Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med Crossfire Radeon 6870

Permalänk
Medlem

Hjälp med Crossfire Radeon 6870

Tjena

Har köpt två stycken Radeon 6870 som kom med posten idag.

Jag har tänkt köra crossfire självklart.
Men eftersom det är första gången jag använder det har jag lite frågor.

Jag vet hur man koppar in korten och använder crossfire bryggan etc.

MEN
1. Hur vet jag att crossfire körs? ifall jag går in i CCC så finns det en flik som heter gaming som man kan trycka på CrossforeX configuration och där kan man trycka i att man vill använda Crossfire. Skärmen blinkar till och sen händer det inte så mycket mer än att rutan är i bockad.
Under den CrossforeX configuration fliken så finns det en CrossfireX Diagnostics flik. Har tryckt på den men det står inget där när Crossfire är igång.

2. Jag kör med två skärmar inget eyefinity. Men när jag kopplar bägge skärmarna till ett grafikkort så funkar bara huvudskärmen. Så nu har jag skärmarna i varsin grafikkort och då funkar det.
Men när jag trycker på enable Crossfire så slutar den andra skärmen och bara huvudskärmen funkar.

Det är ganska förvirrande eftersom jag inte riktigt vet hur skärmarna eller grafikkorten ska bete sig när crossfire är igång och funkar som det ska.

MVH
Robert

Visa signatur

It's a tarp!

Permalänk
Hedersmedlem

För att kolla om du har Crossfire igång finns det ett enkelt sätt. Ladda hem och installera MSI Afterburner, och kör sedan något grafikintensivt (Spel, benchmark, furmark), och kolla "GPU Usage" på GPU1 och GPU2 i diagrammen. Går båda upp lika mycket är Crossfire aktiverat.

Kör du DVI>VGA-adapter på någon / båda skärmarna? Många modeller av 6870 klarar bara av denna omvandlingen av signal på den ena av de två DVI-portarna, och därför kommer det inte fungera om du har två skärmar med VGA.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Har en med DVI och en med VGA med VGA till DVI adapter.

Visa signatur

It's a tarp!

Permalänk
Skrivet av Leifson:

För att kolla om du har Crossfire igång finns det ett enkelt sätt. Ladda hem och installera MSI Afterburner, och kör sedan något grafikintensivt (Spel, benchmark, furmark), och kolla "GPU Usage" på GPU1 och GPU2 i diagrammen. Går båda upp lika mycket är Crossfire aktiverat.

Kör du DVI>VGA-adapter på någon / båda skärmarna? Många modeller av 6870 klarar bara av denna omvandlingen av signal på den ena av de två DVI-portarna, och därför kommer det inte fungera om du har två skärmar med VGA.

Det finns ett bättre sätt att veta att CF körs. Högerklicka på CCC ikonen nere vid klockan, häv pekaren över ett av korten som visas, sen på CF settings och kryssa i "show CF status icon when applicable". Mer än så behöver du inte göra. Kom ihåg att CF inte fungerar i windowed mode.

Permalänk
Medlem

Tack Zeuxlarsson

En fråga kvar nu.
Finns det något sätt jag kan ha Crossfire på och använda två skärmar?
Har en DVI och en VGA skärm?
Kan byta DVI skärmen till en HDMI kontakt istället ifall det skulle spela roll.

Eller ifall jag vill ha 2 skärmar så får jag finna mig i att sätta på Crossfire när jag spelar spel som kräver det?

Visa signatur

It's a tarp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMDobba:

Tack Zeuxlarsson

En fråga kvar nu.
Finns det något sätt jag kan ha Crossfire på och använda två skärmar?
Har en DVI och en VGA skärm?
Kan byta DVI skärmen till en HDMI kontakt istället ifall det skulle spela roll.

Eller ifall jag vill ha 2 skärmar så får jag finna mig i att sätta på Crossfire när jag spelar spel som kräver det?

Ja, det ska bara vara att aktivera skärm nr två i Windows. Högerklocka på bakgrunden > Skärmupplösning. Borde finnas två skärmar där, varav den ena är svart. Aktivera denna.

Funkar det inte, sätt VGA-skärmen i det andra uttaget på grafikkortet och prova igen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr den hittar inte 2 skärmar. Just nu har jag huvud skärmen i kopplad i grafikkort nr 1. Och VGA skärmen i NR 2.

När jag stänger av Crossfire så får jag bild på båda skärmarna när jag har det kopplat så. Ifall jag båda skärmarna i grafikkort nr 1 så får jag bara bild på en skärm båda med och utan crossfire.

Och när jag går till bakgrunden > Skärmupplösning så finns det bara en skärm också. Man kan trycka på identify och då kommer en mindre ruta upp bredvid huvudskärmen och så står det Another display not detected.

Och i menyen kan står det.

Display: Availavle display output on: AMD readeon HD 6800 series.
Sen står det

Multiple displays: No display detected men det är en meny så det går att ändra till Try to connect anyway on VGA.

Testat göra det och då ser det ut att man har två skärmar men i skärmen startar inte för det.

Visa signatur

It's a tarp!