Asus lanserar E45M1-I Deluxe och E45M1-M Pro

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar E45M1-I Deluxe och E45M1-M Pro

Asus introducerar två uppdaterade moderkort med AMD:s nya processor E-450 "Zacate" i formfaktorerna Mini ITX och Micro ATX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas på ett lågt pris!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Känns inte direkt som en stor förändring mot förra, men det är iaf något!

Hade dock gärna velat ha ett ITX-kort med en PCI port istället för PCI-ex. Hade passas mer av mina instickskort!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Den större ser mer ut som DTX än mATX.

Permalänk
Inaktiv

Hur tror ni denne deluxe skulle stå sig emot en asrock ion 330 med intel atom 1.6ghz när det gäller att surfa t.ex?
För min ion 330 är fan seg på allt, surfa, spela musik med mediamonkey.. Ja, den är något seg helt enkel. Film går ju smort, inget att klaga på, men har tröttnat på att den släpar efter när man gör något så enkelt som att surfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comradebootstrap:

Hur tror ni denne deluxe skulle stå sig emot en asrock ion 330 med intel atom 1.6ghz när det gäller att surfa t.ex?
För min ion 330 är fan seg på allt, surfa, spela musik med mediamonkey.. Ja, den är något seg helt enkel. Film går ju smort, inget att klaga på, men har tröttnat på att den släpar efter när man gör något så enkelt som att surfa.

Fusion är hästlängder före Atom

Fast, jag tror att det du ska ha en en liten och smidig Llano rigg (AMD A-serien APU's) Det skulle nog passa dig som handen i handsken

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

En fråga jag har bara: Man säger ju att Llano är en ny utmanare till Intel's motsvarighet, va? Men, Llano verkar ju springa i åttor runt allt vad Intel har i den prisklassen och för det syftet (HTPC med mera). Hur kommer det sig att folk fortfarande köper Intel HTPCs? Är det på grund av endast för att bojkotta AMD och/eller stödja Intel? Eller är det något jag missar?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Beror nog på vem du frågar min htpc är AMD likaså de flesta av mina bekantas...

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd

Grabbar! Som alla vet har moderkort "begränsad livslängd" och jag funderar på detta:

a) varför skaffar sig inte folk ett billigt server-mobo, jag menar det håller väl längre
b) eller är det så att server-mobo inte håller längre än vanliga dito
c) eller är det så att server-mobo inte har alla funktioner man behöver i ett mobo för PC?

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Hade bara köpt llano i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

En fråga jag har bara: Man säger ju att Llano är en ny utmanare till Intel's motsvarighet, va? Men, Llano verkar ju springa i åttor runt allt vad Intel har i den prisklassen och för det syftet (HTPC med mera). Hur kommer det sig att folk fortfarande köper Intel HTPCs? Är det på grund av endast för att bojkotta AMD och/eller stödja Intel? Eller är det något jag missar?

Orsaken till att folk köper Intel är att deras lösning duger till HTPC. Fusion tillför en starkare GPU vilket är bra om man vill syssla med lite spelande, dock bara äldre spel eller med väldigt låga inställningar på nyare spel. Men för att se 1080p så räcker det med Intels lösningar och förutom Atom-familjen så är Intels CPU-del mycket bättre än AMDs, dvs snabbare på allt annat än grafik där den ändå klarar det som behövs. Så egentligen behövs inte Fusion i en HTPC för dess grundändamål. Dock bra för bärbara etc där lite bättre grafik är mycket värt.

Själv har jag precis köpt ett E35MI-1 Deluxe och är nöjd med det, hade dock i efterhand kunnat vänta några veckor till och fått en E45 då jag faktiskt har lite behållning av att spela också. E35 klarar dock Portal i max-max med spelbara framerate, så är hyfsat nöjd.

Skrivet av comradebootstrap:

Hur tror ni denne deluxe skulle stå sig emot en asrock ion 330 med intel atom 1.6ghz när det gäller att surfa t.ex?
För min ion 330 är fan seg på allt, surfa, spela musik med mediamonkey.. Ja, den är något seg helt enkel. Film går ju smort, inget att klaga på, men har tröttnat på att den släpar efter när man gör något så enkelt som att surfa.

Min E-350 är utmärkt till att surfa med, känns som en hyfsat snabb laptop i Chrome. Flash etc flyter fint då det hårdvaruaccelereras.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Grabbar! Som alla vet har moderkort "begränsad livslängd" och jag funderar på detta:

a) varför skaffar sig inte folk ett billigt server-mobo, jag menar det håller väl längre
b) eller är det så att server-mobo inte håller längre än vanliga dito
c) eller är det så att server-mobo inte har alla funktioner man behöver i ett mobo för PC?

Livslängden är inget problem.. Tekniken kommer garanterat bli "out of date" innan den går sönder pga ålder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minimupp:

Livslängden är inget problem.. Tekniken kommer garanterat bli "out of date" innan den går sönder pga ålder.

Okej.:) Så folk byter mobo som man byter om inte underkläder så i alla fall som man byter en bil eller flickvän?:O

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

wooow... vilka uppskruvade klockfrekvenser att skryta med XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Okej.:) Så folk byter mobo som man byter om inte underkläder så i alla fall som man byter en bil eller flickvän?:O

Byter MK oftare än Bil iaf , flickvän försöker jag låta bli att byta då jag är nöjd

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte kastade med en fjärrkontroll på Asus E45M1-I Deluxe!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Okej.:) Så folk byter mobo som man byter om inte underkläder så i alla fall som man byter en bil eller flickvän?:O

Dom här produktera säljs ju mobo+prolle i ett paket, är ofta små formfaktorer (mini-ITX t.ex.) och kostar dryga tusenlappen inkl allt. Så det känns lite som att både utbudet av serverbrädor och vitsen med dom är begränsad. Åtminstone jag har lättare att ha en slit och släng attityd till saker som kostar som dessa. Om man nu kan kalla det slit och släng att köpa något nytt för ~1000 kr vartannat eller vart tredje år.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snox:

Byter MK oftare än Bil iaf , flickvän försöker jag låta bli att byta då jag är nöjd

Ha ha...:D

Skrivet av TheJerk:

Dom här produktera säljs ju mobo+prolle i ett paket, är ofta små formfaktorer (mini-ITX t.ex.) och kostar dryga tusenlappen inkl allt. Så det känns lite som att både utbudet av serverbrädor och vitsen med dom är begränsad. Åtminstone jag har lättare att ha en slit och släng attityd till saker som kostar som dessa. Om man nu kan kalla det slit och släng att köpa något nytt för ~1000 kr vartannat eller vart tredje år.

Okej nu förstår jag hur du tänker.:)^^ Men vad har du för åsikt om att man skaffar en server-mobo (med ett stort chassi givetvis) av denna typen: http://www.indomo.se/9399-MK-Intel-Star-Lake-S5000PSLSATA-6SA... som är lite större?;) Dom lär man ju inte byta ut vartannat år så att säga.^^ Går/är dessa optimerade för PC användning eller är jag helt ute och cyklar?:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ha ha...:D

Okej nu förstår jag hur du tänker.:)^^ Men vad har du för åsikt om att man skaffar en server-mobo (med ett stort chassi givetvis) av denna typen: http://www.indomo.se/9399-MK-Intel-Star-Lake-S5000PSLSATA-6SA... som är lite större?;) Dom lär man ju inte byta ut vartannat år så att säga.^^ Går/är dessa optimerade för PC användning eller är jag helt ute och cyklar?:P

-----------------
Dels går inte priset att försvara, när du ska ha en prolle till den plus minnen, sen så är grafikkortsutbudet nästan lika med noll, om du inte vill köra gamla pci grafikkort förstås och då går man ju miste om hårdvaruaccelering
Det där stora moderkortet kräver ett rejält utrymme dessutom ovanpå allt, och man vill ju inte ha en extra tvbänk för htpc´n precis^^
Så, det är helt enkelt inte praktiskt:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Herregud Asus släng på en integrerad nätdel och extern strömmatning och en fjärrkontroll och ni kommer sälja ungefär 73,5% fler Fusion-kort, hur svårt kan det vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

-----------------
Dels går inte priset att försvara, när du ska ha en prolle till den plus minnen, sen så är grafikkortsutbudet nästan lika med noll, om du inte vill köra gamla pci grafikkort förstås och då går man ju miste om hårdvaruaccelering
Det där stora moderkortet kräver ett rejält utrymme dessutom ovanpå allt, och man vill ju inte ha en extra tvbänk för htpc´n precis^^
Så, det är helt enkelt inte praktiskt:)

Okej, då vet jag.:) Trodde man kunde slå 2 flugor i en smäll.:P Men tack i alla fall.:up:

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av comradebootstrap:

Hur tror ni denne deluxe skulle stå sig emot en asrock ion 330 med intel atom 1.6ghz när det gäller att surfa t.ex?
För min ion 330 är fan seg på allt, surfa, spela musik med mediamonkey.. Ja, den är något seg helt enkel. Film går ju smort, inget att klaga på, men har tröttnat på att den släpar efter när man gör något så enkelt som att surfa.

Då tycker vi samma sak.
Jag är mest förvånad över att folk tycker det är ok betala flera 1000:- för en seg dator bara för att det är HTPC, varför göra kompromiss när det inte behövs.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Orsaken till att folk köper Intel är att deras lösning duger till HTPC. Fusion tillför en starkare GPU vilket är bra om man vill syssla med lite spelande, dock bara äldre spel eller med väldigt låga inställningar på nyare spel. Men för att se 1080p så räcker det med Intels lösningar och förutom Atom-familjen så är Intels CPU-del mycket bättre än AMDs, dvs snabbare på allt annat än grafik där den ändå klarar det som behövs. Så egentligen behövs inte Fusion i en HTPC för dess grundändamål. Dock bra för bärbara etc där lite bättre grafik är mycket värt.

Själv har jag precis köpt ett E35MI-1 Deluxe och är nöjd med det, hade dock i efterhand kunnat vänta några veckor till och fått en E45 då jag faktiskt har lite behållning av att spela också. E35 klarar dock Portal i max-max med spelbara framerate, så är hyfsat nöjd.

Min E-350 är utmärkt till att surfa med, känns som en hyfsat snabb laptop i Chrome. Flash etc flyter fint då det hårdvaruaccelereras.

Vad många inte tänker på är att vissa "essentiella" post processing uppgifter kräver en del shaders. Det som jag tycker är viktigast och det som jag använder är hårdvaru-deinterlacing.

Där borde Zacate slå både ION och hd3000.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk

Om jag då vill ha en dator som ska användas till en htpc till tvn och eventuellt som surfburk i sovrummet(kommer stå i sovrummet med kabel till tvn). vad ska jag då välja om man tar hänsyn till följande prioritetsordning:

film/serier 720p
Pris
Strömsnål
Formfaktor(så liten som möjligt)
1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Okej nu förstår jag hur du tänker.:)^^ Men vad har du för åsikt om att man skaffar en server-mobo (med ett stort chassi givetvis) av denna typen: http://www.indomo.se/9399-MK-Intel-Star-Lake-S5000PSLSATA-6SA... som är lite större?;) Dom lär man ju inte byta ut vartannat år så att säga.^^ Går/är dessa optimerade för PC användning eller är jag helt ute och cyklar?:P

Mja, är ju en dual-socket bräda till LGA771 och passar bara till Xeon X5xxx. Känns inte som det jag skulle skaffa för en vanlig PC. Och ska du ha två prollar i behöver du förmodligen köpa två av de dyraste för att få dubbel QPI-link eller motsvarande. Problemet är ju dessutom så att Intel och AMD har en tendens att byta sockel på sina processorer så risken är att man står där med sin kvalitetsbräda utan någon ny prolle att stoppa in. Och ECC-stöd är ju jättebra om man har användning för det, annars är det väldigt dyrt i onödan. Så jag skulle nog säga att du klarar dig fint med ett "vanlig" kvalitetsbräda som t.ex. Asus Deluxe, kommer hålla längre än tekniken är fräsch.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetande Pengar:

Om jag då vill ha en dator som ska användas till en htpc till tvn och eventuellt som surfburk i sovrummet(kommer stå i sovrummet med kabel till tvn). vad ska jag då välja om man tar hänsyn till följande prioritetsordning:

film/serier 720p
Pris
Strömsnål
Formfaktor(så liten som möjligt)
1080p

Kanske en sån som jag har? Asrock E350 i en Silverstone SG05 med 2tb HDD, DVD och 2gb ram för ca 2800:-

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Grabbar! Som alla vet har moderkort "begränsad livslängd" och jag funderar på detta:

a) varför skaffar sig inte folk ett billigt server-mobo, jag menar det håller väl längre
b) eller är det så att server-mobo inte håller längre än vanliga dito
c) eller är det så att server-mobo inte har alla funktioner man behöver i ett mobo för PC?

Har nog aldrig varit med om att ett moderkort gått sönder, isåfall har det varit trasigt från början. Har moderkort som hållit 25 år. Innan kondisarna pajjar har resten av prylarna varit redo för museum.

Visa signatur
Permalänk

Åh vad fint med många PCI-platser Är det värt att uppgradera en 330 som används som server/router/nas tro? Är strömförbrukningen högre eller lägre med denna?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Åh vad fint med många PCI-platser Är det värt att uppgradera en 330 som används som server/router/nas tro? Är strömförbrukningen högre eller lägre med denna?

Som server/NAS tror jag förbrukningen är något högre. Fusion har däremot lägre förbrukning vid grafikintensiv belastning, men det är väl inte så viktigt i NASen.. Skulle hellre vänta på de utannonserade C60 (tror jag det var) med 6w.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hur bra är en sån här på transcoding? Vill kunna konvertera och spela upp filmer "live" (.mkv-filer som konverteras och spelas upp på iPad). Förstår ju att en av de billigare SB-prollarna är att föredra, men klarar denna av det är det ju kalas i.o.m. strömförbrukning/passiv kylning! Eller skulle det belasta ett sånt här kort så hårt att den passiva kylningen egentligen inte riktigt räcker till?