Evga gtx 580 sli, låter mycket.

Permalänk

Evga gtx 580 sli, låter mycket.

Köpte ny data nyss som jag knölade ihop.

intel i7 2600k
2x Evga gtx 580 1,5gb
Asus p8z68 deluxe
corsair hx850w
h80 vattenkylning
antec 1200 chassi
16 gig vengence ram
120 gig force ssd

När jag väl satt ihop datorn, satt allting rätt och gjort kopplingarna och startar upp den för första gången, så startade den upp sig själv, gick igång i 3 sekunder, sen dör den. Sen sätter den på sig igen, och då på andra försöket kommer den igång.

Men den låter, fruktansvärt mycket, först trodde jag det var PSU'n. Men det måste komma från den andra/längst ner grafikkortet.

Så pass mkt att jag nästan inte vågade installera någonting, för jag visste inte hur varm det gick, när det låter så pass mycket.

Efter velande så har jag nu installerat allting, den går skitbra, men ljudnivån är den samma. Kollade på grafikkorten i win 7 system check, där de fick 1.0 i score.
Efter drivrutiner installerats osv kommer de upp till 7.9.

Inga lampor på morderkortet lyser ang. felsökning, endast vid uppstart så lyser alla lampor till, och sen slockar efter 1 sekund. (alla=vga,cpu,ram osv.)

Har installerat EVGA precision nu, för att jag var lite orolig på temperaturerna och fläkthastigheten, alla temperaturer ser bra ut.

Men "gpu2 tachometer" går skyhögt, runt 4900 rpm konstant. Undrar om det kan vara orsaken, och om det är skadligt / hög temp / går sönder snabbare.

http://imageshack.us/photo/my-images/690/desktop2011082312024...

Permalänk
Medlem

Ett tips är att dra ner MSI Afterburner och göra en fläktkurva för olika temperaturnivåer så får du nog ner varvtalet när du inte använder kortet! Hög temperatur är det defenitivt inte, grafikkort susar gärna upp i temperaturer och idle runt 40-50 är inte skadligt alls.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk

Antar då att detta är ett program, nerladdningsbart. Går det då att dra ner fläkten, för den låter som en hästbjörn! : )

Permalänk
Medlem

Ja det är ett program, ja det är nedladdningsbart, ja det fungerar till andra kort än MSI's, ja man kan sänka hastigheten på fläktarna alternativt göra en profil för när fläktarna ska dra igång..

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk

Tack för svar, är inte dryg. Men har någon något mer utförligt om hur man kan dra ner fläkten i det här programmet ?
Är tachometer en fläkt ? För det finns gpu fanspeed 2, som går runt 40%.

Permalänk
Antielefant

Låter ena kortet väldigt mycket är det oftast så att det inte sitter helt intryckt i PCIe-slotten. Kolla så kortet sitter rakt när du skruvat fast det, kan ha hamnat nåt emellan som bryter ut bakkanten när man skruvar fast det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Okej, ska kolla. Behöver vinkla upp korten lite när jag satte i dom, för att komma ner i skruvhålen, ska kolla så dom sitter lika.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Misconception:

Okej, ska kolla. Behöver vinkla upp korten lite när jag satte i dom, för att komma ner i skruvhålen, ska kolla så dom sitter lika.

Korten ska sitta dikt an och spikrakt parallellt mot moderkortet, annars får du bekymmer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

*gulp* Haha, dom ser raka ut. Ska ta ut och kolla strax. Kan detta vara orsaken till att fläkten går i 100000 rpm?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Misconception:

*gulp* Haha, dom ser raka ut. Ska ta ut och kolla strax. Kan detta vara orsaken till att fläkten går i 100000 rpm?

Ja, sitter inte kontakten helt i sockeln kör grafikkortet automatiskt i maxvarv.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

(Ursäkta att jag lånar tråden lite)Jag har samma problem med dubbeluppstarten, inte alltid men ibland, riktigt skumt och lite irriterande. Ingen som har en lösning på detta? Har foxconn bloodrage moderkort, 6gb dominator tripple channel, 6870 i crossfire och en i7 965 extreme. Tackar så hemskt mycket om någon har information om vad det kan bero på?

Permalänk

Har inte fått någon lösning på systemet, har kollat på grafikkorten så dom sitter bra, vickat lite och skruvat upp skruvar mm.
Fortfarande ingen lösning, fläkten låter lika mycket ändå.

Ska jag pröva att byta plats på grafikkorten ? Eller försöka något i afterburner ?
Eller någon som gör hemmabesök i sthlm söderort ?

Permalänk

Provade att byta plats på grafikkorten men ingen höjdare. Låter likadan som förut, och när jag kollar på tachometer RPM i msi afterburner, är det nu GPU 1 som har 4900.

Antar att det är fel i grafikkortet vid det här laget. Ska väl reklamera det och skicka tillbaka det.

Samtidigt så har jag lite problem med uppstart som jag nämde tidigare, nu verkar min CPU LED lysa lite väl mycket vid uppstart, ibland slocknar den aldrig tills datan startar om sig själv, den kan göra det upp till 3 gånger. Sedan så kommer allting igång, skräm, mus, tangentbord och windows.

Alla LED's lyser till vid uppstart dock, cpu och ram..
Något fel på processorn då också ? Verkar ju konstigt att den startar ibland, och ibland inte. Men är orolig för lampan där.

Någon som har något svar ?

Permalänk

Filma din dator medan du felsöker, lägg sedan ut på youtube och länka klippet i denna tråd.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=QegYNBwPVCQ

Går jävligt skums vid uppstart, sen efter den kommer igång så går det felfritt med temperaturer osv, och grafikkortsfläkten som låter. över 4900 rpm, och kollade så allt sitter i bra och bytt plats på dom

Permalänk
Medlem

Har du gått in i MSI afterburner och kollat om du kan justera det? Går det inte att kontakta EVGA?

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk

Ja, har kollat i afterburner, med jag kan ju inte dra ner varvtalet, fläkten går aldrig över 50% speed enligt MSI.

Vet inte vad som är skillnaden mellan tachometer RPM och fan speed. För RPM'n kan jag inte ändra överhuvudtaget. Den håller sig alltid på 4950, oavsett temperatur.

Har kollat igenom EVGA, men hittade inget om europas RMA / retur system. Kontakade komplett istället, men inte fått något svar än.

Permalänk
Medlem

Köper man en prestandadator, med såpass tunga grafikkort, så tänker man ju inte på ljudnivån? Att få en såpass dator ljudtyst går inte

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbapontus91:

(Ursäkta att jag lånar tråden lite)Jag har samma problem med dubbeluppstarten, inte alltid men ibland, riktigt skumt och lite irriterande. Ingen som har en lösning på detta? Har foxconn bloodrage moderkort, 6gb dominator tripple channel, 6870 i crossfire och en i7 965 extreme. Tackar så hemskt mycket om någon har information om vad det kan bero på?

Det är "normalt" enligt evgas forum. Det händer bara när man har haft strömmen avstängd, så kallad cold boot tror jag.

Sen till OP, har du kollat i evgas forum ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Har du prövat ett kort åt gången?

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk

Ja, har kollat EVGA's forum. Hittar ingenting liknande, dom klagar över fanspeed på 40% = RPM 2200
När min går upp i 4950.

Och ja, jag har provat ett kort åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Köper man en prestandadator, med såpass tunga grafikkort, så tänker man ju inte på ljudnivån? Att få en såpass dator ljudtyst går inte

Men herregud, hans kort varvar 4900 rpm från boot. Det är inte normalt.

Om jag har förstått det rätt så är det en Pci-e slot som felet är relaterat till. Alltså, det spelar ingen roll vilket av korten du kör i den sloten?
Om båda korten agerar likadant i en slot skulle jag säga att moderkortet är knas. Är det bara ett kort som varvar oavsett slot så är det grafikkortet som bör få sig en RMA.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Verkar vara fel på kortet

Permalänk

Det är kortet som det är fel på, bytt plats på dom, det är samma kort som kör 4900 rpm.
Ska skicka tillbaka det efter helgen.

Kan uppstarten vara linkat eller beror detta på ett annat problem ? Verkar konstigt att datorn fungerar helt bra annars, förutom ljudnivån då. Bara vid uppstart som den startar om o lampor blinkar hit och dit.

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro