Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Kylare medvetet på fel håll, risker?

Hej,

Jag klämde på en gammal freezer 7 pro jag hade liggandes. Vengeance minnena gjorde dock en vanlig installation omöjlig så jag testade att sätta den så fläkten blåser underifrån och uppåt istället.

Såhär ser det ut: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e5e6d81e7b2a_IMAG0184.jpg

När man installerar denna fläkt så klämmer man först dit en ram runt CPU med push pins liknande fästen.
Sen skruvar man dit flänsen med en skruv på vardera på den här ramen. I en standard installation hamnar skruvarna uppe och nere. När jag installerat på detta sätt hamnar dom dock till vänster och höger, vilket möjligtvis kan ge lite sämre "fästkraft" för flänsen.

Men annars, detta sabbar inte luftflödet alltför mkt eller?

Chassit är ett haf 912 med standard fläktar (200mm fram och 120mm bak). Idle kärn temp är liknande som innan, Load tempen -10c nu. Bios tempen visade nästan 20c kallare.

Permalänk

Många tillverkare gör sina kylare så att de blåser uppåt. Min noctuakylare kan monteras antingen så att fläkten blåser uppåt eller bakåt, så jag tror inte det blir nåt problem om den sitter bra.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Processorn lär bli varm när grafikkortet får jobba, då varmluften sugs lättare upp av fläkten :/
Får kylaren plats över minnet/minnena om du drar av deras värmespridare/kylflänsar?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14