Permalänk

Problem vid uppstart!!

Ikväll när jag skulle starta om min dator pga att jag hade konstiga streck på skärmen. Sen när datorn skulle starta upp igen så kom 3 pip och sen bara stannade den, inget visades på skärmen eller någonting och nu kan jag inte få igång den. Hjälp! Obs! det är inte datorn som står i min signatur.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem

Då får du ta och berätta märke, modell och ålder på nätagget och vilket grafikkort som belastar den.

Vad är det som stannar efter de 3 pipen? fläktarna?

Permalänk

ett asus m2n-deluxe från 2006.
amd athlon x2 5200 mhz
4g corsair xms
nätagg 650W Corsair HX (nytt)
XFX Geforce 8800 GTX

allså datorn går igång så men kommer först ett hyfsat långt pip sen 3 snabba pip, allting snurrar. Men inget visas på skärmen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem

Kan nog vara grafikkortet då. 8800 serierna har börjat gå sönder för en del i forumet.

Vad hände med ditt gamla nätagg och vad var det för något?
Mest nyfiken om du haft en ökänt dåligt som kan ha skadat andra delar innan du bytte ut den.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Kan nog vara grafikkortet då. 8800 serierna har börjat gå sönder för en del i forumet.

Vad hände med ditt gamla nätagg och vad var det för något?
Mest nyfiken om du haft en ökänt dåligt som kan ha skadat andra delar innan du bytte ut den.

Det gamla brändes:P. Hade ett Hiper på 500W innan tror jag, men det nya har ju fungerat ett bra tag utan att jag har märkt något större fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem

Hiper är ökända för att förstöra moderkort, grafikkort och hårddiskar SAMTIDIGT. Andra delar nämns inte lika ofta. Även om du redan bytt ut nätagget så har de andra delarna redan skadats så att de går sönder i förtid. Ha åtminstone din backup på diskar som inte körts med Hiper agget.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Hiper är ökända för att förstöra moderkort, grafikkort och hårddiskar SAMTIDIGT. Andra delar nämns inte lika ofta. Även om du redan bytt ut nätagget så har de andra delarna redan skadats. Ha åtminstone din backup på diskar som inte körts med Hiper agget ifall disken också går sönder om några månader.

kan jag sätta in hårddisken från denna datorn i den nya datorn och komma åt all lagring där även om OS är installerat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem

Ja.
Startar dator från fel hårddisk så byter du antingen plats på SATA kablarna eller så går du in i bios och väljer EXAKT vilken hårddisk du vill starta datorn från. När man har flera hårddiskar eller vill starta från USB så ska det finnas en extra lista med konstiga modell namn.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ja.
Startar dator från fel hårddisk så byter du antingen plats på SATA kablarna eller så går du in i bios och väljer EXAKT vilken hårddisk du vill starta datorn från.

kan man inte bara ansluta den gamla hårddisken externt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem

Onödigt att spendera flera hundra kronor på en extern lösning om man har en annan stationär dator. SATA är dessutom snabbare än USB 2.

Edit:
Din andra datorn har USB 3 va?
Via den går det tillräckligt snabbt externt om man köper USB 3 prylar för att koppla men det kostar fortfarande rejält med pengar.