Permalänk
Medlem

Vridbar TV?

Nu har jag hittat en 32" LCD TV för 2690:- på Elgigantens 17 års rea, så jag tänkte slå till. Tanken är att ha den på väggen över sängen, eftersom det är den enda platsen den kan vara på... Därför köper jag också ett väggfäste som passar till TVn.
Men eftersom TVn då kommer vara ovanför min säng måste jag kunna vrida skärmen åt höger och vänster, och helst också upp och ner, och inte bara ut och in. Men jag vet inte om man kan det om man skruvar fast TVn i väggfästet. Och jag vill vara säker innan jag köper någonting. Så är det någon som vet?

TV - http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/32PFL3606H/phil...

Väggfäste - http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/ovriga-produkter-l...

Permalänk
Rekordmedlem

Det där kan vridas i sidled, inte upp ner som det verkar
Se till att du kan fästa det i regel om du har enkelgipsvägg, hamnar tvn 40cm ut blir det mycket högre tryck på väggskivan än om lasten ligger mot väggen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så du är helt säker på att TVn kan vridas åt höger och vänster (sett framifrån) när det sitter fast i väggfästet?
Väggfästet ska hålla denna TVn, den står listad som tillbehör. Och den ska kunna hålla 20 kg, och TVn väger bara 8,5 kg utan stativ.

Men hur mycket tror ni att man kan vrida den? Väggfästet går ju som mac ut 37 cm från väggen, och TVn är 80 cm bred.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tvivlar inte på att fästet håller, men kolla väggen, det är den som går sönder, det ser ju ut som fästet går att vrida i sida, men inte upp ner, och det brukar ofta krävas dyra stativ om det ska gå att vrida upp/ner utan att använda verktyg.
Armen är så lång att du kommer att kunna vrida ganska mycket innan det slår i väggen. du får titta på det på riktigt innan du köper det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för din hjälp

Men jag märkte också nu att väggfästet inte kommer ut förrän 10/10 oO

Är det någon som vet ett annart bra väggfäste som fungerar till 32"?

Permalänk
Rekordmedlem

Ta reda på vad väggen består av först, är det enkelgips bör du skruva i regel, kan du inte det på rätt ställe bör du ha ett stativ som är så brett att det går att fästa utan risk för att bryta sönder gipsen, vridbara stativ ger mycket högre krafter mot väggen, och det finns kanske en risk att man stöter emot tvn och bryter loss det pga hävstången, (vrider du tvn så är det kanske 60cm från ytterkanten till väggen)
Elgiganten har ju andra modeller än den du länkade till, clas olsson har också billiga fästen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mm väggen består av gips, och vi ska försöka hitta en regel att sätta fästet i.

Jag hittade denna http://www.vaggfaste.com/Vaggfasten/32_tum/3_ledat_faste_tilt.... Det ser ut att vara ungefär som den förra jag länkade, eller hur?

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det ser snarlikt ut, och där syns det att det krävs verktyg för att vinkla upp ner också, så det ställer du in "en gång o aldrig mer" med ett sånt stativ, jag tror däremot att armen är längre på det där, 68 cm ut från vägg, det blir mycket stor hävarm, tv bygger på +30cm minst den också, så det där med vinklad tv så är du 1m ut från väggen..... se till att det sitter fast

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Soft! Tack så mycket för alla svar mrqaffe, du har varit till stor hjälp!