Kopieringsavgiften utmanas i domstol

Permalänk
Melding Plague

Kopieringsavgiften utmanas i domstol

Copyswedes beslut att ta ut avgift på externa hårddiskar och USB-minnen ska prövas i domstol, det avslöjar representanter för den svenska elektronikbranschen i ett pressmeddelande.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gott snack!

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att jag hellre köper en HDD utomlands med längre leveranstid samt även om fraktkostnaden innebär den hundralappen extra som CopySwedes egentligen skulle haft. På ren jävelskap och motprestation.

Vet någon föresten om denna avgift även gäller för företag?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

GO GO GO!

Kriga på! Copyswede skall bekämpas till siste man!

Permalänk

Härligt att de utmanar "CopySwede", helt rätt!

Permalänk

Skrev på copyswedes facebook sida: Ha så kul i domstolen.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Gött, tyckte väll det vore bedrövligt om dom kom undan utan motstånd

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Bra att dom står upp mot copyswede.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Är helt rätt! go go UMA! känns nästan konstigt att heja på försäljnings företag! men go go! vissa de satarna på copyswede vart säcken ska stå!

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk

Bästa jag läst på hela veckan

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Intressant. Helt rätt. Och tummen upp till redaktionen att ni fyllde på med fakta om hur regelverket funkar så slipper vi få alla dessa missuppfattningar om vems "fel" det är.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Fan va glad man blir!

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

Tack säger jag bara.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Ingen ska kunna införa straff-avgifter utan att åtminstone få sloss för det.

Å andrasidan kanske det är bra med avgiften, då man mer eller mindre redan betalat sina "böter" för piratkopieringen och den mer eller mindre blir laglig? Vem vet!

Permalänk
Medlem

Bra att några ställer sig upp och vill sätta stopp för Copyswedes framförande av idioti.

Permalänk
Medlem

Så ja! Give em' hell!

Permalänk
Medlem

Ljuset i änden av tunneln kanske inte är ett tåg ändå..

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Nu drar vi alla en Apple och stämmer CopySwede, som extra fyr på elden!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas på elektronikbranschen då.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

ÄNTLIGEN! Ingen ska kunna införa straff-avgifter utan att åtminstone få sloss för det.

Å andrasidan kanske det är bra med avgiften, då man mer eller mindre redan betalat sina "böter" för piratkopieringen och den mer eller mindre blir laglig? Vem vet!

Detta har ingenting att göra med piratkopiering, utan privatkopiering som är något helt annat.

Men underbart att detta utmanas. Externa hårddiskar används ju som de säger till mycket annat, och jag tror inte många tar backup på sina DVD-filmer och lagrar dem på hårddiskar. Så att ta ut en avgift på externa hårddiskar och USB-minnen strider ju mot lagens syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

ÄNTLIGEN! Ingen ska kunna införa straff-avgifter utan att åtminstone få sloss för det.

Å andrasidan kanske det är bra med avgiften, då man mer eller mindre redan betalat sina "böter" för piratkopieringen och den mer eller mindre blir laglig? Vem vet!

Hur många gånger ska man behöva säga att detta inte gäller PIRAT-kopiering utan PRIVAT-kopiering. Du ser ingen skillnad på detta? Eller missförstod jag dig helt och hållet?

Hur som, jag tycker att det är skitbra att man tar upp detta till domstol för det är verkligen ett urdumt system, och jag kan inte komma på något system som skulle fungera bättre heller, men då känns det bättre att strunta i någon avgift alls om det andra alternativet mer eller mindre är kollektiv bestraffning.

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är vem det är som gett copyswede denna rätten att agera lagringspolis. Det låter helt absurt att jag skall betala svenska artister osv för att jag köper lagringsutrymme.

Nu vet jag visserligen inte om det är sant, men om copyswede är en vinstgivande organisation som det skrevs i en annan nyhet om dem är det också en skandal, de har annu mindre rätt att ta ut utgifter för att jag köper lagringsutrymme.

Permalänk

BRAAAA!!! någon som står emot dessa jvälar!!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

braaaaaaaaaaa! hoppas fan de vinner det är sant det är en gammal lag som måste uppdateras, om inte slopas helt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Underbart att någon tar strid. Inte speciellt nyanserat inlägg, jag vet. Men ibland måste man få visa sitt ogillande också

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Fan vad rätt. Är själv inte i behov av externa hårddiskar, men det känns fel att Copyswede ska skrämma iväg kunder från den svenska marknaden medan de ändå håvar in miljoner på icke bättre vetande.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Inaktiv

Nästa steg, radiotjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

braaaaaaaaaaa! hoppas fan de vinner det är sant det är en gammal lag som måste uppdateras, om inte slopas helt.

Det blir alltid problem med lagar som ska tillämpas på teknik. Tekniken utvecklas och då uppstår tolkningsfrågor. I detta fallet är pudelns kärna om externa HDD och USB-stickor ska anses "särskilt ägnade" åt privatkopiering. Copyswede säger ja, branschen (och de flesta som använder produkterna) säger nej.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario