Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Intressant fel

Jag har länge haft en dator med ett TX650 och kört på CF med två 4870. Eftersom TX650 bara har 2 st 6-pinskontakter så har jag använt mig av 2 st 2 molex -> 6-pin adaptrar. Det har funkat jättebra i ett bra tag nu, men idag började skärmen bli svart i korta omgångar för att sedan funka bra igen, till en början märkte jag knappt av fenomenet, men efter några timmar så kom det oftare och jag tänkte att skärmkabeln glappade lite så jag böjde mig ner och tröck i den ordentligt. När jag tittar upp så ser jag att skärmen är svart och blir förvånad. Testar ett tag till och det blir inte bättre. Jag börjar kolla i datorn för att felsöka, ser att skruven som håller fast ett av grafikkorten inte riktigt är helt iskruvad så jag åtgärdar det och trycker lite extra på alla anslutningar så att de verkligen sitter i. Testar att starta igen, fortfarande ingen bild.

Jag tänker att det kanske är fel på något grafikkort så jag testar med ett i taget, ingen bild med någon av dem, testar med ett tredje grafikkort som jag vet fungerar, ingen bild då heller. Tröttnar på att hålla på och pilla i chassiet som är lite trångt så jag tar ur alla delar och sätter ihop det nödvändigaste i moderkortslådan. Testar ett grafikkort, får bild. Testar med båda grafikkorten, ingen bild. Testar det jag satte i sist ensamt, fungerar ej. Blir lite ledsen över att ena grafikkortet är sönder, men får för mig att flytta över de "riktiga" 6-pinskontakterna till det för att testa. Till min förvåning får jag bild. Är det fel på adaptrarna? Aja, jag kopplar in resten av delarna, och när jag ska koppla in hårddiskarnas ström så kommer jag på tanken att jag skulle ju kunna använda min molex -> 2 sata-ström adapter(eller kommer på och kommer på, jag använde den redan innan men jag hade tagit låss den när jag tagit ur delarna ur chassit och höll på att koppla in de vanliga sata-strömkablarna när jag kom och tänka på att jag använde den innan). Ingen bild. Testar med vanliga sata-strömkablar, allt funkar...

Är det inte konstigt att helt plötsligt så slutar iaf 1 av två kablar(har två kablar med tre kontakter på, men kan inte veta säkert att det är fel på båda då jag bara använde den ena när jag testade med molex -> sata-ström adaptern) med molex-kontakter att fungera? Någon som varit med om något liknande?