FXAA Anti Aliasing prestanda och god kvalite!

Permalänk
Medlem

FXAA Anti Aliasing prestanda och god kvalite!

Laddar upp en Tweakad version utav mig som jag kör med i ARMA2!

Download Link
UPPDATERAD

Utan AA

(Klicka för större bild)

Med FXAA

(Klicka för större bild)

Citat:

Beta version 10! DirectX 9, DirectX 10, DirectX 11, x86 binaries only! may be incompatible with any other form of antialiasing! can be combined with downsampling!
do not use this tool while playing on anti cheat enabled servers (may be detected as a cheating measure)!

Install:
If the game uses DirectX 9, put all files from the d3d9 directory into the directory containing the game executable.
If the game uses DirectX 10/11, put all files from the d3d10 directory into the directory containing the game executable.

Uninstall: Remove the files.

Notes:
Do not mix d3d9 and d3d10 the files.
Install the latest DirectX runtime.
A "log.log" file is created to log behaviour/ bugs. Look inside to get additional information.
If the "log.log" file is not created then you use the wrong "*.dll" or you put it into the wrong directory.
If the "log.log" is created but the game crashes or FXAA is disabled, look where the "log.log" is created. Usually the shader files go into that particular directory.
Try to put the files into different directories before saying it doesn't work.
Some games (e.g. Portal 1, Halo 1, ...) refuse to accept the alpha channel. A general workaround (lower quality) for those is to add the following line at the beginning of shader.fx :
#define FXAA_GREEN_AS_LUMA 1
If the "log.log" contains the line "pDevice->CreateDeferredContext failed" then it just won't work.
There is a way to experiment with sharpening/custom shaders. I added an example. To activate additional sharpening filter change edit the line "//Replace this line with #include "Sharpen.h" to add a sharpening pass" in the shader file.
Note that right now sharpening is only an example that it can be done. I more-or-less copypasted a random sharpen filter to show how my mod can be modded.
Compilerlogs for custom shaders are written to "log.log".

Keys:
PAUSE : Enable/Disable FXAA
PRINT SCREEN : Screenshot

Länk:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?273794-Ena...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd

Finns inte för 11, eller?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Finns inte för 11, eller?

Inte i Tweakad version du får läsa vidare på 3D-Center forumet

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Såg ju bättre ut än utan men det var ju inte direkt den snyggaste AA jag sett.. Om det är något spel som man vill maxa och däför skär ned på AA är detta ett alternativ annars skulle jag aldrig använda det. Det ser så blur ut i alla screenshotsen.

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAAnen:

Såg ju bättre ut än utan men det var ju inte direkt den snyggaste AA jag sett.. Om det är något spel som man vill maxa och däför skär ned på AA är detta ett alternativ annars skulle jag aldrig använda det. Det ser så blur ut i alla screenshotsen.

FXAA fungerar bäst om det finns inbyggt direkt i spelet förstås, med senaste koden för FXAA förstås (det finns något spel som har en tidig sämre version av FXAA). Detta är ett hack för att kunna lägga till det i spel som inte supportar det eller AA överhuvudtaget. Den största fördelen är att kunna få AA i spel där det inte finns möjlighet på andra sätt, som t.ex. GTA IV (AMD har MLAA sen tidigare). Nästa fördel är förstås prestanda, t.ex. att man inte kan köra hög AA för att prestandan blir lidande. Har man därermot prestandan och möjligheten att köra MSAA 4x eller högre ger det en högre kvalite, även om skillnaden inte är så stor ifall FXAA är implementerad direkt i spelet.

Här är min rangordning

1) Högkvalitets-AA (tar prestanda)
2) FXAA direkt i spelet (bra för krävande spel)
3) Hack FXAA med god kvalite (för min del enbart i spel som inte har AA alls)
4) Ingen AA alls
X) Dålig AA (sänker bildkvalite och tar en del prestanda, väljer isåfall ingen AA alls istället)

Sen kan jag väl säga att jag inte skulle våga köra hacket på spel som körs online, eftersom det är en "injector" som kör via en directx-dll i spelets mapp och kanske kan kännas av som något skumt.

Permalänk
Medlem

Jag låter helt enkelt spelen vara så som tillverkaren har tänkt att de ska vara. Ändrar jag på något eller förbättrar de så är de enbart via deras egna DLC eller uppdates.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]