[Lek] Gissa hårdvaran

Permalänk

Översta ser ut som ett gammalt ISA-Roland-kort med stereo RCA, men ang. modell går jag bet. För bonuspoäng gissar jag även att den var orsak till många IRQ-krockar under sin storhetstid?

Permalänk
Skrivet av PirateKensai:

Översta ser ut som ett gammalt ISA-Roland-kort med stereo RCA, men ang. modell går jag bet. För bonuspoäng gissar jag även att den var orsak till många IRQ-krockar under sin storhetstid?

Det är ett Rolandkort. Roland har inte gjort så många kort, så det blir inte svårt för er att lista ut modellen nu. Däremot har det inga IRQ-problem, så länge man jumprar det till att använda IRQ2 som är default. Använder man någon annan IRQ blockeras IRQ2 ändå av någon anledning.

Här är en närbild på det sista kortet så ni kan se ordentligt.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Testpilot

Kände inte igen det men genom lite googling (fusk?) hittade jag att det verkar vara ett Ensoniq Soundscape Elite.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ensoniq_Soundscape_Elite
Antar att den saknar ESP-modulen då den nämns på Wikipedia

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Kände inte igen det men genom lite googling (fusk?) hittade jag att det verkar vara ett Ensoniq Soundscape Elite.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ensoniq_Soundscape_Elite
Antar att den saknar ESP-modulen då den nämns på Wikipedia

Ja, det är rätt. Nu är 4 av 5 kort identifierade. Den som listar ut vilket kort Rolandkortet är blir den som får lägga upp en ny bild.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Efter lite fuskande på google misstänker jag att det eventuellt kan vara ett Roland LAPC-I kort?

Permalänk
Skrivet av PirateKensai:

Efter lite fuskande på google misstänker jag att det eventuellt kan vara ett Roland LAPC-I kort?

Ja, det är det. Nu får du lägga upp en bild.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Identifiera dessa 2 maskiner, märke och modell räcker.

Dator 1 bild 1
Dator 2 bild 1
Dator 1 bild 2
Dator 2 bild 1

Permalänk
Medlem

Jag kan Jag har modellen med mindre skärm själv. Dock har jag inget nytt att lägga upp så jag låter någon annan gissa.

Men om man har falkögon kan man få hjälp med att identifiera den ena maskinen på min hemsida </skamlös reklam>

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Den ena är en HP-85, den andra en HP-87. Jag har haft en tredje modell från den eran själv.

Det här är nog lättare. Inte lika gammalt som HP-orna. Du behöver bara säga vad de är.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det är nog en "sidecar" dvs en expansionmodul till en dator. Jag tänkte först att det var till en PCjr, men kontakten stämmer inte riktigt. Kanske till någon amiga?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

En Video Toaster, Digiview eller något sådant? Iofs har jag inte kollat hur de brukar se ut och anslutas, om de helt enkelt gick via parallellport istället för expansionen på sidan, om det nu är en Amiga-expansion typ A500. Det borde ju ha något med video att göra i alla fall eftersom det är reglage för RGB + vit. Om det sedan är video in eller ut...

Permalänk
Medlem

Ni är helt klart på rätt spår, men det är inte en Video Toaster. Video Toaster satt inuti en Amiga 2000 och inte på sidan.

Det är två enheter på bilden. Den första har begränsad funktionalitet utan den andra. Den andra är tillsats till den första.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nu har jag surfat mig igenom ett antal expansionsmoduler till diverse maskiner och kommit fram till att expansionsenheten närmast i bild är en Datel Video Digitizer II till Amiga 500. Den andra lådan får man förmoda är till för att göra inställningar för kontrast och färg. Har jag rätt?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Du har så rätt så! Det är en Datel Video Digitizer II som man pluggade in på högersidan av Amiga 500-lådan.

Den digitaliserar en analog videobild, men den klarar bara svartvitt. Tillsatsen är en "RGB-splitter", så att man kan digitalisera i färg ... varje komponent för sig ... De fyra vridreglagen är för att justera nivåerna av rött, grönt, blått och färgmättnad. Ingångar och fler reglage (utan etiketter) finns på baksidan.

När det begav sig så försökte jag använda den tillsammans med en videokamera för att "scanna" bilder till datorn, men det var hopplöst dålig kvalitet, även jämfört med den billigaste hand-scanner.(någon som kommer ihåg dem?) Den funkade heller inte tillsammans med min hårddisk (40 MB fullhöjds SCSI!) som satt som "sidecar".
De skänkes bort om någon vill ha dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Funkar dom på A2000 också? isåfall är jag lite sugen.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Kretskorten sitter vertikalt på vad som ser ut som enkla bus-extenders i lådorna, och Amiga 500 och Amiga 2000 ska ha ungefär samma bus-typ, men jag vet inte om de är exakt samma. Du får fråga någon Amiga-guru om Zorro II. Sen är frågan om de får plats i en Amiga 2000 rent fysiskt, och sen är frågan hur man får tag i mjukvara ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Ingen som har nåt att slänga upp? Har vart torrt i ett par veckor här nu.

Permalänk
Medlem

Vad är detta?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Inaktiv

Ljudkort?

Permalänk
Medlem

Radio kort, hade ett i en packard bell 94

Vad är det här (svårt?)

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HB|Mr.T:

Radio kort, hade ett i en packard bell 94

Vad är det här (svårt?)

http://img402.imageshack.us/img402/6056/bildqx.th.jpg

Helt rätt.

Kan det vara en USB-ansluten mottagare för digital-TV?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Nope

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HB|Mr.T:

Radio kort, hade ett i en packard bell 94

Vad är det här (svårt?)

http://img402.imageshack.us/img402/6056/bildqx.th.jpg

Jag tror någon IR mottagare, kan vara något annat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

3G-modem?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Japp helt rätt, Sony Ericsson MD400

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem

Vad är det här?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

CA modul?

sån man stoppar betalkanalkort i:P

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

CA modul?

sån man stoppar betalkanalkort i:P

Nix.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Det är väl helt klart ett PCMCIA.kort? Är det kanske en disk

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Det är väl helt klart ett PCMCIA.kort? Är det kanske en disk

PCMCIA är rätt, disk är inte riktigt rätt.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!