Kopieringsavgiften utmanas i domstol

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Nu skriver alla hit och dit om att företag kan få slippa avgiften.

Men HUR slipper man avgiften då? Ska man behöva handla på en ny öppnad webshop 'a la Copyswede webshop som har koll på om
man får köpa utan eller med avgift.

ELLER ska elgiganten, siba, media markt, inet, webbhallen, datorbutiken, komplett, dustin.. You name it, installera ett system
som har koll på vilka som får köpa utan/med avgift. Isåfall betalar ju självklart copyswede denna installationen.. eller ne det gör dom inte.

Tror inte alla butiker som säljer lagringsenheter vill betala nån tekniker för att installera sånt här tjafs.

COPYSWEDE: Tänk om tänkt rätt.

REAL OnT: Skönt att sånna här pengakåta jävlar sätts på plats (hoppas dom gör iaf).
Trött på allt skitsnack om filkopiering överlag.

Finns inget som hindrar dig från att registrera ett företag.
http://www.youtube.com/watch?v=Rv6BimHxkI4

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men privatkopiering är tillåtet, så du behöver inte ursäkta dig!!

Det handlar inte om att ursäkta sig, jag skrev inlägget för att förmedla att jag så gott som aldrig använt mig av externa hårddiskar/usb på ett sådant sätt att en avgift (som avser just privatkopiering) ska anses vara motiverat.

Den relevanta lagen skapades för att ge ersättning till de som förlorat pga privatkopiering. Ifall nästan ingen idag använder usb/externa hårddiskar till att privatkopiera så finns det INGEN anledning att avgiftsbelägga dem av den anledningen.

Tycker inte du ska tolka in dig själv i mitt inlägg

Permalänk
Skrivet av Orfi:

Upprop!
Köp ingen lagringsmedia av ett svenskt företag fortsättningsvis. De miljoner/miljarder i förlorad skatt kommer märkas väl. Fortsättningsvis är det så att Copyswede finansieras med hjälp av dessa avgifter på produkter de är belagda med samt DU betalar och ju mindre vi alla bidrar till att betala dessa avgifter desto mindre pengar har industrin att betala Copyswede för sitt jobb.
Det finns ett dussintal företag som är mellanhand direkt via Tyskland t.e.x för nästan 1/3 mindre. Vi är ju med i EU, utnyttja det och se till att Copyswede måste läggas ner!

Kan man få rekommendation på bra företag att köpa från;D?

Permalänk
Medlem

fyfan va gott att dom tar upp kampen mot detta lilla skitföretag (eller vad det är), och att jag hoppas verkligen att dom vinner:)

Och en hårddisk är redan beställd, ifall det värsta skulle hända:)

Go UMA go!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Härligt! önskar dom all lycka att vinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Kortfattat för de personer som inte förstår:

Hur vet butiken (där man handlar) att man har ett företag som slipper betala avgift?

Ska det här behöva ske på copyswede's beställning:
- Butiken skaffar ett system (databas) över folk som har tillåtelse att köpa UTAN avgift <-- Det kostar för butikerna (ja, vi har inte 3 st i sverige) att installera.

Eller ska Copyswede stå för den här lösningen också? <-- Antagligen inte.
Bara i staden där jag bor (80.000 invånare) så har vi säkert 30 butiker som säljer saker man kan lagra på (USB, SSD, Hårddisk, minneskort)

Kom ihåg: ALLA företag får inte, utan speciellt "tillstånd" krävs
Förstår du inte nu så...

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om SweClockers kunde lägga upp en banner med ett buskap i stil med "SweClockers stöder UMAs kamp mot Copyswede!"

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om UMA innan men nu älskar jag dem

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk

Copyswede kan ju ta och brinna upp. Blir nog beställa hårddiskar utomlands, beroende på hur det går i domstolen.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Det handlar inte om att ursäkta sig, jag skrev inlägget för att förmedla att jag så gott som aldrig använt mig av externa hårddiskar/usb på ett sådant sätt att en avgift (som avser just privatkopiering) ska anses vara motiverat.

Den relevanta lagen skapades för att ge ersättning till de som förlorat pga privatkopiering. Ifall nästan ingen idag använder usb/externa hårddiskar till att privatkopiera så finns det INGEN anledning att avgiftsbelägga dem av den anledningen.

Tycker inte du ska tolka in dig själv i mitt inlägg

Men hallå! du loggar in på ett forum och skriver din åsikt, tror du på allvar att alla ska hålla med dig eller att man inte kan ge kritik, bra eller dålig.
Så, om man skriver på ett forum så får man ju vara lite tillmötesgåendes på kritik, om den så är bra eller dålig!!
Men du kan ju inte på allvar mena att alla ska hålla med dig och inte "tolka in dig själv i mitt inlägg" eller gör du det?

Isåfall så har du hamnat på fel forum, för här säger vi vad vi menar o tycker!

Man kan inte gilla allt...Men ärlig kritik är nyttig!

Jag vet många som använder usb/externa hårddiskar till att privatkopiera! (Läs din kursiva stil) och det blir bara vanligare o vanligare för alla #Johanssons"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Vore trevligt om SweClockers kunde lägga upp en banner med ett buskap i stil med "SweClockers stöder UMAs kamp mot Copyswede!"

SweC är fristående från sånt ! = De rapporterar bara nyheter om såna saker och tar ingen ställning i sak frågor tex. om Copyswede!
OnT så personligen tycker jag det är bra att de drar skiten till rätten för att markera deras ställning i saken men tyvärr tror jag att de förlorar pga vårt korrupta rättsystem!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

320GB Extern: Backups
1TB Extern: Backup på min 320GB backup + backup på större saker
2TB Extern: Backup på min 1TB, som i sin tur är backup på 320GB disken, så det blir backup på backupen.

Har dessa 3 externa, varav minimalt av dess utrymme används för piratkopiering, dock äger jag de flesta av filmerna på DVD redan.

Permalänk

Precis som vissa nämnt så vore det mycket mer logiskt att lägga skatten direkt på varan som kan komma att kopieras än mediet det eventuellt kopieras på. Då vore det dessutom betydligt enklare med uppdelningen av pengarna när de är direkt bundna till en produkt.

Men, eftersom detta naturligtvis inte har något att göra med "privat"-kopiering utan piratkopiering, så är det inte intressant för dem att lägga påslaget på produkten, utan på lagringsmediet där de vet att det finns piratkopierat material, som de ju egentligen vill komma åt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PerZerk:

Det är på gång det med. En majoritet i riksdagen sägs vara för att lägga det på skatten istället.
Talas om tidigast 2013 har jag för mig.

Inget positivt med det - då får de som inte nyttjar skit som finns på TV och radio för blinda eller för skit dom sänder. Det kan sågas väck ur systemet helt och hållet, otroligt förlegad lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns massor positivt med public service, SR, UR, SVT och Radiohjälpen. Självklart skall avgiften ligga på skatten, och de som har funktionshinder som inte tillåter dom att tillgodogöra sig det fulla utbudet av public service bör ges rabatt, det är inte rimligt att döva skall betala för radio, däremot kan de se på TV, och vice versa.

Ang. Copyswede: Bra att UMA går till domstol. För att undvika att ge pengar till Copyswede kan man ju som sagt handla från andra EU-länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

320GB Extern: Backups
1TB Extern: Backup på min 320GB backup + backup på större saker
2TB Extern: Backup på min 1TB, som i sin tur är backup på 320GB disken, så det blir backup på backupen.

Har dessa 3 externa, varav minimalt av dess utrymme används för piratkopiering, dock äger jag de flesta av filmerna på DVD redan.

Privat å inte pirat
Privatkopiering för eget ändomål räknas inte inte in.
Först när du ger en kopia av ditt original till nån annan.

Har skrivit förut i annan tråd med liknande text...
1: Du har köpt ny skiva från butik
2: Rippa CD till digitalt format
3: Du skryter om den där låten på track no.14 som är bra sound i.
4: Kompis vill höra å du skickar låt digitalt... eh? vänta..
5: Kompis kommer ju givetvis över med en USB sticka å drar den av dig. Så var de ja.
6: Eller hans USB sticka var sönder så du skickade den digtalt till han ändå varvid han väljer å spara den på sin dator... eh?
7: Fel igen, han lobbar runt i rummet för å ansluta sin externa.. så var de!

UMS har helt rätt i att motvärna mot dem.
Lagen är skriven för media som är dedikerat för just film/musik å hur många kopierade program på kassetband?
Några få Commodore användare.
CD vart "väl" mest tryckt för media å därav kan man anse den gå in under lag.
DVD likaså, dock för att jag skulle nog tro att DVD ligger närmare 50/50 ang media å program här.

Men USB å framförallt externa HDD är nog deras användning främst avsett för backup/jobb å andra viktiga filer å inte nå sketen film/musik.
NÄR dom har vunnit tvisten hoppas jag dom stämmer dem för förlorade intäkter samt skadat svensk marknad med mångmiljonbelopp!!!

Comment nertill... Om dom inte lyssnar på importörerna/försäljarna så tror du verkligen dom skulle bry sig ifall 100´000 svensson klagar?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
SpelClockers

Förslag Skriv om er missnöje på Copyofsweden Facebook Sida

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Uppenbarligen fattade du noll av vad jag menade.

Som jag skrev, minimalt av utrymmet jag använde används överhuvud taget till PIRATkopiering, resten är PRIVATkopiering.

Eftersom du inte förstod vad jag menade med mitt inlägg så får jag väl förtydliga för dig:

Jag har 3 externa hårddiskar. De används i princip till enbart PRIVATkopiering. Jag skulle lika gärna kunna ta bort allt PIRATkopierat (jag gör det nu faktiskt. Mitt inlägg fick mig att kolla igen vad det egentligen var för något jag hade på 320GB disken).
Målet med mitt inlägg var att jag finner det konstigt att CopySwede vill ha avgift på ALLA externa diskar, när säkert många använder diskarna till i princip samma sak som jag, backups.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men hallå! du loggar in på ett forum och skriver din åsikt, tror du på allvar att alla ska hålla med dig eller att man inte kan ge kritik, bra eller dålig.
Så, om man skriver på ett forum så får man ju vara lite tillmötesgåendes på kritik, om den så är bra eller dålig!!
Men du kan ju inte på allvar mena att alla ska hålla med dig och inte "tolka in dig själv i mitt inlägg" eller gör du det?

Isåfall så har du hamnat på fel forum, för här säger vi vad vi menar o tycker!

Man kan inte gilla allt...Men ärlig kritik är nyttig!

Jag vet många som använder usb/externa hårddiskar till att privatkopiera! (Läs din kursiva stil) och det blir bara vanligare o vanligare för alla #Johanssons"

Tagga ner lite nu

Mitt ursprungliga inlägg var helt enkelt att jag gillar UMAs initiativ samt information om hur jag själv använder diskar/usb.

Citat:

Bra! Var lite orolig att man vek sig.

Personligen använder jag uteslutande externa hårddiskar till backups, usbminnen har kanske någon gång använts till privatkopiering till bekant, men då endast någon enskild gång.

Dold text

När du sedan skriver:

Skrivet av skog1s:

Men privatkopiering är tillåtet, så du behöver inte ursäkta dig!!

så åsyftar du uppenbarligen inte min åsikt om UMA:s initiativ. Att privatkopiering inte skulle vara tillåtet har jag inte antytt men trots detta läxar du upp mig på denna punkten och skriver sedan något om att jag inte behöver ursäkta mig. Varför jag skulle behöva ursäkta mig vet jag inte och kan bara gissa att du tolkar in något i mitt inlägg.

Eftersom jag fått intrycket att du missförstått mig och tolkat in mer än vad jag skrivit så väljer jag helt enkelt att svara på ditt inlägg och där förklara hur jag tänkte när jag skrev om mitt användande av diskar/usb. Att jag väljer att avsluta med "Tycker inte du ska tolka in dig själv i mitt inlägg ;)" är helt enkelt för att förmedla att man inte ska tolka in saker som inte finns. Det är skrivet med glimten i ögat (märks på smileyn).

När jag i mitt andra inlägg förklarar varför jag skrev som jag gjort i mitt första inlägg så väljer jag sedan att komma med ett påstående.

Ifall nästan ingen idag använder usb/externa hårddiskar till att privatkopiera så finns det INGEN anledning att avgiftsbelägga dem av den anledningen.

Dold text

Jag påstår inte här att folk INTE använder diskar/USB till att privatkopiera (vilket du verkar påstå att jag gjort) utan skriver endast att OM folk inte gör det så finns ingen anledning att ta ut en sådan avgift på diskar/USB. Det är alltså själva syftet med lagen jag kommenterar, inte om Johanssons privatkopierar eller inte.

Läs vad jag skriver istället för att utgå från att jag måste mena en massa andra saker. Det är otrevligt när folk påstår något om dig som inte stämmer och vi borde väl båda komma överens om att sådant inte hör hemma här på sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satakarnak:

Förslag Skriv om er missnöje på Copyofsweden Facebook Sida

eller kanske skicka ett mejl (har nämligen inte facebook):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

om det fanns något konto där jag kunde sätta in 100 kr till UMA och stödja deras kamp så skulle jag göra det mycket hellre än att ge copyswede pengarna för en hårddisk

kan inte någon kunnig kolla om det går att stödja UMA på något vis
vi skulle kunna kalla det för själv försvar

jag tycker att de borde ta bort ordet swede från namnet eftersom att jag skäms över att dom drar ned mitt lands namn i skiten

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Helt rätt, vik inte ner er UMA!!!

Skrivet av Poison:

Jag kan ju säga att jag hellre köper en HDD utomlands med längre leveranstid samt även om fraktkostnaden innebär den hundralappen extra som CopySwedes egentligen skulle haft. På ren jävelskap och motprestation.

Vet någon föresten om denna avgift även gäller för företag?

Tror att företag kan ansöka om att slippa avgiften, inte helt säker dock.

Oops, var väl den 5:e som citerade dig om det...

Till Sweclockers: Kan inte ni se till att nämna skillnaden mellan PRIVAT- och PIRATkopiering i VARJE artikel som rör Copyswede i framtiden? Tror att det kommer minska okunskapen bland medlemmarna samt förebygga en dålig ton i kommentarerna, när folk påpekar skillnaden för de som ännu inte förstått...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Lite skumt att de tänker driva in avgiften medan processen pågår. Och hur ska de fixa återbetalningarna sedan
om de förlorar (mycket jobb att skicka ut pengar till alla som köpt ett USB-minne på 8 GB, och hur ska de hålla
reda på vilka "fordringsägarna" är?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Pepper:

Skrev på copyswedes facebook sida: Ha så kul i domstolen.

Skrivet av SubMarine:

Bästa jag läst på hela veckan

Skrivet av TheJerk:

Intressant. Helt rätt. Och tummen upp till redaktionen att ni fyllde på med fakta om hur regelverket funkar så slipper vi få alla dessa missuppfattningar om vems "fel" det är.

Skrivet av Problematick:

Fan va glad man blir!

Skrivet av rmd:

ÄNTLIGEN! Ingen ska kunna införa straff-avgifter utan att åtminstone få sloss för det.

Å andrasidan kanske det är bra med avgiften, då man mer eller mindre redan betalat sina "böter" för piratkopieringen och den mer eller mindre blir laglig? Vem vet!

Skrivet av YeZirko:

Bra att några ställer sig upp och vill sätta stopp för Copyswedes framförande av idioti.

Skrivet av Massy:

Så ja! Give em' hell!

Jag håller med alla kollegor ovan!:):D^^

Jag nämnde detta tidigare idag i denna tråden: #11275979 under "Lite goda nyheter!^^":)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

Som någon skrev innan, så är det väl wesellcd.com som gäller För mig det är tyskt.
(Räknas det som reklam?)

Skrivet av airhead:

Ang. Copyswede: Bra att UMA går till domstol. För att undvika att ge pengar till Copyswede kan man ju som sagt handla från andra EU-länder.

Fast då stöder man tysklands motsvarighet till copyswede. De har redan denna avgift.

Så handlar det om en principsak mer än att spara några kronor så hjälper inte detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som står upp för den individuella rätten att privatkopiera. Vad är nästa steg, beskatta varje gång man ser på sina gamla filmer för att bolagen förlorar pengar på det? Trams!

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Tror det stod något angående företag i Sweclockers förra nyhet. Man kunde som företag ansöka om något som gav företaget proffsstatus eller något.

Fungerar kanske för större företag men vilken småföretagare skulle orka sätta sig in i dessa regler och skicka in en ansökan för att slippa betala Copyswede tjuvarna? Inte värt ansträngningen om du frågar mig. Sen har jag aldrig någonsin privatkopierat... aldrig, har någon här privatkopierat och kan berätta om hur det var och framförallt varför?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

CopySwede har inte stöd i lagen:

"26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.
Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359)."

(min fetstil) källa: Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geron:

Inte för att jag tycker att CopySwede är något som främjar oss, men jag tycker ändå man ska räkna "rätt".... Glöm inte att i dessa ~37k så räknas såklart även arbetsgivaravgiften med. Så i själva verket får de anställda ut ca ~28k före skatt (arbetsgivaravgiften ligger på dryga 31% numera). En inte helt ovanlig lön ändå.

Är det inte rätt dåligt betalt (jag antar att det är främst jurister och liknande de anlitar)?

Permalänk
Avstängd

Köper man tex USB minnen ifrån ett annat EU land kommer du fortfarande på betala till Copyswede. Detta slog EU domstolen fast i början av sommaren.

Läs domslutet: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:6...