äldre ljudkort vs integrerad krets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

xtreme music är ett BRA ljudkort, är du bra på att löda kan du få ljudet till oanade höjder.

Posta gärna en länk till modden, plz.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Fick du lägre framerates med integrerat? Hur stor skillnad och i vilket/vilka spel?

Alldeles för länge sedan för att minnas tyvärr. Vet bara att spelen jag testade med det hade problem och ibland hackade ljudet med.
Problemen försvann i samma veva som jag avaktiverade det inbyggda ljudkortet och satte i mitt X-Fi istället och det var ju allt jag behövde.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

Har precis samma gamla kort liggandes som jag funderar på att installera då jag är satans trött på det integrerade ljudet från mitt asus p8z68vpro.

Frågan är: Går det på något lätt sätt att få hörlursingången i fronten att funka på något enkelt vis med medföljande kablage från moderkort/chassi? Har sett en del mod-sidor på detta där det ska slaktas kablage, lödas om, kopplas hit och dit. Orkar man? Nej. Har man kunskap om det? Nej.

Det borde funka med det kablage man har kan man ju tycka.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 650D ][ Corsair AX850 ][ Intel Core i7 2600k ][ Noctua NH-U12P-SE2 ][ Asus P8Z68V-Pro ]
[
16Gb G-Skill RipJaws Gaming ][ Crucial M4 128gb SSD ][ Seagate Barracuda Green 2TB HDD ]
[
KFA2 Geforce GTX570 1280MB ][ Samsung S24A350 Monitor ][ Win7 SP1 Enterprise 64-bit ]

Permalänk
Skrivet av xfade:

Testa och stäng av det integrerade kortet i bios, det skall dock gå att ha flera ljudkort i burken med var man väljer vilket som skall ge ljud vet jag inte på rak arm.

Som många här tycker även jag att du bör använda ett diskretljudkort framför ett integrerat. Definitivt med ett X-Fi som du har/hade på hyllan.

[Edit] Näst översta är ljud ut iaf på mitt x-fi tror jag har samma kort som du, översta är mic in. Kollade vilken drivrutin jag har, 6.0.1.1375 från creative anno 2010-05-05. Kan finnas ngn nyare ute dock.

På creatives hemsida finns det något program/plugin till din webläsare som kollar vilket kort du har och väljer drivrutiner.

Jo den gjorde det och uppdaterade. Om jag vore döv hade jag trott att det funkade eftersom allt ser normalt ut i windows.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av matte_swe:

Har precis samma gamla kort liggandes som jag funderar på att installera då jag är satans trött på det integrerade ljudet från mitt asus p8z68vpro.

Frågan är: Går det på något lätt sätt att få hörlursingången i fronten att funka på något enkelt vis med medföljande kablage från moderkort/chassi? Har sett en del mod-sidor på detta där det ska slaktas kablage, lödas om, kopplas hit och dit. Orkar man? Nej. Har man kunskap om det? Nej.

Det borde funka med det kablage man har kan man ju tycka.

Jag har hörlurs ingång på controllern till mina högtalare så jag klarar mig så långt.. Annars finns det ju usb headset.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Posta gärna en länk till modden, plz.

http://www.head-fi.org/t/226975/hotrodding-the-x-fi-a-layman-...

Opamp byte till LM4562.
http://img138.imageshack.us/img138/5692/lm4562installedto7.jp...
Resultat: Krispigare, klarare o bättre dynamik, musiken delas upp bättre, mer tyngd.
Det finns en uppdaterad version av opampen under namn LME49710MA, låter kanske bättre, vet ej.

Filter mod, då opampen inte läcker "felaktig" ström kan dessa kondensatorer kopplas förbi för direkt kontakt med Dac
http://img126.imageshack.us/img126/5168/shortedcapsft5.jpg
Resultat: Kraftigt ökad bred på ljudbild, realism ökas.

Har ej gjort kondensator mod, men må mig tycka ljudet blev bättre tillsammans med nätdelen coirsar vx550.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Allt verkar fungera men det kommer inget ljud ur högtalarna..

Känns som jag kört fast lite här!

När man installerat ett XtremeMusic är det på "mute" som default. Du ska öppna Creative Audio Control Panel, välja taben "Headphone Detection" och klicka ur rutan "Automatically mute speakers".

Släng inte bort kortet. Jag har samma och det är mycket bra!

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Har för mig jag körde det i Vista en gång i tiden... så får väl helt enkelt prova.

Min förhoppning är att det ska bli aningen mindre dist. när jag kör typ inflames:ish musik i höga volymer.

Låter snarast som du överstyr redan i datorn, kör eq och överstyr där, alternativt har för dålig stärkare, eller kör du lurar direkt från moderkortet? Skaffa en riktig lurförstärkare i sådana fall. Gör mer än att köra på det där kortet.

Skrivet av Andyah:

märker man inte skillnad på ett inbyggt ljudchip o ett ljudkort så är nått fel. det jag märker på min dator är det första att jag inte behöver höja volymen så mkt som med inbyggda..får bättre bas, samt diskanten känns bättre utan att skära sig vid lite högre volym.

Beror på moderkort oxå. Asus HTPC moderkort är i en egen klass när det gäller integrerat ljud.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

När man installerat ett XtremeMusic är det på "mute" som default. Du ska öppna Creative Audio Control Panel, välja taben "Headphone Detection" och klicka ur rutan "Automatically mute speakers".

Släng inte bort kortet. Jag har samma och det är mycket bra!

TACK du räddade min dag!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Låter snarast som du överstyr redan i datorn, kör eq och överstyr där, alternativt har för dålig stärkare, eller kör du lurar direkt från moderkortet? Skaffa en riktig lurförstärkare i sådana fall. Gör mer än att köra på det där kortet.

Beror på moderkort oxå. Asus HTPC moderkort är i en egen klass när det gäller integrerat ljud.

Läs vad jag kör för system, står flera gånger i tråden.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Blev ditt ljud bättre nu då med X-Fi kortet?
Eller distar det fortfarande i högtalarna?

Blir sugen på att slänga in mitt i burken nu iaf

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Blev ditt ljud bättre nu då med X-Fi kortet?
Eller distar det fortfarande i högtalarna?

Blir sugen på att slänga in mitt i burken nu iaf

Helt ärligt är min första reaktion att det blev sämre ljud :/ fast kan ju vara någon feature som jag inte stängt av.

Men ska pilla lite med det idag när jag inte stör grannars nattsömn

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Helt ärligt är min första reaktion att det blev sämre ljud :/ fast kan ju vara någon feature som jag inte stängt av.

Men ska pilla lite med det idag när jag inte stör grannars nattsömn

du får köra ett blindtest med en polare...

vem vet kanske VIA® VT1708S vinner striden ?

Permalänk
Medlem

Har du installerat Creative Console Launcher? (Eller vad den nu heter. Den med de blå bakgrunderna där man kan göra alla inställningar)

Frågar eftersom de som köpte bulk versionen inte fick skivan där den programvaran följde med, och den går/gick inte att ladda ned från Creative's hemsida.
När jag först skaffade ljudkortet så tyckte jag också att det var lite fjösigt, men när jag installerade console launchern så kunde jag tweaka saker som man normalt inte har tillgång till enbart genom drivrutinerna.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Skrivet av Foppemoa:

Har du installerat Creative Console Launcher? (Eller vad den nu heter. Den med de blå bakgrunderna där man kan göra alla inställningar)

Frågar eftersom de som köpte bulk versionen inte fick skivan där den programvaran följde med, och den går/gick inte att ladda ned från Creative's hemsida.
När jag först skaffade ljudkortet så tyckte jag också att det var lite fjösigt, men när jag installerade console launchern så kunde jag tweaka saker som man normalt inte har tillgång till enbart genom drivrutinerna.

http://hardwarelogic.com/articles/reviews/misc/X-FI/X-Fi_Gami...

Jag har den, men jag gillar inte tweakningarna i den.

Känns som de mesta i entertainment mode är olika "loudness" effekter bara

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Finns fyra utgångar att välja mellan. Har testat alla...

Kontrollpanelen
Hardware and sound
Sound
Välj creative kortet
Klicka på "set as default"

klart!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Kontrollpanelen
Hardware and sound
Sound
Välj creative kortet
Klicka på "set as default"

klart!

Nej, det var det inte Man var tvungen att gå in i inställningarna och klickar ur "mute speakers" och "headphones". Alltså en lite märklig default.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

KAN1N: "Integrerade ljudkort som i typ 99% av alla gånger är från Realtek är av dålig standard.".

Snarare du som är ute och cyklar. Det finns riktigt bra integrerade likväl som dåliga sådana. Brus, knaster och störningar har jag bara varit med om på ett moderkort där det satt ett C-Media som var riktigt dålig.