Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september

Permalänk
Medlem

"Det är praktiskt att kunna kopiera ett album man just köpt och ge bort till en vän eller familjemedlem. "
"Det har blivit vardag att kopiera för privat bruk i familjen och bland de närmaste vännerna."

Vilket decennium lever dom i ?
Kopieringsskydden har sedan länge satt stopp för detta.
Har de dessutom missat något som heter spotify ?

"Den nuvarande svenska lagen baseras på ett EU-direktiv som slår fast att om privatkopiering är tillåtet i ett medlemsland, måste också kompensation utgå till upphovsmännen. EU-direktivet ger därefter medlemsländerna vida ramar för att utforma sina regler för hur kompensationen ska vara utformad. Det är därför det finns olika system för privatkopieringsersättning i Europa."

VILKA upphovsmän !?!
Det är absolut ingen annan än jag som är upphovsman till det jag själv skapar och lagrar på min hårddisk.
Det där blir oundvikligen en slags maffiaavgift.
Ok, det är EU som ytterst är ansvarigt. Det gör det inte mer rätt.
Dock blir det tuffare att göra något åt det. Första steget bli ändå att lokalt påverka maktmänniskor i vårt land.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Denna intresseorganisation skapar verkligen skit för Sveriges detaljhandel på IT sidan nu.

Den har avgiften kommer göra att alla entustiaster nu kommer lära sig beställa billigare diskar från utlandet. Och eftersom vi redan har en korkad skatt som redan gör det nästan profitabelt och beställa utifrån så kommer detta innebära att det nu blir MYCKET mer profitabelt och beställa online efter detta införs.

Vad detta innebär är 1) Sverige får in mindre skattemedel eftersom varor som beställs it utlandet ej ska skattas för 2) Våra lokala handlare får inte någon business alls heller vilket kommer på sikt sänka vår omsättning

Jag läste också lagtexten precis och den är äcklig faktiskt i avsnittet om varför jag ska betala för en rättighet som företagen förhindrar genom kopieringsskydd:

"Några signaler om att rättighetshavarna genom tekniska åtgärder skulle försöka hindra all kopiering för privat bruk finns inte. När det gäller cd-skivor kan till att börja med konstateras att det finns en stor mängd cd-skivor där kopieringsspärrar överhuvudtaget inte används och att tendensen tycks vara att användning av kopieringsspärrar snarare minskar än ökar. "

Det luktar korruption lång väg det här...

Så nu drar jag näven i köksbordet och bestämmer mig för att nu är det slut med straffskatter och godtyckliga avgifter från lobbyverksamheter.
Jag tänker kategoriskt börja beställa från utlandet när det gäller lagringsmedia nu och jag tänker dessutom tala om för alla jag känner om hur dom slösar pengar på att betala dessa rika herras finskatter. Jag har redan tidigare en pakt med mina arbetskamrater att vi sambeställer largringsmedia som tex DVDer och liknanden för att få ner fraktkostnaden, men nu får jag givetvis få upp på förslag att vi även ska sambeställa hårddiskar också.

Jag uppmanar er alla Sweclocker medlemmar att följa det här, för nu är vi väl alla överens om att den här farsen har gått för långt eller?

mu
Permalänk
Medlem

Antar att...

Ja antar att tillverkarna bara kan bundla en intern disk och en extern låda i samma paket och komma runt regelverket helt för den är inte extern?

Det fjantiga är ju att de utländska bolagen som slipper avgiften kommer bli så mycket billigare att ingen kommer köpa några diskar i Sverige.
Så det enda denna avgift gjorde var att ta bort en marknad inte skapar den en intäkt.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Artister drabbas knappt av piratkopieringen.. Det är musikbolgagen, ta reda på fakta innan du kommer med dumma kommentarer som saknar grund.

Ironin i hans inlägg var rätt tydlig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur kan dom bara få igenom det? Helt galet sanslöst!

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Kul med de som skriver att 100kr är inget och lipa över. Skönt och veta att de har förstått principen varför folk klagar.

Vad ska Copyswe göra här nästa då... Ta betalt för lagring på moln, mobiltelefoner(som de redan vill åt) Interna HDD...

Edit, ett litet fel hade hittat in.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Skulle vara intressant om det bildades grupper där alla är "vänner" och köper material lagligt som de då sedan kan privatkopiera mellan varandra, helt lagligt!

This!

Sen är jag nyfiken på vilken lag som "trumfar" vilken. När man t.ex köper en BluRay så får man ju alltid se det där trevliga meddelandet att all kopiering av varan är förbjuden etc. Men eftersom vi har en lag i Sverige som ger oss rätten att kopiera denna vara så uppstår det ju en konflikt här. Rent intuitivt känns det som att privatkopieringslagen ska trumfa, annars skulle man ju kunna påstå att Copyswedes avgifter är inget annat än stöld.

Så ja, håller med Exige, vi borde alla bli "vänner" och börja utnyttja privatkopieringslagen igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Så vad säger ni? Ska vi samla ihop en lista med frågor och maila copyswede för att se om vi kan få några vettiga svar? Många intressanta frågor i denna tråd och vore "kul" att se hur Copyswede bemöter detta. Kanske även kan skicka till Konsumentombudsmannen eller någon annan? Detta ska givetvis skötas snyggt och utan rage (även om jag känner hur ilskan mot denna påtvingade orättvisa straffskatt växer!).

edit: jag kan göra detta alltså.

Enligt mig är detta faktiskt en riktigt bra idé, då får vi åtminstone reda på om copyswede kan svara seriöst på våra frågor eller om de bara kommer med någon bortförklaring

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Detta är lite galet fast inget oväntat.
Om vi nu får betala för PRIVAT kopiering så ska väl enligt lag kopieringsskydden tas bort ?
Låt oss säga då att jag köper en film för 200:- , kopierar den till mor,far,syster och hennes kille , då blir det 800:- för detta är väl endå lagligt ? Vips ! 800 kr sparat utan att ha lagt till 100 kr för avgiften ?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

fan hela SweC borde skapa en liknande grej "CopyWorld"
ta 50kr extra för ALLT man kan lagra det minsta i, tom. USB Donglar/Möss (med intern 32kb minne) etc.
varför? Jo för det finns möjlighet att ha olagliga saker på dessa, fast det är svårt, men möjligt!
vad kommer pengarna, till alla som är med i CopyWorld och SweC ? Naajs!
.... hur kom ens copyswede till världen?

Hahaha, så perfekt det hade varit Får hitta lite folk som kan vittna om att de brukar göra detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu får vi hoppas på billiga externa så man kan handla några stycken:(I

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Norge känns väl inte som det optimala.. haha Tyskland ska det vara, åsåfall är jag på!

Problemet är att Tyskland redan har avgifter då det är ett EU-direktiv. Kan vara möjligt att de ännu inte infört avgifter på just externa diskar eller USB-minnen, men isåfall kommer de snart. De har definitivt redan avgifter på CD/DVD skivor i alla fall, dock är de fortfarande billigare än här. Men vill man, av principskäl, inte ge några pengar till upphovsrättsorganisationer så är nog Norge ett bättre alternativ än Tyskland i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Enligt IDG och Metro så har inte elektronikbranschen gått med på copyswedes bud och det ska prövas i domstol. Blir utfallet som det borde bli (att digitala medier inte är "särskilt ägnade åt privatkopiering") så kommer antagligen copyswede få betala tillbaka de avgifter de fått in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRampage:

Relativt säker? Källa?
Återigen, skilj på pirat och privat...

Jag skulle snarare vilja se en källa från dig där det beskrivs hur exempelvis en artist får denna avgift (oavkortat, som Copyswede påstår) utbetald till sig.

Skrivet av JRampage:

Såvitt jag kan förstå är det lagligt med privatkopiering just för att vi tvingas betala denna extra avgift.

Ja, och det känns fel att behöva betala för något som är lagligt. Jag kan ju lika gärna köpa en CD-skiva, ge den till min kompis som sedan bränner den och lämnar tillbaks den. Då är det lika bra att sätta avgifter på DvD-brännare, CD-skivor, filmkameror, kameror med mera också.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Så vad säger ni? Ska vi samla ihop en lista med frågor och maila copyswede för att se om vi kan få några vettiga svar? Många intressanta frågor i denna tråd och vore "kul" att se hur Copyswede bemöter detta. Kanske även kan skicka till Konsumentombudsmannen eller någon annan? Detta ska givetvis skötas snyggt och utan rage (även om jag känner hur ilskan mot denna påtvingade orättvisa straffskatt växer!).

edit: jag kan göra detta alltså.

Jag är också med.

En fråga som jag anser vara viktig är hur de kommer fram till hur hög avgiften ska vara. Att tex höja priset på ett 32gb USB minne med 40 sek vilket blir en prisökning på mer än 50%. Tar man sedan i beaktande att merparten av USB minnet INTE används till att privatkopiera så blir ju påslaget ännu mer.

Sonens skola har varit i kontakt med Copyswede för att fråga om de kan få slippa avgiften för de USB minnen som de ger eleverna för att lagra dokument ifrån. Det preliminära svaret de fick var att eftersom skolan inte kan garantera att eleverna inte privatkopierar in film/musik/etc på minnena kommer de inte att komma undan avgiften. En skola med 400 elever blir det en extra utgift på 16000 sek (32gb minnen) för att lagra skolarbeten. Tråkiga i det hela är att de har fått en sponsor att ge dem minnena mer eller mindre gratis.

Permalänk
Avstängd

Kan bara snabbt tillägga att beställa ifrån annan EU land inte längre gör att du kommer undan Copyswede:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:6...

Permalänk

Det suger men man överlever. Finns värre saker att lägga ner energi på att bli upprörd över.

Permalänk
Medlem

De vill kanske ha lönehöjning.
Har måne antipiratbyrån ett finger med i spelet.

Helt absurt att det får gå till såhär.
Kan verkligen inte konsumentverket eller ngn annan instans göra något mot detta, som verkar helt ologiskt o olagligt.

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

*TEXT*

Att tex höja priset på ett 32gb USB minne med 40 sek vilket blir en prisökning på mer än 50%.

*TEXT*

Vart köper du dom minnena ? Under 80 Kr för ett 32GB USB-minne.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Så de har lagt en avgift på något som är 100% lagligt? Hur kunde detta ens gå igenom? Att företag som Copyswede får existera är för mig helt ofattbart.

Tur att man lämnar Norden den 26e för att aldrig komma tillbaka.

Ett flertal tyska datorbutiker skickar till Sverige, även vissa brittiska och norska. Sen kan du ju köpa på ebay med om du nu vill.

Så otroligt helt rätt av dig. Jag har bott i flera länder utanför norden och europa. Allt man kan säga är att det är totalt obegripligt hur man kan få sånnahär förslag igenom i dagsläget.

Lyckatill utomlands iaf. Du lär knappast behöva det, men jag önskar iaf all lycka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

GODA NYHETER

http://www.idg.se/2.1085/1.398748/copyswedes-kassettavgift-ra...

in your face copyswede......................................

Precis vad jag hoppades på! Låt domstolen avgöra.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

60-70% moms?

En 250gb hårddisk kostar ju oftast mindre än 250kr så om jag har räknat rätt så blir dety över 50% straffskatt på hårdisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag skulle snarare vilja se en källa från dig där det beskrivs hur exempelvis en artist får denna avgift (oavkortat, som Copyswede påstår) utbetald till sig.

Jag har varken påstått det ena eller det andra men en person som anser sig relativt säker på en sak borde ha någon form av källa på det. Jag har ingen aning om hur mkt som faktiskt går vidare till de rätta personerna därav mitt intresse till källan/källorna som talar om det.

Ja, och det känns fel att behöva betala för något som är lagligt. Jag kan ju lika gärna köpa en CD-skiva, ge den till min kompis som sedan bränner den och lämnar tillbaks den. Då är det lika bra att sätta avgifter på DvD-brännare, CD-skivor, filmkameror, kameror med mera också.

Som sagt, såvitt jag förstår är privatkopiering tillåtet enligt lag på grund av denna avgiften?

Att kopiera till ngn som inte räknas som privat, dvs piratkopiera, har inte med detta att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | HAF X | Corsair HX 1000W
ASRock P67 Extreme 4 | 4*4GB Corsair 1600MHz XMS3
2*120GB Corsair SSD Force Series | Seagate SSHD 2TB
MSI R9 390 Gaming 8GB | 3*BenQ G2222HDL

Permalänk
Avstängd

Lite goda nyheter!^^

Jag läste i Metro Stockholm idag att branschorganisationen kommer ta krafttag/ta strid mot detta - enligt artikeln - och ta detta beslutet till en förhandling i domstolen.:D^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Så otroligt helt rätt av dig. Jag har bott i flera länder utanför norden och europa. Allt man kan säga är att det är totalt obegripligt hur man kan få sånnahär förslag igenom i dagsläget.

Lyckatill utomlands iaf. Du lär knappast behöva det, men jag önskar iaf all lycka!

Tack så mycket och jag hoppas verkligen att Sverige tar sig i kragen.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det kanske löser sig trotts allt då. Detta är ju bara så löjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Vart köper du dom minnena ? Under 80 Kr för ett 32GB USB-minne.

Ja vad kostar de då? Jag köpte 5st 32gb i den lokala databutiken för 79 sek styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Ja vad kostar de då? Jag köpte 5st 32gb i den lokala databutiken för 79 sek styck.

Och överföringshastigheten på de är...? 1kb/h?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hur fan kan en intresseorganisation hålla på med sånt här skit?
Jävla idioter...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copysw...
Ifrån CopySweden's redovisning 2010 som någon länkade här...

Not 6 Löner och ersättningar
2010 2009
Lön och andra ersättningar
För samtliga anställda 7 840 081 7 097 674
Varav till VD och styrelse 1 064 406 1 125 590
Sociala avgifter (varav pensionskostnader)
För samtliga anställda 4 131 895 3 599 758
(1 380 152) (1 137 252)
Varav till VD och styrelse 614 764 611 123
(225 596) (207 197)

Dom är 17 anställda och får tillsammans 7 840 081 i Lön. Så enkelt uträkning (Otroligt enkel, vissa äckel får ju mycker mer)
7 840 081 / 17 = ca 461 181 kr per skalle..