Kopieringsavgiften utmanas i domstol

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av perost:

Detta har ingenting att göra med piratkopiering, utan privatkopiering som är något helt annat.

Skrivet av Hucke:

Hur många gånger ska man behöva säga att detta inte gäller PIRAT-kopiering utan PRIVAT-kopiering. Du ser ingen skillnad på detta? Eller missförstod jag dig helt och hållet?

Om jag förstod det rätt så menade han att avgiften för privatkopieringen skulle kompensera lite av kostnaden för piratkopieringen. Därmed skulle problemet med piratkopieringen vara någorlunda "löst".
Ganska säker på att han skrev rätt.

Förlåt om jag var jobbig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Har dessa 3 externa, varav minimalt av dess utrymme används för piratkopiering, dock äger jag de flesta av filmerna på DVD redan.

Skrivet av Majora:

Uppenbarligen fattade du noll av vad jag menade.

Som jag skrev, minimalt av utrymmet jag använde används överhuvud taget till PIRATkopiering, resten är PRIVATkopiering.

Jag ber om ursäkt ifall jag missade å tolka "dock äger jag de flesta av filmerna på DVD redan." Att detta rakt av säger "resten är PRIVATkopiering."

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag någonsin *PRIVATKOPIERAT* någon gång. Iofs så kopierade jag en köpe-DVD för någon månad sen och gav kopian till han som gjort filmen men det kan ju knappast räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det är på gång det med. En majoritet i riksdagen sägs vara för att lägga det på skatten istället.
Talas om tidigast 2013 har jag för mig.

Tack för lagen, även om jag inte tycker det ger dem en rätt att ta ut en avgift på allt, men jag misstänker att du håller med där. Dags att skicka lagstiftarna på nån form av teknik-utbildning, vi kanske kan använda lite av copyswedes vinster för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Tack för lagen, även om jag inte tycker det ger dem en rätt att ta ut en avgift på allt, men jag misstänker att du håller med där. Dags att skicka lagstiftarna på nån form av teknik-utbildning, vi kanske kan använda lite av copyswedes vinster för det?

Stämmer bra det. Jag tycker att det är löjligt att det ska tas ut avgifter på allt möjligt.
Var det inte även Copyswede på gång med avgift på skrivare, bläckpatroner/laserkassetter, papper samt mobiltelefoner med plats för minneskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Kortfattat för de personer som inte förstår:

Hur vet butiken (där man handlar) att man har ett företag som slipper betala avgift?

Ska det här behöva ske på copyswede's beställning:
- Butiken skaffar ett system (databas) över folk som har tillåtelse att köpa UTAN avgift <-- Det kostar för butikerna (ja, vi har inte 3 st i sverige) att installera.

Eller ska Copyswede stå för den här lösningen också? <-- Antagligen inte.
Bara i staden där jag bor (80.000 invånare) så har vi säkert 30 butiker som säljer saker man kan lagra på (USB, SSD, Hårddisk, minneskort)

Kom ihåg: ALLA företag får inte, utan speciellt "tillstånd" krävs
Förstår du inte nu så...

Du som professionell användare, går in på CopySwedes hemsida, klickar på blanketer och professionella användare (http://www.copyswede.se/blanketter/professionella-anvaendare/) där fyller du i en blankett att du är en professionell användare och en beskrivning av din verksamhet, då blir du registrerad i deras databas.
När sedan ett år gått, så fyller du i en förnyelse blanket, där du skriver hur många CD-R/RW (data), DVD-R/RW (data), MP-3 spealre, C-Kasseter, MD CD-R/RW (audio), VHS du köpt (antagligen kommer blanketen för 2011 uppdateras med HDD och USB-minne), Sedan specificerar man vilka leverantörer man handlat ifrån, så skall man få tillbaka den erlagda avgiften för respektive media.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk

Citerar Copyswede från deras facebooksida där en något livad diskussion likt denna har uppstått.

Skrivet av Copyswede@facebook:

Hej alla,

hur det blir med domstol återstår att se. UMA har meddelat i medierna att deras företag avser att betala ersättningen. Då finns det förstås ingen anledning för Copyswede att väcka talan mot dem.

Vad UMA avser gör rättsligt återstår också att se. Det kan vi inte spekulera i. Däremot kan vi konstatera att UMA saknar stöd för sin tolkning i flera aktuella domar i EU-domstolen.

Viktigt att komma ihåg är att den här typen av kompensation finns i hela världen och att den är obligatorisk inom EU. Det innebär att den som handlar ett USB-minne från Tyskland betalar tysk ersättning istället, på samma sätt som en tysk betalar motsvarande ersättning om han handlar från Sverige. Bakgrunden är att privatkopiering är tillåten inom EU endast om kompensation utgår. Av detta följer förstås att marknadsstörning och privatimport blir ett allt mindre problem för den svenska handeln.

Läs gärna mer om hur det fungerar på http://www.copyswede.se/nc/news/artikel/vanliga-fraagor-om-pr...

God kväll!

Copyswede verkar slingra sig ur allt.

Permalänk
Medlem

Skönt att det är några som slår tillbaks mot Copyswede's megalomani

Skrivet av Poison:

Jag kan ju säga att jag hellre köper en HDD utomlands med längre leveranstid samt även om fraktkostnaden innebär den hundralappen extra som CopySwedes egentligen skulle haft. På ren jävelskap och motprestation.

Vet någon föresten om denna avgift även gäller för företag?

Kommer att göra det samma Copysweden kommer inte att få ett öre av mina pengar

Permalänk
Musikälskare

Mycket bra, förvånad faktiskt

Is this real life? O_o

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Glöm inte den största andelen av hårddiskens lagringsutrymme!!! Tom yta!

I artikeln framträder backup och egna bilder som stora hårddisksutnyttjande faktorer, men många av oss har även en massa tomrum på hårddiskarna (för att ha plats till framtida egna bilder och backuper) vilket jag ABSOLUT inte vill betala pengar för.

Privatkopieringsavgift för en tom hårddisk, CopySwede kan suga min k*k...

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Geeks
SweClockers

SVT/Aktuellt hade ett inslag om avgiften men talade endast generellt om kopiering av film och musik, svårt att tro att gemene man känner till skillnaderna mellan PRIVAT och piratkopiering samt att detta endast gäller det förstnämnda. Dessutom sades det att denna kopiering ökar. Skulle vilja se underlaget för det påståendet.

Undermåligt.

Edit: http://svtplay.se/t/102534/aktuellt (vid 09:25)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamLighter:

Glöm inte den största andelen av hårddiskens lagringsutrymme!!! Tom yta!

I artikeln framträder backup och egna bilder som stora hårddisksutnyttjande faktorer, men många av oss har även en massa tomrum på hårddiskarna (för att ha plats till framtida egna bilder och backuper) vilket jag ABSOLUT inte vill betala pengar för.

Privatkopieringsavgift för en tom hårddisk, CopySwede kan suga min k*k...

Det är fan sant!

Själv blir jag sugen på att köpa på några diskar, och sedan ha ifall någon av mina nuvarande skulle dö.

ONT: Alltså ska jag betala en avgift för att jag vill ha lite eget material på min hårddisk (egenskapat), hmm

Annars kanske denna kan vara nått som behöver en billig disk innan avgiften kommer:
http://www.inet.se/artikel/4900345/buffalo-ministation-500gb-...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Det är konstigt att just film och musikindrustrin inte ska spela enligt samma regler som andra brancher där föråldrade och sämre produkter/teknik helt enkelt konkurreras ut istället för att bevaras genom att folk ska behöva betala en straffavgift till företag eller personer dom aldrig gett ett öre annars..
Men pengar styr väl här som överallt annars, synd att staten viker sig så lätt.

Permalänk

Jag älskar er

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

SVT/Aktuellt hade ett inslag om avgiften men talade endast generellt om kopiering av film och musik, svårt att tro att gemene man känner till skillnaderna mellan PRIVAT och piratkopiering samt att detta endast gäller det förstnämnda. Dessutom sades det att denna kopiering ökar. Skulle vilja se underlaget för det påståendet.

Undermåligt.

Edit: http://svtplay.se/t/102534/aktuellt (vid 09:25)

Aaa, jag såg det också. Blev direkt ett mail till redaktionen om just deras påstående att privatkopieringen ökar. Var har de fått denna statistik ifrån? ;).
Får se vad de svarar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

jag gillar inte copyswede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nästa steg, radiotjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaaaa, hata radiotjänst också! xD

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

SVT/Aktuellt hade ett inslag om avgiften men talade endast generellt om kopiering av film och musik, svårt att tro att gemene man känner till skillnaderna mellan PRIVAT och piratkopiering samt att detta endast gäller det förstnämnda. Dessutom sades det att denna kopiering ökar. Skulle vilja se underlaget för det påståendet.

Undermåligt.

Edit: http://svtplay.se/t/102534/aktuellt (vid 09:25)

Finns det nån (med dagens kopieringsskydd) som håller på med priVatkopiering?
tror nog att SVT menar att piratkopieringen ökar...

Källkritik i klass med aftonbladet

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk

Antingen:
1. Ingen avgift på lagring, olaglig fildelning.
2. Avgift på ALL lagring, laglig fildelning.

Avgiften är väl någon sorts kompensation för att täcka förlusterna. Om jag betalar denna avgift har jag också köpt rätten att ladda ner vad fan jag vill och fylla denna hårddisk. För jag har kompenserat filmbolagen redan. Annars har jag betalat för precis ingenting, och det känns värdelöst.

Om några år kommer varje hårddisk med en razzia och ett polisförhör.

Och seriöst, extern lagring är för folk som inte fattar hur man kopplar in en hårddisk. Dessa personer är ofta samma som inte vet hur man laddar ner illegalt. Det straffar helt fel grupp. DVD-skivor träffar nog rätt personer mer.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Men privatkopiering är tillåtet, så du behöver inte ursäkta dig!!

Problemet både i Sverige och andra länder som har liknande system är att du inte får knäcka skydd på skivorna. Så medan privatkopiering är tillåten rent lagligt får du inte röra något annat än standard följande audio skivor utan något som helst skydd. DVD/BR/så vidare får du inte rippa trots att du betalar för den möjligheten. Det är det som är problemet.
Det ska vara antigen ingen copyswede och förbjuden privatkopiering eller copyswede men då ska man också ha laglig rätt att utnyttja sina privatkopierings rättigheter. Det här med att ha kakan och äta den samtidigt börjar gå mig på nervena. Räcker det inte att man kan ta betalt i all oändlighet för något man gjort en enda gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det inte rätt dåligt betalt (jag antar att det är främst jurister och liknande de anlitar)?

Jag tycker det är rätt bra betalt för att inte producera ett enda smack. Det enda de gör är ju att försöka vränga lag så de kan åka snålskjuts på andras arbete. Vad får vi av Copyswede? Bättre artister? Mer musik? Bättre film? Lysande litterära alster? Inte ett j*vla smack får vi! Tjuvar är vad de är. Betalar man TV-licens går åtminstone de pengarna till SVT och SR. Av Copyswede får man nada.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Jag hade tänkte köpa en USB stick att ha som backup så min nuvarande håller på att sluta fungera. Jag använder bara USB stickan till att lagra musik som jag själv gör då jag är musiker och har allt material och alla projekt filer där i, så måste jag betala pengar till Copy Swede för att jag har min musik och mina filer som jag själv gjort?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pholostan:

Jag tycker det är rätt bra betalt för att inte producera ett enda smack. Det enda de gör är ju att försöka vränga lag så de kan åka snålskjuts på andras arbete. Vad får vi av Copyswede? Bättre artister? Mer musik? Bättre film? Lysande litterära alster? Inte ett j*vla smack får vi! Tjuvar är vad de är. Betalar man TV-licens går åtminstone de pengarna till SVT och SR. Av Copyswede får man nada.

Själva skulle de säkert säga att vi visst får bättre artister, mer musik, bättre film och lysande litterära alster. Många i tråden verkar ha den konspiratoriska åsikten att pengarna inte alls hamnar där copyswede säger, men det finns väl ingen grund för sådana anklagelser?
Om man fortsätter att tro att de är jurister kan man väl för övrigt fråga sig vad sådana brukar göra förutom att vränga lag; vad brukar sådana producera?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Jag hade tänkte köpa en USB stick att ha som backup så min nuvarande håller på att sluta fungera. Jag använder bara USB stickan till att lagra musik som jag själv gör då jag är musiker och har allt material och alla projekt filer där i, så måste jag betala pengar till Copy Swede för att jag har min musik och mina filer som jag själv gjort?

Nejdå - beställ bara USB-stickan ifrån Tyskland så går det bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Själva skulle de säkert säga att vi visst får bättre artister, mer musik, bättre film och lysande litterära alster. Många i tråden verkar ha den konspiratoriska åsikten att pengarna inte alls hamnar där copyswede säger, men det finns väl ingen grund för sådana anklagelser?
Om man fortsätter att tro att de är jurister kan man väl för övrigt fråga sig vad sådana brukar göra förutom att vränga lag; vad brukar sådana producera?

Om de har rent mjöl i påsen - varför redovisar de då inte sina "omkostanader" respektive de fördelar hur det lilla som blir kvar.

Visst finns det grund för anklagelsen - redovisar man inte öppet så har man något man vill dölja och vill man dölja något så är man en skummis.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att mer än 50% av all ANVÄND utrymme på externa diskar består av piratkopierat material.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har ännu inte riktigt förstått vad CopySwede, som ju verkar vara en intresseorganisationen har för mandat att ta ut avgifter på företag genom någon slags lagligtolkning från 80/90-talet? För mig helt oförståeligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bengt-re:

redovisar man inte öppet så har man något man vill dölja

Det där är väl ändå ett rätt svagt argument? De verkar ju ändå drivas av ett antal rätt välkända föreningar (svenska journalistförbundet, sveriges författarförbund, teaterförbundet, m.fl.) och även om de i och för sig skulle kunna vara med på konspirationen är det väl mera sannolika att det faktiskt fungerar ungefär som de säger?

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan visa en årsredovisning eller liknande från copyswede, där man ser att det har betalats UT en pengar till artister ???

DET tycker jag att man ska titta på, jag kan ju inte tänka mig att det kommer att vara mer än 20-30% av intäkterna som går TILLBAKA till artisterna

ALLT som de drar in ska väl gå tillbaka eller är copysweden ett vi vinstdrivande företag ???

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!