Diablo 2 Windows 7 funkar inte

Permalänk
Medlem

Diablo 2 Windows 7 funkar inte

Hej !

Tänkte installera och spela Diablo 2 men den vägrar att starta i Windows 7. Vet ni hur man kan fixa det ? När jag trycker på starta spelet så först står det att den inte går ihop med Win7, sen om jag klickar vidare står det please insert '' PLAY DISK'', trots att den är redan inne. Har redan ominstallerat spelet en gång.

Tack för alla svar på förhand.

Permalänk
Medlem

Är det gamla skivor du kör med så borde väl du kunna dra hem en nyare från battlenet om du reggar din nyckel där.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Provat tankat från Battle.net? Den behöver du ingen CD för.

Permalänk

Har för mig att man ska kunna lägga över alla mpq-filer från skivan för att köra utan cd. Pröva också att köra exen i kompatibilitetsläge, winXP.

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4.5 Ghz | MB: MSI P67A-GD55 | GPU: R9 280X | RAM: 20GB (2x8GB + 2x2GB) Corsair XMS3 DDR3 | Lagring: SSD Crucial m4 64GB | 6TB HDD | PSU: Fractal Design Tesla 650W

Permalänk
Medlem

Jag har CD keys kvar, ska nog göra som ni säger ladda ner spelet från bnet. Förresten testade gå in i spel mappen sen högerklicka på spelet och sedan egenskaper ---> ''funkar med'' windows XP ( det fanns ingen val för win7 ) bara win 95/98/vista...
Sedan när jag valt Windows XP så startas spelet men det enda jag ser är helt svart skärm...

Permalänk
Medlem

Gör som de andra säger, skapa ett batte.net konto och registrera dina nycklar där så du kan ladda ner.
Har gjort det med alla mina gamla Blizzard spel, funkar skit bra
Edit: Som killen under mig, så kör jag Win7 också, har laddat ner WC2, WC3+TFT och D2+LOD, alla funkar prima.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Har själv reggat mina diablo nycklar på Battlenet o sen laddat hem spelet och spelat det utan problem i W7 så det ska funka.

Permalänk
Medlem

funkar kanon i win7 för mig med

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fungerar kanon för mig med cd. Fungerar ännu bättre om man laddar hem D2 klienten ifrån Battle.net

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Fördelen med att ladda hem från Battle.net är att man får en betydligt mer uppdaterad installer och version av spelet från start vilket kan hjälpa till. Om jag inte minns helt fel, så installerade inte orginal-D2 alla datafilerna från skivan, utan man var tvungen att ha den i enheten. Det fixades i en senare patch och man kunde manuellt kopiera in filerna till hårddisken. Battle.net installationen av D2 kör bara från hårddisken förstås.

Det står lite om det i patch notes här:
http://us.blizzard.com/support/article.xml?locale=en_US&artic...

Citat:

If all required Diablo 2 '.MPQ' files are installed on the hard drive, the game will no longer require the CD to play. For users that originally performed a 'Full Installation' and wish to run without the CD, all '.MPQ' files should be copied from the Diablo 2 CDs to the Diablo 2 directory. Most users will only need to copy D2Music.mpq from the Diablo 2 Play CD and/or D2xMusic.mpq from the Lord of Destruction CD. Mac users will need to copy these music files and rename them to 'Diablo II Music' and 'Diablo II Expansion Music' respectively.

Anyone who did not perform a 'Full Installation' will need to re-install from CD again to ultimately play without the CD. In this case, a 'Full Installation' is required, followed by file copy step noted above.

Så om man har gjort en full installation, och patchat med senaste versionen kan man manuellt kopiera MPQ-filerna som saknas till installationsfolder på hårddisken och spelet ska inte längre fråga efter CD:n.

Permalänk
Medlem

Regga dina nycklar på B-net, sedan tankar du det.

Om det inte startar ändå starta det i window mode genom att lägga till ["...diablo2.exe" -w] i genvägen.

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk

Låter mer som att du kör med pirat version? kör själv win 7 32bit och fungerar klockrent.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

win 7 x64 funkar direkt ur lådan från skivorna efter att jag installerat dx 9c då det inte följer med vista/w7 som från början.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

funkar kanon om man kör de i -w mode för mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Jag har CD keys kvar, ska nog göra som ni säger ladda ner spelet från bnet. Förresten testade gå in i spel mappen sen högerklicka på spelet och sedan egenskaper ---> ''funkar med'' windows XP ( det fanns ingen val för win7 ) bara win 95/98/vista...
Sedan när jag valt Windows XP så startas spelet men det enda jag ser är helt svart skärm...

Jag hade liknande erfarenheter när jag försökte få igång spelet. Jag har för mig att det fungerade bättre efter en patchning.
Vad jag vill minnas så är det också introklippet som orsakar den svarta skärmen, du kan ju testa spamma escape lite. Alternativt vänta ett par minuter för att se om menyerna dyker upp till slut.

Kommer tyvärr inte helt ihåg vad jag gjorde för att få det att fungera, men jag hittade lösningen genom att googla.

Kör även jag win7 64bitstjofräs.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Och om du reggar ett battle.net-konto så glöm inte att anmäla dig till diablo 3 betan

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Kör även den filen som heter något i stil med vidtest så att allt ställs in korrekt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Du behöver antingen registrera på Bnet som de sagt över, eller (i vissa fall) patcha manuellt. Alltihop har med patchning att göra då no-cd patcherna till Wc3 och diablo 2 inte är så väldigt gamla, handlar om ett år eller två tror jag?
S

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det även går att använda cd:n men att den ska kompletteras med en eller flera patchar för att fungera idag. Det har hänt en del på programvaruområdet sedan diablo kom ut första gången. Det brukar vara en del bakåtkompatibilitet men den är begränsad.