Permalänk
Medlem

NZXT H2 Hotswap

Hej, har precis inhandlat mig ett nytt chassi som har en hotswap enhet på toppen.
chassiet heter NZXT H2 och har en liten lucka på toppen, där under finns en hotswap enhet, men när man öppnar locket, så möts man av detta meddelande:

"Note: This HDD dock does not support hot swap natively. Please make sure you have an AHCI capable motherboard with a hot swappable HDD. Please install the HDD before starting the system"

Detta betyder alltså att jag måste ha ett mobo med AHCI, det har jag.
Jag måste ha en HDD som stöder hotswap, jag har en SAMSUNG HD502IJ (500GB SATA2).
Så jag kan alltså inte använda "riktig" hotswap, dvs att stoppa in o ta ur hdd när datorn är igång?
En annan konstig sak är att hdd som ligger i hotswap enheten inte hittas i BIOSen på mitt moderkort, men fungerar utmärkt i windows.
Mitt moderkort är ett ASUS P8P67 PRO REV B3 (resten står i sign)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tänkte lägga till en fråga, om man stoppar i hårddisken när datorn är igång, vad är det som kan hända?
kan hårddisken går sönder, eller kan det hända mera saker, som att moderkortet eller nätaggregatet kan gå sönder?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

alla diskar går att hotswapa så länge som kontrollerkortet/systemet kan stänga av disken ordentligt under drift. bör räcka med att göra en "säker borttagning" på disken lr vad det nu heter på svenska.
peta in disk under drift ger inga negativa effekter så länge du inte överbelastar nätagget, kommer ta 5-10 sekunder innan du har att disken har spinnit igång och därefter ska den hittas av windows

Permalänk
Medlem

Jag har fått problem på en backup2disk server med eSATA diskar kopplade,
enda sättet att få det att fungera är att göra det via "säker borttagning",
det är ju lite bökigt ibland så jag har på den servern gått över till hotswap!.exe (http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm)
Så precis som ajsman skriver så länge kontrollern har stöd för det
(alternativt AHCI i bios aktiverat) och det operativ kompilerat någon gång efter 2005 skall det fungera.

Men det är i den teoretiska världen, hemma har jag en antec SATA vagga som funkar så som du beskriver (lika dåligt och på ett ASUS p6x58d-e) så förbered dig på långa kvällar för att få det att fungera (jag gav upp och startar om istället)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsman:

alla diskar går att hotswapa så länge som kontrollerkortet/systemet kan stänga av disken ordentligt under drift. bör räcka med att göra en "säker borttagning" på disken lr vad det nu heter på svenska.
peta in disk under drift ger inga negativa effekter så länge du inte överbelastar nätagget, kommer ta 5-10 sekunder innan du har att disken har spinnit igång och därefter ska den hittas av windows

Skrivet av ^bC^:

Jag har fått problem på en backup2disk server med eSATA diskar kopplade,
enda sättet att få det att fungera är att göra det via "säker borttagning",
det är ju lite bökigt ibland så jag har på den servern gått över till hotswap!.exe (http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm)
Så precis som ajsman skriver så länge kontrollern har stöd för det
(alternativt AHCI i bios aktiverat) och det operativ kompilerat någon gång efter 2005 skall det fungera.

Men det är i den teoretiska världen, hemma har jag en antec SATA vagga som funkar så som du beskriver (lika dåligt och på ett ASUS p6x58d-e) så förbered dig på långa kvällar för att få det att fungera (jag gav upp och startar om istället)...

ok, tack för svaren, men bara så att jag är säker, om min dator inte klarar av "riktig hotswap" så kommer ingenting gå sönder?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kommer _förmodligen_ inte ske något farligt, hot swap diskar brukar ha en delay så den hinner starta upp och initera elektroniken innan den hasplar ur sig massa skit på data kanalen... nackdelen om det är en disk som inte ingår i en raid är att systemet har mountat disken och då måste du köra en unmount innan du gör något anars kommer din "volume dirty bit" finnas kvar och då tvinga en chkdsk vid uppstart vilket är j***gt nervigt... (testa själv med att bara dra ur disken och sen trycka i den igen och kör en "fsutil dirty query X:", gör sen samma sak efter en riktig unmount/mount...) har du dessutom otur görs det en skrivning och då kan det balla ur...

Permalänk
Avstängd

Fan vad surt.:( Här säljer dom något som påstås klara av hotswap och så är det mer bökigt än vad det borde vara.:(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Fan vad surt.:( Här säljer dom något som påstås klara av hotswap och så är det mer bökigt än vad det borde vara.:(

Jag vågade äntligen prova hotswapen nu, den fungerar ju utmärkt! inga som helst problem med den, den fungerar som en riktig hotswap ska funka.
Klisterlappen var troligtvis bara för att folk inte ska börja stämmas hit och dit när dom säljer chassin i USA

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Jag vågade äntligen prova hotswapen nu, den fungerar ju utmärkt! inga som helst problem med den, den fungerar som en riktig hotswap ska funka.
Klisterlappen var troligtvis bara för att folk inte ska börja stämmas hit och dit när dom säljer chassin i USA

Okej det känns ju bra!:)^^ Kanon, tack för information!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!