Kompakt motstånd mot kopieringsavgiften

Permalänk
Avstängd
Skrivet av treffin:

Du missade alltså att det handlar om en privatkopieringsavgift?

Privatkopiering av digital media förekommer ju inte. I princip.

Vem sitter o lyssnar på polarns mp3or och kopierar av dem?

Folk laddar ju ner från nätet och det vill de ju inte se som privatkopiering? För gör de det blir den väl laglig helt plötsligt?

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquis79:

Privatkopiering av digital media förekommer ju inte. I princip.

Vem sitter o lyssnar på polarns mp3or och kopierar av dem?

Folk laddar ju ner från nätet och det vill de ju inte se som privatkopiering? För gör de det blir den väl laglig helt plötsligt?

Om du för över musik från din dator till en mp3-spelare privatkopierar du. Osv osv. Om du laddar ner från någon du inte känner är det ju inte privatkopiering, då du inte är nära bekant eller släkt med vederbörande. Jag vet inte riktigt vad du vill få fram eller ens varför du citerade mitt inlägg faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Du missade alltså att det handlar om en privatkopieringsavgift?

Vad jag inte förstår är hur de kan ta ut en privatkopieringsavgift för en fil som jag har köpt, äger inte jag det jag har köpt längre?
Sen varför ska de ta ut en privatkopieringsavgift när jag kopierar mina egna semesterbilder/filmer som jag tagit själv och som är till 100% mina och ingen annans? äger jag inte det jag producerat själv längre heller?

Den här avgiften har uppkommit av en orsak och det är för att täcka upp för piratkopieringen eftersom de inte kan upprätthålla den på andra sätt.
De kan iofs inte upprätthålla att alla håller hastigheten heller så varför inte införa att alla automatiskt betalar lite i böter när de köper bensin eftersom bensinen kan bidra till att man kör för fort. På så sätt får de in pengarna de missar på att inte ta alla fortkörare, de kan dessutom dra ner på trafikpoliser som kontrollerar detta idag och de kan satsa de resurserna på att lösa mer allvarliga brott som t.ex. vem som köpt 2liter sprit mer än man får när man åkt utomlands, vem som pinkat på en polisbil eller ännu värre köpt en toblerone för skattebetalarnas pengar.