Permalänk
Medlem
Skrivet av pellan:

Hur menar du? Mekaniskt eller? Prova installera om drivrutinen annars. Får du inte rätt på den kan du väl doa den och be om en ny eller utnyttja ångerrätten mot där du köpt den? Känns drygt att skicka på service direkt även fast asus brukar vara smidiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, mekansikt. Speciellt om jag trycker på den vänstra halvan av vänster musknapp. Högra halvan verkar drabbas mindre...

Permalänk
Medlem

En ny fråga; jag smällde i en SSD disk (Intel 310 120GB) och använder restore skivorna som jag skapat innan. Blir disken rätt alignad (eller vad det heter) då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peso:

En ny fråga; jag smällde i en SSD disk (Intel 310 120GB) och använder restore skivorna som jag skapat innan. Blir disken rätt alignad (eller vad det heter) då?

de ska den bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag har kikat på ett par YouTube-filmer med den och det fungerar någorlunda. Högtalarna (högtalaren?) är inget att hänga i julgranen direkt, och precis som mippen säger, väldigt låg även på högsta volym. Dock använder jag mest hörlurar eller har den kopplad till TV'n och till ljudsystemet när jag ser på något. Så inget som är direkt avgörande för mig.

Färgåtergivningen på skärmen är mycket bättre än min gamla UL30VT i alla kategorier, sedan om det är bra eller inte kan jag inte riktigt uttala mig om. Men jag är i vart fall nöjd.

Värme jag har heller inte upplevt som något problem ännu, det märks att hårddisken är det som blir varmt om det nu kan kallas för varmt.

Tack för bra svar grabbar. Kul att skärmen är bra och att den inte blir för varm av video-uppspelning. Det där med svagt ljud går nog att stå ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

En ny fråga; jag smällde i en SSD disk (Intel 310 120GB) och använder restore skivorna som jag skapat innan. Blir disken rätt alignad (eller vad det heter) då?

Tack för att du tog upp det där. Har börjat kika på en SSD-disk att sätta i min men har inte kommit så långt än. Googlat lite på det och läst diverse om WinXP och WinVista, men påverkar det fortfarande Windows 7 alltså? Kan någon länka till något vettigt om vad som ska göras om man inte använder Restore-skivorna utan installerar från scratch själv?

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag säga att datorn har oexakta färger i panelen. Vet någon vart man kan kalibrera monitorn? (kontrast är nog spöket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

En ny fråga; jag smällde i en SSD disk (Intel 310 120GB) och använder restore skivorna som jag skapat innan. Blir disken rätt alignad (eller vad det heter) då?

Jag har nu gjort en restore och hastigheten känns fantasktisk (har inte mätt med något program).
Dock så lägger sig en recovery-partition först på disken med 25GB vilket är en hel del på en 120GB disk. Denna partition går att ta bort, men C: går inte att utöka "bakåt" på disken och kan därmed inte utökas på ett enkelt sätt.

Det finns program för att ordna flytt av partition, men när man kombinerar sökningen av att flytta partition med alignment så verkar det skita sig...

Idéer?

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog göra som så när jag installerar en SSD att jag skiter i att använda skivorna som följde med och kör en clean installation av Windows 7 från en USB sticka.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom men finner inget bra svar på ursprungsfrågan... var är egentligen skillnaden mellan de två modellerna? Vad får man för 700kr mer i VX011V?

Ingen verkar kunna svara på detta, det står inget på butikernas hemsida om vad som skiljer dem, och på Asus support vägrar de svara.

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat en hel del på det. Vad jag har sett än så länge så verkar det som att man betalar mer för mindre... :S

Min VX040V har en disk på 7200RPM medan VX011V har en på 5400RPM. I övrigt verkar de identiska. Får ingen klarhet alls i det där.

Permalänk
Medlem

Hallå, hallå igen.

Vill bara säga att ni bör läsa inlägget: http://forum.notebookreview.com/asus/380681-asus-utility-bloa... där det pratas om Oberon spelen och att avinstallera dessa. Tydligen tas hela HKEY_CURRENT_USER\Software nyckeln i registret bort (inklusive undernycklar osv för andra program) vilket verkar ge en del problem. Jag fick ominstallera ATK Hotkey i vart fall och göra om en del inställningar. Tror att det blir en clean installation av Windows 7 efter semestern bara för att vara på den säkra sidan.

Jag har även skrivit till Asus Sverige om det hela på Facebook. Om det ger något genomslag återstår väl att se...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av koSmiQ:

Hallå, hallå igen.

Vill bara säga att ni bör läsa inlägget: http://forum.notebookreview.com/asus/380681-asus-utility-bloa... där det pratas om Oberon spelen och att avinstallera dessa. Tydligen tas hela HKEY_CURRENT_USER\Software nyckeln i registret bort (inklusive undernycklar osv för andra program) vilket verkar ge en del problem. Jag fick ominstallera ATK Hotkey i vart fall och göra om en del inställningar. Tror att det blir en clean installation av Windows 7 efter semestern bara för att vara på den säkra sidan.

Jag har även skrivit till Asus Sverige om det hela på Facebook. Om det ger något genomslag återstår väl att se...

på min tidigare dator gjorde de ingenting när jag tog bort Oberon spelen men på min G53SW märkte jag detta problem också.
Men de verkar just vara när du tar bort Oberon Console och inte de enskillda spelen.
Vilket fall som helst så är de bara ominstallera ATK och Wireless console från support.asus.com så funkar de perfekt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

på min tidigare dator gjorde de ingenting när jag tog bort Oberon spelen men på min G53SW märkte jag detta problem också.
Men de verkar just vara när du tar bort Oberon Console och inte de enskillda spelen.
Vilket fall som helst så är de bara ominstallera ATK och Wireless console från support.asus.com så funkar de perfekt igen.

Ja visst gick det att lösa men det var fler än program som påverkades. Gör man avinstallationen i ett tidigt skede så är det nog lugnt. Gör man det efter några veckor så är det nog sämre. Då ryker en hel del inställningar för rätt många program...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ringde till Dustin och frågade om skillnaden. Föräljaren blev uppretad och frågade varför jag nödvändigtvis måste veta det?

Han tyckte att det är fullständigt logiskt att datorn med snabbare hårddisk är 800kr billigare. Två kommentarer från honom som jag menar motsäger sig själv: "Ibland kan prisbilden se ut så" "i den här branschen finns det ingenting som är ologiskt". eeehh... vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Hallå, hallå igen.

Vill bara säga att ni bör läsa inlägget: http://forum.notebookreview.com/asus/380681-asus-utility-bloa... där det pratas om Oberon spelen och att avinstallera dessa. Tydligen tas hela HKEY_CURRENT_USER\Software nyckeln i registret bort (inklusive undernycklar osv för andra program) vilket verkar ge en del problem. Jag fick ominstallera ATK Hotkey i vart fall och göra om en del inställningar. Tror att det blir en clean installation av Windows 7 efter semestern bara för att vara på den säkra sidan.

Jag har även skrivit till Asus Sverige om det hela på Facebook. Om det ger något genomslag återstår väl att se...

Var exakt samma för mej. Avinstallerade alla skitspel då slutade fn (iallafall volym upp ner och av, ljusstyrka fungerade konstigt nog) fungera, laddade ner drivrutin från asus som hade repair som jag körde och det fungerade prima efter det.

Permalänk

Fick datorn utbytt pga problem med grafikkortet och är nu lite paranoid när jag har fått den nya datorn. Testade att köra 3dMark 11 Basic och i resultatet står det att grafikkortet är Intel HD Graphics 3000 (jag har energiläget high performance aktiverat). Är det någon som har lust att jämföra resultat och se om det verkar rimligt? Finns det något annat sätt att se om Nvidia-kortet används?
3DMark Score: P1004
Graphics Score: 905
Physics Score: 3086
Combined Score: 846

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Skrivet av void, the:

Finns det något annat sätt att se om Nvidia-kortet används?

Hittade ett verktyg för att se när Nvidia-kortet är aktiverat. http://forums.laptopvideo2go.com/topic/26992-optimus-test-tools-finally-in-users-hands/
Ganska intressant. Ser t.ex. att det inte aktiveras om jag spelar upp en film i windows media player men det aktiveras om jag kör samma film i VLC. Kanske kan pusta ut nu och acceptera den nya datorn. Enda negativa är att dvd-spelaren sitter lite löst och låter lite när man tar i den. Kommer inte ihåg om det var så på den förra datorn jag hade. Hur är det för er andra?

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Medlem

Jag skapade tidigare en tråd om ljudproblemen på U46SV serien.
Jag/vi kom fram till följande, rätta mig om jag har fel:
Hörlursutgången får lågt surrande ljud från HDD:n som är placerad precis bredvid. Detta ska lösa sig vid byte till SSD.
Det är två högtalare och båda är placerade till höger typ bredvid varandra. Därför är ljudkvalitén kass och ger även en mono känsla om man sitter nära. (placeringen av högtalarna samt att det är två fick jag till slut reda på av ASUS efter tre fyra mail)

Permalänk
Medlem

Är det batteriet som skiljer modellerna åt utöver hdd rpm?
Jag har 5900 mAh på wx011v, är det 5600 mAh batteri på wx040v istället?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAN1N:

Är det batteriet som skiljer modellerna åt utöver hdd rpm?
Jag har 5900 mAh på wx011v, är det 5600 mAh batteri på wx040v istället?

nej, de är 5900mAh på båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

nej, de är 5900mAh på båda

Så det är bara priset som skiljer?
Wx040v nyare revision eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

mm. En annan fundering: Den vänstra boot-knappen med en liten blixt-figur, ska inte den boota in datorn i nå snabbläge med webbläsare å grejs? För mig händer ingenting, har dock tagit bort asmycket ASUS saker som verkade onödigt.

Har samma problem, men jag har inte rensat bort någon ASUS mjukvara (?). Har inte hittat någon lösning på nätet heller.. ganska störande med 0 reaktion på knappen..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini MB: Asus Maximus IV GENE-Z/GEN3 CPU: Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz RAM: Corsair XMS3 HDD: 60gb OCZ Agility3 & 1TB Seagate Barracuda GPU: Sapphire Radeon HD7950 OC PSU: Corsair TX V2 650W Laptops: Asus U46SV-WX011V & Asus G53JW-SZ154V

Permalänk
Medlem
Skrivet av void, the:

Fick datorn utbytt pga problem med grafikkortet och är nu lite paranoid när jag har fått den nya datorn. Testade att köra 3dMark 11 Basic och i resultatet står det att grafikkortet är Intel HD Graphics 3000 (jag har energiläget high performance aktiverat). Är det någon som har lust att jämföra resultat och se om det verkar rimligt? Finns det något annat sätt att se om Nvidia-kortet används?
3DMark Score: P1004
Graphics Score: 905
Physics Score: 3086
Combined Score: 846

Högerklicka på skrivbordet > NVIDIAS kontrollpanel >Önskad grafikprocessor så väljer du högpresternade nvidia NVIDIA processor så är 540m kortet på hela tiden.

Permalänk

Måste fråga en sak, verkar som om denna modell har rätt mycket fel och buggar etc. Är den värd att köpa eller ska man satsa http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/as... ?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Måste fråga en sak, verkar som om denna modell har rätt mycket fel och buggar etc. Är den värd att köpa eller ska man satsa http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/as... ?

Nejdå, denna dator har inga buggar å fel, visst ljudet från högtalarna är värdelöst men kör med hörlurar/externa så är det problemet borta.
Datorn är snabb å tyst, men blir varm vi belastning (för att den är tunn)...

Permalänk
Skrivet av pennywiseignite:

Nejdå, denna dator har inga buggar å fel, visst ljudet från högtalarna är värdelöst men kör med hörlurar/externa så är det problemet borta.
Datorn är snabb å tyst, men blir varm vi belastning (för att den är tunn)...

Hur varm snackar vi om? Kan man inte ha den i knäet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på en sån här faktiskt. Läste något lite vagt om throttling dock (kan ha varit på notebookreview forum). Är det något ni som har en u46 upplevt? Har någon kört några tester?

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på en u46 men jag blir jäklar i inte klok på färgen.

På vissa bilder ser den nästan gul ut, på andra är den mer silvrig. Finns det ingen god själ som skulle kunna ta några bilder i verkliga ljusförhållanden med en hyffsad kamera så man kan se hur den ser ut i verkligheten?

Kan inte hitta någon fysisk butik som har den heller för att åka och kika på den.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Asus UL30VT och tycker att skärmen har en fruktansvärt dålig betrakningsvinkel. Är det fortfarande samma problem med denna nya modell??

/H

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nomiss:

Jag är riktigt sugen på en u46 men jag blir jäklar i inte klok på färgen.

På vissa bilder ser den nästan gul ut, på andra är den mer silvrig. Finns det ingen god själ som skulle kunna ta några bilder i verkliga ljusförhållanden med en hyffsad kamera så man kan se hur den ser ut i verkligheten?

Kan inte hitta någon fysisk butik som har den heller för att åka och kika på den.

vi kallar den Champange färgad.