är givetvis nöjda över att slippa ännu en konkurrent.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Google börjar som sagt bli lite väl stora...

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ett försök att slippa patentrollen på Apple? Tycker Google börjar bli lite väl stora nu...

Apples Total enterprise value: $289bn
Googles Total enterprise value: $163bn

Om jag skulle välja mellan Apple och Google som världshärskare väljer jag Google alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Läste för några dar sedan att Motorola förhandlade om att köra Windows Phone 7 på sina kommande telefoner. Google trampa över allt och köpte det för att de kände sig hotade? Ligger nog inget i det men det verkar suspekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Köp samsungs mobil industri och förstör apple (Skämt och sido...)

Verkar ju gå helt okej för google som @Kilroy påpekade

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teknocide:

Varför blev då Firefox populärt?
edit: Det är naturligtvis fler faktorer som har bidragit, men Firefox har marknadsförts som ett öppet, fritt alternativ till IE.

Men är det som sagt inte mera så att om man har en öppen produkt passar man gärna på att nämna det, men om den slår eller inte beror vanligen på mera profana faktorer (pris, användarupplevelse, reklam (och där hävdar jag att öppenhet inte är särskilt viktigt annat än för redan invigda))? Det som folk sade om firefox de första åren var väl för övrigt främst att den var säkrare än internet explorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Jag ser nästan aldrig Motorola produkter, vet knappt att dom finns kvar längre...

Varför vill Google köpa Motorola för 81 miljarder kronor ?

Motorola är väldigt stora i USA, tyvärr försvann de i Sverige efter RAZR floppen. De sålde till och med sin Droid snabbare än iPhone i Staterna.

http://www.dailybits.com/nexus-one-iphone-motorola-droid-sale...

Och Googles egna Nexus One bleknar i jämnförelse, så det jag skulle säga att det är väldigt klokt köp av Google.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk

Som många redan skrivit är det uppenbarligen ett köp för att komma över viktiga patent. Och som jag förstår det får även övriga Android OEM tillverkare som tex Samsung och HTC använda sig av dessa patenten?

Vissa spekulerar i att Google kommer börja köra på Apples modell med egen hårdvara och mjukvara tror dock inte att det är planen för detta köpet. En av anledningarna till att Android blivit så stort är friheten i operativet och att så många olika tillverkar Android Smartphones.

Google har även sagt att Motorola inte kommer få förtur på Nexus lurarna.

Läste idag att Microsoft enligt rykten var intresserade av att köpa Motorola Mobility antagligen mest för deras patent. Antagligen därför Google gick in och köpte upp det för att kunna försvara sitt Android ekosystem.

http://www.wpcentral.com/did-microsoft-try-buy-motorola-mobil...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Är nu de andra kloka så ger de sig ut efter MeeGo istället - Android är livsfarligt att fortstätta på som oberoende utvecklare. Kul! Ser fram emot Sony Eriksson med MeeGo istället i framtiden - hejdå Android, minns detta för första dagen för slutet för Android.

Glöm att de andra HW-leverantörerna kommer att få samma möjligheter som Google/Motorola. Öppet jo - det är det nog, men räkna med att allt nog kommer att fungera lite bättre på en googlofon.

Alltså, Googles arbettssätt med Android idag går ut på att utveckla en vanilla Android version som de sedan släpper, efter det så skiter Google fullständigt i vad alla tillverkare gör, det är därför det kan ta lång tid / är osäkert om man faktiskt får nästa version utan att flasha telefonen med en ROM från xda.

Jag har svårt att se att Google inte inser att det som gynnar Android mest är dess mångfald och att de skulle göra ett så katastrofalt misstag när en ny plattform håller på att växa fram på marknaden.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg, så någon kanske redan påpekat det, men som jag förstått det så är den Motorola-division de köpt upp INTE tillverkning, utan enbart intellectual property?

Dvs, Googles anledning till köpet är inte att tillverka Motorolalurar med Android, utan de vill åt en bunt patent för att skydda sig mot MS, Apple et al?

Kan mycket väl vara jag som missförstått, rätta mig gärna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har inte läst alla inlägg, så någon kanske redan påpekat det, men som jag förstått det så är den Motorola-division de köpt upp INTE tillverkning, utan enbart intellectual property?

Dvs, Googles anledning till köpet är inte att tillverka Motorolalurar med Android, utan de vill åt en bunt patent för att skydda sig mot MS, Apple et al?

Kan mycket väl vara jag som missförstått, rätta mig gärna.

nej, det som de har köpt är hela mobildelen med utveckling, tillverkning och allt vad det innebär. Vad som sen är anledningen kan man ju bara spekulera i, men eftersom de har sagt att MM ska fortsätta stå som ett separat företag så är det ju mest troligt deras IP de vill åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Läste för några dar sedan att Motorola förhandlade om att köra Windows Phone 7 på sina kommande telefoner. Google trampa över allt och köpte det för att de kände sig hotade? Ligger nog inget i det men det verkar suspekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer mycket väl, Motorola ville dock ha större möjligheter att ändra i OSet, vilket MS inte var alltför glada åt..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bengt-re:

Nej, bara ren logik. Samsung, HTC och Sonyericsson må bäva idag och vill man vara säker på leveranser så är det svårt att förlita sig på en konkurrents goda vilja... Nej, MeeGo är vägen framåt!

Meego är verkligen inte rätt väg frammåt, det är nästintill omöjligt att idag börja göra ett nytt mobil-OS stort men tanke på Android och iOS. Nokia själva släppte precis sin första och sista Meego-telefon så vilka tror du vågar satsa på Meego när det redan finns pengar att tjäna i Android-lurar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127781:

Meego är verkligen inte rätt väg frammåt, det är nästintill omöjligt att idag börja göra ett nytt mobil-OS stort men tanke på Android och iOS. Nokia själva släppte precis sin första och sista Meego-telefon så vilka tror du vågar satsa på Meego när det redan finns pengar att tjäna i Android-lurar?

Meego är inte så litet som man kan tro. Om du endast ser till smatphones för direktförsäljning, ja då är det en liten aktör. MeeGo har förvånansvärt många stora aktörer bakom sig, och det tycks som att Meego är den främsta kandidaten för ett allmänt använt in-car operativsystem. Kolla den här sidan http://www.genivi.org/ABOUT/GENIVIMembers/tabid/430/Default.a... och du finner en hel del tunga namn.

Meego är kanske inte en i nuläget stor aktör bland smartphones, än om omdöme hittills varit oerhört positiva. För Nokia verkar kundomdöme i just den här frågan betyda så mycket, fast det finns egentligen en förklaring till det.

Permalänk
Skrivet av BoZo:

Motorola är väldigt stora i USA, tyvärr försvann de i Sverige efter RAZR floppen. De sålde till och med sin Droid snabbare än iPhone i Staterna.

http://www.dailybits.com/nexus-one-iphone-motorola-droid-sale...

Och Googles egna Nexus One bleknar i jämnförelse, så det jag skulle säga att det är väldigt klokt köp av Google.

Jaså, det kunde jag inte tro.

Nexus telefonerna gjordes väl med hjälp av HTC om jag inte minns fel ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Jaså, det kunde jag inte tro.

Nexus telefonerna gjordes väl med hjälp av HTC om jag inte minns fel ?

Nexus One gjordes i samarbete med HTC.

Nexus S i samarbete med Samsung.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.