Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Zotac förvandlar Displayport till dubbla HDMI

Permalänk
Melding Plague

Zotac förvandlar Displayport till dubbla HDMI

Med en enkel adapter gör Zotac om Displayport eller Mini Displayport till två HDMI-anslutningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Då kör vi snart 12 skärmar med Eyefinity6 då ^^

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Det kommer då att bli samma bild på HDMI-utgångarna? Användaren kommer alltså inte att kunna ha två separata skärmar genom denna eller tänker jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Lär ju vara DP 1.2? gött att den letat sig ut på marknaden. fast den klarar mycket mer.

*edit* DP 1.1a klarade visst 2 HD skärmar. DP 1.2 klarar 4 st 1920*1200 (sida 34 av DisplayPort

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det kommer då att bli samma bild på HDMI-utgångarna? Användaren kommer alltså inte att kunna ha två separata skärmar genom denna eller tänker jag helt fel?

DP 1.1a klarar att streama till 2 HD skärmar samtidigt via adapter så jag tror de kan vara olika.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

DP 1.1a klarar att streama till 2 HD skärmar samtidigt via adapter så jag tror de kan vara olika.

Jo eftersom det står att den klarar 3840 x 1080 så bör det ju vara olika bild, men dom måste väl ligga bredvid varandra antar jag, itne så att man har en 3e skärm emellan tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv

Frågan är ju hur den egentligen fungerar? Med tanke på att det knappt finns några Geforce-kort som använder DisplayPort så verkar produkten i dagsläget passa med Radeon-kort. Då borde man kunna få ut två skärmar per DP-port istället för att använda kedjekopplade DisplayPort-skärmar eller en MST-hub. Lite synd att den endast klarar 1920x1080 max men likväl en intressant och förhoppningsvis trevlig produkt.

Frågan är bara om inte denna krockar med HDMI-gruppens tidigare tramseri? Som jag fattar det så borde denna produkt vara okej åtminstonde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jo eftersom det står att den klarar 3840 x 1080 så bör det ju vara olika bild, men dom måste väl ligga bredvid varandra antar jag, itne så att man har en 3e skärm emellan tex.

DP 1.1a har stöd att streama två skilda skärmar i olika upplösning. så det borde funka till allt med HDMI uttag på sig i och inte bli att den hanterar dem som samma skärm

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Frågan är bara om inte denna krockar med HDMI-gruppens tidigare tramseri? Som jag fattar det så borde denna produkt vara okej åtminstonde.

Det som krockar är MiniDP. Den här är fullsize.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Det som krockar är MiniDP. Den här är fullsize.

Själva adaptern använder MiniDP. Kabeln på bilden har en MiniDP i ena änden och en DP-kontakt i andra. MiniDP-änden sitter inkopplad i adaptern.

Permalänk
Medlem

Något som sett till om MST-hubbar har kommit ut än?
Alltså DP till flera DP.
Dock verkar denna adapter använda sig av tekniken med MST-hubbarna som de var tänkta dock bara den kommer med HDMI som utgångar vilket var ett alternativ som listades hur dessa skulle kunna se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Själva adaptern använder MiniDP. Kabeln på bilden har en MiniDP i ena änden och en DP-kontakt i andra. MiniDP-änden sitter inkopplad i adaptern.

Ja, men då är det en MiniDP-hona. Ska inte vara problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Det som krockar är MiniDP. Den här är fullsize.

Finns ju med MiniDP också. Men det faktum att sladden går att koppla av dosan med HDMI-kontakter tror jag gör det OK med produkten...

Permalänk

Skulle vara najs till Macbooken. Ofta man ska iväg och jobba eller så och bara har laptopen men vill använda 2 externa skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Frågan är ju hur den egentligen fungerar? Med tanke på att det knappt finns några Geforce-kort som använder DisplayPort så verkar produkten i dagsläget passa med Radeon-kort.

Mängder av moderna macar har just display port och geforce.

Skrivet av anders190:

Frågan är bara om inte denna krockar med HDMI-gruppens tidigare tramseri? Som jag fattar det så borde denna produkt vara okej åtminstonde.

Det gäller endast HDMI-kablar, är det en HDMI-hane i ena änden måste det vara en HDMI-hane i andra med, annars räknas det inte som HDMI-kabel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adamq10:

Mängder av moderna macar har just display port och geforce.

Det gäller endast HDMI-kablar, är det en HDMI-hane i ena änden måste det vara en HDMI-hane i andra med, annars räknas det inte som HDMI-kabel.

De Apple-modeller som går att köpa idag finns inte Nvidia med som tillval ens. Tidigare fanns de dock med. Nyare Quadro-kort brukar dock komma med DisplayPort, har själv använt sådanna kort med dessa anslutningar.

Bra det iallafall.

Permalänk
Medlem

Då är frågan;

Är den passiv eller aktiv? Fungerar den med andra ord i en eyefinity-rigg eller om man ska ha mer än 2 skärmar?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jo eftersom det står att den klarar 3840 x 1080 så bör det ju vara olika bild, men dom måste väl ligga bredvid varandra antar jag, itne så att man har en 3e skärm emellan tex.

3840 x 1080 är upplösning med dubbla skärmar så jag tolkar det som att det är expanderat skrivbordsbild då.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

3840 x 1080 är upplösning med dubbla skärmar så jag tolkar det som att det är expanderat skrivbordsbild då.

3840x1080 är samma bild fast över två skärmar. Typ som eyefinity (fast med två skärmar). Dock kan man ju köra 2x 1980x1050 och 'expandera skrivbordet' på de så man får mer arbetsyta.

Permalänk
Medlem

Så länge som ingen får för sig att denna strider mot någon lag så är det en trevlig pryl för dem som får nytta av den.
Jag tycker att man borde belöna dessa kreativa själar istället för att bestraffa dem för att de tar fram produkter som gynnar hela marknaden.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra!
Jag köpte dock den dyrare dockan med två DVI-portar bara för att kunna lösa det här problemet här.

Men nu kanske det skulle gå att få in en skärm till i dockan. Jag tror den stödjer max 2 skärmar på de fyra portarna som finns(1 displayport, 2 DVI, 1 VGA). Det är en Dell Advanced Port Replicator för Lattitude-serien. Någon som vågar sig på en gissning?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

"Adaptern klarar av att hantera två skärmar på upp till 1920 x 1080 pixlar vardera"
1920x1080? Så man kan inte köra 1920x1200-skärmar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

"Adaptern klarar av att hantera två skärmar på upp till 1920 x 1080 pixlar vardera"
1920x1080? Så man kan inte köra 1920x1200-skärmar?

Du kan köra såna skärmar tror jag nog, men inte köra dem i högre upplösning än 1920x1080.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

"Adaptern klarar av att hantera två skärmar på upp till 1920 x 1080 pixlar vardera"
1920x1080? Så man kan inte köra 1920x1200-skärmar?

Skrivet av Tozzi:

Du kan köra såna skärmar tror jag nog, men inte köra dem i högre upplösning än 1920x1080.

mycket riktigt om det är DP 1.1a (som är högst sannolikt) så klarar den inte att streama högre till två skärmar.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄