Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Jag ligger på runt 900 Mb/månaden, så det borde inte va några problem (Dock så betalar jag för 1 Gb, dessutom en den synkande till Spotify osv, men just den mängden är inga som helst problem nu för tiden

TS:
precis som någon ovan sagt, jovisst, det är en tuff avgift och jag hoppas du får rätt, men det är knappast Tele2's fel att du inte har koll på det själv.
Finns det fortfarande folk utan dataabonnemang och smartphones alltså?

Du såg att jag skrev vecka, va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woodlauncher:

tele2

Det kanske är lätt att undvika detta, men det kan även vara lätt att glömma bort det. De förlorar ju mer pengar på det i längden så varför? Varför inte ha ett tak? Varför inte informera kunderna bättre? Varför vara idioter?

För man tjänar pengar på idioter, vad annars?
Det är varken första eller sista gången som någon passerar gränsen, och de flesta är för lata/fega/okunniga för att göra något åt saken.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

För man tjänar pengar på idioter, vad annars?

Men de gör de ju inte.. De tjänar 1700 snabbt men förlorar mycket mer på endast ett par månader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woodlauncher:

Men de gör de ju inte.. De tjänar 1700 snabbt men förlorar mycket mer på endast ett par månader.

Vad är det de förlorar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Kan man inte ta upp detta juridiskt eller via ARN, det måste väl vara uppenbart att jag inte helt plötsligt hemifrån surfar på aftonbladet och laddar ner några podcast under 2 dygn för 1700kr?

Det är ju meningen att man betalar dyrt för mobilt internet när man inte surfar hemmifrån och dessutom från en stad?

För de pengarna kunde jag ha bundit ett fler års höghastighet mobil surf, varför skulle jag då surfa på aftonbladet med snik hastighet?

Det är ju helt uppenbart för vemsomhelst att jag ville surfa via router och det kan inte kosta många ören att tillhanda de 2 dygnen för Tele2.

------------------
Tyvärr så är det nog rätt kört där, de lär nog tyvärr precis som jag hävda att man bör själv kolla innan, men jag är inte juridiskt kunnig nog att fixa läsa igenom alla de där tusen paragraferna, men jag tror att det är rätt vattentätt juridiskt.
Orimlighet, det vet jag inte ens om det finns nån laglig grund för..kanske nån här som läser vet mer om det, vore faktiskt ganska intressant att veta om det håller juridiskt emot vad många bolag skriver i avtalen...tar det för ganska osannolikt men ändå intressant

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Vad är det de förlorar?

En betalande kund? ...

Skrivet av godspeed:

------------------
Tyvärr så är det nog rätt kört där, de lär nog tyvärr precis som jag hävda att man bör själv kolla innan, men jag är inte juridiskt kunnig nog att fixa läsa igenom alla de där tusen paragraferna, men jag tror att det är rätt vattentätt juridiskt.
Orimlighet, det vet jag inte ens om det finns nån laglig grund för..kanske nån här som läser vet mer om det, vore faktiskt ganska intressant att veta om det håller juridiskt emot vad många bolag skriver i avtalen...tar det för ganska osannolikt men ändå intressant

Det finns skydd mot "orimlighet", heter väl något annat dock. Man kan inte skriva in vad som helst i ett kontrakt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woodlauncher:

En betalande kund? ...

Kund 1 får hög faktura från Tele2, byter till Telia.
Kund 2 får hög faktura från Telia, byter till 3.
Kund 3 får hög faktura från 3, byter till Tele2.

Permalänk
Medlem

Ring och tjata på dom , dom har en gräns vid ett parminuter där dom släpper det ( blir dyrare för dom att tjafsa) kan vara värt att testa:

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Kund 1 får hög faktura från Tele2, byter till Telia.
Kund 2 får hög faktura från Telia, byter till 3.
Kund 3 får hög faktura från 3, byter till Tele2.

Tele2 är enda bolag som inte har ett dygns tak?
Det är helt bisarrt det de gjort?

Skrivet av Neeb:

Ring och tjata på dom , dom har en gräns vid ett parminuter där dom släpper det ( blir dyrare för dom att tjafsa) kan vara värt att testa:

Tel2 har gjort 1700kr ren vinst, det kostar kanske 300kr/timmen inkl skatter mm för tele2 att hålla en support via telefon.

jag måste ringa och tjata för 6.5timmar för att "tjäna" tillbaka pengarna, första gången jag ringer gör jag från mitt tele2 abonemang om de inte accepterar måste jag börja använda annat bolag till samtalen annars tjänar de pengar på mina påringningar(lol).

edit--> jag har en registrerad telia refill i min mobil just nu på 20kr, om jag av misstag går online på deras mobila internet kan de skicka faktura eller kommer det att sluta fungera efter 20kr?

Permalänk
Medlem

1700kr på två dagar tycker jag låter helt sjukt! det är liksom mer än ett år surf med 100/100. Jag skulle försöka kontakta och säga att det har blivit ett missförstånd. men hur mycket laddade du ner egentligen? en sida på aftonbladet ligger typ 1megabyte.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Vad är det de förlorar?

Direkt förlorar de en kund, indirekt förlorar de goodwill. Det senare är betydligt värre för ett tjänsteföretag då kostnaden kan bli betydligt högre än 1700kr om det vill sig illa. Om den kund man retat upp tillhör det segment man primärt riktar sig till finns det risk att dennes missnöje sprider sig och genererar färre potentiella kunder i framtiden. Att det startas såna här trådar skadar varumärket en smula och sker det allt för ofta kan det ge konsekvenser för företagets lönsamhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woodlauncher:

En betalande kund? ....

Tråden handlar väl om en kund som inte vill betala eller har jag missat något?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

1700kr på två dagar tycker jag låter helt sjukt! det är liksom mer än ett år surf med 100/100. Jag skulle försöka kontakta och säga att det har blivit ett missförstånd. men hur mycket laddade du ner egentligen? en sida på aftonbladet ligger typ 1megabyte.

Om det stämmer att det är 1700kr så är det 117mb (15kr/mb * 117= 1700kr), tror att jag aldrig kopplade av internet under de 2 dygnen så kanske något app laddat ner skräp vad vet jag.
Själv laddade jag några ljud podcast och antagligen lite surf på aftonbladet, 117MB är ju heller inte så mycket 2011..

Jag kan inte se specifikationerna för kommande fakturan får error när försöker hämta från mina sidor på tele2 så måste nog vänta till fakturan kommer.

Skrivet av MultiMan:

Tråden handlar väl om en kund som inte vill betala eller har jag missat något?

Var i tråden står det att jag inte betalar?

Har redan betalat en bra bit över 1700kr till Tele2 genom åtminstone 2år.
Och ja har ju inget annat val än att betala denna faktura också?

Kommer aldrig mer att använda Tele2, hade de haft mig som kund i 10-40år så hade ju de 1700 blivit 100ggr mer vins för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Kommer aldrig mer att använda Tele2, hade de haft mig som kund i 10-40år så hade ju de 1700 blivit 100ggr mer vins för dem.

Som sagt det är lätt att skylla ifrån sig problemet på någon annan. Folk verkar alltid vilja hitta en syndabock som är någon annan än sig själv, och i det här fallet blir det Tele2 pga att de har för höga kostnader.

Hur tänker folk? Du har, medvetet eller ej, surfat på mobilen enligt kostnaderna som du har skrivit på kontrakt på.

Visst man kan väl göra ett försök och jag säger inte att jag tycker att 1700kr för 2 dygn är skäligt, men gör man bort sig får man väl stå för det man gör och bita i det sura äpplet.

Permalänk
Avstängd

Om man som du, ovetande att du råkade surfa på 3g och inte genom routern hemma. så ska du inte behöva betala tycker jag. Annan sak om man visste vad man håll på med. Misstag händer och det borde dom ha förståelse för, om inte ja byt operatör. Jag har tele2 abb, och jag ska säga upp det nu och ta telia. Låta telia fixa allt åt mig. så nu har dom tappat 2 kunde ialf.

Permalänk
Avstängd

Allt handlar inte om att tjäna så mkt pengar som möjligt och skita i andra. Man ska va shysst , sollidariskt och ha förståelse och medlidande med andra människor. Människor har blivit så kåta i pengar att det bara är makt och pengar som styr i deras huvuden och inget annat, Det är sjukt.

Permalänk
Medlem

Tråkig historia, nästan svårt att förstå att såna här saker fortfarande händer. Tele2s priser för surf utan avtal är enligt mig oförsvarbara och oetisk. Med dagens teknik så finns det inte en chans att det kostar dom tillräckligt mycket för att "tvingas" hålla såna priser, men men... det är väl som det är, och de har tydligen rätt att sätta priserna som de vill.

Tror att det kan vara värt att testa ARN då det är ett så uppenbart misstag och de kan gå med på att lösa det om du sätter lite press på dom, men lagmässigt är du nog tyvärr tvingad till att följa de avtalade priser som du gått med på vare sig det var med meningen eller ej.

Själv hade jag ett liknande problem för snart ett år sen, även det med Tele2. Hade köpt ny smartphone och tecknade faktiskt upp mig för minsta surftillägget och fick bekräftelse via sms att det var beställt etc. När räkningen sen kom låg den på över 800kr för en dags surfande... visade sig att de hade "missat" att berätta att det tog upp till 24h innan nya priset började gälla. Först gick kundtjänst inte med på något och hävdade att det var mitt fel, men efter att jag gått igenom både hemsida och sms och inte kunde hitta något skrivet där om dessa 24h vilket inte de heller kunde hitta, så gick de tillslut med på att ta bort det beloppet efter lite krångel.

Permalänk
Medlem

Uppseendeväckande

Det märkligaste med den här historien är väl ändå att TS har en (förmodar jag) smartphone utan att ha tecknat mobilsurfabonnemang.
Rör du dig enbart från en hotspot till en annan?
"Flatrate" på mobilsurf kan man få för under 50kr i månaden hos vissa operatörer, ~1,70kr om dagen alltså.
Allt annat är ju bara dumheter.

Brukar det inte synas ganska tydligt på en mobiltelefon vilken typ av uppkoppling som används? Ett litet "3G" eller annan kommunikationsikon? Underligt att missa detta i två dagar när du uppenbarligen använde telefonen en hel del under tidsperioden.

Det är naturligtvis synd om dig att du missat detta. MEN det är inte operatörens fel att du inte har koll på dina prylar. Sorry.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Allt handlar inte om att tjäna så mkt pengar som möjligt och skita i andra. Man ska va shysst , sollidariskt och ha förståelse och medlidande med andra människor. Människor har blivit så kåta i pengar att det bara är makt och pengar som styr i deras huvuden och inget annat, Det är sjukt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Du har ju snackis istället för snackis surf.
Det står klart o tydligt att det kostar 15kr/mb
du har laddat hem data motsvarande 1700:-
Vad är problemet?

Det står förmodligen också att kostnadsvarningar inte kommer på direkten.
Det gör det iaf hos 3 vill jag minnas..

Jag har svårt att tro att t.ex telia skulle stryka räkningen för du råkade ta hem 117mb av misstag.
Om du är nöjd med tele2, betala o byt sen till t.ex snackis surf, skiljer några kr o då har du klantsäkrat dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joioi50:

Kan man inte ta upp detta juridiskt eller via ARN, det måste väl vara uppenbart att jag inte helt plötsligt hemifrån surfar på aftonbladet och laddar ner några podcast under 2 dygn för 1700kr?

Det är ju meningen att man betalar dyrt för mobilt internet när man inte surfar hemmifrån och dessutom från en stad?

För de pengarna kunde jag ha bundit ett fler års höghastighet mobil surf, varför skulle jag då surfa på aftonbladet med snik hastighet?

Det är ju helt uppenbart för vemsomhelst att jag ville surfa via router och det kan inte kosta många ören att tillhanda de 2 dygnen för Tele2.

Helt rätt tele2 kanske har vattentätt juridiskt kontrakt, skrev på avtalet i en tidsålder då jag inte ens minns om iphone existerade, visste att andra operatörer hade max tak, insåg inte att tele2 drar 1700:- för 2 dygn, hos tre och telenor är det alltid 19kr/dygn MAX oavsett abonemang och refill.

Hade varit bra för Tele2 att omgående SMSa mig när 500kr uppnåtts eller tom SMS att jag använder för första gången deras internet(!).
Lustiga är ju att efter jag mottog SMS o 500kr så registrerade jag mig på tele2.se för att se mina fakturor, SMS med KOD till registreringen kom inom 1 sekund.

Ingen annan har skrivit om detta så jag gör väl det.
Du verkar förvånad över att vissa SMS går snabbt och andra långsamt. Som du märker och säkert vetat jättelänge så går SMS snabbt men det är ingen leveranstidsgaranti på det när man skickar (vid nyårsafton kan det dröja ett tag).
Just med det här är det nog att reklamsystemet gör ett jobb en gång per dygn och kollar hur många som surfat mycket och skickar iväg SMS:en. Tekniskt skulle de nog kunna koppla det så SMS:et drar iväg direkt när man passerat 500 kr.

Och ja, juridisk så har Tele2 det på sitt torra. Det är du som gjort fel och enda chansen är om de är barmhärtiga.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av silicon111:

Allt handlar inte om att tjäna så mkt pengar som möjligt och skita i andra. Man ska va shysst , sollidariskt och ha förståelse och medlidande med andra människor. Människor har blivit så kåta i pengar att det bara är makt och pengar som styr i deras huvuden och inget annat, Det är sjukt.

Tele2 är ett aktiebolag med vinstkrav på sig till sina ägare. Hjälporganisationer och stiftelser ägnar sig åt det du skriver om.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

skräll att det är tele2 det handlar om, de flesta andra (alla?) har väll en maxtaxa för dag så man inte ska bli rånad om man råkar surf alite.

Permalänk

Saken är väl den att du har tagit ett snålabb utan surf i avsikt att spara pengar. När du sen gör ett misstag så får du väl helt enkelt stå för det. Sista alternativet är väl att gråta ut i slaskpressen..

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joioi50:

Har jag några rättigheter, kontakta ARN meningslöst?
Känns ju som även fast det är uppenbart inte menat att jag ska surfa på aftonbladet och ladda några podcast och betala 1700kr för 2 dygn till Tele2 så har de juridiska lagen på sin sida?

Har sedan April 2011 utan problem surfat via router vilket gjort att Internet kostnaden till Tele2 snackis varit 0 Kr/månad.

Under Augusti så blev jag tvungen att återställa min mobil då den blev seg, efter att ha gjort det så har jag troligtvis glömt stänga av att den ska hämta datatrafik från mobila tjänster.

Kommer ihåg att jag under en kväll fick ett SMS att det blivit 500kr spärr då jag nu använt maximala internet surfandet.

Tog nyligen kontakt med tele2 chatt och undrade ifall man kunde ta bort surfa avgiften då det uppenbart inte var menat.. Men det gick inte, supporten på Tele2 säger att det inte gått via router.

Frågar även varför det är 1700 kr när SMS jag fick säger att 500kr spärren har uppnåtts.
Deras svar: "Det är 24 timmars fördröjning på detta SMS, så när du fick det så hade du redan hunnit surfa mer"

Ring igen och hoppas på att du får prata med nån trevlig person. Ring och säg att du har råkat surfa på mobilen, fråga om det inte går att lösa på nåt sätt, tex att du gärna vill teckna ett surfpaket. Det är faktisk inget problem för dom att radera fakturan, men det beror på hur du beter dig och vem du får prata med. Givetvis kan du ju säga att du vill gärna betala för dig, men det blir svårt när kostnaden är så pass hög.... Kanske en kompromiss? 500:- plus du tecknar ett surfpaket.
Chatten ska du absolut undvika. Det är mycket enklare för dom att säga nej där.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Vad är problemet?

Är väl knappast telefonbolagets fel att du klantat dig?
Varför inte fixa ett billigt dataabb och använd din telefon som den är tänkt att användas.

Dock kan jag hålla med att de har ett värdelöst system.

Sen så ser du ju vilken symbol som används när data skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Minns en snubbe som failade med sin data roaming i USA (hade Telia). Kostade honom 190K. Så ta lärdom av ditt misstag och gå vidare, det kunde varit värre. Däremot låter det lite tvivelaktigt med din spärr. Kolla upp det noggrannare.

Rolig läsning: http://www.metro.se/metro-teknik/telias-rakning-till-ted-190-...

Det var nog så att killen hade surfat på ett SSID som heter "Free Public Wifi", googla det. Stötte på det hela tiden i New York. Detta nätverk har inte tillgång till internet så telefonen kanske gick över till det mobila datanätverket. Det är egentligen bara ett ad hoc nätverk och om man har gått på det någon gång så kommer windows att agera som en nod i det nätverket nästa gång windows inte kan hitta ett nätverk som det går att ansluta till.

Detta är bara spekulationer som kom fram när jag läste artikeln.

EDIT: Lite för snabb på knappen, fakta fel

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Prata med aftonbladet om situationen om det orimliga. Har dom något dom kallar tak/spärr. Har inte kollat på hemsidan deras. Så känns det mycket orimligt att du skall behöva betala.

Sen efter att du fått rätt. Kan du byta bolag eller stanna.

Men betala in en krona för mycket på resterande fakturor under uppsägningstiden.
Det gjorde jag när min fiberoperatör blåste mig genom att tappa bort skriftliga uppsägningar. Fjärde gången jag skicka var det rek och då kunde dom inte låtsas som om dom inte fått det.

1kr för mycket varje månad i tre månader blev ca 150kr i administrativa merkostnader för Telia. Då dom skickar pengarna åter. Sen skiter du givetvis i att ta ut pengarna.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lhffan:

Prata med aftonbladet om situationen om det orimliga. Har dom något dom kallar tak/spärr. Har inte kollat på hemsidan deras. Så känns det mycket orimligt att du skall behöva betala.

Sen efter att du fått rätt. Kan du byta bolag eller stanna.

Men betala in en krona för mycket på resterande fakturor under uppsägningstiden.
Det gjorde jag när min fiberoperatör blåste mig genom att tappa bort skriftliga uppsägningar. Fjärde gången jag skicka var det rek och då kunde dom inte låtsas som om dom inte fått det.

1kr för mycket varje månad i tre månader blev ca 150kr i administrativa merkostnader för Telia. Då dom skickar pengarna åter. Sen skiter du givetvis i att ta ut pengarna.

Varför skulle han det? TS har skrivit på ett avtal där det tydligt står att surfing kostar 15:- per mb. Sen kan man tycka att kostnaden är hög men då skulle han aldrig ha skrivit på avtalet från början. Tak/spärr är dessutom nåt man själv får aktivera, vilket TS inte har gjort.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag tycker ärligt talat att det är ocker från företagets sida.
Även om avtalet säger en sak så är det orimligt att de kan ge mängdrabatten fri surf för under hundralappen per månad och ändå ta hundra gånger mer om man inte har mängdrabatten.
Det kan omöjligt vara dessa kostnader för företaget som de kan motivera priset mot kund med.

När det hände mig fick jag tjata på kundtjänsten (som är ett separat företag) för att komma i kontakt med någon på tele2s ekonomiavdelning. Hans enda sätt att sänka min surfkostnad i efterhand var att företaget inte hade önskan att skuldsätta människor. De var stenhårda på själva avtalet. Men de sänkte kostnaden av humana skäl.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N