Permalänk
Medlem

6870 CF 650W, kommer det fungera?

Nuvarande

GPU
HIS Radeon HD 6870 1GB GDDR5

PSU
Corsair HX 650W PSU

CPU
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

RAM
Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

Har funderat på att köpa ett till grafikkort, dock så har grafikkortet jag köpte först gått ut ur de flesat affärers utbud så jag undrar om man kan köra med detta , kommer jag få ut samma prestanda som 2x HIS Radeon HD 6870 1GB GDDR5?

Kommer det sänka prestandan pga olikheter i korten, eller är det bara kylaren det är skillnad på?

Sisst men inte minst, om jag skulle köpa grafikkortet ifrån komplett som jag länkade, kommer jag kunna driva dessa två i CF med mitt nätaggregat?

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

1/2. spelar ingen roll viket 6870 du väljer, alla är lika bra men vissa kan vara fabriks-överklockade men de nerklockas automatiskt vid cf så att de står på jämn nivå. denna skulle jag ha valt istället för his: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623768

3. nätdelen kommer självklart att kunna driva de utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kal El:

1/2. spelar ingen roll viket 6870 du väljer, alla är lika bra men vissa kan vara fabriks-överklockade men de nerklockas automatiskt vid cf så att de står på jämn nivå. denna skulle jag ha valt istället för his: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623768

3. nätdelen kommer självklart att kunna driva de utan problem

Varför just http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623768 ?

Angående "märket" är det inga skillnader i själva kortet förutom eventuella fabriks överklockningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwuen:

Varför just http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623768 ?

Angående "märket" är det inga skillnader i själva kortet förutom eventuella fabriks överklockningar?

Inga skillnader förutom eftermarknadskylare och lite varierande klockfrekvenser, precis. Men DET kortet? Fulaste jag någonsin sett.

Permalänk
Medlem

Skulle det fungera även om jag skulle bestämma mig för att köpa 4 gb ram till? Samma modell/märke.

Skulle vara väldigt hjälpsamt om någon kunde beräkna ungefär hur mycket jag har tillgodo.

Tack för alla svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwuen:

Skulle det fungera även om jag skulle bestämma mig för att köpa 4 gb ram till? Samma modell/märke.

Skulle vara väldigt hjälpsamt om någon kunde beräkna ungefär hur mycket jag har tillgodo.

Tack för alla svar.

Mängden minne du behöver är inte beroende av övrig hårdvara utan vad du kör för mjukvara. Hur mycket minne du har "över" ser du själv i aktivitetshanteraren under performance(prestanda på svenska?)-fliken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lalingoo:

Men DET kortet? Fulaste jag någonsin sett.

Smaken är som baken...eller hur är det man säger?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mängden minne du behöver är inte beroende av övrig hårdvara utan vad du kör för mjukvara. Hur mycket minne du har "över" ser du själv i aktivitetshanteraren under performance(prestanda på svenska?)-fliken.

Detta är jag medveten om, men detta berör inte frågan, jag kanske var otydlig, men det jag ville få fram var hur pass mycket ström som skulle gå åt om jag stoppade i mer minne, eftersom de drar en viss mängd ström och om det fortfarande skulle fungera att köra CF med 2x6870 samt 2x4gb minne. Antar att det inte drar en större mängd och kommer fungera felfritt, dock så är jag osäker då jag kör dem på 1600 mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwuen:

Detta är jag medveten om, men detta berör inte frågan, jag kanske var otydlig, men det jag ville få fram var hur pass mycket ström som skulle gå åt om jag stoppade i mer minne, eftersom de drar en viss mängd ström och om det fortfarande skulle fungera att köra CF med 2x6870 samt 2x4gb minne. Antar att det inte drar en större mängd och kommer fungera felfritt, dock så är jag osäker då jag kör dem på 1600 mhz.

Kommer gå utmärkt. Jag kör 1600mhz minnen och 6870CF på 550watt som är snart 3 år gammalt, då knappt 80+ fanns

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Kommer gå utmärkt. Jag kör 1600mhz minnen och 6870CF på 550watt som är snart 3 år gammalt, då knappt 80+ fanns

Tack för svaren, nu blev det genast mycket billigare än planerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

Smaken är som baken...eller hur är det man säger?

Antar det.