Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

byte av antec 1200 big boy fan

tjo

har ett antec 1200 chassi där toppfläkten har börjat låta konstigt (antagligen ett lager som börjar gå sönder) och jag känner inte för att lägga ut pengar på ett helt nytt likadant chassi bara pga den fläkten men så har jag sett att man kan köpa en sån fläkt på inet http://www.inet.se/artikel/6308700/antec-big-boy-200mm
e det någon som har köpt den fläkten innan å vet ifall det e en exakt likadan som sitter i ett antec 1200 från första början?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Mitt förslag till dig är att montera ut fläkten, öppna upp den, putsa lite och olja; sen så blir den tyst och fin igen. Sök på youtube så finns det en del videos som visar hur du ska plocka isär och olja, är inte så lurigt så länge man har en bra pincett. Har själv oljat upp ett flertal fläktar, inklusive fläktar som folk trott varit trasiga, men endast fått så mycket damm och skit i sig att de inte orkar dra igång.

Permalänk
Medlem

okej, ska prova det

tack för svar

Permalänk
Medlem

Ok! Posta gärna om det funkar, det här med att putsa ur och olja fläktar är något som fler bör ta upp. Motorn i en fläkt är i regel väldigt simpel så att något skall gå fel, och att den faktiskt ska gå sönder är det låga odds för. Har nio år gamla 92mm fläktar som spinner på ljudlöst och fint varje dag