Funkar nyaste SSD till mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Funkar nyaste SSD till mitt moderkort?

Jag har ett ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156 moderkort, det ska väl funka med de nyaste SSD diskarna eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Så länge du har s-ata kontakter på moderkortet kan du köra med en ssd disk. (undantag revodrive). För att få maximal prestanda ska ahci/raid eller liknande finnas tillgängligt. Om en ssd med s-ata 6gbps köps får man max prestanda med sådana portar. Men ssd:ns framsida är accesstiden och inte överföringshastigheten. I 3gbps-portar märker man störst förlust i benchmarks.
Med en sådan modern dator som du har så kan du köpa den ssd som tilltalar dig

Permalänk
Medlem

Det moderkortet har SATA 6Gb/s portar så det fungerar utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så länge du har s-ata kontakter på moderkortet kan du köra med en ssd disk. (undantag revodrive). För att få maximal prestanda ska ahci/raid eller liknande finnas tillgängligt. Om en ssd med s-ata 6gbps köps får man max prestanda med sådana portar. Men ssd:ns framsida är accesstiden och inte överföringshastigheten. I 3gbps-portar märker man störst förlust i benchmarks.
Med en sådan modern dator som du har så kan du köpa den ssd som tilltalar dig

Tack för det snabba svaret Jocke!

Vad är revodrive?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jnihlen:

Tack för det snabba svaret Jocke!

Vad är revodrive?

En mycket snabb SSD som kör PCI-Express-gränssnitt istället för SerialATA.

RevoDrive.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+