Permalänk
Medlem

Hej! dags att köpa ny skärm då jag precis köpt ny gamingdator för BF3
Vill påpeka att jag inte kommer behöva ha skärmen förns BF3 släpps, så jag väntar gladeligen om det är någon ny bättre skärm på gång ut.

Storlek: 24 tum, där nånstans.
Budget: mellan 2000-3000 kr

Utöver det så har jag inte så mycket mer att säga, jag vill ha en HARDCORE gamingskärm för FPS spel för den budgeten.
Några tips? nånting jag kan köpa nu (så man hinner spela in sig) eller ska jag vänta nån månad på nya skärmar och isåfall vilken?

Här e lite dataspecs om det har nån betydelse: core i5 2500k, 8gb ram, sabertooth p67, GTX 570 från Club3D med 2 dvi portar och en mini-hdmi port.

kan absolut ingenting om skärmar och blir bara förvirrad av att läsa det första inlägget där det står att responstid inte spelar någon roll under 8ms och att 120HZ är ett måste för gaming, men under så står det "men bara om du själv känner att du har problem med ghosting", varför skulle ghosting vara en smaksak? alla ögon fungerar likadant? så om jag har problem med ghosting så har även alla andra det?

aja, tack för mig, hoppas på många bra tips från er som kan dethär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Urbersurfer:

finns det skärm liknande dell u2311h med mindre ms?

Om du vill ha en snabb gamingskärm så köp Asus VG236HE, BenQ XL2410T, Samsung S27A950D eller S27A750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jagers:

Hej! dags att köpa ny skärm då jag precis köpt ny gamingdator för BF3
Vill påpeka att jag inte kommer behöva ha skärmen förns BF3 släpps, så jag väntar gladeligen om det är någon ny bättre skärm på gång ut.

Storlek: 24 tum, där nånstans.
Budget: mellan 2000-3000 kr

Utöver det så har jag inte så mycket mer att säga, jag vill ha en HARDCORE gamingskärm för FPS spel för den budgeten.
Några tips? nånting jag kan köpa nu (så man hinner spela in sig) eller ska jag vänta nån månad på nya skärmar och isåfall vilken?

Här e lite dataspecs om det har nån betydelse: core i5 2500k, 8gb ram, sabertooth p67, GTX 570 från Club3D med 2 dvi portar och en mini-hdmi port.

kan absolut ingenting om skärmar och blir bara förvirrad av att läsa det första inlägget där det står att responstid inte spelar någon roll under 8ms och att 120HZ är ett måste för gaming, men under så står det "men bara om du själv känner att du har problem med ghosting", varför skulle ghosting vara en smaksak? alla ögon fungerar likadant? så om jag har problem med ghosting så har även alla andra det?

aja, tack för mig, hoppas på många bra tips från er som kan dethär

Jag ska ändra det i första inlägget för det stämmer inte alltid. (uppd: ändrat )

8 ms brukar inte spela någon roll för svenssonanvändaren men för den som är en ghostingkänslig gamer ger 8 ms i regel för mycket ghosting. Dock är det ändå viktigare för den kräsne gamern att skärmen har 120 Hz och låg input lag. Sedan måste man vara uppmärksam på det Dreas säger. Dvs att det sdom står i specsen inte behöver stämma överens med hur skärmen presterar i praktiken.

Ghosting är faktiskt en smaksak. Alla ögon fungerar likadant ja men känsligheten varierar ganska stort. Det som för en användare uppfattas som en mycket snabb skärm helt utan ghosting kan för näste användare upplevas som en skärm med alldeles för mycket ghosting. Det är därför det också är svårt att rekommendera bildskärmar eftersom det val som är rätt för en person behöver inte vara rätt för nästa även om båda använder skärmen till liknande ändamål.

Till dig skulle jag rekommendera Asus VG236HE eller BenQ XL2410T. Det mest intressanta som är på ingång är Samsung S23A750D.

Permalänk
Medlem

S23A750D Lät intressant, vilka kablar ska man köra? och vet man när S23A750D kommer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jagers:

S23A750D Lät intressant, vilka kablar ska man köra? och vet man när S23A750D kommer?

Den kabel som medföljer. Displayport?

Samsungen kommer nu i höst någon gång. Skulle tro inom 1-2 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Den kabel som medföljer. Displayport?

Samsungen kommer nu i höst någon gång. Skulle tro inom 1-2 månader.

Och om man inte har en Displayport på grafikkortet? är det samma sak å koppla till DVI porten eller mini-HDMI?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jagers:

Och om man inte har en Displayport på grafikkortet? är det samma sak å koppla till DVI porten eller mini-HDMI?

Tror det bara är S750 som bara har 120 Hz via displayport. Satsa på S23A950D istället i så fall. Den ska ha 120 Hz både via HDMi och DVI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Tror det bara är S750 som bara har 120 Hz via displayport. Satsa på S23A950D istället i så fall. Den ska ha 120 Hz både via HDMi och DVI.

vart står det att 750D inte kan leverera 120hz genom HDMI'n? pratade med lite folk och dem säger att jag ska köra på S23A750D'n, sen kör jag vanlig HDMI till mini-HDMI på grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jagers:

vart står det att 750D inte kan leverera 120hz genom HDMI'n? pratade med lite folk och dem säger att jag ska köra på S23A750D'n, sen kör jag vanlig HDMI till mini-HDMI på grafikkortet.

Har läst att det är så med den större 27 modellen (på forum) men om det är så för 23 kan jag inte svara på men det är värt att utreda i alla fall. Dessutom kan min källa ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Har läst att det är så med den större 27 modellen (på forum) men om det är så för 23 kan jag inte svara på men det är värt att utreda i alla fall. Dessutom kan min källa ha fel.

konstigt... tack för all hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

Det blir en XL2410T istället, mitt grafikkort kan inte köra displayport och HDMI funkade visst inte, tack så mycket för hjälpen
och samsungs S23A950D (enda skillnaden från 750D verkar vara dual link DVI utgång, som jag behöver) är 800 kr dyrare än 750D, så det e bara waste å kasta ut dem pengarna för en jävla utgång (tack samsung)

Permalänk

ska nån lägga en rejäl slant på en skärm så kan ja inte annat än rekomendera U3011an. sjukt nöjd med min

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Inaktiv

Hej! Ska läsa en kurs i grafisk design i höst och behöver både ny dator och ny skärm.

* Användningsområden = Viktigaste användningsområde: Bildbehandling Andra användningsområden: se på dvd, surfa, ordbehandling m. m. Att skärmen är bra för bildbehandling är helt överordnat.
* Önskad storlek = Gärna 24"-27", men kan tänka mig en mindre skärm om den har andra fördelar som överväger
* Din budget = Har max 15 000 kronor till både dator, skärm och operativsystem. Tar gärna emot tips på hur jag ska fördela pengarna.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning =
* Önskat format = (16:9, 16:10, 4:3)
* Önskad Panel = Verkar här på forumet som att tn inte är att satsa på för bildbehandling, men kan inget om detta själv så här litar jag på era råd.
* Önskad skärmyta = Föredrar nog blank eller halvblank, men det är inte avgörande.
* Önskad Hz =
* Butik = Seriösa butiker. Om det är en fysisk butik måste den finnas i trakten av Lund-Malmö.
* Märke =

* Övriga önskemål: - Bra betraktningsvinkel både horisontellt och vertikalt.
- Bra färgåtergivning.
- Gärna vridbar, särskilt i höjdled.
- Trevligt om den är fri från bromerade flamskyddsmedel och andra miljögifter när man ska sitta framför den hela dagnarna.
- Helst inga långa leveranstider eftersom kursen börjar snart...

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sunburst:

Hej! Ska läsa en kurs i grafisk design i höst och behöver både ny dator och ny skärm.

* Användningsområden = Viktigaste användningsområde: Bildbehandling Andra användningsområden: se på dvd, surfa, ordbehandling m. m. Att skärmen är bra för bildbehandling är helt överordnat.
* Önskad storlek = Gärna 24"-27", men kan tänka mig en mindre skärm om den har andra fördelar som överväger
* Din budget = Har max 15 000 kronor till både dator, skärm och operativsystem. Tar gärna emot tips på hur jag ska fördela pengarna.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning =
* Önskat format = (16:9, 16:10, 4:3)
* Önskad Panel = Verkar här på forumet som att tn inte är att satsa på för bildbehandling, men kan inget om detta själv så här litar jag på era råd.
* Önskad skärmyta = Föredrar nog blank eller halvblank, men det är inte avgörande.
* Önskad Hz =
* Butik = Seriösa butiker. Om det är en fysisk butik måste den finnas i trakten av Lund-Malmö.
* Märke =

* Övriga önskemål: - Bra betraktningsvinkel både horisontellt och vertikalt.
- Bra färgåtergivning.
- Gärna vridbar, särskilt i höjdled.
- Trevligt om den är fri från bromerade flamskyddsmedel och andra miljögifter när man ska sitta framför den hela dagnarna.
- Helst inga långa leveranstider eftersom kursen börjar snart...

Tack på förhand!

U2711 tycker jag låter som bästa alternativet för dig. Enda nackdelen med den är att den saknar pivot.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=539896

Annars passar ju Samsung S27A850D dig som handen i handsken (som U2711 men med pivot och lättare antiglare) men den kommer tyvärr först i september.

U3011 finns ju annars men då blir det lite över till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

U2711 tycker jag låter som bästa alternativet för dig. Enda nackdelen med den är att den saknar pivot.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=539896

Annars passar ju Samsung S27A850D dig som handen i handsken (som U2711 men med pivot och lättare antiglare) men den kommer tyvärr först i september.

U3011 finns ju annars men då blir det lite över till datorn.

He he ho ho :D:D:D Jag ser att du har tagit ditt förnuft till fånga och rekommenderar Dell U3011 :D:D:D
Så här skrev en forumgäst --------->

acana79

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2004

Citat:

Ursprungligen inskrivet av landahl

Men varför testar dem spelen i 2560x1600 när vissa säger att 16:10 skärmar kommer försvinna om ett par år? Dem kunde testa i 2560x1440...

16:10 skärmar kommer aldrig försvinna pga efterfrågan. Och vad gäller upplösningen känns alla tester under 2560x1600 meningslösa för ett grafikkort av denna kaliber. Om man vill testa "världens snabbaste grafikkort för spel" vill man maximera belastningen på kortet, därav maximal upplösning.

Vad säger du om hans uttalande? Han säger ju precis vad jag säger :D:D:D

Permalänk

Tjena Clockers!

Jag är ute efter en 27" gaming skärm att lira wow på.

Vill att den ska vara grym när det kommer till ms(responstid), uppdateringshastinghet och inputlag.

Min budget är <8000:-, gärna närmare 3 000;-!

Ty på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ScottJoebeat:

Tjena Clockers!

Jag är ute efter en 27" gaming skärm att lira wow på.

Vill att den ska vara grym när det kommer till ms(responstid), uppdateringshastinghet och inputlag.

Min budget är <8000:-, gärna närmare 3 000;-!

Ty på förhand!

Samsung S27A750D / S27A950D
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856955
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856956

Permalänk
Medlem

Nå kol??

acana79

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2004

Citat:

Ursprungligen inskrivet av landahl

Men varför testar dem spelen i 2560x1600 när vissa säger att 16:10 skärmar kommer försvinna om ett par år? Dem kunde testa i 2560x1440...

16:10 skärmar kommer aldrig försvinna pga efterfrågan. Och vad gäller upplösningen känns alla tester under 2560x1600 meningslösa för ett grafikkort av denna kaliber. Om man vill testa "världens snabbaste grafikkort för spel" vill man maximera belastningen på kortet, därav maximal upplösning.

Vad säger du om hans uttalande?

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipsen! Det lutar åt att det blir U2711, men jag får väga det mot hur mycket pengar jag behöver till datorn.

Har nog tyvärr inte möjlighet att vänta på Samsungen, annars låter den fin.

Permalänk
Avstängd

Skulle bara tipsa om att Dustin har kampanj på U2311H

2054 inkl frakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

Permalänk
Medlem

Ta en 16:10 skärm istället mycket bättre till spel och surf eftersom man får mer yta

Permalänk
Medlem

Philips 273E3SB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=822864

Vad kan man säga om denna skärmen?
Någon här som äger en sådan?
Hade tänkt ha den som allt i allo skärm. Spelar faktist en del men inte så mycket eller på den nivån att jag behöver råd om 120Hz skärm.
Vill bara höra andras åsikter om den.

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Duveke:

Philips 273E3SB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=822864

Vad kan man säga om denna skärmen?
Någon här som äger en sådan?
Hade tänkt ha den som allt i allo skärm. Spelar faktist en del men inte så mycket eller på den nivån att jag behöver råd om 120Hz skärm.
Vill bara höra andras åsikter om den.
Mvh

Har läst lite om den och den verkar vara en skapligt bra TN skärm. Om du vill ha en stor skärm så får du mycket skärm för pengarna.

Några recensioner på dustin
http://www.dustinhome.se/philips-273e3sb-27-wide-tft-black/pr...

Om du prioriterar bildkvalitet så köp en VA eller IPS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Har läst lite om den och den verkar vara en skapligt bra TN skärm. Om du vill ha en stor skärm så får du mycket skärm för pengarna.

Jag tror också det. Mycket pga av att den är så billig.
Har du någon länk med någon review?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Duveke:

Jag tror också det. Mycket pga av att den är så billig.
Har du någon länk med någon review?

Finns ingen professionell recension vad jag vet. Har googlat på engelska forum och så finns det lite recensioner om den på prisjakt och Dustin.

http://www.dustinhome.se/philips-273e3sb-27-wide-tft-black/pr...

Har faktiskt inte läst något dåligt omdöme om den men det är en TN så förvänta dig en stor skärm för pengarna som ger ok bildkvalitet. Inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Finns ingen professionell recension vad jag vet. Har googlat på engelska forum och så finns det lite recensioner om den på prisjakt och Dustin.

http://www.dustinhome.se/philips-273e3sb-27-wide-tft-black/pr...

Har faktiskt inte läst något dåligt omdöme om den men det är en TN så förvänta dig en stor skärm för pengarna som ger ok bildkvalitet. Inte mer.

Ja, jag hittade inte mycket mer.
Det handlar om så lite pengar så man får som sagt vad man betalar för. Ok kvalitet.
Får helt enkelt köpa den & berätta vad jag tycker.

Permalänk

Är lite intresserad utav Eizo EV2333. Den ska vara rätt bra va?
Ska användas till att surfas med, lite film, och grafisk design. Färger, kontraster och svärta är viktigt för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racemouse:

Är lite intresserad utav Eizo EV2333. Den ska vara rätt bra va?
Ska användas till att surfas med, lite film, och grafisk design. Färger, kontraster och svärta är viktigt för mig.

Ja , det är den bästa skärmen som finns i den prisklassen om man inte ska spela snabba spel.

Prads recension säger det mesta. 5/5
http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-eizo-ev2333...

Permalänk

Datorskärm:
* Användningsområden = Spel, skolarbeten, lite photoshop.
* Önskad storlek = 22-24.
* Din budget = Max 2000, helst runt 1500.
Kollat på denna: http://www.dustinhome.se/dell-u2311h-ultrasharp-23-wide-tft-b...

Tv:
* Användningsområden = Mest film, kanske koppla in dator + ps3.
* Önskad storlek = 46-50
* Din budget = Max 5500

Kollat på dom här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637864
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/50PT250N/lg-50-...
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/50PT351N/lg-50-...

Har som helst ingen aning om vad man ska köpa, lutar mest åt plasma men om jag ska koppla in datorn eller ev köpa ps3 känns lcd eller led bättre, ni är proffsen, vad säger ni?
Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av kol:

Ja , det är den bästa skärmen som finns i den prisklassen om man inte ska spela snabba spel.

Prads recension säger det mesta. 5/5
http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-eizo-ev2333...

Har inte spelat ett datorspel på... ett par år. Och om jag skulle det, så skulle det ej spela någon roll om den var snabb, eller långsam. Spelar bara töntspel om jag spelar.

Tack för länken!