Ny fiberkabel över Atlanten kostar 300 miljoner dollar – sparar 6 millisekunder

Permalänk
Melding Plague

Ny fiberkabel över Atlanten kostar 300 miljoner dollar – sparar 6 millisekunder

Några enstaka millisekunder kan vara värda miljontals kronor i en tid då datoriserad handel med värdepapper och finansiella instrument snarare är regel än undantag.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såna ofantliga summor

Permalänk
Medlem

Dra en till mig också! Haha

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Sjukligt är vad det är.

De utnyttjar latency och köper/säljer igen inom millisekunder m.h.a. datorprogram för att suga ut miljoner från våra pensions- och sparfonder på börsen

Permalänk

300 miljoner dollar är väl inga jättesummor i sammanhanget. Finns många företag som gör betydligt dyrare investeringar till betydligt mindre nytta.

Permalänk
Medlem

Dessa företag brukar hyra in sig i börsernas egna lokaler och där ställa in sina datorer / servrar så detta finner jag lite underligt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hur man kan man låta ett system att fungera på det där viset?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TMO KOTOR:

300 miljoner dollar är väl inga jättesummor i sammanhanget. Finns många företag som gör betydligt dyrare investeringar till betydligt mindre nytta.

Lite vad jag kände också. 2 miljarder för att lägga en kabel längs havsbotten över hela Atlanten låter rätt överkomligt. Det är ju ändå lite mer avancerat än att gräva ner ett par mil kabel över landsbyggden. De dör båtarna de använder för att lägga kabeln är för övrigt sjukt coola.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

avskaffa börshandel.

Permalänk

Fränt det betyder att holländare kan få en ping mellan 80-90ms till US East, vi svenskar kanske kommer ner mot 100-120ms i bästa fall.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Fränt det betyder att holländare kan få en ping mellan 80-90ms till US East, vi svenskar kanske kommer ner mot 100-120ms i bästa fall.

hahaha aa juste ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Dessa företag brukar hyra in sig i börsernas egna lokaler och där ställa in sina datorer / servrar så detta finner jag lite underligt.

De utnyttjar skillnaden i samma aktie som finns på flera börser samtidigt (t.ex. både i London och Newyork).

När en större förändring sker på ena stället kan de ibland hinna före och köpa till något öre billigare kurs (eller sälja till dyrare) någon millisekund innan börsens eget system hunnit uppdatera priset. De som har råd kommer att få betala mycket för att hyra in sig på linan och få ytterligare 6ms övertag.

Det är iaf vad jag fått förklarat för mig.

Permalänk
Medlem

Kommer dom ha överklockade bulldozer i servrarna sen?

On topic.

Låter inte lite dyrt för endast 6 ms. Men verkar vara en vinstdrivande idé:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så det är så det fungerar med internet till USA. Det har ju uppenbarligen fungerat, men jag har aldrig kommit på hur. Vart tusan går kablarna då? Hur ligger dom? Det kan jag inte få till!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Så det är så det fungerar med internet till USA. Det har ju uppenbarligen fungerat, men jag har aldrig kommit på hur. Vart tusan går kablarna då? Hur ligger dom? Det kan jag inte få till!

Permalänk
Medlem

Förmodligen med bojar och liknande i havet precis som kraftkablar och sådant ligger i den svenska skärgården. Men det är svårt att tro att det finns en kabel på 602 mil i havet bara för bredband.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

http://www.cablemap.info/

För alla som vill veta hur "alla" kablar ligger i vattnet

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Så det är så det fungerar med internet till USA. Det har ju uppenbarligen fungerat, men jag har aldrig kommit på hur. Vart tusan går kablarna då? Hur ligger dom? Det kan jag inte få till!

På havsbottnen.

Permalänk
Avstängd

Pinsamt att människor klagar på börsen... Har antagligen absolut ingen aning om vad dom pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

På havsbottnen.

Jo jag kan väl knappast tänka mig att det ligger och flyter på ytan, men: Hur klarar det trycket? Antar att det är där en hel del av dom där 300 miljonerna går till.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Pinsamt att människor klagar på börsen... Har antagligen absolut ingen aning om vad dom pratar om.

Beror på avundsjuka.

Permalänk
Medlem

Undra vad man skulle kunna tjäna på att dra en kabel mellan Kalifornien/Japan och EU över nordpassagen som numera öppnar sig tack vare klimatförändringarna...

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo jag kan väl knappast tänka mig att det ligger och flyter på ytan, men: Hur klarar det trycket? Antar att det är där en hel del av dom där 300 miljonerna går till.

Menar du hur själva kabeln klarar trycket?

Permalänk

Trodde det skulle kosta mer att utföra ett slikt arbete.

Skrivet av Rawet:

http://www.cablemap.info/

För alla som vill veta hur "alla" kablar ligger i vattnet

Tack för tipset!

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo jag kan väl knappast tänka mig att det ligger och flyter på ytan, men: Hur klarar det trycket? Antar att det är där en hel del av dom där 300 miljonerna går till.

Så länge det inte är någon luft i kabeln så är det inga problem, sänker du ner valfritt material som inte har tom-utrymme i sig så klarar det det hela utan problem.. exempelvis en kabel.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo jag kan väl knappast tänka mig att det ligger och flyter på ytan, men: Hur klarar det trycket? Antar att det är där en hel del av dom där 300 miljonerna går till.

Trycket? Tänk på alla hungriga monster nera på havsbotten som äter fiberkablar - det lär ju vara ett problem

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

avskaffa börshandel.

varför?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

De utnyttjar skillnaden i samma aktie som finns på flera börser samtidigt (t.ex. både i London och Newyork).

När en större förändring sker på ena stället kan de ibland hinna före och köpa till något öre billigare kurs (eller sälja till dyrare) någon millisekund innan börsens eget system hunnit uppdatera priset. De som har råd kommer att få betala mycket för att hyra in sig på linan och få ytterligare 6ms övertag.

Det är iaf vad jag fått förklarat för mig.

Då har ju investeringen ialf potential att väldigt snabbt bli oerhört lönsam. Känns lite som att tekniken i det här fallet utnyttjar ett "glapp" i systemet.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Pinsamt att människor klagar på börsen... Har antagligen absolut ingen aning om vad dom pratar om.

Syftar du på mig så har jag har absolut inget emot börsen (har själv en årslöns besparingar direkt eller indirekt investerade där). Börsen är ett jättebra system för att låta de med pengar investera dessa i företag som sätter fart på ekonomin och förhoppningsvis på lång sikt kan betala tillbaka.

Det är program och datorer som missbrukar svagheter i systemet som jag har något emot. Hade det gällt vilket annat system som helst där hade sådant helt enkelt inte varit tillåtet utan bannlysts som fusk.

Permalänk
Medlem

De borde väl lägga pengarna på Amerikanska fastlandet som fortfarande till stor del kör kopparkablar. När de ändå håller på kan de väl fixa in lite fler telekom företag så att den amerikanska marknaden inte helt är efterblivet jämfört med den Europeiska.