Hur ofta köper du nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hur ofta köper du nytt grafikkort?

Har skapat en tidigare tråd där jag beskrev min ångest inför mitt köp av grafikkort.

Nu har jag "bestämt" mig att köra på ett MSI NGTX580 Lightning. Eftersom jag är en ny gamer på PC så undrar jag hur ofta folk köper nya grafikkort?

Hur länge "klarar" man sig på ett 580 på en 1920x1080 skärm. Skulle bli mindre ångest om jag visste att man klarade sig på ett kort i 2-3 år.

Permalänk
Skrivet av NerdHerd:

Har skapat en tidigare tråd där jag beskrev min ångest inför mitt köp av grafikkort.

Nu har jag "bestämt" mig att köra på ett MSI NGTX580 Lightning. Eftersom jag är en ny gamer på PC så undrar jag hur ofta folk köper nya grafikkort?

Hur länge "klarar" man sig på ett 580 på en 1920x1080 skärm. Skulle bli mindre ångest om jag visste att man klarade sig på ett kort i 2-3 år.

När du säger klarar dig menar du då maxa allt närmsta tre åren, eller bara spela laggfritt i tre år?

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk

Respons

Skrivet av NerdHerd:

Har skapat en tidigare tråd där jag beskrev min ångest inför mitt köp av grafikkort.

Nu har jag "bestämt" mig att köra på ett MSI NGTX580 Lightning. Eftersom jag är en ny gamer på PC så undrar jag hur ofta folk köper nya grafikkort?

Hur länge "klarar" man sig på ett 580 på en 1920x1080 skärm. Skulle bli mindre ångest om jag visste att man klarade sig på ett kort i 2-3 år.

Som föregående så handlar det om vad du vill ha ut av dina grafikkortsköp.
För att maxa allting konstant får du nog köpa nytt en gång om året i stort sett.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem

Grafiken sitter ju på moderkortet/cpun idag så det finns inget behov av externa kort för min del så aldrig. Sist jag köpte ett grafikkort var nog på tiden matrox var med i matchen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Grafiken sitter ju på moderkortet/cpun idag så det finns inget behov av externa kort för min del så aldrig. Sist jag köpte ett grafikkort var nog på tiden matrox var med i matchen.

Jo prova att lira spel på de kretsarna så får vi se hur lång tid du kan hålla dig från att köpa ett....

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.

Permalänk
Medlem

Jag köper nytt grafikkort ungefär var 3-4 år. För mig räcker det gott och väl

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara köpt mellan klass grafikkort och uppgraderat en gång om året. Men då mest för att jag kommit på nya idéer för datorn men inte för att det behövts uppgradera kort och gott.

Permalänk
Medlem

lär bli att uppgradera nästa sommar, då har jag haft mina 460 sli i 2 år och dom presterar fortfarande jävligt bra!

Permalänk
Skrivet av cybertomten:

Jo prova att lira spel på de kretsarna så får vi se hur lång tid du kan hålla dig från att köpa ett....

Han/hon kanske inte använder datorn till spel?

Permalänk
Medlem

Hmm, eftersom jag har lirat bf2 sen det kom ut har jag inte varit i så stort behov att ha det värsta men började med ett his radeon x850xt 2005 sen ett 4870 2009 sen ett till 4870 (cf) 2010 och nu ett 6970. Så det blir i snitt vart annat år. Dock påverkas det lite av min ekonomi. Men säg vart annat år q:

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Jag kan ju dela med mig av hur ofta jag köper nytt:

Grafikkort cirka 2 år.
Processor/moderkort/minnen cirka 3-4 år.
Chassi "jäkligt länge"
Nätagg: Uppgraderar vid behov (När det går sönder eller måste byta upp mig för fetare komponenter)

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

3 år eller liknande. Jag skulle stanna kvar med ett HD4770 men gick sönder efter 1 års användning eller nåt sånt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt Ati 4890 i 3 år och jag kan ha maxad grafik på nästan alla spel, fast får se nu inför bf3 hur det blir med grafiken, om man måsta ha nytt grafikkort eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Jag kan ju dela med mig av hur ofta jag köper nytt:

Grafikkort cirka 2 år.
Processor/moderkort/minnen cirka 3-4 år.
Chassi "jäkligt länge"
Nätagg: Uppgraderar vid behov (När det går sönder eller måste byta upp mig för fetare komponenter)

Samma här.

Permalänk
Medlem

Det är planerat att använda datorn till spel, och att maxa ett spel är inte nödvändigt. Lightning kortet jag köper verkar ha en del överklockningspotential så efter några månader kan man få lite mer kräm ur det om man vill. Men 2 år på medium/high inställningar klarar man?

Permalänk
Medlem

Säkert var 5-6:e år, om inte mer.. Bytte precis ut mig från ett ATI Radeon X1300PRO, ska jag vara ärlig så var det ett monster kort, spelade alla spel (kanske inte på högsta osv) men Crysis var inga problem.

Kör bara passiva kort, avvaktar till 7000 serien av AMD kommer fram med ett nytt.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Du klarar dig på 580 bra länge till. Köper man ett 460 så kommer man förstås klara sig betydligt kortare än tex. 580. Har nu 6950 och kommer nog köpa nytt om något år då jag är ganska kräsen och bortskämd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara admins som kan skapa en poll? Vore kul att se Sweclockers uppgraderings vanor

Permalänk
Medlem

Lite olika det där, jag har väl köpt 3st kort de senaste 12månaderna.
Ati 4350
Ati 5770
Gtx 580

Nu är jag lite sugen på att köpa ett nytt igen, en ny modell av 580. Kanske borde hålla ut några månader tills Amd och Nvidia släpper nya kort, inte så sugen på dual gpu kort.

Allt beror ju på vilka krav man har.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare köpt grafikkort när jag köpt ny dator, så vartannat vart tredje år ca.
Nu när processorerna är så pass starka behöver jag inte byta lika ofta, så
kommer nog byta grafikkort varannan generation - 5870 -> 7970 exempelvis.

iofs så blir det nog en Bulldozer nästa år också, eller efterträdaren till den.
Så då blir det kanske samtidigt med köp av ny dator som jag byter graffekort igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxezz:

Jag har haft mitt Ati 4890 i 3 år och jag kan ha maxad grafik på nästan alla spel, fast får se nu inför bf3 hur det blir med grafiken, om man måsta ha nytt grafikkort eller inte.

Om inte annat är väll DirectX 11 trevligt att ha då.

OnT: Köpte mitt första grafikkort julen 2009, sen efter en uppgradering av skärm på våren bytte jag upp mig litegrann(från 4770 till 4850), men nu ett och ett halvt år senare har jag köpt mig ett 560ti, det ska väll hålla i kanske två år.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Den datorn i sign i 3,5 år och några månader till nu. Dock var jag tvungen att byta 8800gt för det gick sönder.

Innan den, hade jag en märkesdator med coleron cpu. Hade väll den i 5år ca (var besviken på den, gick inte att spela). Körde på den tills need for speed pro street kom (spelet var så nytt, att den krävde pixel shader 3).

Blev till att köpa nytt. Så jag byter när det är omöjligt att ens köra på minimun i spel.

Men om man räknar bort att Hd 5770 är nytt.

graffe bytts 3-4 år i mellan (men har blivit like kräsen vill inte gå under medium). Så får se när jag byter nu.

Cpu ca 3,5år, byter nu i höst så ca 3,5 år i mellan.

När man är snål, blir det dyrt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar