[Lek] Gissa hårdvaran

Permalänk
Medlem

Det som jag antar är en MMJ-port säger att det tillhör DEC-världen. Det som ser ut som en BNC-kontakt används tydligen inte till video, det säger mig att den förmodligen är till för nätverk av 10BASE2 typ.
Alltså, ett kort med konsolport och nätverksport till en DEC. Vad ett sånt kallas har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Xellofan har identifierat portarna och tillverkaren! Nästa ledtråd borde göra det hela rätt lätt. Datorn som kortet sitter i finns på bild på min hemsida. Identifierar ingen datorn innan imorgon kväll så berättar jag vad det är

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Xellofan har identifierat portarna och tillverkaren! Nästa ledtråd borde göra det hela rätt lätt. Datorn som kortet sitter i finns på bild på min hemsida. Identifierar ingen datorn innan imorgon kväll så berättar jag vad det är

Vild gissning på att det är SDI-controllern från DECsystems5500.

EDIT: Fast nä...

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem

nix

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Hmmm, är det nån sorts management-modul?

Edit:
Kan det vara denna? ^^ CPU Cover Panel
http://imageshack.us/photo/my-images/811/cpucoverpanel.jpg/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PBGP:

Jag förmodar att digitizer var rätt och startar på nytt.

Den här är nog lite lurig, men jag tror cl3mens kan fixa den Om någon dag så kan jag ge ledtrådar.
http://www.update.uu.se/~pontus/slask/swec/swec_hemlis.jpg

Vild gissning på någon form av SGI kommunikations kort, volymratt för modem, coax för nätverk. Aldrig sett en, men vild gissning baserad på komponenterna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ser också ut att vara en SCSI kontakt däruppe i mitten, men detta var minsann en spännande tråd (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Hmmm, är det nån sorts management-modul?

Edit:
Kan det vara denna? ^^ CPU Cover Panel
http://imageshack.us/photo/my-images/811/cpucoverpanel.jpg/

Bingo. Det är en "Console Bulkhead" eller "CPU Cover Panel" från min MicroVAX 3300. "SCSI-kontakten" som Fajer nämnde är till för flatkabeln som binder samman Console-kortet med CPU-kortet. CPU-kortet ser ut såhär:

Längst upp i bilden syns baksidan på console-kortet.

Här är bild jag lånat från Chuck Mcmanis som beskriver dom olika delarna:

Läs mer på Chucks hemsida: http://www.mcmanis.com/chuck/computers/vaxen/images/ka640.gif

"Volymratten" som Fluf gissade på är för att ställa in baud-raten på mmj-porten.

Jag var tvungen att ta isär bulkheadern för att batteriet troligen läckt, men nu funkar maskinen utmärkt.

Bra sammarbetat, men PirateKensai tog hem spelet och får fortsätta

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Ni får ursäkta bildkvalitén, äger den inte själv så jag kan inte producera en så mycket bättre bild:

http://imageshack.us/photo/my-images/841/herpderpq.jpg/

Vad är det för kort, vem är tillverkaren och för bonuspoängen, till vilken för tiden populär dator användes den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Vad är det för kort, vem är tillverkaren och för bonuspoängen, till vilken för tiden populär dator användes den?

Jag gissar att det är ett Z80 expansionskort till en Apple ][, så man kan spela CP/M. Tillverkaren vet jag däremot inte, om det var Apple själva eller en tredjepartsprodukt.

Permalänk
Medlem

Det står "Zilog" på chippet på kortet, och du säger att det är till en populär dator.

Jag gissar därför att det är ett CP/M-kort till Apple II. Vem tillverkaren är har jag ingen aning.

Edit: Varför ska jag vara så långsam med att posta, för ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Doh!!! Missade att editera bort Zilog ^^;
Hitintills rätt på alla punkter. Ni kan få en liten ledtråd gällande tillverkare:
Det är inte Apple, och den något otippade tillverkaren av detta kort tjänade merparten av sina pengar under 2 år på just denna produkt.

Permalänk
Hjälpsam

Riktigt, Z-80 Softcard till Apple II, tillverkaren är Microsoft.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Stämmer bra det

http://imageshack.us/photo/my-images/830/msz80.jpg/

Fluf får fortsätta för att han hittade tillverkaren, kanske var lite för lätt, tog er bara en kvart att lista ut allt ^^;

Permalänk
Medlem

Jag hittade den precis på nätet också. (Det är ju fusk att hitta lösningen på nätet, så jag skulle inte ha postat det.)
Tydligen så fanns den i flera revisioner. Allra först, innan jag såg att det var "Microsoft Softcard" så hade jag hittat en kopia av Microsoft's kort: samma kretskort, med lite andra kretsar och utan Microsoft's namn.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zapac:

Jag gissar att det är ett Z80 expansionskort till en Apple ][, så man kan spela CP/M. Tillverkaren vet jag däremot inte, om det var Apple själva eller en tredjepartsprodukt.

Skrivet av PirateKensai:

Stämmer bra det

http://imageshack.us/photo/my-images/830/msz80.jpg/

Fluf får fortsätta för att han hittade tillverkaren, kanske var lite för lätt, tog er bara en kvart att lista ut allt ^^;

Tackar, men jag lämnar gärna över facklan till zapac som knäckte rätt hårdvara, jag slipade bara på detaljerna

Zapac, hit us!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ok, vad är detta och till vilken dator? Det ska vara ett skal också, men det tog jag bort före fotografering.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara Rx/Tx kontakter, men jag kan inte lista ut resten

Edit: Kan det vara någon form av bnc repeater?

Edit: Efter lite mer googlande och allmänt funderande slutar mina tankar på något som kallas ett video dotterkort.
Altså någon form av expansionskort till ett grafikkort för att få in och ut för video.
Rätta mig gärna om jag är någotsånär nära eller helt offtrack

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Ja, det ligger i video-domänen. Däremot är det inte så mycket extern input, snarare throughput.

Vete sjutton om det inte är svensktillverkat dessutom, men det påverkar ju inte användningsområdet.

Permalänk
Medlem

En mojäng till Commodore 64 för att lagra data på videoband?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Njae.. det beror förstås på vad man lägger i begreppet "data", men vad jag vet passar den inte till C64. Iofs har jag aldrig lyckats att få den att fungera som jag tror det är tänkt...

Permalänk
Medlem

är syftet med produkten att lagra video på datorn ?
därav dubbla bnc för in och ut igen och sedan seriell kontakt för att spara videon på datorn?

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hoan:

är syftet med produkten att lagra video på datorn ?
därav dubbla bnc för in och ut igen och sedan seriell kontakt för att spara videon på datorn?

Tror nog snarare det är för att lagra data på VHS band som nämt ovan. Dels går den på Casette port för den trafiken, och dels userport för att styra VHS (eller kanske BetaMax?) enheten. Och inte minst input och output beroende på load eller save.

Enda som makes sence, dock aldrig sett eller hört talas om en sådan

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Nä, nu tror jag att ni snurrar till det mer än nödvändigt. Hint: Gud skapade inte alla userportar lika...

Permalänk
Medlem

12 och 24pins portar med bnc in och ut. detta säger mig ingenting har googlat febrilt och måste medje att jag har slut på ideér.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Findecanor och Fluf är ju på rätt spår, men jag hävdar envist att det inte är något backupsystem utan betydligt enklare. Dessutom passar den inte till en C64.

Permalänk
Medlem

Näe, du får nog allt ge en lite större bild så vi åtminstone kan se och googla IC-kretsar

Permalänk
Medlem

Då gissar jag på VIC-20 och att syftet är att rita grafik ovanpå en videosignal.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Ena kontakten är en vanlig teleplugg kontakt.
andra är en coax

Kan det vara till en digitalbox? Eller till ett larm? har skådat både digitalboxar och larm med liknande uppsättning kontakter. Bränns det?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Passar inte VIC-20 heller... Bilden kanske ljuger, men båda är koaxialkontakter. Jag kan säga att prylen tillverkades c:a 1981-82, långt innan digital-TV var uppfunnen.

Aha! Jag hittade instruktionsbladet. Då kan jag avslöja följande:

* Båda koaxialkontakterna är utgångar, med olika funktion.
* Den ena strömbrytaren används för att slå på och av, den andra ändrar funktionen.
* Man kommer åt två vridpottar (eller om det är vridkondingar) från skalet.
* Enheten är garanterat svensktillverkad.

Det sitter tre kretsar ur 74-serien. Den som är ensamt socklad är en 74LS136 Quad 2-Input XOR. Den som sitter piggybackad med kablar är en 74LS00 Quad 2-Input NAND. Vad som sitter under den kan jag inte säga då jag inte känner för att löda bort den piggybackade kretsen.