Ny dator (datorspel och musikproduktion)

Permalänk

Ny dator (datorspel och musikproduktion)

Hej,

Söker hjälp av er kunniga eftersom jag helt enkelt inte är tillräckligt duktig själv. Några viktiga punkter angående användning finns nedan:

Pris: 8-13k. Osäker på hur starkt grafikkort jag behöver

- Datorn kommer användas till musikproduktion, datorspel (Skyrim t.ex.) och att se film i 1080p på
- Vill att datorn är så tyst som möjligt
- Jag ska inte överklocka
- Datorn bör hålla en längre tid och klara av kommande spel
- Jag kommer inte uppgradera någon del i framtiden
- Inet ska montera datorn åt mig (läste att enbart vissa kylare kan väljas då)
- Jag vill helst slippa öppna upp datorn överhuvudtaget efter jag fått den, förutom vid dammstädning
- USB 2.0 vill jag gärna ha
- Jag köper externt ljudkort från annat håll, så det behöver ni ej tänka på

Det jag söker är en dator som har stor chans att hålla en längre tid. Att välja datordelar är rena djungeln för mig så all hjälp uppskattas.

Tack för din tid.

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte länka för tillfället:
"Sidan kan tyvärr inte visas för närvarande, vänligen försök igen senare.
Felet har rapporterats automatiskt till vår webbmaster. Vi beklagar det inträffade. "

Men jag klistrar in en bild:

Hur jag tänkte för varje del:

Moderkort: Behövs inget märkvärdigt, då du inte ska köra flera grafikkort eller något annat som resulterar i högre pris.

Mekanisk hårddisk:
Stor lagringsdisk, den billigaste man kan hitta.

Processor: Eftersom du ska utföra en hel del arbete också, så kan vi köra på en 2600k i denna prisklassen.

RAM-Minne: Jag tror detta är tillräckligt även om man har en del del saker öppet samtidigt.

SSD: För en snabb dator overall. Kanske inte den absolut bästa SSD'n man kan hitta, men väldigt prisvärd och fortfarande en massiv skillnad mot en mekanisk hårddisk.

Grafikkort: Här valde jag en 580 först, men det blev lite för dyrt i slutändan. GTX 570 räcker väldigt bra åt de flesta ändå. Kommer klara Skyrim och annat galant!

Chassi: Ska vara tyst och har ljuddämpande material. Detta var ju något du efterfrågade.

Processorkylare: En påkostad sådan för att hålla ner ljudnivån och denna kan inet montera och skicka utan problem.

Nätagg: 600W 80+ Gold från FSP. Hög kvalitet.

DVD: Antog att du ville ha en sådan, tog den billigaste bara.

Och sedan Windows 7 Home Premium som Operativsystem, samt montering av alla komponenter :).

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Ser väldigt bra ut, tack!

SDD känner jag inget behov av så det skippar jag. Vad tror du om en Intel Core i5 2500 3,3GHz istället för i7? Tjänar en tusenlapp.
Lite tveksam kring 2TB Western Digital Caviar Green om jag inte ska använda SDD. Den arbetar lite långsammare om jag förstått det rätt, däremot så är den mer tyst än andra hårddiskar så jag förstår hur du tänkte. Har du tips på ett alternativ om jag vill ha en hårddisk som jobbar både snabbt och är relativt tyst? Gärna med lika mycket utrymme.

Jag är även ute efter en Full HD skärm som ska användas till datorn. Har du möjligtvis något tips på sådan?

Tack igen.

Permalänk
Medlem

Jag tror du skulle vara nöjd med en i5 också om du vill hålla priset nere. Sådär jättestor skillnad är det ju inte.
Själv skulle jag aldrig köra utan SSD till en påkostad arbetsdator, det gör ju mer än "så att datorn startar snabbare", multitasking blir också kvickare tex. Det känns typ lite som, "Jag har en snabb processor med fyra kärnor, men jag får vänta på hårddisken". Men om du har bestämt dig för det så har du, så ska inte tjata mer om det :).

Det är lite ont med billiga 2TB diskar som snurrar i 7200rpm. Den billigaste på inet är en Hitachi och kostar 1025 kr. Jag har själv en nyare Hitachi och måste säga att den låter en hel del. Nästa alternativ är WD Black för 1290 kr, tyvärr vet jag inte mycket om ljudnivån på denna, men jag hört att den ska vara bland de snabbare mekaniska diskarna.

Skärm: Valfri skärm med IPS (Dell, LG) eller VA (Eizo) panel. Dessa kostar runt 2k och uppåt och bildkvaliteten är därefter. Vill du pressa priset mer här så vet jag inte riktigt, finns säkert några här på Sweclockers som är mer kunniga på TN paneler.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Tack än en gång Mytos. Enormt snällt att du tar dig tid att hjälpa en nybörjare. Så här ser det ut nu:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/884796/david1

Jag är tveksam på "Antec KÜHLER H2O 620" då jag läst att den ger ifrån sig ett surrande ljud för vissa användare. Eftersom jag inte vill öppna upp datorn och greja är jag lite rädd om det skulle bli läckage någon gång i framtiden vid användning av vattenkylning. Är det en chansning eller hur stor är chansen att man råkar ut för det egentligen?

Har du eller möjligtvis någon annan här på forumet erfarenhet av moderkortet samt hårddisken i länken? Undrar hur ljudnivån är på dem. Söker fortfarande tips på skärmar, helst IPS då Mytos rekommenderar det.

EDIT: "Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm" kan det vara något att ha tro, eller behövs det ej?

Permalänk
Skrivet av ruffneck08:

Tack än en gång Mytos. Enormt snällt att du tar dig tid att hjälpa en nybörjare. Så här ser det ut nu:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/884796/david1

Jag är tveksam på "Antec KÜHLER H2O 620" då jag läst att den ger ifrån sig ett surrande ljud för vissa användare. Eftersom jag inte vill öppna upp datorn och greja är jag lite rädd om det skulle bli läckage någon gång i framtiden vid användning av vattenkylning. Är det en chansning eller hur stor är chansen att man råkar ut för det egentligen?

Har du eller möjligtvis någon annan här på forumet erfarenhet av moderkortet samt hårddisken i länken? Undrar hur ljudnivån är på dem. Söker fortfarande tips på skärmar, helst IPS då Mytos rekommenderar det.

Skulle inte tro att du har mycket att oroa dig för när det gäller Külern, det är rätt många här på Swec som köpt slutna små vattenkylningssystem (typ Corsair H-serie eller Antec Kühler) och jag har sett väldigt få problem. Men vill du ha en luftkylare (som Inet monterar) så kan du titta på Noctua NH-U12P.

Hårddisken du valt har jag en två-tre stycken av och de är snabba och hyfsat tystgående.

När det gäller skärm, så beror det ju på hur kräsen du är och vad din budget är. IPS-skärmar har högre färgäkthet och betraktningsvinklar än TN, men är dyrare. Vanligtvis är det främst de som sysslar med bildbehandling som måste ha IPS, de flesta andra är nöjda med TN.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tack för tipsen, WrongTarget.

Nu har det dykt upp nya frågor. Om jag vill kunna se Full HD filmer på datorn, behöver jag ha en HDMI sladd från grafikkortet till skärmen?
Troligtvis kommer jag köpa ett Geforce GTX 580, men vilket ska jag välja egentligen? Asus har t.ex. vanlig HDMI ingång medan Gigabyte har miniHDMI. Sen ser jag andra skillnader jag tyvärr inte förstår mig på.
Undrar även om det rekommenderas att köpa till nya fläktar till datorn så som Scythe 120mm Gentle Typhoon för att dämpa ljudnivån samt temperatur?

Ledsen för alla frågor.

Permalänk

Till en musikdator skulle jag DEFINITIVT köra med SSD. Fyfan vad guld det är i t.ex. Cubase.

Permalänk
Skrivet av Rattleboe:

Till en musikdator skulle jag DEFINITIVT köra med SSD. Fyfan vad guld det är i t.ex. Cubase.

Förstår det. Problemet är att jag inte kommer få plats med mina software synths, samples och plugins på en SDD.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/886281/2011-09-19

Uppdaterad kundvagn. Undrar fortfarande om jag behöver köpa till en eller två "Scythe 120mm Gentle Typhoon" för att dämpa ljudnivån, eller om original fläktarna räcker. Vet inte heller hur mycket RPM som behövs isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruffneck08:

Tack än en gång Mytos. Enormt snällt att du tar dig tid att hjälpa en nybörjare. Så här ser det ut nu:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/884796/david1

Jag är tveksam på "Antec KÜHLER H2O 620" då jag läst att den ger ifrån sig ett surrande ljud för vissa användare. Eftersom jag inte vill öppna upp datorn och greja är jag lite rädd om det skulle bli läckage någon gång i framtiden vid användning av vattenkylning. Är det en chansning eller hur stor är chansen att man råkar ut för det egentligen?

Har du eller möjligtvis någon annan här på forumet erfarenhet av moderkortet samt hårddisken i länken? Undrar hur ljudnivån är på dem. Söker fortfarande tips på skärmar, helst IPS då Mytos rekommenderar det.

EDIT: "Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm" kan det vara något att ha tro, eller behövs det ej?

Hej igen,

Så lite så :). Det är en väldigt liten risk med något sådant, problem är väldigt sällsynt. Samsung diskarna är förhållandevis tysta, har haft några själv som tyvärr gick sönder (men sånt händer ju). En skärm som är ganska så bra är: http://www.inet.se/artikel/2203981/lg-23-tft-ips231p-bn-ips-p.... Du kan höja/sänka, den har ganska bra färger. Jag äger inte någon personligen, men en god vän till mig gör och jag har själv suttit framför den. Någon HDMI finns tyvärr inte (vilket är mer regel än undantag på många datorskärmar), men om du inte ska koppla en spelkonsol/blu ray spelare eller liknande till skärmen så är det ju inget du behöver ändå.

Annars kan jag rekommendera Eizo Foris FS2331, den finns dock inte på inet. Fick hem min idag, sjukt bra svärta :O.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Skrivet av ruffneck08:

Tack för tipsen, WrongTarget.

Nu har det dykt upp nya frågor. Om jag vill kunna se Full HD filmer på datorn, behöver jag ha en HDMI sladd från grafikkortet till skärmen?
Troligtvis kommer jag köpa ett Geforce GTX 580, men vilket ska jag välja egentligen? Asus har t.ex. vanlig HDMI ingång medan Gigabyte har miniHDMI. Sen ser jag andra skillnader jag tyvärr inte förstår mig på.
Undrar även om det rekommenderas att köpa till nya fläktar till datorn så som Scythe 120mm Gentle Typhoon för att dämpa ljudnivån samt temperatur?

Ledsen för alla frågor.

Du behöver inte någon HDMI sladd för att köra Full HD. DVI kabel är det du ska köra mellan datorn och skärmen. Det medföljer ofta skärmarna.
Asus har ganska trevlig kylning på sina kort. Dock tar de upp hela tre kortplatser (vanligtvis är det två).
Hurvida det rekommenderas att köpa andra fläktar vet jag inte. Jag har personligen ingen erfarenhet av Define chassit, vet inte hur tysta de medföljande är.
Ska du ha ett GTX 580 är det ju väldigt bra om du har fler än två tystgående fläktar i burken (det medföljer ju två från början).

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Söker tyst men bra moderkort (måste finnas i lager på inet)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/888695/2011-09-20

Där har ni min kundvagn. Tar gärna tips på tystgående fläktar som finns i lager också.

Permalänk

Söker tips på tystgående fläktar till ny dator (måste finnas i lager på inet)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/888312/2011-09-20

Tyvärr finns inte de jag tänkt mig i lager så jag tvingas välja annat. Har ni några tips? Undrar även hur många jag behöver köpa.

Permalänk

Alright.

Räknas Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm som tystgående? Funderar på att köpa fyra st, eller är det för många? Har läst ännu en tråd om problem med Antec KÜHLER H2O 620 (surrande ljud från slangen). Jag kommer ha mardrömmar om jag beställer den tror jag.

Blir ljud och temperatur skillnaden så pass stor med Antec KÜHLER H2O 620 så det är värt att chansa tycker du? Skärmen du länka såg väldigt trevlig ut. Såg nu på Sweclockers framsida att en liknande skärm från samma företag är på gång.

Tack igen.

Permalänk
Skrivet av ruffneck08:

Alright.

Räknas Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm som tystgående? Funderar på att köpa fyra st, eller är det för många? Har läst ännu en tråd om problem med Antec KÜHLER H2O 620 (surrande ljud från slangen). Jag kommer ha mardrömmar om jag beställer den tror jag.

Blir ljud och temperatur skillnaden så pass stor med Antec KÜHLER H2O 620 så det är värt att chansa tycker du? Skärmen du länka såg väldigt trevlig ut. Såg nu på Sweclockers framsida att en liknande skärm från samma företag är på gång.

Tack igen.

Här har du en jämförelse mellan Külern och Noctua NH-U12P. Som synes är det inte speciellt stor skillnad. Om du inte tänkt absolut försöka maxklocka processorn är skillnaden försumbar.
http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6...

Scythe Gentle Typhoon 1150rpm är tystgående och bra chassifläktar. FD's originalfläktar är även de hyfsat tysta, men trycker inte igenom speciellt mycket luft (de har dessutom en medföljande fläktkontroller för att dra ned varvtalet). Fyra fläktar (antingen två originalfläktar och två GT-fläktar , eller fyra GT) är nog rätt lagom för värmeutvecklingen du får med din rigg.
Du kanske skulle fundera på 140mm-fläktar, då de kan köras på lägre varvtal med bibehållet flöde. Det finns plats för att montera 140mm-fläktar både i topp och botten av chassit.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Här har du en jämförelse mellan Külern och Noctua NH-U12P. Som synes är det inte speciellt stor skillnad. Om du inte tänkt absolut försöka maxklocka processorn är skillnaden försumbar.
http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6...

Scythe Gentle Typhoon 1150rpm är tystgående och bra chassifläktar. FD's originalfläktar är även de hyfsat tysta, men trycker inte igenom speciellt mycket luft (de har dessutom en medföljande fläktkontroller för att dra ned varvtalet). Fyra fläktar (antingen två originalfläktar och två GT-fläktar , eller fyra GT) är nog rätt lagom för värmeutvecklingen du får med din rigg.
Du kanske skulle fundera på 140mm-fläktar, då de kan köras på lägre varvtal med bibehållet flöde. Det finns plats för att montera 140mm-fläktar både i topp och botten av chassit.

Ok. Menar du att jag ska köpa två 140mm-fläktar istället för de jag tänkt, eller både och?

Tror jag kommer skippa processorkylaren eftersom GTX 580 troligtvis kommer låta mest ändå. Är väldigt sugen på att beställa datorn idag men varken fläktarna eller moderkortet finns i lager, har ni tips på alternativ som är lika bra/tysta som finns i lager? Lägg gärna till fläktarna och moderkortet i min kundvagn, jag börjar känna mig lite snurrig när det gäller fläktar. ;D

http://www.inet.se/kundvagn/visa/888646/2011-09-20

Mvh

Permalänk
Skrivet av ruffneck08:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/888312/2011-09-20

Tyvärr finns inte de jag tänkt mig i lager så jag tvingas välja annat. Har ni några tips? Undrar även hur många jag behöver köpa.

Börja med att berätta vilket chassi du har, innan det är det svårt att säga hur många fläktar du ska ha och i vilken storlek.

Permalänk
Skrivet av OHSNAPIMABEAR:

Börja med att berätta vilket chassi du har, innan det är det svårt att säga hur många fläktar du ska ha och i vilken storlek.

Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart. Det fanns i kundvagnen.

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera ett större nätagg än 600W, 600W för dom grejerna och det grafikkortet är nog lite snålt men kan gå

Iofs är den rekomenderade storleken 600 men men, varför chansa

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk

Kan du länka ett annat nätagg? Behöver fortfarande tips på nytt moderkort samt fläktar.

Permalänk
Antielefant

600W är overkill om man inte ska köra SLI. Ska man köra SLI och 580'or är det däremot åt helsike för lite - då är 850W ett direkt lägsta krav.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

600W är overkill om man inte ska köra SLI. Ska man köra SLI och 580'or är det däremot åt helsike för lite - då är 850W ett direkt lägsta krav.

Jaha, ok. Jag ska inte köra SLI så antar att det i kundvagnen funkar då. Har du möjligtvis tips på ett bra samt tyst moderkort som finns i lager på inet?

Permalänk

Ehh vad är ett tyst moderkort egentligen? Jag hör inga ljud från mitt förutom pipet vid boot?

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Skrivet av Cryostatic:

Ehh vad är ett tyst moderkort egentligen? Jag hör inga ljud från mitt förutom pipet vid boot?

Kanske jag som har fått det om bakfoten. Då vill jag ha ett stabilt moderkort som finns i lager på inet (usb2 och usb3 helst och som passar till det som finns i kundvagnen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruffneck08:

Kanske jag som har fått det om bakfoten. Då vill jag ha ett stabilt moderkort som finns i lager på inet (usb2 och usb3 helst och som passar till det som finns i kundvagnen).

haha lustigt med tysta moderkort
Tysta(re) nätagg, fläktar osv finns

Permalänk
Hedersmedlem

Visst fanns det mobos som inte var tysta, alltså de med fläkt på chipsetet, men i stort sätt är det borta idag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Dragzone:

haha lustigt med tysta moderkort
Tysta(re) nätagg, fläktar osv finns

hehe. Behöver fortfarande tips på moderkort samt fläktar, vill beställa datorn idag!

Kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/888695/2011-09-20

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på ljudkort, håller också på med musik och tänkte skaffa ett bra.

Permalänk
Antielefant

Föredrar Asus P8P67-korten eller MSI P67A-korten. Finns åtskilliga varianter på lager.

Vad gäller fläktar gillar jag Nexus' svart-vita.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Föredrar Asus P8P67-korten eller MSI P67A-korten. Finns åtskilliga varianter på lager.

Vad gäller fläktar gillar jag Nexus' svart-vita.

Ok, tack för svar. Någon av dessa alltså:

http://www.inet.se/artikel/1901983/asus-p8p67-b3

http://www.inet.se/artikel/1901969/msi-p67a-c45-rev-b3

http://www.inet.se/artikel/1901967/msi-p67a-c43-rev-b3

De passar alltså till min rigg. Läste dock att vissa hade problem med "coilwhine" på MSI P67A-C45 REV B3. Någon som har erfarenhet av det?

Mvh